ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چهار موردی که از گزارش مالی اخیر سامسونگ متوجه شدیم

در روز چهارشنبه، سامسونگ پنجمین گزارش مالی خود مربوط به سال گذشته را ارائه داد که بار دیگر در آن شاهد عملکرد نامناسب بخش موبایل بودیم. بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایل در سه ماهه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

در روز چهارشنبه، سامسونگ پنجمین گزارش مالی خود مربوط به سال گذشته را ارائه داد که بار دیگر در آن شاهد عملکرد نامناسب بخش موبایل بودیم.

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایل در سه ماهه پایانی سال گذشته، در قیاس با همین مقطع زمانی در سال قبلی اش، ۶۴ درصد کاهش سود آوری به همراه داشته و تنها ۳۷ درصد از درآمد این کمپانی از بخش موبایل آن تامین شده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سامسونگ اخیرا با رقبای سرسختی در بخش موبایل در حال ستیز بوده است. به لحاظ تلفن های پرچمدار، رقیب دیرینه ی کره ای ها، اپل با آیفون هایی بهتر از همیشه در صحنه حاضر گشت و از سوی دیگر در قسمت تلفن های همراه اقتصادی با شرکتی نظیر شیائومی دست به گریبان بود. زمانی، بسیاری دلیل خرید تلفن های سامسونگ را صفحه نمایش بزرگشان عنوان می کردند اما حال اپل نیز موبایل های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی خود را به بازار عرضه کرده و همین موضوع در محبوبیت سامسونگ تاثیر بسزایی گذاشته است.

اپل و سامسونگ هر دو از بزرگترین سازندگان تلفن های همراه هستند اما بنا به دلایلی که ذکر کردیم، سهم شرکت آمریکایی از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد در قیاس با سال گذشته افزایش داشته و این در حالیست که سامسونگ در سال پیش ۳۰ درصد بازار تلفن های همراه را در اختیار داشت و امسال این مقدار به ۲۰ درصد رسیده است.

اما از گزارش مالی سامسونگ دقیقا متوجه چه مواردی می شویم؟

اپل در حال قورت دادن سهم سامسونگ در بخش تلفن های هوشمند است

سامسونگ اخیرا مجبور به تقسیم کردن عنوان «بزرگ ترین تولید کننده تلفن همراه» با اپل شده، درآمد شرکت آمریکایی در سه ماهه ی مورد بحث از آیفون هایش تا ۵۷ درصد رشد را نشان می دهد و این در حالیست که درآمد بخش موبایل کره ای ها ۲۳ درصد سقوط داشته است.

سامسونگ در گزارشش عنوان داشته که ۹۵ میلیون تلفن همراه (هوشمند و غیر هوشمند) به فروش رسانده اما ذکر نکرده که چه تعداد از این ۹۵ میلیون دستگاه تلفن هوشمند بوده اند. تنها چیزی که این کمپانی به آن اذعان داشته، نام بردن از رقم حدودی ۷۰ درصد از این آمار برای تلفن های هوشمند بوده است. از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که سامسونگ در این دوره ی زمانی موفق به فروش ۷۴.۵ میلیون موبایل هوشمند شده، که رقمی حدود ۷۸ درصد کل فروش تلفن های این شرکت را شامل می شود. از سوی دیگر اپل خط تولید بسیار محدود تری دارد اما موفق به فروش ۷۴.۵ میلیون آیفون (۶ و پلاس) در این بازه زمانی پر رونق شده است.

اگرچه هر دو شرکت مقدار یکسانی تلفن هوشمند فروخته اند، ولی درآمد حاصله از هر تلفن برای شرکت های مورد بحث کاملا متفاوت بوده. اپل موبایلی گران قیمت به نام آیفون را به فروش می رساند ولی بخشی از فروش سامسونگ را تلفن های ساده و یا هوشمند ارزان قیمت، آن هم در بسیاری از بازار های در حال رشد تشکیل می دهد. از همین رو، میانگین قیمت تلفن های سامسونگ طبق گزارش های خود این کمپانی به ۲۰۰ دلار می رسد و این در حالیست که میانگین قیمت آیفون های اپل ۶۸۷ دلار است.

در بازار تبلت ها چه می گذرد؟ سامسونگ موفق به دست یافت به نیمی از فروش اپل در این زمینه با رقمی برابر با ۱۱ میلیون دستگاه شده، در حالی که سیب بزرگ ۲۱.۴ میلیون دستگاه از محصولات خانواده آیپد را به فروش رسانده است.

کره ای ها امیدوارند تا در سال جدید، با طراحی نوی خود و استفاده از فلز در متریال تلفن هایشان و همچنین معرفی تلفن هایی ارزان تر با خصوصیاتی بهتر، جانی دوباره بر کالبد صنعت موبایلشان ببخشند. از طرفی، تلفن های تایزنی هم در هند معرفی گشته اند. موبایل هایی که قرار است فعلا در بخش اقتصادی به تاخت و تاز بپردازند. سامسونگ همچمین عنوان داشته که در صدد کاهش رقم مدل های مختلف و در اصل کاهش اسپم گجتی خود تا ۲۵ الی ۳۰ درصد در سال جاری بر خواهد آمد.

آقای Robert Yi، مدیر روابط سرمایه گذاران در همین خصوص گفته:‌ «بخش تلفن همراه و ارتباطات ما در سال ۲۰۱۴ حال و روز خوشی را سپری نکرد. اما سامسونگ در تلاش است تا با طراحی نوی محصولات خود و استفاده از متریال جدید، محصولاتی بهتر از همیشه و با قیمتی مناسب عرضه دارد.»

وی همچنین عنوان داشته که کمپانی کره ای در حال یافتن راهکارهایی برای افزایش فروش خود در بازه سه ماهه فعلیست و تلاش دارد تا مقدار فروش تلفن های هوشمند را به ۸۰ درصد کل فروش این سه ماهه برساند.

۲۰۱۵، همچنان سال سختی برای سامسونگ خواهد بود

ساموسنگ انتظار دارد تمام فعالیت های تجاریش در سال جاری ارتقا پیدا نمایند. البته کره ای ها اعتقاد دارند که سال پیش رو، از ۲۰۱۴ (بخصوص در قسمت موبایل) هم چالش بر انگیز تر خواهد بود.

در بخش تلفن های همراه، سامسونگ معتقد است تا با ارائه مدل های جدید که از طراحی نو و احتمالا صفحه نمایش هایی با کناره مانند Edge بهره می برند و نازک تر هم شده اند، حاشیه سود بیشتری کسب خواهد کرد. آقای Jin-Young Park، معاون ارشد بخش موبایل کمپانی کره ای همچنین بر این باور است که رشد جهانی استفاده از تکنولوژی 4G LTE به کمک آمار فروش این شرکت خواهد آمد. از سویی انتظار می رود که این شرکت برای معرفی نسل جدید پرچمدار خود به نام Galaxy S6، در اوایل ماه مارس و کنفرانس جهانی موبایل در شهر بارسلون اقدام نماید.

Samsung_Galaxy_Note_Edge045

پارک همچنین یادآور می شود: « با تنوع خط تولید جدید و بسیار رقباتی سامسونگ، به شکل قابل توجهی فروش تلفن های همراه را در سال جاری افزایش خواهیم داد. جدا از محصولات اعلای خود که مانند همیشه ارائه خواهند گشت، در حال آماده سازی محصولاتی خاص،‌ متفاوت و نوآورانه با خصوصیاتی بی نظیر هستیم.»

سامسونگ تلفن های بیشتری با صفحه نمایش خمیده و قاب های فلزی روانه بازار خواهد کرد

کره ای ها برای افزایش فروش تلفن های همراهشان، روی نمایشگر های خمیده و استفاده از فلز حساب ویژه ای باز کرده اند. گلکسی Edge سال گذشته معرفی شد که یک سوی صفحه نمایشش به شکل خمیده طراحی گشته بود. از سوی دیگر آخرین تولیدات کمپانی مورد بحث به نام های A5 و A3 از بدنه ای فلزی به جای پلاستیک بهره می برند. تحلیلگران نیز بر این باورند که پرچمدار بعدی سامسونگ با بدنه ای کاملا فلزی به بازار عرضه می گردد نه با کمربندی از جنس آهن، مانند گلکسی نوت ۴.

galexy a5 000 (22)

یکی از مسئولین اجرایی کمپانی یاد شده که نامش نیز ذکر نشده، گفته که دقیقا مشخص نیست که در چند درصد از تلفن های تولیدی سال جاری از فلز بهره گرفته خواهد شد اما قطعا بیشتر شاهد استفاده از این ماده در موبایل های جدید سامسونگ خواهیم بود. شایعاتی نیز رواج یافته مبنی بر اینکه کره ای ها در تلاشند تا برای عدم مواجه شدن با کمبود تامین کنندگان فلز مورد استفاده در بدنه تلفن های جدید، خود دست به تولید این ماده برای استفاده در موبایل ها زده و از تامین کنندگان خارجی بی نیاز شوند.

یک مسئول اجرایی دیگر نیز یادآور می شود: «در حال حاضر هیچ مانعی برای رشد آمار فروش تلفن های همراه خود در سال جاری نمی بینیم. تقاضای مصرف کنندگان برای موبایل های هوشمند با نمایشگرهای خمیده بسیار بالاست و ما هم در تولید این گونه از محصولات مشکلی نداشته و در سه ماهه دوم سال جاری آن ها را معرفی خواهیم کرد.»

تغییرات بزرگی در قسمت چیپست مورد استفاده در تلفن های هوشمند سامسونگ در راه است

خبر عدم استفاده سامسونگ از چیست های ساخت کوالکام و بهره گیری از چیپ های اگزینوس در هفته گذشته منتشر گشت. اگرچه هنوز هیچکدام از دو کمپانی در این مورد نظر رسمی ارائه نکرده اند، اما در روز چهارشنبه کمپانی کوالکام در خبری گفت که انتظار دارد یکی از بزرگترین مشتریان خود برای چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ را از دست بدهد.

این خبر، مسئله را روشن تر ساخته و مشخص می کند که اسنپدراگون ۸۱۰ را در گلکسی S6 نخواهیم دید. اما آیا سامسونگ همچنان برای استفاده از مودم های LTE به کوالکام نیاز خواهد داشت؟ مسئولان سامسونگ در میان کنفرانس مالی خود هیچ مسئله ای در این خصوص را تایید یا تکذیب نکردند. اما اینگونه به نظر می رسد که پرچمدار بعدی تلفنی کاملا کره ای بوده و سامسونگ در نظر دارد تا از مودم های خود در آن بهره گیرد.

exynos-s3

یکی از مسئولین در طول کنفرانس مذکور گفت: «لطفا به این مسئله توجه داشته باشید که فاش کردن برخی حقایق در خصوص همکاری ما با سایر کمپانی ها بسیار مشکل و نشدنی است. اما در حال حاضر ما در تلاشیم تا تاییدیه ی بسیاری از سرویس دهندگان مخابراتی را برای محصولاتمان دریافت کنیم.»

سامسونگ سال گذشته به Cnet گفت که در حال توسعه فناوری های مربوط به مودم های LTE بوده و در تلاش است تا آنها را با چیپست های اگزینوس ادغام سازد. در صورتی که سامسونگ موفق به انجام این امر در گلکسی S6 شود،‌ با پرچمداری رو به رو خواهیم بود که در کنار مصرف باتری کمتر، شاید از قیمت بهتری برای مصرف کنندگان نیز بهره گیرد.

برخی وبسایت هایی که شایعات مربوط به تلفن های سامسونگ را به شدت پی می گیردند، خبر از استفاده کمپانی یاد شده از چیپست های پردازنده و مودم به شکل یکپارچه داده اند. کوالکام در روز پنج شنبه از نظر دادن در این مورد سر باز زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • A.s.r.a.M
    A.s.r.a.M | ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

    فقط نوت تونسته سامسونگ رو روی پای خودش نگه داره ...
    سری ارزان قیمت که از دستش رفته
    میان رده که کلا خارح از دستشه
    گران قیمت هم که رقابت فراوان

    فقط فبلت ها که اون هم جی فلکس 2 داره میاد

  • yahya
    yahya | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    اپل یه مدت مشتری بازار رو تشنه گذاشت بخاطر صفحه نمایش بزرگ تر و وقتی این تغییر انجام داد یکبار سود زیادی کرد و حتی کسایی که بخاطر صفحه نمایش ایفون نمیخریدن رفتن طرفش.
    سامسونگ هم داره بخاطر طراحیش بازار تشنه نگه میداره که یکباره با طراحی متفاوت خیلی از نظرات جذب کنه. از طرفی هم سامسونگ بخاطر طراحیش خیلی محدوده. تا یه حرکتی میکنه اپل میکشونش دادگاه.

  • pars
    pars | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    چینی ها خیلی قوی شدند و تغییر کردند! نمونش HUAWEI که ساپورتش افتضاح بود الان داره رام EMUI3 فوق العاده زیبا و کاراش رو برای اکثر گوشی هاش اماده میکنه که حسابی در آپدیت دادن تغییر کرده و خوب شده .شیائومی هم که حسابی خوب کار کرده . لنوو-موتورولا هم که همه میشناسند . وان پلاس و ایسوس و ... هم بمانند . این ها همه دلیل این شرایط سامسونگند و هر چی ضعف بقیه نظیر سامسونگ و سونی و ... بود, در چینی ها پوشیده شده و دیده نمیشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی