ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کیبورد هوشمندی که کاربرانش را می شناسد

محققان در انستیتو تکنولوژی جورجیا موفق به اختراع کیبوردی گشته اند که قادر است بر اساس الگوی تایپ کردن کاربرانش، آنها را شناسایی کند. کیبورد مذکور دارای امکانات دیگری نظیر مقاومت در برابر آب و غبار ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۰

محققان در انستیتو تکنولوژی جورجیا موفق به اختراع کیبوردی گشته اند که قادر است بر اساس الگوی تایپ کردن کاربرانش، آنها را شناسایی کند. کیبورد مذکور دارای امکانات دیگری نظیر مقاومت در برابر آب و غبار نیز هست و نکته بسیار جالب اینجاست که بدون نیاز به منبع باتری خارجی، انرژی خود را از طریق الکتریسیته ساکن بر روی انگشتان کاربر تامین می کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

رمزهای عبور مدت زمان بسیاریست که از داده های ما محافظت می کنند اما مشکل آنها در اینجاست که در شرایط خاص، امکان سواستفاده و دزدیده شدنشان نیز توسط عوامل خارجی وجود دارد. جهت ارتقای امنیت، اخیرا برخی تلفن های هوشمند شروع به استفاده از حسگرهای اثر انگشت نموده اند.

پروفسور Zhong Lin Wang در انستیتو تکنولوژی جورجیا دیدگاه متفاوتی نسبت به مقوله امنیت داشته و در تلاشی به همراه تیمش، قادر شده تا کیبوردی بسازد که کاربر خود را از الگوی تایپش شناسایی می کند. کیبورد مذکور نوع ضربه زدن و فاصله زمانی میان فشردن کلید ها را آنالیز کرده و در نهایت این موارد به جای پسورد مورد استفاده قرار می گیرند.

biometric-self-powered-smart-keyboard-1

بیشتر کیبورد های موجود در بازار صرفا دو نوع عملیات مکانیکی را انجام می دهند؛ کلید های این کیبوردها فقط این موضوع را تشخیص می دهند که فشار داده شده اند یا خیر، اما کیبورد توسعه یافته توسط تیم انستیتو جورجیا به شکلی کاملا متفاوت ساخته شده است. به جای تغییر وضعیت و سوئیج کردن به شکل یاد شده، این کیبورد هوشمند از ۴ لایه فیلم استفاده می کند که بر روی هم قرار گرفته اند. دو لایه از indium به همراه اکسید نقش الکترودهای این کیبورد را بازی کرده و  سپس با لایه ای از پلاستیک PET از هم جدا می گردند،‌ این در اصل همان ماده ایست که در ساخت بطری های آب و نوشابه به کار می رود.

همانگونه که گفته شد در بالای لایه ی الکترود ها ورقه ای از پلاستیک PET وجود داشته که وظیفه ی برداشت الکتریسیته ساکن از نوک انگشتان را به عهده دارد. لایه مذکور همچنین معین می کند چه زمانی انگشت از روی کلید برداشته شده که این امر در مقاصد امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این اعمال با استفاده از اثر triboelectric معین می گردد.

biometric-self-powered-smart-keyboard-2

ساختار پلاستیکی به کار رفته در کیبورد هوشمند جدا از ذخیره کردن نوع ضرباتی که به صفحه کلید می زنیم، الکتریسیته ساکن موجود بر نوک انگشتان را نیز شناسایی و گردآوری می کند. اگرچه این قابلیت در این نمونه اولیه هنوز لحاظ نگشته اما از این نوع انرژی می توان برای شارژ کردن فرستنده های بیسیم بلوتوثی کیبورد بهره برد و یا حتی گجت های کم مصرف را شارژ کرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های این کیبورد این است که دارای اجزای قابل حرکت مانند کلید کیبوردهای معمولی نبوده و از همین رو، تمیز نگه داشتن آن نیز بسیار ساده تر امکان پذیر است. Wang می گوید: «در صورتی که قهوه خود را بر روی سطح این کیبورد بریزید به هیچ وجه به آن آسیب نرسانده اید. این محصول در اصل از لایه های پلاستیکی تولید گشته و مایعات اثر مخربی بر آن ندارند.»

از آن جایی که مواد اولیه مورد نیاز برای این محصول گران قیمت نبوده و به راحتی در کارخانه جات تولید کننده لوازم تکنولوژیک یافت می شوند، Wang و تیمش معتقدند محصولی که ساخته اند هم از لحاظ قیمت و هم به جهت مقاومت با محصولات فعلی بازار به رقابت خواهد پرداخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    کیبوردی که Num Pad نداشته باشد ، کیبورد نیست ! والسلام :/

  • siamak Gol
    siamak Gol | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    بابا ایول اصلا به الکتریسیته ساکن فک نکرده بودم.
    اصا چطور همچین کاری میکنه؟ مگه الکتریسته چقده که بخاد باش امواج ارسال کنه یا چیزی رو شارژ کنه؟
    یکم عجیبه اما اگه بشه جالبه.

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    به درد من که نمیخوره خداییش
    چون کار کردن من با کیبورد بستگی به حسم داره ، یه موقع عصبانی هستم اینتر رو محکم میزنم پس فردا آرومم یواش میزنم ، بدبخت کیبورد دچار دوگانگی ارزش ها میشه دیگه ، و باطریش هم باید به جای ذخیره کردن الکتریسه ساکن نوک انگشت یه منبع دیگه هم داشته باشه تا آدمو لَنگ نزاره

  • حسین نجمی الدینی
    حسین نجمی الدینی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    واقعا كاربرديه. ولي هنوز منتظر انقلاب باتري هستم.

    • کارگردان
      کارگردان | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

      باتری هم شد انقلاب؟؟؟
      D:

مطالب پیشنهادی