ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماهواره فجر به هوا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت [تماشا کنید]

ماهواره فجر با فرمان ریاست جمهوری با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران با نام فجر به همت متخصصان داخلی سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۳

ماهواره فجر با فرمان ریاست جمهوری با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.

چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران با نام فجر به همت متخصصان داخلی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) تولید شده و حال بخشی از ماموریت خود را به سرانجام رسانده است.

برای اطلاع از جزئیات این ماهواره و تماشای نخستین کلیپ پرتاب آن در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

کار پرتاب چهارمین ماهواره بومی با فرمان حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران انجام شد. متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

با سلام و تحیت به پیشگاه پیامبر رحمت و درود بر منجی عالم بشریت، اجازه پرتاب ماهواره ملی فجر با ماهواره بر بومی سفیر فجر را صادر می کنم.

علی برکهالله

رئیس جمهوری همچنین پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ملی فجر به فضا، با تبریک پرتاب آن به مردم گفت: دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده اند.

دکتر روحانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: دولت یازدهم مصمم است مسیر پیشرفت ملی را ادامه دهد و انشاءالله در سال های پیش رو به مرحله ای می رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه های فضایی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تامین خواهد شد.

وزیر دفاع نیز با تبریک این موفقیت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور و ملت شریف ایران گفت : طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور بوده و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی ایران در عرصه فناوری های پیشرفته است.

سردار دهقان پیرامون ماهواره بر سفیر فجر نیز اظهار کرد: این ماهواره بر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی محسوب می گردد.

وزیر دفاع در ادامه افزود: مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی بوده که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.

وی در پایان گفت: به فضل الهی دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضایی با همت و تلاش فرزندان رشید ایران در وزارت دفاع در دست اقدام است که در آینده به اطلاع ملت شریف خواهد رسید.

اطلاعات فجر و سفیر فجر

این ماهواره 52 کیلوگرم وزن دارد و هم اکنون در فاصله 450 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته که در مورد جزئیات عملیات فعلی آن خبری منتشر نشده است.

ماهواره بر بومی سفیر فجر 21 متر طول و 26 تن وزن دارد که با سوخت ترکیبی مایع کار می کند. این ماهواره بر 8 هزار متر بر ثانیه سرعت دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده سفیر فجر، تنها در مدت زمان 8 دقیقه ماهواره فجر را در مدار زمین قرار داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • علی اکبراوحدی
    علی اکبراوحدی | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    افتخارمیکنم که ایرانی هستم ودرکشورعزیزم ایران زندگی میکنم خداقوت درانتظار دیدن دیگرافتخار آفرینی ها هستم

  • ارین
    ارین | ۱۸ دی ۱۳۹۴

    ‌پدر من یکی از سازنده های ماهواره ی امیداست

  • Amir jj
    Amir jj | ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

    ماهواره های فضایی خیلی خوبن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی