ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویارویی اوبر و گوگل برای ورود تاکسی های خودران به خیابان ها

با در نظر داشتن مبلغ هنگفت 258 میلیون دلاری که گوگل در سال 2013 در سرویس سفرهای اشتراکی اوبر (در این نوع سرویس شما می توانید با فرد دیگری که مسیرش با شما یکی است ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰

با در نظر داشتن مبلغ هنگفت 258 میلیون دلاری که گوگل در سال 2013 در سرویس سفرهای اشتراکی اوبر (در این نوع سرویس شما می توانید با فرد دیگری که مسیرش با شما یکی است سوار تاکسی شوید و از این طریق در هزینه های خود صرفه جویی نمایید) صرف کرد، هیچگونه تردیدی در رابطه دوستانه این دو وجود ندارد.

اما اگر هر دوی این شرکت ها واقعا دست به کار توسعه سرویس های سفر اشتراکی خود با استفاده از اتومبیل های بدون سرنشین شده باشند (آنطور که برخی از خبرگزاری ها می گویند) انتظار می رود که در آینده نه چندان دور شاهد رقابت سختی میان این دو کمپانی باشیم.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

هم اکنون، اوبر از نظر دستیابی به فناوری اتومبیل های بدون سرنشین چندین سال عقب تر از گوگل است اما آنطور که در Techcrunch آمده این شرکت وارد همکاری تازه ای با پژوهشگران کارنگی ملون شده تا فناوری اختصاصی خود را توسعه دهد.

البته کمی قبل تر که اوبر خبر این همکاری را منتشر کرد حرفی از جزئیات سرویس سفر اشتراکی اش به میان نیاورد با این همه به گزارش سایت مذکور این شرکت مشغول کار روی ساخت یک آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک در پیتزبورگ پنسیلوانیاست و قرار است که پژوهشگران، مهندسان و متخصصان تجاری خود را در آنجا جای دهد.

پژوهشگران کارنگی ملون به خاطر ساخت ربات های پیشرفته و خودکار و حتی کاوشگرهای ماه شهرت دارند و به همین دلیل تردیدی نیست که از عهده این کار بر خواهند آمد.

این سایت حتی مدعی شده که اوبر کار تأسیس چندین مرکز مهندسی را با ارزشی بالغ بر چند صد هزار دلار آغاز کرده و قرار است که کارکنان جدید خود را در این مراکز مستقر نماید. به این ترتیب این متخصصان قادر خواند بود که کار توسعه تکنولوژی اصلی برای ایجاد ناوگانی از تاکسی های بدون سرنشین را آغاز نمایند.

تراویس کالانیک مدیر عامل اوبر پیشتر اعلام کرده بود که در نظر دارد در صورت امکان خودروهای با سرنشین خود را با اتومبیل های خودران جایگزین نماید که در صورت عملی شدن این طرح کرایه تاکسی ها نیز کم تر خواهد شد.

این را هم در نظر داشته باشید که هم اکنون اوبر ارزشی در حدود 40 میلیارد دلار دارد که با در نظر داشتن این مسأله، چنین گزارشی چندان هم غیرواقعی به نظر نمی آید.

از سوی دیگر، گوگل نیز مدت هاست روی ساخت اپلیکیشن اختصاصی خود کار می کند که احتمالا قرار است در پروژه ساخت اتومبیل های بدون سرنشینش از آنها بهره بگیرد.

براساس گزارش بلومبرگ کارکنان این کمپانی آمریکایی مدتی است که مشغول تست اپلیکیشن یاد شده هستند به همین دلیل دیوید دراموند (سرپرست حقوقی گوگل که پس از سرمایه گذاری شرکت متبوعش در اوبر به هیئت مدیره آن پیوست) نیز اخیرا تعدادی اسکرین شات از اپلیکیشن یاد شده را به مدیران اوبر نشان داد که احتمال می رود این کار برای شفاف سازی های بیشتر انجام گرفته باشد.

گفتنی است که اهالی گوگل هنوز هم این اطلاعات را تأیید نکرده اند اما پیشتر در مورد به کارگیری اتومبیل های بدون سرنشین خود در یک سرویس تاکسی سخن گفته بودند.

برای نمونه در نمایشگاه اتومبیل دیترویت امسال، کریس آرمسان (که پروژه اتومبیل های بدون سرنشین گوگل را سرپرستی می کند) اعلام داشت که احتمال استفاده از این خودروها در سرویس سفرهای اشتراکی وجود دارد (در این سرویس فرد می تواند از طریق یک اپلیکیشن با یکی از تاکسی ها تماس گرفته و درخواست کند که وی را به مقصد برساند).

براساس گفته بلومبرگ، هم اکنون هیئت مدیره اوبر در حال بحث و تبادل نظر با یکدیگر هستند تا مشخص کنند که آیا دراموند را به استعفا ترغیب کنند یا خیر.

به علاوه مدیران این شرکت شدیدا نگران هستند که گوگل به رقیبی قدر برای آنها بدل شود چراکه این شرکت در قیاس با اوبر پول بیشتری را در اختیار دارد و از طرفی اوبر نیز به شدت به داده های نقشه آن (اپلیکیشن اوبر با گوگل مپس یکپارچه سازی شده) وابسته است و از دست دادن دسترسی به این نقشه ها می تواند برای آن ویرانگر باشد.

این نشریه همچنین مدعی شده که آپدیت جدید ارائه شده برای Google Now داده ها را از شبکه حمل و نقل شرکت Lyft دریافت می کند نه اوبر.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا این مسأله باعث سرد شدن روابط میان این شرکت ها شده یا خیر اما تا به امروز به نظر می آید که گوگل هم Lyft هم اوبر را به عنوان دوستان خود قلمداد می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی