ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماریسا میر در تلاش برای تصاحب جایگاه گوگل در iOS

قرارداد گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر سافاری در حال اتمام است و یاهو در کنار مایکروسافت هر دو در تلاشند تا قرارداد را به نفع شرکت خود تمدید نمایند. مایکروسافت تا به حال ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

قرارداد گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر سافاری در حال اتمام است و یاهو در کنار مایکروسافت هر دو در تلاشند تا قرارداد را به نفع شرکت خود تمدید نمایند.

مایکروسافت تا به حال موتور جستجوی پیش فرض دستیار صوتی سیری را در اختیار داشته و به نظر می رسد در این جدال، شانس بالاتری از یاهو داشته باشد. اما آیا اپل در نهایت تصمیم خواهد گرفت تا دور گوگل را خط کشیده و یار جدیدی در جاده پر پیچ و خم تکنولوژی برای خود برگزیند؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در طول کنفرانس مالی یاهو، از خانم Mayer در خصوص احتمال برگزیده شدن توسط اپل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض سافاری سوال شد که وی تصمیم گرفت جواب مستقیمی به این سوال ندهد: «ما در خصوص پتانسیل های همکاری خود با سایر شرکت ها نظری نمی دهیم.»

سپس او در خصوص علاقه مندی یاهو به این قرارداد چنین گفت: «کاربران Safari جز بهترین و سودآورترین کاربران اینترنت بوده و به همین دلیل علاقه مندیم تا این همکاری شکل گیرد. ما با Mozilla به شکلی کاملا نزدیک همکاری داشتیم و همین موضوع سبب شد تا به کاربران این مرورگر تجربه ای از جستجو را نشان دهیم که واقعا استحقاقش را داشتند. حال فرصتی دوباره روی داده تا بتوانیم این خدمت را به کاربران اپل هم ارائه کنیم.»

از مرورگر مورد بحث چندان بر روی کامپیوترهای روی میزی استفاده نشده و زمانی که نام سافاری را می شنویم، بیشتر به یاد استفاده کاربران از آن در آیفون و ترافیکی که از این جهت ایجاد می شود می افتیم. این مرورگر 44 درصد از سهم ترافیک اینترنت در موبایل و تبلت را داراست. این در حالیست که بر اساس آمار Netmarketshare، کروم و اندروید 40 درصد از این سهم را در اختیار دارند.

به لحاظ تجاری نیز، طبق گفته IBM، در دوره تعطیلات سال نوی میلادی 21.9 خرید های آنلاین توسط iOS صورت گرفت و این در حالیست که سهم اندروید در این بخش به 5.8 درصد می رسید. استفاده کنندگان از سافاری و iOS افرادی هستند که بیشتر پول خرج می کنند و همین موضوع باعث می شود تا مورد هدف تبلیغات بیشتری نیز قرار گیرند. یکی از دلایل ارزشمند بودن سافاری، همین است.

tim-cook-eddy-cue-iphone-6-7

پیشتر، Morgan Stanley برآورد کرده بود که پرداختی گوگل به اپل برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیشفرض آیفون رقمی برابر با یک میلیارد دلار به شکل سالانه است؛ پس حداقل رقمی که یاهو می تواند آن را متصور باشد، همین یک میلیارد دلار بوده که باید از منبع فروش تبلیغات جبران گردد.

دیدگاه اپل اما، صرفا مادی نیست. اگرچه داشتن یک میلیارد دلار به شکل سالانه و آن هم به شکلی تقریبا بادآورده، طعم شیرینی دارد ولی به یاد داشته باشید که در سه ماهه ی گذشته، این کمپانی 18 میلیارد سود خالص داشته است. اگر واقعا هم اپل سالانه این مبلغ را از گوگل دریافت کرده باشد، صرفا معادل 1.4 درصد از درآمد سه ماهه اش بوده. از سوی دیگر؛ مایکروسافت، گوگل و یاهو هیچکدام مشکل مالی برای پرداخت این مبلغ را نخواهند داشت.

تجربه کاربری برای اپل در اولویت است. کدام موتور جستجو سرویس بهتری ارائه می دهد؟ به شکل شفافی به نظر می رسد که Mayer معتقد است به راحتی می تواند از پس استانداردهای کیفیتی بالای اپل برآید. بیایید بخشی دیگر از صحبت های او را در میان کنفرانس مالی یاهو مرور کنیم:

«قطعا در بخش جستجو، ما به خود به عنوان برترین موتور جستجو در سیلیکون ولی افتخار می کنیم. ما در این زمنیه با گوگل، مایکروسافت، اپل، فیسبوک، توئیتر و حتی سامسونگ همکاری داریم و این کار به هیچ عنوان آسان نیست. بعضی از این شرکت ها حتی به هم نگاه هم نمی کنند اما ما توانسته ایم با آنها به طور کاملا ایده آل همکاری کنیم.

یکی از دلایل موفقیت ما در این همکاری ها این است که تا جایی که می توانیم در برابر همکاران خود انعطاف پذیری به خرج داده و از طرفی کاربران سایر شرکای خود را مانند کاربران خود می نگریم و تلاش می کنیم تا بهترین تجربه ممکن از لحاظ کاربری را در اختیارشان بگذاریم؛ همانگونه که در همکاری با Mozilla این موضوع را به اثبات رساندیم.»

در صورت همکاری با اپل، این موصوع و این گفته ها بسیار پر رنگ تر می شوند. اپل زبان طراحی خاص خود را دارد و از آن در اپلیکیشن ها و نرم افزار های بومی خود بهره می جوید، اما زمانی که در سافاری جستجو کنید، زبان طراحی گوگل است که به سوی صورت کاربر پرتاب می شود.

مدیر طراحی اپل، Jony Ive، خود از طرفداران طراحی های خانم Mayer در یاهو است. یکی از اولین اپلیکیشن هایی که پس از به مدیریت رسیدن وی دستخوش تغییر شد، اپلیکیشن بدقواره آب و هوای یاهو بود. Nicholas Carlson در کتاب "Marissa Mayer و تلاشش برای نجات یاهو" می نویسد که Ive در یک رویداد Mayer را دیده و به او گفته: «ماریسا، اپلیکیشن هواشناسی جدیدتان به شکل افتضاحی خوب شده و بد جوری حسادت من را در آورده. این در حالیست که من اصلا آدم حسودی نیستم!»

چند ماه بعد، اپل هم اپلیکیشن هواشناسی اش را دستخوش تغییر کرد تا جایی که شباهت های بسیاری میانشان پدیدار شد. نمونه این اپلیکیشن ها را کنار هم ببینید؛ اپل چپ و یاهو راست.

apple-yahoo-weather-apps

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • administrator
    administrator | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    این ماریسا روز به روز جیگر تر میشه لامصب ! :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی