ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از اینجا مانده و از آنجا رانده؛ آیپد واقعا چه کاربردی دارد؟

در سال 2010 میلادی و همزمان با رونمایی رسمی آیپد، استیو جابز در اقدامی به یاد ماندنی مقایسه ای میان تبلت ها و کامپیوترهای دسکتاپ انجام داد و برای درک بهتر موضوع از سوی مخاطبان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

در سال 2010 میلادی و همزمان با رونمایی رسمی آیپد، استیو جابز در اقدامی به یاد ماندنی مقایسه ای میان تبلت ها و کامپیوترهای دسکتاپ انجام داد و برای درک بهتر موضوع از سوی مخاطبان آنها را به اتومبیل های سواری و ماشین های باربری تشبیه کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

او در  صحبت های خود گفت: زمانی که همه ما کشاورز بودیم ماشین های باربری از جمله دستگاه های کلیدی و مهم به شمار می رفتند اما همینکه بشر به سمت شهرها و حومه آنها حرکت کرد، وسائط حمل و نقل کوچک تر کاربرد بیشتری پیدا کردند.

ابتکاراتی نظیر دنده و فرمان خودکار، ماشین ها را از این هم جذاب تر کرد. به گفته جابز، کامپیوترهای شخصی و سیستم های مک، رفته رفته از لحاظ کارایی شبیه به ماشین های باربری می شدند. هنوز در شهرها می شد آنها را یافت اما هر کسی به کارشان نمی برد تا اینکه تبلت ها وار بازار شدند.

شاید دیدگاه جابز در مورد کامپیوترهای رومیزی درست بوده باشد اما قیاس او در اصل اشتباه بوده است چراکه امروز این اسمارت فون ها هستند که در نقش ماشین های سواری عمل می کنند و تبلت ها بیشتر به ون های کوچک یا موتور سیکلت شبیه هستند.

حالا پنج سالی از عرضه آیپد می گذرد و این محصول بر سر یک دو راهی برای وجود داشتن یا نداشتن قرار دارد و امروز  دیگر هیچکس نمی داند که کاربردش چیست.

زمانی که اپل تبلت خود را رونمایی کرد، پیش بینی هایی که در رابطه با موفقیت آن داده می شد کاملا قابل باور بودند. در آن زمان نسخه 3GS آیفون در بازار موجود بود که نمایشگری کوچک داشت و عمر باتری مک بوک ایر نیز از دو ساعت تجاوز نمی کرد.

قابلیت های آن محصولات به گونه ای بود که نیاز به عرضه یک دستگاه دیگر به خوبی احساس می شد و استیو جابز نیز با استناد بر همین مسأله ارائه آیپد را توجیه کرد.

او در صحبت هایش گفت، برای آنکه عرضه تبلت توجیه پیدا می کرد می بایست در انجام وظایف ابتدائی نظیر مرور وب، مدیریت ایمیل ها، تماشای عکس ها، اجرای بازی و خواندن کتاب های الکترونیکی «به مراتب بهتر» از آیفون یا یک لپ تاپ عمل می کرد.

شاید مطرح کردن این دلایل در آن دوران توجیهی کاملا عقلانی داشت اما با عرضه نسخه های مختلفی از این محصول به تدریج از صحت و درستی آن ادعا کاسته شد. امروز اگر بخواهیم در باب کارایی سخن بگوییم، آیپد حرفی برای گفتن در برابر آیفون یا مک بوک ندارد.

یک آیپد به خودی خود گزینه بسیار خوبی برای وبگردی است اما اگر قصد جستجوی محتوی خاصی را داشته باشد آیفون مزایای بیشتری را در اختیارتان قرار خواهد داد: اسمارت فون iOS شما همیشه در جیب تان است و هر لحظه که بخواهید به آن دسترسی خواهید داشت.

این روزها مرور خبرها و تورق کتاب های الکترونیکی از طریق نسخه های مختلف آیفون به مراتب راحت تر از آیپد انجام می گیرد؛ نمایشگر این تلفن ها بزرگ تر شده با این همه باز هم می توان با یک دست آنها را نگه داشت.

اگر از گرفتن عکس و اشتراک گذاری شان با آیپد لذت نمی برید باید بگوییم که عملکرد آیفون در این حوزه نیز بهتر است؛ در واقع این روزها کمتر کسی پیدا می شود که چنین استفاده هایی را از آیپد خود داشته باشد.

در سوی دیگر مک بوک ها قرار دارند که مرتبا سبک و سبک تر و عمر باتری شان نیز بیشتر و بیشتر می شود و اگر شایعات اخیر در مورد آنها صحت داشته باشد نسخه بعدی این دستگاه (که قرار است اغلب پورت ها از روی بدنه آن حذف شوند) بیشترین مشابهت را به آیپد خواهد داشت.

در حالیکه کار با آیپد از نظر نوع نرم افزارهایی که اجرا می کند به مراتب ساده تر به نظر می رسد اما به عنوان یک ابزار فیزیکی باید همواره آن را در دست نگهدارید و این امر در مورد تبلت های اپل ابداً خوشایند نیست. در سوی دیگر مک بوک ها خودشان یک استند یا پایه ی سر خود هستند و به راحتی روی میز، پا و حتی شکم استوار می ایستند تا شما کار خود را به سرانجام برسانید. این سیستم ها وزن کمی دارند و به همین خاطر حمل شان به این طرف و آن طرف چندان هم دشوار نیست.

ipad-stall-inline

آیپد چه مزایایی دارد که باعث تمایز آن می شود؟

با در نظر داشتن تیزرهای تبلیغاتی اخیر پاسخ اپل به این سوال بدین شرح است: نوعی پلی بوک تعاملی برای مربیان هاکی، یک نقشه تاچ برای دنبال کنندگان توفان، یک دستیار آموزشی برای کشتی گیران، یک دوست راهنما برای شناسایی ماهی در زمان غواصی و در نهایت نوعی ابزار پیشرفته برای تعمیر توربین های بادی.

در این تبلیغات، آیپد به عنوان نوعی ابزار دکوری به نمایش در آمده است. آنها آیپد را نه به عنوان یک ماشین بلکه به عنوان مجموعه ای از وسایل نقلیه عجیب و غریب به تصویر می کشند که هیچ فرد عادی به خریدشان حتی فکر هم نمی کند.

مشکل اینجاست که شاید جاذبه دیگری برای این محصول وجود نداشته باشد. هیچکس در واقع متوجه نشده است که آن دنده اتوماتیک یا فرمان خودکار چه هستند که می توانند باعث درخشش آیپد با نمایشگر تاچ 9 اینچی اش شوند.

برخی مشکل را به خود iOS نسبت می دهند. جین لوییس گاسی رئیس سابق بخش توسعه مکینتاش اپل سال گذشته نگرانی های این گروه از کاربران آیپد را به گوش مدیران شرکت مورد بحث رساند.

تاکنون برگ برنده اپل در حفظ سادگی آیپد بوده است اما اگر بخواهد سهم بیشتری از بازار کامپیوترهای رومیزی را به خود اختصاص دهد باید به سرعت برخی دیوارها از مقابل آن برداشته شوند.

به گفته او، نخستین خواسته گاسی و این قشر از کاربران دسترسی به فایل سیستم iOS است و آنها خواهان قابلیت های مالتی تسکینگ هستند. آیا یک آیپد با سیستم عامل قوی تر و یک استایلوس می تواند کلید حل این مسأله باشد؟

برخی دیگر اما، اکوسیستم اپلیکیشن های آیپد را مشکل اصلی می دانند و گلایه دارند که اپلیکیشن های ارائه شده برای آن به قدری نیست که قابلیت های این محصول را به نمایش بگذارد.

آنطور که Khoi Vinh طراح می گوید، اپل توسعه دهندگان را تشویق نموده که به جای تدوین دوباره فرایند ایجاد اپلیکیشن های آیپد، آنها را بهینه سازی نمایند.

به اعتقاد این گروه، اپل در واقع به اینترفیس های جدیدی برای وبگردی، مطالعه، ترسیم، ارتباط و ساخت موسیقی نیاز دارد.

یا شاید هم لازم است که آیپد به شیوه بهتری با باقی اکوسیستم اپل یکپارچه شود. این تبلت به لطف امکاناتی نظیر Continuity دست کم می تواند به وعده اولیه سازنده خود که همانا ایجاد نوعی «نمایشگر بزرگ و زیبا برای مشاهده محتوی» است جامه عمل بپوشاند.

شاید بهتر باشد آیپد به جای آنکه به عنوان یک ابزار مستقل عمل نماید، بیشتر در نقش یک همراه یا نمایشگری ظاهر شود که بخش هایی از امکانات آیفون و مک را در خود دارد.

احتمال می رود در آینده ای نه چندان دور، یکی از این دو نظریه یا ترکیبی از آن غالب شود و تبلت نیز برای همیشه در کنار تلفن ها و پی سی ها باقی بماند (حال، ساعت های هوشمند و پوشیدنی های دیگر که جای خود را دارند).

اما اگر اینگونه نشود، این خطر همواره احساس خواهد شد که آیپد کمترین نقش را در زندگی دیجیتال ما بر عهده بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Amir
    Amir | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

    من الان هم ايپد دارم و هم اس ٤ ، بايد بگم كه از وقتي كه ايپد گرفتم ، فقط از گوشيم براي تماس و يا اس ام اس دادن استفاده ميكنم و حتي فيلمام هم توي ايپد ميبينم و ديگه زياد سراغ پي سي نميرم

  • صادق
    صادق | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    سلام
    متاسفانه نویسنده فکر کرده همه کاربرای آیپد هم مک دارن هم آیفون . ولی خیلی ها رو میشناسم که بعد از خرید آیپد دیگه سراغ لپتاپشون یا نتبوکشون نرفتن!

  • Ali_Lashini
    Ali_Lashini | ۹ بهمن ۱۳۹۳

    من از آیپدم واسه مرور وب و خوندن کتاب و گاهی اوقاتم بازی استفاده میکنم. به نظرم پروسه ی کاریه تبلت چه با گوشی چه با لپ تاپ متفاوته. این که بخوای توی صفحه گوشی(حتی فبلته 6 اینچی) کتاب بخونی یا اینکه واسه مرور وب و کتاب خوندن لپ تاپو بذاری جلوت چیزه جالبی نیست. همین نیازه به یه تبلتو توجیه میکنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی