ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسنپدراگون ۸۱۰ و حقایق مربوط به آن؛ آیا کوالکام تسلط خود بر بازار تلفن های هوشمند را از دست خواهد داد؟

کوالکام هفته ی بسیار بدی را پشت سر گذاشت؛ البته اگر بخواهیم دقیق تر در این مورد نظر دهیم، این شرکت در چند ماه اخیر به هیچ عنوان حال و روز خوشی نداشته است. بزرگترین تولید ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

کوالکام هفته ی بسیار بدی را پشت سر گذاشت؛ البته اگر بخواهیم دقیق تر در این مورد نظر دهیم، این شرکت در چند ماه اخیر به هیچ عنوان حال و روز خوشی نداشته است. بزرگترین تولید کننده چیپست دستگاه های همراه، با شایعه ای ویران کننده رو به روست و گفته می شود آخرین محصول تولیدی اش، اسنپدراگون ۸۱۰، با مشکل داغ شدن بیش از حد دست و پنجه نرم می کند.

این کمپانی در روز چهارشنبه اعلام کرد که یکی از بزرگترین مشتریان خود را از دست داده اما نامی از آن مشتری نبرد. از سوی دیگر سامسونگ هم هنوز اظهار نظر قطعی در این خصوص ارائه نداده است. بسیاری معتقدند شرکت کره ای همان کمپانی مورد نظر بوده و آنها قصد استفاده از آخرین ساخته ی کوالکام را در سری جدید گلکسی S ندارند.

در صورت عدم همکاری این دو شرکت، کوالکام ضرری ۸۰۰ میلیون دلاری را متحمل خواهد شد. شایان ذکر است که اخبار مربوط به  چیپ جدید در کنار از دست دادن سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ ترین مشتریان، باعث گشته تا ارزش سهام کوالکام در بازار بورس تا پایان هفته گذشته، تا ۱۲ درصد کاهش یابد که این درصد باعث کاهش ۱۴ میلیارد دلاری ارزش کلی کمپانی مورد بحث خواهد شد. در ادامه با دیجیاتو و داستان اسنپدراگون ۸۱۰ از زبان تولید کنندگانش همراه باشید.

این روز ها جایگاه شرکت های بزرگ در دنیای تکنولوژی و دستگاه های همراه به راحتی متزلزل می شود. هر کمپانی نیاز دارد تا در هر محصول جدیدش برنده باشد. سوال اصلی اینجاست که آیا با توجه به مشکلات اخیر، این کمپانی به رقبای خود مانند مدیاتک، اینتل و مارول فرصت عرض اندام داده است؟ آیا بزرگ ترین سازنده چیپ دستگاه های همراه می تواند بر مشکلات اخیرش غلبه کرده و جایگاه خود را با چنگ و دندان نگه دارد؟

qualcommexecutive01

مدیران این شرکت معتقدند مسائل اخیر، تاثیری بر روی چیره بودن آنها بر این بازار نخواهد داشت. آقای Cristiano Amon، یکی از مدیران اجرایی کوالکام در مصاحبه با  Cnet در روز پنجشنبه این چنین در این خصوص نظر می دهد: «ما مشکلی اساسی نمی بینیم. هیچ مسئله ای وجود ندارد که بتواند ما را از جلو رفتنمان باز دارد. چرخه ی محصولاتمان بسیار موفق بوده اما اخیرا شایعات مربوط به آخرین چیپست، اندکی نا امیدمان کرده است.»

آقای Amon همچنین از اسنپدراگون ۸۱۰ به شکلی راسخ دفاع کرده و می گوید اخبار مربوط به داغ شدن بیش از حد آن به شکل کامل شایعه هستند و چیپ مذکور در میان پرچمداران آینده نقشی تعیین کننده خواهد داشت. در آینده ای نزدیک دست کم ۶۰ ابزار مختلف از چیپ مورد بحث استفاده خواهند کرد و کوالکام یکی از نقش های اصلی را میان پرچمداران اندروید و ویندوزفون بازی خواهد کرد.

مدیر اجرایی کوالکام در خصوص شایعات اینگونه نظر می دهد: «شایعه ها و اطلاعات غلط بسیاری در خصوص اسنپدراگون ۸۱۰ رواج پیدا کرده اند اما این چیپست مطلقا هیچ مشکلی ندارد.»

تا بحال،  LG G Flex 2 و Xiaomi Mi Note از چیپست یاد شده استفاده کرده اند. یکی از مدیران ال جی اخیرا از آن دفاع کرده و گفته بود:‌« این محصول هیچ مشکلی نداشته و همانگونه که دیده اید در جی فلکس ۲ به شکل بسیار خوبی در حال کار است.»

یکی از نویسندگان سایت AnandTech به نام Joshua Ho اسنپدراگون ۸۱۰ را تست کرده و گفته بیشتر مشکلات مربوط به آن حل گشته اند. البته وی هنوز نسخه نهایی چیپست مذکور را مورد بررسی قرار نداده ولی در این زمینه اینگونه اظهار نظر کرده است: «این مشکل تا حد بسیاری مرتفع گشته و این روزها ساختن چیپستی که گرم نشود کار چندان سختی نیست.» لازم به ذکر است که سایت AnandTech به طور حرفه ای در زمینه تست کردن چیپست های و ارائه بنچ مارک ها مشغول است.

این طور به نظر می رسد که پرچمدار بعدی سامسونگ از چیپ های خانگی اگزینوس بهره خواهد برد. چیزی که هنوز مشخص نیست این موضوع است که آیا سامسونگ خود می تواند بخش رادیویی این چیپ را تامین کند یا برای مودم های LTE نیازمند کمک کوالکام و استفاده از محصولاتش خواهد بود؟ آقای Amon در ادامه صحبت هایش گفته بود که ما قرار نیست چیپستی جدا گانه برای سامسونگ ساخته و یا آن را برای این کمپانی بازطراحی کنیم. شایعه طراحی جدید چیپست ۸۱۰ خبری بود که در روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست گشته بود.

محققان معتقدند اگر چه این تجارت روز به روز سخت تر می شود و هر روزه رقبای بیشتری در این زمینه ادعاهای بزرگتری می کنند، اما کوالکام هنوز شانس بسیاری برای بازگشت و باقی ماندن در صدر دارد. این شرکت در سه ماهه نهایی سال گذشته تولید کننده ۶۴ درصد کل چیپست های بازار تلفن های هوشمند بوده و این در حالیست که مدیاتک، ۱۷ درصد از این مقدار را به خود اختصاص داده است.

Stacy Rasgon، محقق Bernstein Research در این زمینه می گوید: «بازار بورس دوباره به کوالکام روی خوش خود را نشان خواهد داد و سامسونگ حتی اگر در پرچمدار بعدی اش از آنها استفاده نکند،‌ در آینده ای نزدیک دوباره به سوی کوالکام باز خواهد گشت.»

چشم انداز آینده ی شرکت مورد بحث با ارائه نسل های بعدی اسنپدراگون و تکنولوژی های بالاتر و فاصله گرفتن با رقبا، روشن تر خواهد گشت. کوالکام هنوز در جایگاهیست که می تواند ضرر وارده بابت چیپست ۸۱۰ را پوشش دهد. این که در آینده چه بر سر آنها خواهد آمد نا مشخص است اما می دانیم دست کم دلشان می خواهد اوضاعی بهتر از هفته گذشته داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی