ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا تغییر نام « ویندوز فون » به « ویندوز 10 » می تواند کاربران را به سمت آن جذب کند؟

در کنفرانس هفته پیش، مایکروسافت اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت های پلتفرم جدید خود یعنی ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار داد. و بله، قرار است ویندوز 10 یک پلتفرم باشد. به این معنی که ویندوز فون از این پس دیگر یک سیستم ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

در کنفرانس هفته پیش، مایکروسافت اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت های پلتفرم جدید خود یعنی ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار داد. و بله، قرار است ویندوز 10 یک پلتفرم باشد. به این معنی که ویندوز فون از این پس دیگر یک سیستم عامل موبایل محدود نیست و فقط نام ویندوز را یدک نمی کشد. ویندوز فون قرار است تعامل نزدیکی با ویندوز دسکتاپ داشته باشد و به افزایش بهره وری آن کمک کند. به همین منظور، مایکروسافت نام آن را از ویندوز فون به ویندوز 10 تغییر داده است. اما آیا این تغییر نام می تواند به جذب کاربران بیشتر برای پلتفرم موبایل مایکروسافت کمک کند؟

برای گرفتن پاسخ این سوال، در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت اینجا به شعار «کمتر، بیشتر است» اعتقاد دارد. کمتر، همان حذف کردن قسمت فون از نام ویندوز فون است. با ادغام کردن ویندوز فون با ویندوز، مایکروسافت قصد دارد پایه های ایده خود را مستحکم کند. ایده ای که بر اساس آن، تمام دستگاه های مرتبط با این شرکت، تحت یک پلتفرم واحد اجرا می شوند.

این شرکت معتقد است که با پیگری این روش، آگاهی و علاقه مشتریان به محصولات ویندوزی افزایش می یابد؛ مخصوصاً در بخش موبایل که نقطه ضعف مایکروسافت در برابر اپل و گوگل است. در چهار ماهه سوم 2014، سهم این شرکت در بازار موبایل، 2.9 درصد بوده در حالی که اندروید 84 درصد و iOS نزدیک به 12 درصد بازار را در اختیار داشته اند.

کارولینا میلانسی (Carolina Milasnesi)، از تحلیلگران شرکت Kantar Worldpanel می گوید: «به نظر من استفاده از نام ویندوز 10 حرکت درستی است. یک ویندوز که تجربه یکسانی را ارائه می دهد و با فرمت دستگاه ها تطبیق می پذیرد و در عین حال، ثابت باقی می ماند.»

windows10-mobilebckgd-970-80

مایکروسافت در کنفرانس چهارشنبه اعلام کرد که نسخه ای از ویندوز 10 را برای دستگاه های کوچک تر از 8 اینچ بازطراحی کرده که به گفته جو بلفیوره، معاون ارشد بخش سیستم عامل این شرکت، «برای همراهی عالی با کامپیوتر شخصی ساخته شده است».

علی رغم بهبودها و امکانات جدید که قرار است به ویندوز 10 بیایند، همچنان مشکلات بزرگی مانع رشد ویندوز فون می شوند. کمبود اپلیکیشن ها و رشد آهسته آن ها، پلتفرم موبایل این کمپانی را با فاصله عقب تر از اندروید و iOS قرار می دهد. توسعه دهندگان نیز تمایلی به سرمایه گذاری در این پلتفرم ندارند. به جز نوکیا که اکنون بخشی از مایکروسافت است، سازندگان کمی دستگاه های ویندوز فونی می سازند و پشتیبانی ضعیفی از آن به عمل می آورند. اینگونه است که ویندوز فون در فروشگاه ها چندان به چشم نمی خورد.

بنابراین جذب کاربران بیشتر برای ویندوز 10، نیاز به اقداماتی فراتر از تغییر نام دارد. میلانسی معتقد است که استراتژی مایکروسافت در نهایت منجر به توجه مردم به تلفن های هوشمند این شرکت نیز خواهد شد.

ساتیا نادلا، مدیر مایکروسافت، در کنفرانس گفت: «ما می خواهیم کاری کنیم که مردم ویندوز را برای زندگی کردن انتخاب کنند، نه فقط به خاطر نیاز داشتن به آن.»

سرمایه گذاری روی سیستم عامل نامناسب

به نظرتان این استراتژی تک-ویندوزی آشنا به نظر نمی آید؟ مایکروسافت پیش تر نیز با عرضه ویندوز 8 در سال 2012، چنین رویه ای را پیش گرفته بود. قرار بود که این حرکت، آغازگر دوره جدیدی در بخش موبایل مایکروسافت باشد . این شرکت، تبلیغات بسیاری برای پلتفرم ویندوز 8 تدارک دید اما نتوانست در پیاده سازی استراتژی و خود پلتفرم، موفق عمل کند.

حتی نوکیا با عرضه پرچمدار خود یعنی لومیا 1020 در راستای حمایت از ویندوز 8 برآمد که توانست با دوربین 41 مگاپیکسلی اش، نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. اپراتور AT&T نیز قول داد که لومیا 1020 گزینه اصلی آنان برای فصل بازگشایی مدارس خواهد بود.

مشکل اصلی آنجا بود که افراد کمی از ویندوز 8 خوششان آمد. با اصرار زیاد مایکروسافت بر رابط کاربری لمسی و آن کاشی های مربعی، کاربران از این ویندوز زده شدند. با آوردن همین رابط مشابه به ویندوز فون 8 نیز همین اتفاق افتاد و پیش از این که کاربران جذب شوند، با یادآوری تجربه ویندوز 8، از آن دوری جستند.

با مراجعه به آمارها و تحلیل های به دست آمده از گزارش های ثبت شده توسط وبسایت ها و اپلیکیشن های تحت وب، می توان دریافت که تا ماه دسامبر گذشته، تنها 13.5 درصد از کامپیوترهای شخصی از ویندوز 8 یا 8.1 استفاده می کنند و هنوز اکثریت 56.3 درصدی کاربران با ویندوز 7 روزگار را سپری می کنند.

حتی اگر خود ویندوز 8 هم مورد پذیرش کاربران واقع می شد، باز هم تأثیری در میزان نفوذ ویندوز فون نداشت. زیرا بعد از عرضه یک آپدیت بزرگ که کورتانا را به ویندوزفون آورد، باز هم تغییری در اقبال مردم به این پلتفرم موبایل مشاهده نشد.

میلانسی می گوید: «ویندوز 10 هم به رشد اپلیکیشن ها و هم به رشد آگاهی مردم درباره ویندوز کمک خواهد کرد، چیزی که از ویندوز 8 انتظار داشتیم اما هیچ گاه عملی نشد.»

تعجبی نیست که شرکای دیرینه مایکروسافت مثل HTC نیز مسیر خود را عوض کنند. این شرکت، نسخه ویندوز فونی پرچمدارش یعنی One M8 را پنج ماه بعد از نسخه اندرویدی عرضه کرد.

چرخش به سمت دستگاه های اقتصادی

یکی از بخش هایی که ویندوز فون در آن نسبتاً موفق عمل کرد، تلفن های هوشمند ارزان قیمت بود. مایکروسافت با حذف کردن هزینه حق امتیاز برای دستگاه های زیر 9 اینچ و حمایت از ساخت تلفن های ارزان تر، توانست در سیاست دستگاه های اقتصادی خوب عمل کند.

دلیل به کار بردن چنین سیاستی کاملاً واضح است. مایکروسافت به دنبال بازارهایی با سرعت رشد بالا است و با تولید تلفن های ارزان قیمت، بازارهای نوظهور را هدف گرفته است. همین هفته پیش، دو موبایل لومیا 532 و لومیا 435 برای چنین بازارهایی معرفی شدند.

lumia-532-group

اما تلاش های این شرکت در زمینه موبایل واقعاً کارساز نبوده است. بعد از چند سال رشد، پلتفرم ویندوزفون در 2014 افت کرد. سهم 2.9 درصدی ویندوز فون در سه ماهه سوم 2014، در حقیقت از یک سال پیش تر رو به نزول نهاد و از 3.6 درصد (به گفته آمار IDC) به این رقم رسید.

علاوه بر این، مایکروسافت با کم توجهی به دستگاه های رده بالا، چندی است که از فقدان یک پرچمدار پر زرق و برق رنج می برد. آخرین پرچمدار واقعی ویندوز فون لومیا 1020 بود که بیش از یک سال از عرضه آن می گذرد.

ممکن است این شرکت منتظر باشد تا پس از عرضه ویندوز 10 از پرچمدار جدید خود رونمایی کند. آن ها گفته اند با دستی پر وارد عرصه رقابت در هر دو بازار تلفن های رده بالا و رده پایین می شوند.

جو هارلو، معاون ارشد بخش موبایل های مایکروسافت، اوایل این ماه در مصاحبه ای گفت: «ما یک شرکت با رزومه قوی هستیم. در نوکیا اول بودیم و حالا هم با مایکروسافت اول می شویم.»

شروعی تازه با ویندوز 10

مایکروسافت حالا فرصتی برای جبران به دست آورده است. بازخوردهای اولیه کاربران نسبت به ویندوز 10 مثبت بوده و این کمپانی توانسته با توجه به نظرات آن ها و بازگرداندن مواردی مثل منوی قدیمی استارت، دوباره علاقه کاربران را جلب کند. همچنین قرار است تجربه کاربری محیط دسکتاپ با آوردن دستیار صوتی کورتانا به آن، بهبود پیدا کند.

حال که کاربران ویندوز 10 را دوست داشته اند، باید این علاقه را به ویندوز فون [که از این پس ویندوز 10 نامیده می شود] نیز آورد. اما این امر تنها در دراز مدت و با بازاریابی عمیق امکان پذیر است. بسیاری از افراد هنوز از حضور مایکروسافت در زمینه موبایل بی اطلاع اند.

راجر اینتنر، از مشاوران شرکت Recon Analyctics گفته: «اگر مایکروسافت می خواهد موفق شود، باید با کمپینی یک ساله، از آن (ویندوز 10) حمایت کند. باید کاری کنید مثل برنده ها به نظر برسد، کاری کنید ساده به نظر بیاید.»

او اوضاع کنونی را اینگونه شرح داده: «کاربران آن را به عنوان گزینه ای اصلی در نظر نگرفته اند.»

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تغییر نام ویندوز فون به ویندوز 10 می تواند کاربران را به سمت آن جذب کند؟

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/can-windows-10-patch-microsofts-mobile-perception-problems.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • محمد
    محمد | ۳ بهمن ۱۳۹۴

    ویندوز 10 بهتر از ویندوز 8 ولی من از ویندوز 8 بیشتر خوشم میاد بخاطر تم زیبایش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی