ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فروش تبلت ها برای اولین بار با کاهش مواجه شد

ابداع «تبلت» به سال های دور بر می گردد اما زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۱۰ آیپد را در برابر دیدگان جهان قرار داد، جانی دوباره به کالبد این محصولات بخشید و از همان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

ابداع «تبلت» به سال های دور بر می گردد اما زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۱۰ آیپد را در برابر دیدگان جهان قرار داد، جانی دوباره به کالبد این محصولات بخشید و از همان موقع هم شرکت های سازنده ی دیگر، دست به ایجاد این دسته بندی در میان ساخته های خود زدند. در آن روزها بازار تبلت نه فقط برای اپل، بلکه برای بسیاری از سایر برندها نیز سود آوری های چشم گیری در پی داشت. حال پس از حدود ۵ سال از روی صحنه ایستادن جابز، کم کم محبوبیت مقوله ی تبلت در حال باختن رنگ خود است.

فروش جهانی تبلت ها در کنار محصولاتی به نام دستگاه های هیبریدی که هم رایانه ی لوحی هستند و هم لپ تاپ، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ به رقم ۷۶.۱ میلیون دستگاه رسید. این رقم در قیاس با بازه ی زمانی مشابه در سال قبلی اش نشانگر ۳.۲ درصد کاهش است.

IDC در روز دوشنبه گزارش داد که این اولین بار است که پس از موج فراگیری که این دسته از محصولات ایجاد کردند، شاهد افول تقاضا از سوی مشتریان برای آنها هستیم و این کاهش درخواست حتی در محصولی نظیر آیپد نیز دیده می شود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تقریبا تمام سازندگان تبلت ها در سه ماهه پایانی، با کاهش درخواست مواجه شدند؛ این در حالیست که آیپد همچنان در صدر جدول فروش این محصولات فرمانروایی می کند. البته فروش این گجت هم در مقایسه با سه ماهه ی مذکور در سال گذشته ۱۷.۸ درصد کاهش یافته است.

ctia201120110322147

در مقام دوم، سامسونگ خانواده ی Galaxy Tab را به صف کرده، این شرکت موفق به فروش ۱۱ میلیون تبلت شده که این مقدار از سال گذشته ۱۸.۴ درصد کمتر بوده است. در این میان اوضاع آمازون با تبلت کیندل اش از همه خراب تر بود، آنها موفق به فروش تنها ۱.۷ میلیون کیندل شدند که در برابر سال گذشته ۷۰ درصد کاهش درخواست را بیانگر است. در این میان شرکت لنوو با رشدی ۹.۱ درصدی و فروش ۳.۷ میلیون تبلت، تنها شرکتی بود که توانسته بود آماری مثبت از خود بر جای بگذارد.

کاربران پس از اینکه یکی از این محصولات را می خرند، نیازی به تغییر و به روز رسانی اش نمی بینند.

در دو - سه سال اخیر، تبلت ها فشارهای زیادی را متحمل بوده اند، برای مثال، کاربران پس از اینکه یکی از این محصولات را می خرند، نیازی به تغییر و به روز رسانی اش نمی بینند؛‌ این در حالیست که تعداد زیادی از مصرف کنندگان به شکل سالانه و یا حتی گاها زودتر تلفن هوشمندشان را به روز رسانی می کنند. از سوی دیگر تحقیقات نشان دهنده ی این موضوعند که بسیاری از افرادی که تبلت هایشان را به روز رسانی می کنند،‌ محصول قبلی خود را به دوستان یا سایر اعضای خانواده هدیه می کنند.

تمام این اتفاقات در زمانی می افتد که کاربران در حال نشان دادن علاقه ای وصف نشدنی برای تلفن هایی هوشمند با صفحه نمایش بزرگ تر و فبلت ها هستند و این موضوع به خودی خود تاثیری ویرانگر بر آمار فروش تبلت های کوچک گذاشته است. همانگونه که مطلع هستید،‌ اپل در دوره ای که گذشت به لطف نمایشگر های بزرگتری که در آیفون ها تعبیه کرده بود موفق به فروش ۷۴.۵ میلیون دستگاه از این محصولات گشت و سود بسیاری به دست آورد.

apple-ipad-air-2-171014

Jitesh Ubrani، محقق IDC بر این باور است که: «اگر چه اپل سعی کرد تا با ارائه نسخه های مینی با قیمتی کمتر از آیپد یعنی ۲۴۹ دلار(که البته در آیپد مینی ۲ به ۲۹۹ دلار رسید)، برتری خود در را در بازار تبلت ها حفظ کند، ولی این راهکار نیز با توجه به ارائه ی آیفون های بزرگ تر باعث جلوگیری از سقوط فروش تبلت ها نشد.»

تلاش های اخیر سامسونگ برای تمرکز بر بازار تبلت های ارزان قیمت و اقتصادی نیز نشانگر این موضوع هستند که مشتریان تمایلی به خرید این محصولات در رده های میانی و گران قیمت ندارند. تیم کوک، مدیر عامل اپل در سال سال گذشته بازار تبلت ها را به جاده ای پر پیچ و خم توصیف کرد که در نهایت نیز به یک دو راهی رسیده است:

تیم کوک

تیم کوک

اگرچه فروش این دسته از محصولات در کشور های در حال توسعه راضی کننده به نظر می رسد، اما این بازار در کشور های توسعه یافته روی خوش چندانی به سازندگان نشان نمی دهد. 

بر اساس گزارشات، اگر چه در سه ماهه پایانی سال قبل شاهد افت فروش محصولات مورد بحث بوده ایم اما به طور کلی در سال ۲۰۱۴ فروش آنها ۴.۴ درصد افزایش داشته و رقمی برابر با ۲۲۹.۶ میلیون دستگاه را تشکیل می دهد.

با توجه به عرضه ی ویندوز ۱۰، احتمال تولید تبلت هایی با سایز صفحه نمایش بزرگتر و سازنده های ریز و درشتی که از هر کجا سر بر می آورند، دور از ذهن نیست اگر این افزایش در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه داشته باشد. تا کنون هیچ یک از تولید کنندگان برتر این محصولات در خصوص افت فروششان در سه ماهی پایانی سال گذشته نظری ارائه نداده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی