ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایران به تکنولوژی ساخت موتور هوایی G90 دست پیدا کرد

G90 یکی از موتور های کاربردی در صنایع هوایی به ویژه برای بالگردها و هواپیماها به شمار می رود که انحصار ساخت آن تا به امروز در اختیار شرکت های آمریکایی و روسی قرار داشته ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۰

G90 یکی از موتور های کاربردی در صنایع هوایی به ویژه برای بالگردها و هواپیماها به شمار می رود که انحصار ساخت آن تا به امروز در اختیار شرکت های آمریکایی و روسی قرار داشته است.

شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما) قصد دارد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال آینده، موتور G90 را ساخته و به مرحله تجاری سازی برساند. تا به حال طراحی مفهومی و ساخت زیر سامانه های این محصول به اتمام رسیده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

قرار است تولید نمونه اولیه و عملیاتی موتور های هوایی G90 با کاربرد گسترده در صنعت بالگرد و هواپیما برای نخستین بار در کشور، تا پایان سال آینده صورت پذیرد. ساخت این موتور در جهت خودکفایی کشور و نیز تبدیل دانش بومی به محصول انجام می گردد.

طبق توافقاتی که امروز در دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از شرکت داما انجام شد، مقرر گردید با توجه به اینکه طرح مفهومی و ساخت زیرسامانه های این موتور به اتمام رسیده و دانش فنی آن تدوین گشته است، حداکثر تا پایان سال 94 نمونه عملیاتی این موتور تولید شود.

این محصول پس از تولید برای دریافت گواهینامه های پروازی و انجام استاندارد سازی به سازمان های مرتبط ارائه می شود تا برای استفاده در محصولات هوایی آماده گردد.

سورنا ستاری امروز در دیدار از شرکت داما، ضمن اعلام رضایت از پشرفت های صنایع هوایی و هوافضا در کشور ، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد کاربرد تولیدات این عرصه در سطح کشور باشیم.

شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی (داما) با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و نخبه های ایرانی در زمینه طراحی، تولید و تعمیر سامانه های پیشران صنایع هوایی فعالیت می کند.

بالگرد

ساخت چند بالگرد و هواپیما

همچنین امروز دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی از تصویب ساخت دو بالگرد 8 و 14 نفره خبر داد و از تامین ناقص بودجه ساخت هواپیماهای 100 و 150 نفره انتقاد کرد.

منوچهر منطقی گفت: شرکت های خصوصی در حال تلاش برای ساخت هواپیماهای 2 نفره بوده و یک شرکت دولتی کار ساخت هواپیمای 6 و 8 نفره را بر عهده دارد. در بخش ساخت هواپیماهای کوچک با ظرفیت تا 10 نفر، بازار صادرات خوبی وجود دارد که ایران باید وارد این بازار شود.

وی افزود: بالگردهای 8 و 14 نفره به ترتیب در حال طراحی جزئیات فنی و آزمون های پروازی هستند. در ساخت بالگرد دنبال تمرکز بر روی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان هستیم. به عنوان مثال در بالگرد 8 نفره سه دانشگاه صنعتی اصفهان، خواجه نصیر و شریف با 20 شرکت دانش بنیان همکاری می کنند.

بالگرد ایرانی

بنا به گفته منطقی برای تولید هواپیمای 100 و 150 نفره مبلغ 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا اکنون مبلغ 10 میلیارد تامین شده و این امر، کار ساخت این هواپیماها را با مشکل مواجه نموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • ninjakh
    ninjakh | ۱۴ آذر ۱۳۹۹

    سلام چطوری میتونم منم مطالب علمی در اینجا بزارم

  • yareemam
    yareemam | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    این کار خوبه ولی باید از طرح ها حمایت کافی بشه تا طراح های دیگر جذب شده و طرح های خودشون رو ارائه بدن ... من خودم یک هوا پیما طراحی کردم که توانایی حرکت زیر آب را دارد ولی کسی حمایت نمی کنه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی