ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وان وب، استارتاپی که ایلان ماسک را به چالش خواهد کشید

این داستان مردی است که می خواهد میلیاردها انسان را به اینترنت متصل کند. اما این بار نه صحبت از ایلان ماسک است و نه مارک زاکربرگ. قهرمان ما فردی به نام گرگ وایلر مدیر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

این داستان مردی است که می خواهد میلیاردها انسان را به اینترنت متصل کند. اما این بار نه صحبت از ایلان ماسک است و نه مارک زاکربرگ.

قهرمان ما فردی به نام گرگ وایلر مدیر عامل شرکتی به نام وان وب است؛ استارتاپ تازه ای که قصد دارد تا سال 2018 میلادی، هزاران ماهواره را به مدار زمین بفرستد و از این طریق اینترنتی با سرعت انواع مبتنی بر فیبر نوری را به نواحی دور افتاده دنیا عرضه کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اما این مأموریت به هیچ وجه غیر عادی نیست چراکه شرکت هایی نظیر فیسبوک، گوگل و SpaceX مدت هاست که روی پهپادها، بالون ها و ماهواره ها کار می کنند تا از این طریق به هدفی مشابه دست یابند.

این فکر در واقع به ذهن هر شرکتی که می خواهد پیروز رقابت فضایی حال حاضر دنیا باشد خطور کرده است. اما در مقاله ای که روز گذشته به قلم اشلی ونس در Businessweek منتشر شد، دلایل مهمی دال بر احتمال موفقیت وایلر مطرح شده که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

نخستین دلیل آن است که وایلر شروع بسیار خوبی داشته است. او نخستین بار در سال 200 میلادی و پس از ملاقات با رئیس ستاد ریاست جمهوری رواندا به فکر متصل نمودن نواحی دور افتاده دنیا به اینترنت افتاد.

بدنبال آن دیدار، وایلر ترغیب شد تا یک شرکت مخابراتی به نام Terracom را راه اندازی کند که کابل فیبر نوری را در رواندا کارگذاری کرد و با ایجاد یک شبکه 3G در آن کشور استفاده از تلفن همراه و خدمات اینترنتی را برای شهروندانش فراهم نمود.

وایلر به خبرنگار Businessweek گفت که در آن زمان، تفکر غالب در دنیا این بود که زیرساخت های اینترنتی اولویت مهمی محسوب نمی شوند و این در حالی بود که خود او جور دیگری فکر می کرد چراکه به اعتقادش دسترسی مناسب به اینترنت می تواند به معنای رشد اقتصادی بیشتر باشد.

دیری نپایید که تراکام به یک موفقیت تجاری بدل شد اما با وجود آنکه اهالی رواندا می توانستند داده ها را به سرعت به اقصی نقاط کشورشان انتقال دهند، ارسال و دریافت اطلاعات در سطح بین المللی همچنان با چالش روبرو بود.

چراکه خطوط ارتباطی آن به ماهواره هایی وابسته هستند که 22000 مایل آنطرف تر از زمین قرار دارند. اگر وایلر می توانست این ماهواره ها را به زمین نزدیک تر کرده و از تعداد بیشتری از آنها استفاده نماید آنگاه سرعت اینترنت نیز برای کاربران زمینی بیشتر می شد.

وایلر الگوی ارائه شده خود را با شرکتی به نام O3b امتحان کرد که 12 ماهواره در فاصله 5000 مایلی زمین دارد. این ماهواره ها بخش های بزرگی از جهان را به اینترنت متصل می کنند؛ از جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته تا زنجیره های جزایر کوچک و کشتی های کروز در دریای کارائیب همگی از این طریق به اینترنت دسترسی دارند.

آنطور که در Businessweek آمده، O3b هم اکنون بزرگ ترین شرکت ارائه کننده اینترنت در منطقه اقیانوسیه محسوب می شود. اما برای وایلر این کافی نیست.

حالا او به عنوان بنیانگذار OneWeb می خواهد با ایجاد کهکشانی از ماهواره های کوچک در فاصله 750 مایلی از زمین پوشش جهانی اینترنت را افزایش داده و با صرف بودجه ای بالغ بر 2 میلیارد دلار این رؤیا را عملی سازد.

این مبلغ قطعا از بودجه 10 میلیارد دلاری ایلان ماسک که قرار است برای ایجاد منظومه ماهواره ای خود صرف نماید به مراتب کمتر است و به همین دلیل وایلر تصمیم گرفته از نام هایی نظیر ویرجین گروپ و کوآلکام برای سرمایه گذاری در این پروژه دعوت به عمل آورد.

در حال حاضر برنامه این است که با فروش نوعی آنتن کوچک امکان دریافت سیگنال های ماهواره ای برای افراد، مدارس، مشاغل و بیمارستان های سرتاسر دنیا فراهم شود.

براساس گزارش Businessweek سه عدد از این ماهواره ها می توانند محیطی به اندازه هندوستان را تحت پوشش خود قرار دهند.

گفته می شود که میزان پیشرفت وان وب در این حوزه، در مقایسه با معاصران شناخته شده ترش قابل ملاحظه بوده است. وایلر مدعی شده که خود این فناوری پیشرفته تر و در نتیجه با دوام تر از تکنولوژی های به کار گرفته شده توسط شرکت های رقیب است.

با در نظر داشتن رقبای قدرتمند و ثروتمندی چون ایلان ماسک شاید وایلر شانس کمی برای موفقیت در این پروژه داشته باشد. با این همه، آنطور که خود او گفته، باکی از زاکربرگ و افراد دیگری چون او ندارد.

وایلر می گوید: زاکربرگ بنیان قوی تری نسبت به من دارد. من نیز همواره تلاش کرده ام تا مردم را متقاعد نمایم که اتصال به اینترنت فاکتوری بسیار مهم در رشد اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود. اما مسأله دیگر آن است که به اعتقاد من چنین پروژه ای نیز عملی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • خشایار
    خشایار | ۵ بهمن ۱۳۹۳

    رو اینترنتم میشه پارازیت انداخت؟

    ولی اگر بشه چی میشه ها؟ :D

    اینترنت مجانی :D

    اینترنت با سرعت خدا :D

    بدون ف ی ل ت ر ی ن گ :D

    واقعا مثل یه رویایه بسیار شیرینه.

  • امین خان
    امین خان | ۵ بهمن ۱۳۹۳

    دیجیاتو از بخش نظراتت متنفرم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی