ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فردا آخرین مهلت مایکروسافت در راضی نگه داشتن کاربرانش است

روز چهارشنبه همین هفته یعنی دقیقا فردا، مایکروسافت ویندوز 10 را به نمایش خواهد گذاشت که در واقع نسخه جدیدی از سیستم عامل محبوبش با چندین دهه قدمت است. در حدود یک دهه پیش، بیش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

روز چهارشنبه همین هفته یعنی دقیقا فردا، مایکروسافت ویندوز 10 را به نمایش خواهد گذاشت که در واقع نسخه جدیدی از سیستم عامل محبوبش با چندین دهه قدمت است.

در حدود یک دهه پیش، بیش از 90 درصد دستگاه های متصل شونده به اینترنت مبتنی بر ویندوز بودند. اما با رشد بازار اسمارت فون ها و تبلت هایی که از سیستم عامل های موبایلی نظیر iOS و اندروید بهره می بردند این رقم به 15 درصد کاهش پیدا کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در آن زمان، توسعه دهندگان مجبور بودند برای آنکه پول درآورند صرفا برنامه های ویندوزی بسازند و حالا این سیستم عامل تنها یکی از گزینه های موجود برای آنهاست و در حوزه موبایل نیز آخرین گزینه به شمار می رود.

در واقع، گسترش بازار ابزارهای موبایل دیدگاه ها در مورد یک سیستم عامل را تغییر داد. این روزها مردم آی فون یا آی پد را به خاطر اینکه از iOS بهره می برد نمی خرند بلکه علت آن است که محصولات یاد شده هم در فروشگاه ها و هم در دستان کاربران فوق العاده به نظر می آیند.

علاوه بر این، محصولات یاد شده حاوی همان اپلیکیشن هایی هستند که کاربران نیاز دارند، ضمن آنکه دانلود و نصب شان نیز ساده است.

برخی افراد نیز تلفن های هوشمند اندرویدی را صرفا به خاطر سیستم عاملش انتخاب می کنند. از طرفی گوگل هم، بستر مناسب را در اختیار سازندگان سخت افزار قرار داده تا نرم افزارهای مخصوص به خود را برای اندروید بسازند.

به همین دلیل است که تجربه کار با موبایل تفاوت قابل ملاحظه ای با کامپیوترهای ویندوزی دارد چراکه در این پلتفرم، به خاطر تأکید ویژه مایکروسافت ویندوز همواره در نخستین و اصلی ترین بخش قرار داشته است.

بزرگ ترین شکست ها در صنعت موبایل

ردموندی ها که شاهد وقوع انقلاب موبایلی بودند تلاش کردند تا با ارائه ویندوز فون که در واقع نسخه بهینه شده ای از سیستم عامل انحصاری مایکروسافت برای دستگاه های موبایل به شمار می رفت و همچنین ارائه ویندوز 8 با اینترفیس جدیدش که علاوه بر سیستم های دارای نمایشگرهای لمسی برای پی سی ها هم ساخته شده بود، این بازار را به احاطه خود درآورند.

با این حال هر دوی این طرح ها با شکست روبرو شدند. پنج سال پس از عرضه ویندوز فون، این سیستم عامل موبایلی توانست تنها 3 درصد از سهم بازار موبایل دنیا را در اختیار بگیرد که باید بگوییم حتی کمتر از سهم ویندوز موبایل است و برای سازندگان تلفن همراه در جایگاه سوم قرار دارد (البته اگر اصلا آن را به حساب بیاورند).

ویندوز 8، سیستم عاملی گمراه کننده بود که بسیاری از کاربران خود را به دردسر انداخت و بدون آنکه باعث جذب مخاطبان بیشتر در بازار تبلت شود، وفاداران به ویندوز را نیز با خود بیگانه ساخت. در طول سال 2013، بازار کامپیوتر نوعی سقوط آزاد را تجربه کرد و روند نزولی آن در سال 2014 نیز ادامه یافت.

استیو بالمر که حدودا سال 2008 میلادی به سمت مدیر عاملی مایکروسافت منصوب شد و دیگر مدیران این کمپانی همواره مدعی بوده اند که سالانه 400 میلیون کامپیوتر مبتنی بر ویندوز به فروش می رود و این در حالی است که در سال 2014، این رقم تنها کمی بالاتر از 300 میلیون بود.

اما نمی توان گفت که در مورد ویندزو 8 نیز همین گونه بوده است چراکه در آن زمان اقتصاد دنیا بدترین دوران را در تاریخ خود داشته و گزینه های پیش روی مشتریان نیز بسیار متنوع بودند. بنابراین ارائه ویندوز 8 هیچ کمکی به بهبود اوضاع ناخوشایند مایکروسافت نکرد.

حال این سوال مطرح می شود که مایکروسافت برای حضور در این بازار باید چه کند؟

شرکت مورد بحث تاکنون برخی از امکانات و جزئیات مربوط به ویندوز 10 را فاش ساخته و خبرهایی که از این سو و آن سو به بیرون درز می کند هم اطلاعات بیشتری را در این رابطه در اختیارمان قرار می دهد.

در اینجا قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر اطلاعاتی که تاکنون بر ما روشن شده اند:

این سیستم عامل روی دستگاه های مختلف شبیه به هم خواهد بود

بیش از یک سال است که مایکروسافت وعده داده نسخه بعدی ویندوز روی پی سی ها، تبلت ها، و تلفن های هوشمند یکپارچگی خواهد داشت.

از این رو انتظار می رود که این سیستم عامل دارای یک هسته اصلی باشد که توسعه دهندگان می توانند برایش برنامه بنویسند و همچنین یک فروشگاه واحد برای اپلیکیشن هایش وجود خواهد داشت.

به بیان دیگر افرادی که یکی از نسخه های ویندوز را مورد استفاده قرار می دهند راحت تر می توانند یک دستگاه ویندوزی دیگر را به کار ببرند و به همین دلیل احتمال می رود که تعداد اپلیکیشن های هر سه پلتفرم ذکر شده نیز افزایش یابد.

اما این بدان معنا نیست که تنها یک سیستم عامل ارائه می شود و قطعا بر حسب اندازه نمایشگر و نوع ابزار مورد استفاده تجربه کاربران در بهره گیری از این نسخه متفاوت خواهد بود و توسعه دهندگان نرم افزاری هم باید همچنان در جهت بهینه سازی اپلیکیشن ها برای کامپیوترهای دسکتاپی، تلفن های هوشمند و تبلت ها تلاش کنند.

بخش هایی از آن شبیه به ویندوز سنتی خواهد بود

یکی از انتقادهایی که علیه ویندوز 8 مطرح می شد آن بود که این نسخه فاقد امکانات آشنای ویندوز است و به همین دلیل کاربران مجبور هستند که امور مختلف را به روش های دیگری انجام دهند.

در ویندوز 10 منوی استارت (همان دکمه کوچکی که در گوشه سمت چپ پایین صفحه قرار دارد) به جای خود باز می گردد و اجرای اپلیکیشن های مختلف به شیوه ویندوز XP انجام خواهد شد.

نکته دیگر آنکه، در ویندوز 8 دیگر اثری از امکانات سردرگم کننده ای نظیر نوار Charms (مجموعه ای از آیکون هایی که از سمت راست نمایشگر ظاهر می شود) نخواهد بود.

در اینجا توجه شما را به عکسی از منوی استارت ویندوز 10 جلب می کنیم که از یک نقد فنی صورت گرفته در پاییز گذشته به دست آمده است.

windows-10-start-menu-5

این نسخه دارای یک مرورگر جدید خواهد بود

برای نخستین بار از زمان ویندوز 95، روشن شده که مایکروسافت دست اندر کار طراحی یک مرورگر جدید است. اسم رمز این مرورگر اسپاراتن است و خبرهای درز شده به بیرون نشان می دهد که شباهت زیادی به گوگل کروم یا نمونه موبایلی سافاری اپل دارد.

این مرورگر (درست مانند نسخه 11 اینترنت اکسپلورر که روی ویندوز 8.1 اجرا می شود) دارای وضعیتی ویژه برای مطالعه بوده و ممکن است که حاوی دستیار دیجیتالی کورتانا باشد که در واقع پاسخ مایکروسافت به دستیار صوتی اپل به شمار می رود.

البته به احتمال زیاد اینترنت اکسپلورر هم کماکان برای این نسخه از ویندوز در نظر گرفته شده است.

ویندوز 10، برحسب نوع دستگاه مورد استفاده، خود را انطباق می دهد

گلایه بزرگ دیگری که در رابطه با ویندوز 8 مطرح می شد نمای موسوم به «مدرن» آن با آیکون های بزرگ مربعی شکل و فرامین جدیدش بود.

این وضعیت برای تبلت ها و کامپیوترهای دارای نمایشگرهای لمسی در نظر گرفته شده بود و عملکرد خوبی روی سیستم های دسکتاپی یا لپ تاپی قدیمی از خود نشان نمی داد.

دسکتاپ همان دسکتاپ قدیمی بود اما مجبور بودید درست مانند یک اپلیکیشن آن را باز کنید و تغییر وضعیت دادن آن از حالت مدرن به سنتی بسیار دشوار بود.

ویندوز 10 همچنین امکان جدیدی به نام Continuum دارد که به صورت خودکار تشخیص می دهد که آیا در حال استفاده از کیبورد هستید یا محصول هیبریدی که استفاده می کنید در وضعیت تبلت قرار دارد.

این نسخه احتمالا تا پایان سال 2015 عرضه خواهد شد

طبق پیش بینی ها، سیستم عامل مورد بحث تا پاییز سال جدید میلادی وارد بازار می شود.

آنچه نمی دانیم

اما با وجود اطلاعات یاد شده هنوز هم نقاط مبهم بسیاری در مورد ویندوز 10 وجود دارد که خوشبختانه زمان زیادی تا فاش شدن این ناگفته ها باقی نمانده.

آیا روش خرید ما تغییر خواهد کرد؟

مایکروسافت ویندوز 8.1 را به صورت رایگان برای ابزارهای دارای نمایشگر کوچک تر از 9 اینچ ارائه کرد. علاوه بر این، نسخه رایگان دیگری به نام Wnidows with Bing هم وجود دارد که در اختیار برخی از سازندگان پی سی قرار گرفت.

اما این کمپانی می تواند کارهای جالب تری را انجام دهد. برای نمونه شایعاتی در مورد وجود یک نسخه مبتنی بر اشتراک نیز مطرح شده که آپدیت های کوچک تر اما مستمرتر برای آن عرضه می شود.

آیا روش های جدیدی برای انجام امور میان ابزارهای مختلف ویندوزی وجود خواهد داشت؟ اگر قرار باشد که ویندوز 10 تجربه یکپارچه ای را در اختیار کاربرانش قرار دهد این تجربه دقیقا چگونه خواهد بود؟ آیا می توان کاری را روی یک دستگاه آغاز کرد و سپس آن را روی ابزاری دیگر ادامه داد؟

علاوه بر این، مایکروسافت در باب ویندوز و اینترنت اشیاء سخن ها رانده است بنابراین آیا ویندوز 10 روش های جدیدی را برای کنترل یا تعامل انبوهی از دستگاه های خانگی و یا پوشیدنی ها ارائه می دهد؟

آیا شاهد نسخه جدیدی از آفیس خواهیم بود؟

مایکروسافت نسخه مبتنی بر تاچ آفیس را برای iOS و پلتفرم اندروید ارائه کرد اما تاکنون نسخه جدیدی را برای ویندوز عرضه نکرده است. از این رو احتمال می رود که همزمان با ویندوز 10، آفیس جدید هم برای این پلتفرم معرفی شود.

آیا سرفس همچنان تولید خواهد شد؟

تاخت و تاز مایکروسافت در حوزه سخت افزار پی سی بسیار گران تمام شد و این کمپانی در نخستین سال عرضه سرفس 900 میلیون دلار بابت کالاهای فروخته نشده خود زیان داد و براساس برآوردهای انجام گرفته میزان ضررهای آن تا ماه اوت 2014 از مرز 1.7 میلیارد دلار گذشت.

این تبلت طراحی شد تا به دنیا بگوید ترکیب تبلت و پی سی می تواند جالب باشد و برای نمایش قابلیت هایش هم از ویندوز 8 بهره گرفته شد.

اما حالا تولید کنندگان پی سی محصولات ترکیبی خود را تولید می کنند و جالب آنجاست که هیچکدامشان هم بازار را با این نوع کالاها متحول نکرده اند.

به علاوه مشخص نیست که چرا مایکروسافت ترجیح می دهد همچنان محصول اختصاصی خود را به بازار ارائه کند و با تولیدکنندگانی نظیر HP و کروم بوک های غیر ویندوزی آن مقابله کند.

 تکلیف ARM چه می شود؟

این پرسش بسیار مهم توسط مایکل شری تحلیلگر Directions on Microsoft مطرح شد. به گفته او، پردازنده های ARM چیپ های کم مصرفی هستند که هم اکنون روی اغلب اسمارت فون ها و تبلت ها نظیر آی پد یافت می شوند.

ویندوز 8 نسخه ای برای تبلت های مبتنی بر چیپست های ARM داشت اما در حال حاضر هیچ تبلت ویندوزی مبتنی بر این چیپست به فروش نمی رود و حتی مایکروسافت هم در سال گذشته میلادی تنها به روز رسانی سرفس پروی مبتنی بر چیپست اینتل را در دستور کار خود قرار داد و فکری به حال مدل RT که از پردازنده های ARM بهره می برد نکرد.

احتمال می رود که تنها نسخه موبایلی ویندوز 10 از این پردازنده ها پشتیبانی کند و مدل های بزرگ تری از این اسمارت فون ها که با نام فبلت یا مینی تبلت شناخته می شوند از آن بی بهره خواهند بود.

قابلیت مهمی که بدان نیاز داریم کدام است؟

این پرسش از همه دشوارتر است. کامپیوترهای ویندوزی همواره در مرکز زندگی دیجیتالی ما قرار داشته اند و از طریق آنها بود که به فضای آنلاین متصل شدیم، بازی کردیم و با دیگران ارتباط برقرار نمودیم و وظایف کاری خود را به انجام رساندیم.

حالا این وظایف به دستگاه های دیگری به خصوص اسمارت فون ها و البته تبلت ها محول شده اند. پس ویندوز 10 باید چه قابلیتی داشته باشد که مجددا آن را ضروری نماید؟

این پرسشی است که مایکروسافت باید به آن پاسخ دهد. پس فردا با ما باشید تا شاید جواب مناسبی برای آن بیابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (83 مورد)
  • مهران
    مهران | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ببینید موبایل رو هرکارش کنی تبلت رو هرکارش کنی نوکر لپ تاپ و دسکتاپ نمیشن !
    من گوشیم اندرویده هم اچ تی سی وان دارم هم نوت 4 اما بگم اندروید یه اسباب بازی تکنولوژیکیه تا یه سیستم عامل. اندروید بی در و پیکرترین سیستم عامله. بچه نی نی هم بلده واسه اندروید برنامه بنویسه اما ویندوز یه تخصص در سطح خیلی خیلی بالاست. هرگز اندروید رو با ویندوز مقایسه نکنید. اندروید با ویندوز مثل مقایسه پراید با بی ام و میمونه! اندروید دست و پا شکسته ترین تکنولوژیه همه چی داره اما همش ناقصه . وقتی بحث شبکه شدن باشه اندروید شرمنده میشه بحث آهنگسازی باشه اندروید کلن از شدت شرم قایم میشه در بحث امنیت اندروید خجالت میکشه .. اندروید فقط تو حوزه موبایل موفق بوده اما در حوزه دستکتاپ و لپ تاپ اندروید هیچ حرفی برای گفتن نداره

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی.

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • بابک
    بابک | ۱ بهمن ۱۳۹۳

    در مورد سرفیس هاش مخصوصا نسل 3 که رشد چشمگیری داشته اما شما نوشتید ضر کرده. درمورد ویندوزفون هم قبول دارم خوب عمل نکرده هنوز خیلی کارها رو توی ویندوزفون نمیشه. انجام داد

  • فرزین سیف الهی
    فرزین سیف الهی | ۱ بهمن ۱۳۹۳

    شاید درس خوبی از ویندوز 8 گرفته باشن و واقعا ویندوز 10 خوب باشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی