ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی و مقایسه کلوب، فیس نما و هم میهن؛ سه شبکه اجتماعی ایرانی

این روزها شبکه های اجتماعی، از قالب وبسایت هایی معمولی برای بحث و گفتگو با دوستان و آشنایان خارج شده اند. در عصر کنونی دیگر قدرت و نفوذ برخی از شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام بر ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

این روزها شبکه های اجتماعی، از قالب وبسایت هایی معمولی برای بحث و گفتگو با دوستان و آشنایان خارج شده اند. در عصر کنونی دیگر قدرت و نفوذ برخی از شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام بر اذهان عمومی قابل انکار نبوده و این تأثیر روز به روز در حال پر رنگ شدن است.

در این دوران، شبکه های اجتماعی از لحاظ جمعیت با یک کشور برابری می کنند، بر تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم دنیا موثرند و به عظیم ترین ویترین تبلیغاتی برای کمپانی های بزرگ عالم تبدیل شده اند.

شبکه های اجتماعی پدیده های نوظهوری نیستند. اما اگر به فعالیت چنین جوامعی در کشورمان ایران نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که قدمت چنین شبکه هایی بیش از ده سال نیست. بنابراین نسبت دادن کلمه نوظهور به چنین وبسایت هایی، با توجه به گسترش استقبال کاربران در 3 تا 4 سال اخیر غیر منطقی به نظر نمی رسد.

در این مقاله به مقایسه سه شبکه اجتماعی مطرح ایرانی (فیس نما، کلوب و هم میهن) پرداخته و جوانب مختلف فعالیت در آنها را در چند بخش مختلف بررسی خواهیم کرد.

در ادامه مطلب، با دیجیاتو همراه باشید. 

تاریخچه، نحوه شکل گیری و مقایسه جامعه آماری

در وهله نخست به کلوب می پردازیم. کلوب در دی ماه سال 1383 فعالیت خود را تحت عنوان یک شبکه اجتماعی آغاز نمود و طبق آخرین آمار اعلام شده، با داشتن بیش از دو میلیون و ششصد هزار کاربر پرجمعیت ترین و در عین حال با سابقه ترین شبکه اجتماعی ایرانی است.

به استناد آمار وبسایت الکسا، رتبه فعلی کلوب در دنیا 1464 بوده و بیست و چهارمین وبسایت پربازدید در ایران محسوب می گردد. سرویس های آپارات، میهن بلاگ و لنزور نیز از دیگر وبسایت های طراحی شده توسط تیم سازنده کلوب به شمار می روند.

به فیس نما می رسیم، وبگاهی که در سال 1391 راه اندازی شد و هم اینک با داشتن بیش از یک میلیون و سیصد هزار کاربر، در سکوی دوم پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی وطنی ایستاده است. فیس نما در دنیا حائز رتبه 781 بوده و دهمین وبسایت پربازدید ایرانی است.

در مقام سوم از لحاظ جمعیت، شبکه اجتماعی هم میهن را داریم؛ وبسایتی که کار خود را در سال 1384 در قالب یک تالار گفتگو آغاز کرد و سپس به یک شبکه مجازی تغییر کاربری داد (با این وجود انجمن های گفتگوی آن نیز کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند).

هم میهن با داشتن بیش از 850 هزار کاربر سومین شبکه اجتماعی پربازدید ایرانی است و هم اکنون در رتبه 2572 جهان و 47 ایران ایستاده است.

شاید در مقایسه با فیسبوک یک میلیارد نفری، در سه وبسایت مذکور برای یافتن دوستان قدیمی و موضوعات مورد نظرتان به نتایج دلخواه نرسید. با این حال فعالیت در شبکه های اجتماعی داخلی مزایای خاص خود را دارد که در ادامه مطلب بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

ثبت حساب کاربری و نحوه فعالسازی

خوشبختانه ثبت نام در هر سه وبسایت به آسانی انجام گرفته و بیشتر از چند دقیقه وقتتان را نمی گیرد. در کلوب و فیس نما، پس از وارد کردن و تکمیل اطلاعات کاربری ایمیلی را تحت عنوان ایمیل فعالسازی دریافت می کنید. بعد از فعالسازی حساب کاربری، رسما به جمع اعضای این دو شبکه اجتماعی خواهید پیوست.

اما هم میهن به شما زحمت فعالسازی از طریق ایمیل را هم نمی دهد و تنها وارد کردن اطلاعات کاربری و موافقت با قوانین برای ورود به آن کافیست. بنابراین از جهاتی می توان این ویژگی را از مزایای هم میهن نسبت به باقی رقبا دانست.

رابط کاربری، طراحی قالب و محیط کار برای کاربران

نمی توان از سه وبسایت یادشده انتظار محیط مدرن و مجهزی همچون فیسبوک را داشت، با این حال کمی که در این سه وبسایت وقت بگذرانید متوجه شباهت ها و الگوگیری آنها از این غول آمریکایی خواهید شد.

در درجه نخست به فیس نما می پردازیم. این شبکه اجتماعی که نامش نیز یادآور فیسبوک برای ماست، در زمینه طراحی قالب نیز تا حدی از همتای آمریکایی خود پیروی نموده، با این وجود در زمینه حجم تبلیغات فیسبوک را با اختلاف فاحشی شکست می دهد.

1

صفحات شلوغ، عدم یکپارچگی میان رنگ ها، انواع و اقسام آیکون های ریز و درشت و تبلیغات چشمک زن فراوان، به فیس نما ظاهر یک وبلاگ تبلیغاتی را داده تا یک شبکه اجتماعی و همین مسأله می تواند باعث سردرگمی شما شود.

در مقایسه با فیس نما، باسابقه ترین عضو این مجموعه یعنی کلوب در طراحی قالب و رابط کاربری کمی بهتر عمل کرده است. کلوب طی ده سال گذشته با تغییر و تحولات زیادی در زمینه قالب مواجه بوده و پس از گذشت یک دهه، حالا دو سالی می شود که به ثبات مطلوب دست یافته و هویت خود را پیدا کرده است.

سبز به عنوان رنگ غالب این شبکه اجتماعی برگزیده شده و در چینش آیتم ها، مکان قرارگیری عکس پروفایل، کاور و باقی موارد آن از فیسبوک الهام گرفته شده است. بزرگترین نکته مثبت در مورد کلوب، حجم بسیار کم تبلیغات آن نسبت به فیس نماست و همین امر باعث شده هنگام کار در محیطش احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

در میان این سه رقیب، کلوب از منظم ترین و خلوت ترین رابط کاربری بهره می برد چرا که در طراحی آن سعی شده تنها موارد ضروری در هر صفحه حفظ شود و باقی جزئیات به صفحات مجزا منتقل شده اند، با این حال در مقایسه با هم میهن، ظاهر ساده تری را داراست.

اما هم میهن به تبعیت از فیسبوک، آبی را به عنوان رنگ اصلی شبکه اجتماعی خود انتخاب کرده و اگر تبلیغات بیشتر آن را نسبت به کلوب در نظر نگیریم، شاید بتوان گفت که زیباترین رابط کاربری را در میان شبکه های اجتماعی داخلی دارد. در محیط هم میهن رنگ آمیزی و محیط پویاتری را شاهد هستیم.

گفتنی است که در میان این سه شبکه اجتماعی، هم میهن بیشترین شباهت را به فیسبوک دارد. بنابراین اگر تابحال در هیچ کدام از این سه وبسایت عضو نبوده اید سریع تر از بقیه به محیط آن عادت خواهید کرد.

امکانات کاربری و تنظیمات شخصی سازی

بگذارید در درجه اول به فیس نما بپردازیم؛ شبکه ای اجتماعی که محیط و امکانات آن بیشتر یادآور وبلاگ ها و تالارهای گفتگو است. در فیس نما قادر به ارسال ویدئو، لینک و تصویر بر روی صفحه حساب کاربری تان هستید. خوشبختانه با استفاده از آپلودر اختصاصی این وبسایت، نیازی به مراجعه به جایی دیگر برای بارگزاری عکس ها ندارید.

در فیس نما، گزینه های شخصی سازی بیشتری نسبت به سایر رقبا دارید. به غیر از موارد معمول، امکان تغییر رنگ هدر و پیش زمینه نیز در اختیار شما قرار داده شده. علاوه بر این، اشتراک فید RSS، استفاده از ابزارک برای نمایش آخرین فعالیت شما به دیگران در وبلاگ شخصی و همچنین گروه بندی دوستان به سبک فیسبوک مواردی هستند که تنها در فیس نما خواهید یافت.

پیام رسان فیس نما یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می گردد. بر خلاف کلوب و هم میهن، در هر صفحه ای از این وبسایت قادرید بدون نیاز به گشودن صفحه ای جداگانه از پایین صفحه به گفتگو با دوستان خود بپردازید.

5

به کلوب می رسیم. در کلوب نیز می توانید پست های متنی یا ویدئویی ارسال کرده و یا با دوستان خود لینکی را به اشتراک بگذارید. با این حال نکته عجیب اینجاست که نمی توانید این تصاویر یا ویدئوها را از هارد رایانه خود در کلوب آپلود کرده و باید آنها را به صورت لینک وارد کنید (که تصور می رود این مسأله به منظور تشویق کاربران به استفاده از سرویس های آپارات و لنزور در نظر گرفته شده باشد). با این وجود، تغییر وضعیت از در دسترس به مشغول یا نامرئی خصوصیت مفیدی است که تنها در کلوب آن را مشاهده خواهید کرد.

اعلان های جدید را می توانید در بالای صفحه و با کلیک روی آیکون زنگ مشاهده کنید و برای این منظور نیازی به مراجعه به صفحات دیگر نیست. امکان گفتگوی زنده با دوستانتان نیز در کلوب گنجانده شده، اما برای این کار نیازمند ورود به اتاق گفتگوی جداگانه ای هستید و نمی توانید همچون فیس نما، از پایین صفحه به این کار اقدام کنید.

در پنل کاربری کلوب نیز گزینه هایی همچون تغییر تصویر و اطلاعات پروفایل، تنظیمات دسترسی، مشاهده افراد حاضر در لیست سیاه، یافتن دوستان از طریق جیمیل (ویژگی انحصاری کلوب)، تعیین تصویر امنیتی و حتی غیر فعال کردن حساب کاربری را خواهید یافت.

گزینه ای به نام "فریاد" نیز در کلوب به منظور اعلام وضعیت روحی شما به سایر کاربران در نظر گرفته شده است. جالب اینجاست که با ارسال یک پیامک به کلوب، قادرید جمله بخش فریاد خود را تغییر دهید. این قابلیت را نیز تنها در این شبکه اجتماعی خواهید یافت.

هم میهن نیز از لحاظ امکانات کاربری و تنظیمات شخصی سازی، اگر بالاتر از دو مجموعه دیگر نباشد، به خوبی با آنان رقابت می کند. در این وبسایت بر خلاف کلوب، می توانید تصاویر را از هارد رایانه به صفحه شخصی خود ارسال کرده و همچنین از اموجی های متنوع در استتوس های خود استفاده نمایید.

در هم میهن نیز همانند فیسبوک لیست افرادی که ممکن است بشناسید برای شما نمایش داده می شود. از امکانات پنل کاربری هم می شود به تنظیمات مدیریت پروفایل و حریم شخصی، تغییر کاور، پیش زمینه و موسیقی پروفایل اشاره نمود.

از آنجایی که هم میهن نیز مانند فیس نما بر مبنای تالارهای گفتگو طراحی شده، در منوی کاربران می توانید کاربران آنلاین، محبوب، فعال و دختران و پسران را مشاهده کنید؛ امکانی که همانند فیس نما موجب فاصله گرفتن آن از عنوان شبکه اجتماعی شده و بخاطرش می توان نام یک "تالار گفتگوی پیشرفته" را بر هم میهن نهاد.

قسمت پخش زنده نیز مهر تأییدی بر جمله بالاست؛ جایی که با ورود به آن می توانید آخرین ارسال های کاربران شبکه اجتماعی هم میهن را مشاهده کنید.

محتوای گروه ها و محورهای گفتگو

2

گروه ها، محورهای اصلی شکل گیری و عامل پویایی شبکه های اجتماعی ایرانی هستند. خوشبختانه هر سه مجموعه ای که در این مقاله بررسی می کنیم، هر کدام در زمینه برپایی گروه های بحث و گفتگو عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند. در واقع نقطه قوت شبکه های اجتماعی وطنی را می توان همین گروه ها در نظر گرفت.

با کلیک روی آیکون "رسانه ها" در کلوب، به صفحه گروه های آن منتقل می شوید. در این بخش می توان گروه های فراوانی با موضوعاتی نظیر ورزش، تکنولوژی، دین و مذهب را مشاهده نمود. اما برگ برنده کلوب و عامل بسیار مهم آن در جلب مخاطب، وجود گروه های رسمی است.

در حال حاضر مقامات بلند پایه سیاسی همچون رئیس جمهور، اپراتورهای تلفن های همراه، ISP ها، شبکه های تلویزیونی، برندهای تکنولوژی و بسیاری از نهادهای رسمی در کلوب از صفحه شخصی در این وبسایت برخوردارند؛ صفحاتی که توسط مالکان آنها به طور رسمی تأیید شده اند. بنابراین کلوب را از این بابت می توان به عنوان یک رسانه داخلی معتبر به شمار آورد.

فیس نما در مقایسه با دو رقیب دیگر خود، تعداد گروه های بیشتری را به خود اختصاص داده؛ بنابراین با توجه به کثرت کاربران، تقریبا هر موضوعی را می توانید در آن پیدا کنید.

بخش "پرسش و پاسخ" نیز مکانی است برای مطرح کردن سوالات و شنیدن پاسخ از دیگر کاربران. با این وجود خبری از گروه های رسمی و تأیید شده در فیس نما نیست و به نظر می رسد نسبت به سایر شبکه های اجتماعی، مدیریت کمتری بر محتوای آنها صورت می گیرد.

اما گروه ها در هم میهن چگونه اند؟ اگر فروم هم میهن را در نظر نگیریم، پاتوق های گفتگوی آن به دو دسته گروه ها و بخش سوال و جواب (مثل فیس نما) تقسیم بندی می شوند.

تعداد گروه ها در هم میهن، نسبت به فیس نما کمتر بوده و بخش سوال و جواب آن هم به پویایی فیس نما یا کلوب نیست، از این رو مدیریت محتوای آن آسان تر از رقبایش انجام می پذیرد.

هم میهن نسبت به فیس نما و کلوب از جامعه آماری کوچکتری برخوردار است. بنابراین گستردگی سلایق و تفاوت نظرات کاربران دو رقیب دیگر را در آن نخواهید یافت.

تبلیغات، درآمدزایی و سیستم امتیازات

اقتصاد هر وبسایت اینترنتی، بر پایه تبلیغات استوار است. از این رو هر سه شبکه اجتماعی ایرانی مورد بحث، روش های خاصی را برای تأمین هزینه های خود در پیش گرفته اند.

در میان این سه مجموعه، فیس نما بیشترین تبلیغات را به خود اختصاص داده است. انواع تبلیغات کلیکی و پاپ آپ های گوناگون را می توانید در این شبکه اجتماعی ببینید و تنها وبسایتی است که درآمد زایی برای کاربران را جزو امکانات خود قرار داده.

البته واضح است که کسب درآمد، از اهداف فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی نیست. با این حال فیس نما به منظور جلب مخاطب و ایجاد انگیزه، چنین امکانی را برای کاربرانش در نظر گرفته است. همین عامل در کنار سیستم امتیازی موجب شده که نتوان عملکرد آن را در سطح کاملا حرفه ای توصیف نمود.

کسب درآمد در فیس نما بدین صورت است که با کلیک روی هر پاپ آپ تبلیغاتی، 20 ریال به حساب شما افزوده می گردد. اگر این پاپ آپ تبلیغاتی متعلق به وبسایت شما باشد، با کلیک سایر کاربران این مبالغ در حساب کاربری شما جمع آوری شده و وقتی به ده هزار تومان رسید، می توانید آن را از فیس نما برداشت کنید.

4

اگر تمایل داشته باشید، می توانید درآمد کسب شده تان را صرف خرید افزونه هایی مثل نمایش امضا در گروه ها، حذف تبلیغات یا فعال کردن سیستم نقل قول کنید؛ مواردی که نه تنها قیمت های غیر منطقی دارند بلکه بیشتر مناسب تالارهای گفتگوی چند هزار نفری اند تا یک شبکه اجتماعی میلیونی.

علاوه بر این، نوعی سیستم امتیازی مشابه تالارهای گفتگو در فیس نما گنجانده شده است. هر روز که به فیس نما وارد شوید، با مراجعه به صفحه "حضور و غیاب" می توانید به امتیاز کاربری خود در فیس نما بیفزایید. شرکت در قرعه کشی و اعلام کاربر برنده هم از بخش های هیجان انگیز فیس نماست تا شما را به فعالیت در آن تشویق کند!

خوشبختانه در کلوب خبری از تبلیغات کلیکی یا سیستم حضور و غیاب نیست! با این وجود دسترسی به برخی از امکانات از طریق افزایش اعتبار کوروب (واحد پول رایج در کلوب) امکان پذیر خواهد بود.

این امکانات عبارتند از مشاهده آخرین بازدید کنندگان از پروفایل شما، بازدیدکنندگان کلوب ها و آگاهی از آخرین لاگین کاربران. ضمنا برای ایجاد هر گروه یا رسانه در کلوب هم ملزم به پرداخت هزینه 16 هزار تومانی هستید که یازده هزار تومان از فیس نما گران تر است.

اما قیمت های در نظر گرفته شده برای این سرویس ها چندان هم منطقی به نظر نمی رسند. چند نفر را می شناسید که حاضرند برای مشاهده آخرین بازدیدکنندگان پروفایل خود، سه هزار تومان را برای یک بازه زمانی بیست روزه پرداخت کنند؟

علاوه بر این، بدون استفاده از آنها نیز خللی در فعالیت شما در شبکه کلوب به وجود نخواهد آمد. بنابراین استفاده از این موارد سلیقه ای بوده و به هیچ وجه ضروری نیست.

هم میهن تاکنون هیچ کدام از امکاناتش را برای کاربران پولی نکرده و منبع درآمد خود را تنها به تبلیغات محدود نموده است. تبلیغات کلیکی، مواردی هستند که از طرفی موجب کسب درآمد هم میهن شده و از سوی دیگر، امتیاز شما را در این شبکه اجتماعی بالاتر می برند.

مواردی همانند فعالیت در گروه های مختلف، کلیک روی تبلیغات، بازنشر پست های دیگران و غیره امتیاز شما را در این شبکه اجتماعی افزایش خواهند داد.

تنها فایده این افزایش امتیاز برای شما، قرارگیری در فهرست کاربران محبوب هم میهن است؛ چیزی که بیشتر در سیستم فروم مرسوم است تا یک شبکه اجتماعی. با این حال شکی نیست که در زمینه تشویق کاربران عاشق شهرت عاملی موثر محسوب می شود.

حریم خصوصی و امنیت کاربران

مسأله حریم خصوصی در سال های اخیر، به یکی از حساس ترین موضوعات در فضای سایبری تبدیل شده است. از این رو شایسته است پیش از ورود به هر گونه شبکه اجتماعی، از وضعیت حریم شخصی و میزان امنیت فعالیت در آن اطمینان حاصل کنید.

هک شدن فیس نما و لو رفتن اطلاعات میلیون ها نفر از کاربرانش، ضربه بزرگی بر پیکره آن وارد نمود؛ ضربه ای که هنوز هم اثرات آن (از جمله مواجهه مکرر با ارور 403) پابرجاست و در روند کاری آن خلل ایجاد کرده است.

البته این هک شدن را نمی توان دلیل محکمی برای عدم اعتماد به فیس نما دانست؛ چرا که غول هایی همچون مایکروسافت، سونی و اپل نیز تاکنون بارها گرفتار چنین مسائلی شده اند.

با این حال روی کاغذ، فیس نما بر خلاف سایر هم قطاران خود تجربه هک شدن را در کارنامه دارد و در حال حاضر نیز با مشکلات امنیتی رو به روست.

در هر سه شبکه اجتماعی مورد بحث، همانند سیستم حاکم بر تالارهای گفتگو، از تنظیمات حریم شخصی برخوردارید و بسته به تمایل تان می توانید پروفایل کاربری خود را در معرض دید عموم قرار داده یا مشاهده آن ها را محدود به خود یا لیست دوستانتان کنید.

البته باید بگوییم که بر خلاف فیسبوک، در کلیه این شبکه های اجتماعی قادر نخواهید بود که وضعیت نمایش پست هایتان را به صورت جداگانه تغییر دهید.

6

کلوب در زمینه تأمین امنیت کاربران یک قدم جلوتر از سایر رقباست. با ترسیم یک نقاشی امنیتی در کلوب، می توانید هنگام فراموش کردن رمز عبور یا هک شدن احتمالی، حساب کاربری تان را ساده تر از فیس نما و هم میهن بازیابی کنید.

اگر پست خلاف عرف یا آزاردهنده ای نیز مشاهده کردید، کافیست با کلیک روی دکمه گزارش، مدیران سایت را از وجود آنها مطلع کنید تا در اولین فرصت به بررسی آن بپردازند. در این زمینه، سیستم گزارش تخلف در کلوب نسبت به سایر رقبا سازمان یافته تر و منظم تر است.

مسائل و مشکلات فنی

هر سه وبسایت در حد خود، امکانات تقریبا خوبی برای کاربرانشان مهیا کرده اند. با این حال عملکردشان خالی از عیب نیست و گاهی مشکلات فنی و مدیریتی عجیب و غریبی را در آنها می یابید.

کلوب به دلیل بهره گیری از سرورهای قدرتمند، مدیریت بهتر و سیستم پشتیبانی سازمان یافته تر، با مشکلات به مراتب کمتری نسبت به رقبایش رو به روست. با این حال شرایط در هم میهن به خوبی کلوب نیست.

اولا هم میهن شدیدا به تالارهای گفتگویش وابسته است. به طور مثال، برای ارسال و دریافت پیام های خصوصی باید از طریق تالارهای گفتگو اقدام کنید و صفحه ای مجزا برای انجام این کار در قالب شبکه اجتماعی در نظر گرفته نشده. علاوه بر این، امکان ارسال ویدئو هنوز در هم میهن میسر نیست و باگهای عجیبی را در آن مشاهده خواهید کرد.

گاهی در این شبکه اجتماعی ممکن است از طرف حساب کاربری خود، درخواستی برای گفتگوی زنده دریافت کنید! و از همه عجیب تر اینکه امکان Unlike کردن موارد لایک شده را در این مجموعه ندارید. از این رو می توان گفت که هم میهن تا رسیدن به ثبات کافی، راه درازی را در پیش دارد.

در فیس نما نیز کم و بیش با چنین مشکلاتی مواجهید که اکثر آنها به طراحی و بی نظمی قالبش باز می گردند. به طور مثال تا پیام جدیدی دریافت نکنید، نمی توانید با کلیک روی آیکون پیام ها در نوار اعلان، اینباکس خود را باز کنید.

یا اینکه گزینه ای برای خروج مستقیم از شبکه اجتماعی در بالای صفحه در نظر گرفته نشده و برای این منظور، می بایست هر دفعه به منوی خانه مراجعه کنید.

اما به طور کلی نسبت به هم میهن، مشکلات فنی کمتری را در فیس نما مشاهده خواهید نمود.

مرور در موبایل و تبلت

در روزگاری که گجت های هوشمند جایگزین رایانه های رومیزی شده اند، عرضه اپلیکیشن های اختصاصی برای دسترسی به شبکه های اجتماعی از طریق این ابزارها ضرورت پیدا کرده. اما نه فیس نما و نه هم میهن و کلوب تاکنون اپلیکیشنی را بدین منظور برای تلفن های هوشمند عرضه نکرده اند.

12356

با این حال در میان این سه شبکه اجتماعی، تنها فیس نماست که نمایش وبسایت را برای مرورگرهای موبایل بهینه سازی نکرده و با وارد کردن آدرس، نسخه دسکتاپ آن را مشاهده خواهید کرد.

در صورتی که کلوب و هم میهن را می توانید به راحتی با مرورگری همچون کروم در گجت هایتان مشاهده کنید، که البته کلوب عملکرد به مراتب بهتری را در مقایسه با هم میهن به نمایش خواهد گذاشت.

چه از لحاظ سرعت بارگزاری و چه از لحاظ بهینه سازی قالب، بدون شک عملکرد کلوب در دستگاه های موبایل بهتر است و پس از آن هم میهن قرار دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذر کرد.

 جمع بندی

فیسبوک یک شبکه اجتماعی بین المللی است، از این رو نمی توانیم سه وبسایت یادشده را از لحاظ محتوی و اثرگذاری با آن مقایسه کنیم. اما اگر صرفا به مقایسه امکانات این سه شبکه اجتماعی با فیسبوک بپردازیم، متوجه خواهیم شد که وبسایت های وطنی راه درازی را تا رسیدن به امکانات نمونه های مشابه خارجی و پر کردن خلاء ها پیش رو خواهند داشت.

اضافه شدن امکان تگ کردن افراد در تصاویر، قابلیت تشکیل کنفرانس، فراهم نمودن تغییر وضعیت نمایش برای هر پست، افزودن پلاگین ها، بازی ها و اپلیکیشن های اختصاصی از مواردی هستند که می توانند تجربه کاربران را از فعالیت در این سه شبکه اجتماعی لذت بخش تر از گذشته کنند.

اما فارغ از مقایسه با نمونه های خارجی، اگر بخواهیم این سه شبکه اجتماعی را از لحاظ محتوا و امکانات رده بندی کنیم، مطمئنا کلوب چند قدم جلوتر از دو رقیبش خواهد ایستاد.

با سابقه ترین شبکه اجتماعی ایرانی، هم در مدیریت محتوی و هم در رعایت قالب یک شبکه اجتماعی، برتر از سایر رقبا عمل کرده و با داشتن گروه های رسمی به غیر از محلی برای وقت گذرانی و دوست یابی، تریبون مناسبی برای اطلاع رسانی و انتشار اخبار نهادهای رسمی است.

ضمن اینکه با توجه به جامعه آماری بزرگتر، امکان یافتن دوستان قدیمی تان در کلوب بیشتر خواهد بود. در مقابل، فیس نما و هم میهن نیز در زمینه هایی همچون دوست یابی و یا محل بحث و گفتگو جای مناسبی به نظر می رسند.

با این وجود، خروج کامل از قالب یک تالار گفتگو، استفاده کمتر از تبلیغات و حرکت به سوی رسمی تر شدن می تواند به پیشرفت این دو مجموعه کمک کند.

در نهایت می توان گفت که در صورت تکمیل امکانات و فراهم کردن مزایای بیشتر، می توان در آینده ای نه چندان دور انتظار استقبال گسترده تری را از شبکه های اجتماعی ایرانی داشت. از شما خوانندگان محترم دیجیاتو نیز دعوت می کنیم تا نقطه نظرات خود را در مورد این سه شبکه اجتماعی ایرانی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • Najibullah Watandost
    Najibullah Watandost | ۲۴ آبان ۱۳۹۵

    الاگه بزارن هم میهن میتونه به فعالیت خودش ادامه بده اما گویا حملات داخلی نمیزاره پیشرفت کنه

  • Amirshakori
    Amirshakori | ۱۹ شهریور ۱۳۹۵

    در حال حاضر شبکه اجتماعی هم میهن و بیشتر میپسندم

  • yalda
    yalda | ۷ اسفند ۱۳۹۴

    هم میهن خوبه دوسش دارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی