ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی A5

«فلز و رنگ مهیاست، بیا تا برویم... مشتری منتظر ماست، بیا تا برویم...» سامسونگ پیش از این نیز با به کار بردن فلز در قاب دور گلکسی نوت 4 و گلکسی آلفا، تمایل خود را به ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

«فلز و رنگ مهیاست، بیا تا برویم... مشتری منتظر ماست، بیا تا برویم...»

سامسونگ پیش از این نیز با به کار بردن فلز در قاب دور گلکسی نوت 4 و گلکسی آلفا، تمایل خود را به استفاده از این متریال در موبایل هایش نشان داده بود، اما این بار در گکسی A5 به طور کامل از بدنه فلزی یکپارچه استفاده کرده است و می توان آن را تلاشی جدی برای به دست آوردن دل کاربران در محدوده قیمتی پایین تر دانست.

این موضوع مسلماً خشنودی کاربران را به همراه دارد چرا که سامسونگ همواره در تلفن هایش از آخرین فناوری ها استفاده کرده و از نظر نرم افزاری و رابط کاربری آن ها را بسیار غنی ساخته. گلایه اصلی کاربران، طراحی تکراری و بدنه پلاستیکی بود که اینجا برطرف شده است. گلکسی A5 تلفن هوشمندی میان رده با دوربین جلوی با کیفیت، مشخصات قابل توجه و بدنه تمام فلزی است که آن را به گزینه ای جذاب برای جوانان تبدیل می کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

galexy a5 000 (6)

وقتی جعبه دستگاه را باز کردیم، شگفت زده شدیم که سامسونگ چگونه می تواند دستگاهی با این کیفیت و ظرافت بسازد! بدنه تمام فلزی A5 آن را بسیار جذاب کرده و با در دست گرفتن آن، حس خوبی به شما منتقل خواهد شد. حسی نو و متفاوت. حتی متفاوت از دیگر دستگاه های فلزی. A5 در ابتدا ما را به یاد شاهکار سامسونگ، گلکسی اس 2 انداخت. این دستگاه در طراحی موارد زیادی را از پدر خود به ارث برده است.

galexy a5 000 (15)

بدنه به صورت یکپارچه ساخته شده و کیفیت ساخت بالایی دارد. روی بدنه، با رنگ مات پوشیده شده است. همین پوششی که این رنگ ایجاد کرده باعث آن احساس متفاوت می شود. حس ظاهری دستگاه کاملاً دلربا است. اثر انگشت هم هیچگونه روی آن باقی نمی ماند.

galexy a5 000 (11)

کناره های دستگاه کاملاً حس غنی فلز را می دهند اما درب پشتی حسی عجیب را با خود دارد؛ با آن که فلزی است اما حسی مخلوط از فلز و پلاستیک دارد و بیشتر افراد در اولین لمس، فکر می کنند پلاستیک است.

galexy a5 000 (13)

با این وجود، کیفیت ساخت دستگاه بسیار خوب است و با درست گرفتن آن، احساس می کنید یک تلفن هوشمند رده بالا را در دست دارید نه یک میان رده. A5 با وجود اندازه 5 اینچی و داشتن بدنه فلزی، بسیار سبک است و تنها 123 گرم وزن دارد. گلکسی A5 همچنین به خاطر برش های کناره دستگاه، به خوبی در دست جای می گیرد و کار کردن با آن راحت است.

برش های کنار دستگاه با ظرافت زیادی صورت گرفته اند. آنتن نیز به صورت یکپارچه با بدنه دستگاه طراحی شده، همانند آنچه که در آیفون دیده ام. نوارهای کوچکی که در بالا و پایین دستگاه دیده می شوند، بیانگر همین موضوع هستند. این امر، کمک شایانی به کاهش ضخامت A5 کرده به طوری که تنها 6.7 میلی متر ضخامت دارد و A5 را به یکی از باریک ترین تلفن های هوشمند دنیا تبدیل می کند.

galexy a5 000 (12)

طراحی کلی دستگاه، دنباله رو سبک فعلی سامسونگ است اما تغییرات کوچکی را نیز به دنبال داشته است؛ تغییراتی که منجر به جدی تر شدن ظاهر دستگاه شده اند. برش کناره ها به دستگاه زیبایی و ظرافت بخشیده است و اطراف دستگاه، ساده و خلوت شده است. در کناره سمت چپ، تنها دکمه های تنظیم صدا قرار دارند که به صورت یک تکه طراحی شده اند.

galexy a5 000 (8)

در سمت راست، دکمه پاور و دو شیار وجود دارد. یکی از این شیارها ویژه سیم کارت است و دیگری می تواند به صورت مشترک، برای سیم کارت یا کارت حافظه مورد استفاده قرار بگیرد. برای هر دو درگاه سیم کارت،از سیم کارت نانو پشتیبانی می شود.

galexy a5 000 (9)

در پایین دستگاه، درگاه کابل micro USB و سوکت 3.5 میلی متری صدا و یک میکروفون وجود دارد. در بالا نیز میکروفن دیگری قرار گرفته تا برای ضبط صدا به صورت استریو و کاهش نویز کاربرد دارد.

galexy a5 000 (22)

اما برسیم به پشت دستگاه که کمی بحث برانگیز است. از آنجا که A5 بدنه ای یک تکه دارد، باتری آن غیر قابل تعویض است. سامسونگ اولین بار است که باتری را از دسترس کاربر خارج می کند. بنابراین باید فکری به حال آن کرده باشد که در قسمت باتری بیشتر به آن می پردازیم. مشکل اصلی در قسمت دوربین است. لنز دوربین خیلی بر آمده است، حتی بیشتر از دوربین آیفون! اسپیکر نیز به گونه ای در آن میان جا خوش کرده که دارد داد می زند: «آهای! من اسپیکر هستم!» خب که چه؟ جای بهتری نداشتی؟

galexy a5 000 (14)

از دیگر مشکلات طراحی دستگاه این است که پوشش رنگی آن به راحتی خش می افتد و باید علاوه بر لنز دوربین، مراقب خش افتادن بدنه دستگاه نیز باشید. این خش ها، در رنگ های تیره بیشتر خود را نشان می دهند.

در کل طراحی A5 را می توان خوب ارزیابی کرد. این موبایل دوست داشتنی است و با داشتن بدنه فلزی مات با کیفیت ساخت بالا، ضخامت بسیار کم و وزن پایین، احساسی بسیار خوب به شما می دهد. اما اگر به فکر خرید آن هستید، باید حسابی از بدنه و لنز دوربین آن مراقبت کنید. گلکسی A5 در رنگ های سفید مرواریدی، مشکی نیمه شب، نقره ای پلاتینیومی، یاسی، آبی روشن و طلایی عرضه شده است.

نمایشگر

galexy a5 000 (25)

نمایشگر Super AMOLED به امضای سامسونگ پای تلفن های هوشمندش بدل گشته و در گلکسی A5 هم شاهد استفاده از این نوع نمایشگر هستیم. قطر نمایشگر موبایل جدید چشم بادامی ها 5 اینچ است و از رزولوشن 1280x720 بهره می برد. این رزولوشن، چگالی 294 پیکسل در اینچ را برای نمایشگر به همراه می آورد.

ما تراکم پیکسل بین 250 تا 300 را قابل قبول و بالای 300 را خوب ارزیابی می کنیم. اما مسأله ای که در مورد گلکسی A5 وجود دارد، استفاده از چینش ماتریس PenTile است که باعث شده علی رغم تراکم پیکسل قابل قبول، پیکسل ها هنوز هم به طور قابل توجهی به چشم بیایند و گاهی نیز موقع سوایپ، سایه آبی یا قرمز رنگی تولید کنند. این مسأله برای دستگاهی در این رنج قیمت، کمی آزاردهنده است.

galexy a5 000 (23)

اما بگذارید از کیفیت کلی نمایشگر بگوییم. همانطور که از نمایشگر Super AMOLED انتظار می رود، رنگ ها بسیار پویا و با طراوت هستند. زاویه دید عالی است و کنتراست نیز در حد اعلایی قرار داد. عمق رنگ مشکی همواره یکی از نقاط قوت نمایشگرهای Super AMOLED به شمار می رفته است. خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید نیز همانند دیگر تلفن هوشمند سامسونگ که از این نوع نمایشگر استفاده می کنند، مطلوب است.

نرم افزار

galexy a5 000 (4)

گلکسی A5 با اندروید 4.4 کیت کیت عرضه شده. این در حالی است که بعد از معرفی و انتشار اندروید 5.0 آبنبات چوبی به بازار آمده است و می توان آن را یک امتیاز منفی تلقی کرد.

0

این دستگاه از نسخه سبک تر و ساده شده رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ بهره می برد که ضمن حفظ برخی قابلیت ها و اپلیکیشن ها، بهینه شده تا روی سخت افزار A5 روان تر اجرا شود.

1

قابلیت Multi-Window و اپلیکیشن هایی مانند Studio، S Voice و S Planner به صورت پیش فرض در A5 وجود دارند. رابط کاربری با طراحی ساده و آیکن های درشت به سادگی کارکرد دستگاه کمک شایانی کرده است. همچنین جا به جایی در منوها و اجرای اپلیکیشن ها با سرعت خوبی انجام می گیرد و سامسونگ توانسته عملکرد خوبی در بخش نرم افزار از خود به جا بگذارد.

2

در اپلیکیشن Studio مجموعه امکانات نسبتاً کاملی از جمله ویرایش نور، کنتراست، فیلترها، برش ویدئو، قاب و ... برای ویرایش تصاویر و ویدئوها در نظر گرفته شده است. دستیار صوتی سامسونگ یعنی S Voice و تقویم S Planner نیز به شما در سازماندهی امورتان کمک خواهند کرد.

3

کیبورد سامسونگ دقت بالایی دارد و برای تایپ با سرعت بالا به خوبی جواب می دهد. همچنین قابلیت استفاده به صورت شناور و تشخیص دست خط را نیز دارد.

چند رسانه ای

4

گالری تصاویر و ویدئوها ساده و مرتب است. امکان دسترسی سریع به دوربین نیز از طریق آیکن کوچک بالای اپلیکیشن گالری فراهم شده گه البته تأخیر قابل توجهی در اجرای آن وجود دارد.

5

پخش کننده ویدئوی A5 قابلیت های متعددی دارد. امکان گرفتن اسکرین شات بدون دکمه های سخت افزاری در حین پخش ویدئو، پخش زیرنویس، حالت سینمایی AMOLED از جمله قابلیت های آن هستند. البته این اپلیکیشن با اجرای زیرنویس فارسی فیلم Lego مشکل داشت و نتوانست کاراکترهای فارسی را بخواند. بنابراین باید یک اپلیکیشن جداگانه برای تماشای ویدئو با زیرنویس نصب کنید.

6

اما پخش کننده موسیقی از نظر امکانات کامل است و قابلیت های مختلفی مثل اکولایزر، صدای چند کاناله و ... را از قسمت تنظیمات ارائه می دهد. ما برای آزمودن قدرت صدای اسپیکرهای گلکسی A5، قطعه اتمسفر 4 را روی آن پخش کردیم. نتیجه نسبتاً رضایت بخش بود. میزان بلندی و شفافیت صدا در حد خوبی قرار دارد اما باس آن ضعیف است. حجم صدا نیز به دلیل وجود تنها یک اسپیکر، محدود است. اما در کل می توان از قابلیت های صوتی گلکسی A5 ابراز رضایت کرد.

7

همراه با این دستگاه، هندزفری سامسونگ نیز ارائه می شود که از نوع داخل گوشی است و گوشی های لاستیکی دارد. از نظر کیفیت صدا می توان روی این هندزفری حساب کرد مخصوصاً که باس نسبتاً خوبی دارد. اما کیفیت ساخت آن پایین است.

دوربین

galexy a5 000 (5)

از آنجا که جوانان کاربران اصلی گلکسی A5 هستند، سامسونگ در این دستگاه، توجه خاصی به قسمت دوربین داشته است. دوربین اصلی تلفن هوشمند جدید کره ای ها، 13 مگاپیکسل دقت دارد که به یک فلش LED نسبتاً بزرگ مجهز شده. عاشقان سلفی نیز با دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی مورد عنایت سامسونگ قرار گرفته اند.

8

اپلیکیشن دوربین با کمی تأخیر اجرا می شود اما پس از اجرای اپلیکیشن، همه کارها به خوبی پیش می روند. ثبت تصاویر با سرعت خوبی انجام می گیرد. البته نمی توانید مثل آیفون یا گلکسی اس 5 دستتان را روی شاتر بگذارید و پشت سر هم عکس بگیرید اما سرعت آن، نسبت به تلفن های هم رده و بسیاری دیگر از اندرویدی ها بهتر است.

9

امکانات مختلفی در اپلیکیشن دوربین مهیا شده است. در دوربین اصلی می توانید میزان ISO، Exposure و White Balance را تغییر دهید و از فیلترهای آماده استفاده کنید. کیفیت تصاویر 13 مگاپیکسلی دوربین A5 رضایت بخش است و تصاویری شفاف و بدون نویز در اختیار خواهید داشت. رنگ ها نیز طبیعی هستند و جزئیات در سطح مطلوبی قرار دارد.

دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی نیز عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه می دهد و می توانید با آن خودنگاره های زیبا و با کیفیتی ثبت کنید. امکان روتوش زنده تصاویر، چاق یا لاغر کردن صورت و ریز و درشت کردن چشم ها و همچنین اضافه کردن فیلتر از جمله امکانات دوربین مخصوص سلفی A5 هستند. برای سهولت در ثبت تصاویر، امکانی فراهم شده که با نشان دادن دست خود به دوربین، شمارش معکوس آغاز می شود و پس از 2 ثانیه، خودنگاره شما ثبت می شود که بسیار کاربردی است.

کیفیت هر دو دوربین گلکسی A5 به شکل قابل توجهی خوب است و توانست رضایت کامل ما را جلب کند. از دیگری ویژگی های خوب دوربین های این تلفن هوشمند، می توان جذب نور بالا و میدان دید گسترده را نام برد. در گالری زیر، نمونه تصاویر دوربین A5 را مشاهده می کنید:

سخت افزار

galexy a5 000 (3)

قلب تپنده گلکسی A5، چیپ اسنپدراگون 410 است که با پردازنده چهار هسته ای Cortex-A53 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز، از پردازش 64 بیتی نیز پشتیبانی می کند. 2 گیگابایت رم این مجموعه را همراهی می کند و امور گرافیکی نیز بر عهده چیپ Adreno 306 است.

10

چنین مشخصاتی، کاملاً بیانگر میان رده بودن این دستگاه هستند، اما با رم 2 گیگابایتی و پردازنده 64 بیتی انتظار داریم که حداقل بین میان رده ها سربلند باشد. نتایج بنچمارک ها این موضوع را تأیید می کنند. همانطور که مشاهده می کنید، گلکسی A5 توانست به امتیاز 20068 در بنچمارک آنتوتو دست پیدا کند که آن بالاتر از اکثر میان رده ها قرار می دهد. در بنچمارک Basemark OS II نیز امتیاز 572 به دست آمد.

عملکرد کلی دستگاه روان است. البته گاهی در اجرای اپلیکیشن ها، مخصوصاً اپلیکیشن دوربین، کمی تأخیر مشاهده می شود اما می توان با آن کنار آمد. مالتی تسکینگ در حد خوبی انجام می شود و می توانید برای اجرای بازی های سنگین با تنظیمات گرافیکی متوسط نیز روی این دستگاه حساب کنید.

تلفن و قابلیت دو سیم کارته

11

در گلکسی A5 نسخه DUOS، قابلیت جالبی نهفته است. در یکی از شیارهای سمت راست دستگاه می توانید سیم کارت نانو را قرار دهید. در دیگری می توانید یا کارت حافظه micro SD، یا سیم کارت نانوی دیگری را قرار دهید. بدین گونه، باید بین فضای بیشتر و سیم کارت دوم، یکی را انتخاب کنید.

دو سیم کارت می توانند به صورت همزمان فعال باشند و با هر دو، تماس برقرار یا دریافت کنید. البته تنها یکی از آن می تواند برای استفاده از شبکه اینترنت تعیین گردد. عملکرد قابلیت دو سیم کارته خوب و بی نقص است. کیفیت صدای رد و بدل شده در مکالمه نیز کاملاً خوب است؛ اسپیکرهای مخصوص مکالمه صدای واضح و بلندی دارند.

صدای شما به کمک میکروفون دوم نویزگیری شده و با شفافیت بیشتری به طرف مقابل ارسال می شود. قابلیت دیگری نیز به نام Extra Volume برای محیط های شلوغ یا کسانی که مشکل شنوایی دارند در نظر گرفته شده که صدای دریافت شده را فراتر از دکمه های تنظیم صدا افزایش می دهد.

باتری

galexy a5 000 (16)

سامسونگ همیشه دسترسی کاربر به درب پشتی و باتری را باز می گذاشت. اما در گلکسی A5 رویه ای متفاوت در پیش گرفته و با استفاده کردن از بدنه فلزی یک تکه، باتری دستگاه را غیر قابل تعویض ساخته است. اما از آنجا که این مورد حساس است، روش های مختلفی برای کارکرد بیشتر باتری پیاده شده اند.

باتری گلکسی A5 از ظرفیت 2300 میلی آمپر برخوردار است که با توجه به نمایشگر بزرگ دستگاه و همچنین پردازنده 64 بیتی آن، مصرف باتری نیز افزایش می یابد. سامسونگ می توانست در این دستگاه از نمایشگر Full HD استفاده کند اما این کار را نکرد و برای صرفه جویی در مصرف باتری، از رزولوشن 1280x720 استفاده کرده است. همچنین چینش ماتریس PenTile را به کار گرفته که دقت نمایشگر را پایین می آورد اما به کاهش هزینه تولید و کاهش مصرف انرژی می انجامد.

همه این ها را که کنار هم بگذاریم، گلکسی A5 می تواند تا حدود 2 روز برای شما کار کند.

جمع بندی

galexy a5 000 (1)

گلکسی A3 و A5، اولین تلفن های هوشمند سامسونگ با بدنه تمام فلزی یک تکه هستند که با داشتن مشخصات سخت افزاری قابل قبول، کیفیت ساخت بالا، دوربین خوب و قیمت نسبتاً مناسب، به دنبال جذب کاربران بیشترند. از آنجا که A5 از اولین تجربه های تمام فلزی سامسونگ است، طبیعتاً مشکلاتی در آن دیده می شوند. با این حال این شرکت توانسته با ارائه کیفیتی بالا، شروعی خوب و امیدوار کننده داشته باشد.

گلکسی A5 در کل دستگاه بسیار خوبی است و تنها مشکل اصلی آن را می توان نمایشگرش دانست. نمایشگری که به رغم داشتن کیفیت بالا و رنگ های جذاب، به دلیل داشتن چینش ماتریس PenTile دارای ضعف هایی است. در رنج قیمتی A5، تلفن های هوشمند با کیفیت دیگری از جمله Huawei Ascend Mate 7 (بررسی دیجیاتو) و Sony Xperia Z3 Compact وجود دارند که هم از سخت افزار و هم از نمایشگر بهتری بهره می برند.

بنابراین اگر دوست دارید تجربه ای جدید از سامسونگ به دست بیاورید A5 گزینه خوبی است و امکانات خوبی را ارائه می کند. اما در نظر داشته باشید که با همان بودجه، تلفن های هوشمند خوب دیگری نیز در انتظار شما هستند.

سامسونگ گلکسی A5 مدل دو سیم کارته (DUOS) با قیمت 1 میلیون و 340 هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (144 مورد)
  • sajadkhan
    sajadkhan | ۱۹ دی ۱۳۹۵

    باسلام
    خواهشمندم درمورد قطع صدای دوربین راهنماییم کنید,خودم هرچه تلاش کردم نتونستم پیدا کنم Samsung A5 2015

  • ثمین
    ثمین | ۴ فروردین ۱۳۹۵

    سلام به نظرتون گوشی a5 روت کنم اتفاق بدی براش میفته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی