ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اثرات مخرب استفاده از تلفن همراه بر جسم و جان

هر فرد به طور متوسط روزانه 221 مرتبه تلفن همراه خود را در دست می گیرد تا با آن کار کند. البته این موضوع که ما بیش از هر زمان دیگری به موبایل های خود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

هر فرد به طور متوسط روزانه 221 مرتبه تلفن همراه خود را در دست می گیرد تا با آن کار کند. البته این موضوع که ما بیش از هر زمان دیگری به موبایل های خود وابسته شده ایم بر کسی پوشیده نیست، اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که استفاده از این ابزارهای الکترونیکی چه تأثیری بر جسم و جان شما می گذارد؟

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در سال های اخیر مطالعات فراوانی در رابطه با مزایا و معایب تلفن های هوشمند انجام گرفته که در ادامه نتایج آنها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

اسمارت فون ها باعث افزایش توان انگشت ها می شوند

how-your-smartphone-is-affecting-your-mind-and-body-science-thumbs-superpowers

در نمایشگرهای لمسی، کاربر برای تعامل با محتوی به تصویر در آمده در صفحه، مرتبا از سر انگشتان خود استفاده می کند که بر اساس تحقیق انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه زوریخ با هر بار لمس صفحه نمایش فعالیت مغز نیز بیشتر می شود.

پژوهشگران با مقایسه کاربران اسمارت فون ها و مالکان تلفن های قدیمی از آنها خواستند که از طریق سر انگشتان شست، اشاره و میانی شان با نمایشگرهای لمسی کار کنند و سپس با استفاده از دستگاهی به نام EEG (که نوسانات ولتاژی ناشی از جریان های یونی را در داخل نورون های مغز اندازه می گیرد) میزان فعالیت های مغزی شان را ثبت کردند.

این پژوهشگران دریافتند که فعالیت های الکتریکی در مغز کاربران تلفن همراه زمانی که سر انگشتان یاد شده شان (به خصوص شست) با این نمایشگرها برخورد می کرد افزایش می یافت. همچنین مشخص شد که با کوتاه تر شدن فواصل زمانی استفاده از تلفن همراه میزان فعالیت الکتریکی مغز داوطلبان نیز بیشتر می شد.

به طور خلاصه، بر پایه این پژوهش درک حسی افراد از جهان پیرامون به تعداد و زمان استفاده از تلفن همراه بستگی دارد.

تلفن تان انرژی شما را می گیرد

how-your-smartphone-is-affecting-your-mind-and-body-science-energy-drain

راسل جانسون استادیار دپارتمان مدیریت دانشگاه میشیگان ایالات متحده آمریکا می گوید اسمارت فون ها به گونه ای طراحی شده اند که خواب را مختل می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت چون موبایل ها ما را تا دیر وقت از لحاظ ذهنی درگیر خود می کنند، انسان نمی تواند آنها را کنار گذاشته و با خیالی آسوده بخوابد..

جانسون و همکارانش نحوه استفاده افراد از تلفن های هوشمند را پس از ساعات کاری مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که کاربرد چندین ساعته افراد از موبایل باعث کم شدن ساعات خواب و در نهایت پایین آمدن انرژی آنها در روز بعد می شود.

علاوه بر این، نور آبی رنگ نمایشگرهای تلفن همراه نیز عامل مهم دیگری در کم شدن حواس است. نور آبی بیش از هر رنگ دیگری باعث بروز اختلال در فعالیت مغز و کم شدن ملاتونین (ماده ای در بدن که باعث خوابیدن انسان می شود) خون می شود.

اما آنگونه که حانسون می گوید راهکار این مشکل صرفا خاموش کردن تلفن همراه نیست. این روش در زمان های مختلف عملیاتی نخواهد بود اما بهترین راهکار افزایش ساعات خواب است.

نگاه کردن به تلفن همراه باعث وارد آمدن آسیب به گردن می شود

how-your-smartphone-is-affecting-your-mind-and-body-science-text-neck

همانطور که استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث بروز درد در ناحیه کمر می شود، کاربرد مداوم تلفن های هوشمند هم آسیب هایی را متوجه گردن می کند. در مورد استفاده از رایانه می توان روش هایی را برای کاستن شدت آسیب ها به کمر پیدا کرد اما در ارتباط با موبایل در حال خاضر روشی وجود ندارد.

کنث هنسراج جراح ستون فقرات در نیویورک در این رابطه می گوید که اینگونه آسیب ها به خاطر خم کردن سر به سمت پایین و نگاه کردن به صفحه تلفن همراه رخ می دهد.

به گفته این متخصص مرکز ارتوپدی دانشگاه یوتا همین خم کردن سر باعث خستگی زیاد گردن و شانه ها می شود. سر انسان در حدود 5.5 کیلوگرم وزن دارد و زمانی که به سمت پایین خم می شود وزن آن در قسمت گردن به 27.2 کیلوگرم می رسد.

لیندا ورنون اسکال فیزیوتراپیست با اشاره به اینکه عنوان پدیده «گردن پیامکی» مسأله ایست که در آینده بیش از هر زمان دیگری به گوشمان خواهد خورد، دو حرکت کششی را برای تخفیف درد در این ناحیه پیشنهاد می کند.

جمع کردن سر شانهها: در حالی که در وضعیت دلخواهتان قرار دارید چانه خود را به سمت جلو بگیرید و سرشانه هایتان را از عقب به هم نزدیک کنید.

تا 10 ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید. هر زمان که بیش از 10 دقیقه به تلفن همراه خود نگاه کردید این کار را تا دو الی سه مرتبه انجام دهید.

کشش سینه: دست های خود را روی چهارچوب در قرار دهید و قفسه سینه تان را به سمت جلو فشار داده و شانه هایتان را به عقب بکشید.

حس می کنید که مجبورید تلفن خود را چک کنید و به همین خاطر دچار استرس می شوید

how-your-smartphone-is-affecting-your-mind-and-body-science-obligated-check

تحقیقی که روی 500 نفر از دانشجویان انجام گرفت نشان می دهد که استفاده مداوم از اسمارت فون رابطه مستقیمی با دلهره، خوشحالی، و عملکرد افراد در درس دارد و این تأثیر به هیچ وجه خوب نیست.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی Kent State پس از ثبت موارد مصرف روزانه تلفن های همراه توسط این افراد به اندازه گیری میزان دلهره، عملکرد درسی و سطوح خوشحالی آنها پرداختند. کنث بعد از جمع آوری این اطلاعات اظهار داشت:

«... آن تعداد از کاربرانی که به دفعات بیشتری از تلفن های همراه استفاده می کردند در مقایسه با هم سالانشان که به دفعات کمتری از موبایل استفاده می کردند معدل پایین تر، دلهره بیشتر و رضایت کمتری از زندگی (خوشبختی) داشتند. الگوی آماری نشان دهنده این روابط نیز تأمل برانگیز بود.»

در پژوهش دیگری که توسط همان گروه از محققان انجام گرفت مشخص شد، آنها که به تناوب بیشتری از تلفن های همراه خود استفاده می کردند عصبانی تر بوده و در اوقات فراغت خود استرس و دلهره بیشتری داشتند.

این تیم در تحقیقات پیشین خود دریافت که کاربران پر مصرف تلفن همراه اظهار داشتند که حس می کنند مجبورند مرتبا تلفن همراه خود را چک کنند.

جاکوب بارکلی یکی از پژوهشگران این تیم اظهار داشت که «افراد یاد شده همواره با نوعی اضطراب ناشی از این اجبار دست و پنجه نرم می کردند که براساس مطالعات جدید این استرس به اوقات فراغت آنها نیز کشیده می شد.»

این گروه از محققان باور دارند که بهتر است برای مدتی کوتاه از تلفن همراه فاصله گرفت و به این ترتیب اوقات فراغت دلچسب تری را سپری نمود.

سرگرمی های کوتاه مدت با تلفن همراه برای کارتان خوب است

cellphonegames

 

در حالی که براساس اغلب مطالعات انجام گرفته بهتر آن است که تلفن همراه خود را کنار بگذاریم به نظر می رسد که استفاده صحیح از این ابزار می تواند سودمند هم باشد.

طبق توصیه اغلب کارشناسان بهره وری استراحت های کوتاه در حین کار می تواند مفید باشد و حال باید اعلام کنیم که به اعتقاد دانشمندان، استفاده از تلفن های همراه در این استراحت های کوتاه می تواند سودمند واقع شود.

به گفته سویول کیم یکی از دانشجویان روانشناسی مشارکت کننده در پژوهشی که از سوی دانشگاه ایالتی کنت انجام گرفت، در این اوقات کارمندان می توانند با دوستان یا اعضای خانواده خود از طریق موبایل تعامل داشته باشند یا اینکه یک بازی کوتاه را با آن انجام دهند و خستگی خود را به در کرده و برای کار آماده شوند.

تحقیق کیم نشان می دهد که کارمندان در طول 8 ساعت کاری تنها 22 دقیقه را صرف کار کردن با تلفن های همراهشان می کنند و به همین دلیل این استراحت های کوتاه با تلفن همراه می تواند به نفع یک شرکت باشد. علاوه بر این مشخص شد کارکنانی که چنین استراحت هایی داشتند در پایان یک روز کاری خوشحال تر بودند.

استفاده از موبایل باعث بروز سرطان نمی شود

how-your-smartphone-is-affecting-your-mind-and-body-science-cancer

دو نطریه غالب در رابطه با استفاده از تلفن های همراه وجود دارد. نخست آنکه تشعشات موجود در تلفن های هوشمند می تواند باعث بروز سرطان به خصوص در ناحیه دست و گردن شود.

دوم آنکه سطوح پایین میدان های مغناطیسی کم شدن باروری را در آقایان به دنبال دارد. حالا وقت آن رسیده که هر دوی ای نظریه ها را مردود اعلام کنیم.

پژوهشگران پس از مطالعه اثرات تلفن های همراه روی افرادی که برای مدت 20 سال از این دستگاه ها استفاده کرده اند و تحلیل داده های مربوط به موارد سرطان در آن سال ها و قبل از آن و همچنین در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف در این رابطه به این نتیجه رسیده اند که اسمارت فون ها نمی توانند باعث بروز مشکلات در سلامتی افراد شوند.

در ادامه می توانید بخشی از نتایج مربوط به پژوهشی را مشاهده نمایید که توسط موسسه سلامت عمومی نروژ انجام شده است:

این گروه دریافتند که هیچگونه شواهدی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، کاهش باروری مردان و دیگر آسیب های سلامتی نظیر تغییر در غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن در نتیجه قرار گرفتن در محدوده میدان های سطح پایین دستگاه های موبایل وجود ندارد.

آیا نگران اثرات ناشی از کاربرد تلفن های همراه خود هستید؟

کلیه اطلاعات ارائه شده در این مطلب حاصل مطالعات برترین دانشمندان جهان تا ژانویه سال 2015 میلادی است. اما اوضاع تغییر می کند و با گذر زمان کشف های جدیدی انجام می شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • حسن
    حسن | ۱ بهمن ۱۳۹۳

    وقتی هم تو حالت صفر درجه (همون عکسی که توش گردن صافه)داری با گوشیت کار میکنی اطرافیان فکر میکنند که داری بی اجازه فیلم برداری میکنی |:

  • Meqdad
    Meqdad | ۳۰ دی ۱۳۹۳

    Slm bax y khabar
    Alan S4 up kardam b android 5.p.1
    Hamechish radife faqat farsi nadare va google play services ham baz nmish
    Goftm ettela dade basham :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی