ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه تلفن های هوشمند ماژولار گوگل، چگونه اپل و سامسونگ را تهدید می کند؟

بسیاری از تحلیلگران پروژه ی موبایل های ماژولار در گوگل، به شکل اشتباهی تمرکزشان را بر روی امکان جالب قابل تعویض بودن اجزای این تلفن های هوشمند قرار داده اند و در این تفکرند که آیا مشتریان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

بسیاری از تحلیلگران پروژه ی موبایل های ماژولار در گوگل، به شکل اشتباهی تمرکزشان را بر روی امکان جالب قابل تعویض بودن اجزای این تلفن های هوشمند قرار داده اند و در این تفکرند که آیا مشتریان این محصولات را خواهند خرید یا خیر.

تمرکز بر روی پذیرفته شدن از سوی مشتری مسئله ی مهمی است؛ اما این تحلیلگران به این حقیقت که تا چه حد می توانند بر روی بازار اسمارت فون ها، به خصوص سازندگان بزرگی مانند اپل و سامسونگ تاثیر بگذارند، هیچ توجهی ندارند.

این روزها تلفن های هوشمند به شدت کنترل شده بوده و سیستم بسته ای دارند. تولید سخت افزارهایی محدود و با ظاهری یکنواخت در حال تکرار شدن در تلفن های همراه جدید است. تولید کنندگان در نقش خدایانی ظاهر شده اند که هر آنگونه که می خواهند محصولات خود را ساخته و سپس آنها را به مشتری که حق انتخابی نیز ندارد تحویل می دهند.

از همین جهت، فعالان این عرصه و سازندگان موبایل ها از این که دست خود را بر دور گردن تکنولوژی انداخته و به آن اجازه نفس کشیدن نمی دهند، لذت نیز می برند. آنها این قدرت را دارند که به نفع خود و در زمان مناسب نوآوری هایی را رشد داده و یا در نطفه خفه کنند.

در قلب پروژه ی Ara، طراحی ماژولار قطعات موبایل قرار دارد که دیدگاهمان را نسبت به مقوله ی سخت افزار تلفن های همراه، طراحی و حتی فروش آن ها تغییر می دهد.

در صورت به موفقیت رسیدن این طرح،‌ گوگل به طور جدی خواهد توانست تا به بازار پویای این روزهای موبایل لطمه ای جدی وارد کرده و این بازی را به شکلی باور نکردنی به نفع خود بچرخاند. با این فرض، اپل و سامسونگ از بزرگترین متضرران این طرح خواهند بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بیایید ابتدا در خصوص دوربین ها صحبت کنیم. این قطعه یکی از وسوسه بر انگیز ترین بخش های تلفن همراه بوده که در تصمیم کاربران برای تعویض و ارتقای تلفن همراهشان نقش بزرگی ایفا می کند. جدا از تراکم پیکسلی خام که روز به روز بالاتر می رود، سازندگان جریان هایی فریبنده به راه انداخته اند که از آنها می توان به ابداعاتی مانند تصاویر سلفی،‌ عکس های پاناروما، فیلم های اسلو موشن و Time-Lapse اشاره کرد.

زمانی که یک مشتری به دوربین با کیفیت تری نیاز دارد، چرا باید مجبور به خرید تلفنی نو باشد؟

دوربین تلفن های هوشمندی که سازندگان بزرگ تولید می کنند،‌ با پلتفرم های بسته شان در هم تنیده شده است. قابلیت ها و کیفیت های جدید روز به روز افزایش می یابند اما کاربران برای دستیابی به آنها مجبور به خرید موبایلی تازه هستند؛ از همین رو، تعداد توسعه دهندگان سخت افزار های مربوط به دوربین تلفن های هوشمند نیز بسیار کم است.

پروژه ی آرا این روند را تغییر خواهد داد و باعث می گردد تا توسعه دهندگان شخص ثالث سخت افزار دوربین نیز به شکلی ساده تر و سریع تر خودی نشان داده و محصولات خود را به دست کاربران برسانند.

این تولیدکنندگان با شیوه مورد بحث می توانند حتی وارد حوزه های تخصصی شده و لنز هایی مخصوص تولید نموده و این تنوع را حتی در اپلیکیشن های مختلف به کار گیرند. پروژه ی Ara جاده ی مشخصی را برای رشد و ترقی اش انتخاب نموده، زمانی که یک مشتری به دوربین با کیفیت تری نیاز دارد، چرا باید مجبور به خرید تلفنی نو باشد؟ مشتریان باید بتوانند اجزای مورد نیاز خود در موبایلشان را به شکل دلخواه انتخاب کنند. تعویض نمایشگر،‌ کیبورد، باتری، سنسورها از قابلیت های بیشمار دیگر این طرح هستند.

project-ara1

در صنعت کامپیوتر ها، از گذشته تا به حال بیشتر طراحی ها بر مبنای معماری ماژولار پایه گذاری شده است. اما زمانی که تلفن های هوشمند پا به عرصه وجود گذاشتند، تا حد بسیاری این قاعده را رعایت نکردند. تاریخ نشان می دهد که معماری ماژولار، اگرچه دارای ابداعاتی بسیار است،‌ اما تاثیری ویرانگر بر روی رهبران بازار خواهد گذاشت. در کتاب «Design Rules: Volume 1, The Power of Modularity» یا «قوانین طراحی: جلد اول، قدرت طراحی ماژولار» نوشته شده توسط Carliss Baldwin و Kim Clark مثال های جالبی در خصوص این نوع از طراحی رقابتی یافت می شود.

- پردازنده مرکزی IBM به نام System/360 از معماری بسته ای در برابر رقبایش مانند UNIVAC استفاده می کرد، در سوی مقابل منابع باز Sun و سیستم عامل Unix قرار داشتند که در نهایت توانستند به دستاوردهای IBM غلبه کنند.

- استاندارد شبکه ی اوپن سورس TCP/IP قادر شد تا بسیاری از استاندارد های بسته و محدود را شکست دهد.

- کامپیوتر های شخصی IBM با معماری بازشان توانستند بر پلتفرم بسته ی اپل و مکینتاش ها، پیروز گردند و گستره ی بیشتری از بازار را در دست گیرند.

دنیای اسمارت فون ها در صورت رخ دادن اتفاقات مشابه، به سناریوی ذیل شباهت بسیاری پیدا خواهد کرد:

پس از ابداعاتی که گوگل برای اکوسیستم ماژول های plug-and-play انجام خواهد داد بسیاری از سازندگان جدید قطعات ظهور می کنند. این موضوع باعث می شود تا شاهد شکل گیری شرکت های دیگری نیز در تهیه تلفن های ماژولار و هماهنگ با پروژه ی Ara باشیم. برخلاف تولیدات IBM در زمینه کامپیوترهای شخصی در گذشته، پروژه ی گوگل این قابلیت را داراست که از ساخته های سایر توسعه دهندگان نیز بهره برد.

عکاسان حرفه ای برای لنز و اپلیکیش های تخصصی مشتاقند؟ گیمر ها نیازمند صفحه نمایش های بهتر و سنسور های بیشترند؟ اسمارت فون ها باید به گونه ای طراحی گردند تا برای سالمندان و یا کودکان قابل استفاده باشند؟ تمام این ها در کنار بسیاری از قابلیت هایی که هنوز به ذهنمان نمی رسد ممکن خواهد شد.

 پس از اجرایی شدن این طرح، نخست کمپانی هایی که حال و روز خوشی ندارند مانند موتورولا، سونی، ال جی و اچ تی سی سوار بر این موج در دریای طوفان زده خواهند شد و در تلاش خواهند بود خود را به کشتی آرمانی گوگل برسانند. در برابر این کشتی نیز صرفا اپل و سامسونگ قد علم خواهند کرد و تلاششان را برای مبارزه و بی اهمیت جلوه دادن این تکنولوژی خواهند نمود. از سوی دیگر مایکروسافت را نیز از یاد نبرید. شرکتی که مانند جوانی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده، خیال های خوشی برای آینده اش در سر دارد. 

project_ara_slashgear

برای اینکه دقیقا متوجه شویم چه مصیبتی سامسونگ و اپل را تهدید می کند، بیایید نگاهی دوباره به داستان IBM بیاندازیم. همانگونه که Baldwin و Clark در کتاب «قوانین طراحی» اشاره کردند، سهم این شرکت در سال ۱۹۶۹ برابر با ۷۱ درصد کل بازار صنعت کامپیوتر بود. در سال ۱۹۹۶، هیچکدام از بازیگران این بازار سهمی بالاتر از ۱۵ درصد در صنعت مذکور نداشت. ابداعات سریعی که در آن زمان رخ داد باعث شد تا ارزش کلی سهام این بازار به شدت افزایش یابد، اما بیشتر این افزایش در میان شرکت های نوپا و زیر مجموعه ها قرار گرفته بود.

شرکت های بزرگی باید به شکل مسلسل وار ویران شوند تا شاهد اتفاقاتی مشابه در دنیای اسمارت فون ها باشیم. با توجه به عمق زیاد جیب های گوگل و علاقه اش به داشتن اهدافی استراتژیک، سناریوی پروژه ی Ara باید بسیار جدی گرفته شود. اپل و سامسونگی که در حال حاضر بیشتر سهم بازار تلفن های هوشمند را به سود خود می بلعند، چیزهای زیادی برای از دست دادن خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • عرفان
    عرفان | ۷ دی ۱۳۹۴

    سلام کسی میدونه این گوشی ها کی به بازار ایران میان؟ خیلیا میگن ۲۰۱۵ اما چن روز دیگه میریم به ۲۰۱۶ پس این گوشیا کی میان؟؟

  • عباس آقا
    عباس آقا | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مسلما گوگل موفق میشه واقعا شما اینهمه تکنولوژی و نوآوری از سوی گوگل رو نادیده میگیرید چسبیدید به هلولنز مایکروسافت شما برید سرچ کنین تو خود گوگل بابت هر حرفش رفته یه جزیره تو سراسر دنیا احداث کرده اونوقت میگین گوگل ظرافتو بره از مایکروسافت یاد بگیره ، این همه سرویس ، سیستم عامل اکثر گوشیهای سامسونگ،سونی، اچ تی سی و غیره اندروید که تنها خالقش گوگله که اونقدر جا واسه برنامه ریزیش وجود داره که فقط گوشی مردمو به ماشین مکانیکی چهار چرخ تبدیل نکرد ... شبکه اجتماعیش گوگل پلاس که داره پا به پای فیس بوک میکشه بالا خودشو ...
    اونوقت شما میگی پتانسیل و ظرافتشو نداره ، سرویس جی میل و همه و همه از طرف گوگله ، برترین موتور جستجوگر در سراسر وب گوگل ، بازم بگم اینا همه ظرافته ....
    این ایده هم با تمام ریز نکات فنیش توسط گوگل طراحی میشه که دیگه جای بحث نمیمونه ، فقط یک کلمه میتونم مساوی با گوگل در جمله ام قرار بدم اونم اینه.... گوگل = قدرتمند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی