ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل جدید پردازشگر ها توسط ARM معرفی شدند؛ اسمارت فون های ۲۰۱۶ تا چه حد قدرتمند خواهند بود؟

ARM نسل جدید چیپست های موبایل که دارای پردازنده و پردازنده گرافیگی هستند را معرفی کرد. این گونه که ادعا می شود این چیپست ها در پرچمداران سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نسل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۰:۴۵

ARM نسل جدید چیپست های موبایل که دارای پردازنده و پردازنده گرافیگی هستند را معرفی کرد. این گونه که ادعا می شود این چیپست ها در پرچمداران سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نسل جدید پردازنده های ARM به دستگاه های همراه سرعتی بیشتر خواهد بخشید و از همه مهم تر، باتری بسیار کمتری نیز مصرف می کند.

هسته ی جدیدی که ARM معرفی نموده Cortex-A72 نام داشته و در قیاس با نسل فعلی به نام Cortex-A15 که در انتهای سال ۲۰۱۲ معرفی گشت و در نکسوس ۱۰ نیز مورد استفاده قرار گرفت، ۳.۵ برابر سریعتر عمل می کند و این در حالیست که مصرف انرژی در هسته های جدید تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هسته های A72 همچنین قابل ادغام با پردازنده هایی که از هسته های Cortex-A53 و تکنولوژی big.LITTLE بهره می برند نیز هستند. این ادغام به این شکل صورت می گیرد که هسته های جدید برای فعالیت های سنگین و هسته های A53 برای امور روزانه و انجام وظایف ساده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با استفاده از این شیوه، ARM معتقد است در مصرف انرژی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی صورت می گیرد.

زمانی که ارتقای تکنولوژی پردازنده ها را در برابر ظرفیت فعلی باتری ها به مقایسه می گذاریم، به این نتیجه می رسیم که ادغام هسته های پر مصرف و قوی با هسته هایی کم مصرف تر امری ضروری به نظر می رسد. مدیر بازاریابی ARM،‌ آقای Ian Drew در این زمینه می گوید:‌ «تکنولوژی مربوط به باتری ها از زمانی که تلفن های هوشمند پا به عرصه وجود گذاشتند تنها دو برابر رشد نموده و این در حالیست که رشد مربوط به پردازنده ها به بیش از ۵۰ برابر می رسد.»

بخش دیگری که ARM با افتخار از آن سخن می گوید پردازنده گرافیکی Mali-T880 است. سخنگویان کمپانی یاد شده بر این باورند که GPU جدید تا ۱.۸ بار سریع تر از محصول قبلی به نام T760 بوده و در قسمت مصرف انرژی نیز عملکردی بسیار بهتر با ۴۰ درصد کاهش از خود نشان می دهد.

سوال اصلی اینجاست که یک کاربر چه نیازی به قدرت پردازشی و گرافیکی چیپست جدید ARM دارد؟ به نظر می رسد این کمپانی تمرکز خود را بر دو موضوع نهاده است:‌ بازی با دستگاه های همراه و ویدئو های 4K.

ARM در حال کار بر روی تکنولوژی های است که ما را قادر می سازند تلفن هایی سریع تر، باریک تر و با عمر باتری بیشتر داشته باشیم.

تلویزیون ها با فناوری 4K روز به روز بیشتر و ارزان تر می شوند، از سوی دیگر بسیاری از تولید کنندگان تلفن های همراه نیز در تلاشند تا به سوی این تکنولوژی حرکت کنند. اگرچه هیچ یک از تلفن های هوشمند در این روزها از فناوری یاد شده در نمایشگر خود بهره نمی برند اما تعدادی موبایل هایی که قادرند با این رزولوشن تصاویر را ضبط و پخش کنند، کم نیست. نسل جدیدی که ARM معرفی کرد، در میان پرچمداران سال ۲۰۱۶ به بازار خواهد آمد و در آن زمان نیز طبیعتا محتویات 4K بیشتری از سوی سرویس دهندگانی مانند Netflix در دسترس خواهند بود.

فراتر از ویدئو های 4K، بازی هایی در سطح گرافیکی کنسول می درخشند؛ افراد بسیاری امروزه با اسمارت فون هایشان به شکلی حرفه ای به بازی های ویدئویی مشغولند. ARM بر این باور است که کاربران به کیفیت بازی ها در کنسول هایشان عادت کرده و بعدا نمی توانند و نمی خواهند کیفیتی کمتر را بر روی تلفن همراهشان تجربه نمایند. زمانی هم که در خصوص بازی های 4K سخن می گوییم، قطعا به عضله های سخت افزاری قدرتمندی نیازمند خواهیم بود تا این تجربه به شکلی صحیح در اختیار کاربر قرار گیرد.

همانگونه که ذکر کردیم، ARM معتقد است که از این فناوری در پرچمداران سال ۲۰۱۶ استفاده خواهد شد. از سویی،‌ یادآوری این موضوع نیز لازم است که نسخه ای که امروز این شرکت معرفی نمود، بعدا سفارشی تر نیز خواهد شد. کمپانی یاد شده می گوید در حال حاضر بیش از ۱۰ مجوز برای شرکت های مختلف مانند MediaTek، HiSilicon و Rockchip صادر شده و آنها در حال کار بر روی نسخه های مخصوص خود با استفاده از معماری جدید ARM هستند.

کمپانی مورد بحث سال ۲۰۱۶ را به عنوان چهارچوب زمانی برای استفاده کاربران از فناوری جدید متصور است اما این شایعه را نیز رد نکرده که احتمال دارد در پایان سال ۲۰۱۵ نیز چند عدد از اسمارت فون هایی که از هسته های A72 استفاده می کنند را ببینیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • آشنا...
    آشنا... | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

    اینکارش آشنا نیست منظورم استفاده از دو نوع پردازشگر هست. یکی قوی برای کارای سنگین یکی برای کارای روزانه.
    ها حالا کی خواست بگه این ایده از اپله
    نه، نه اصلاً هم اینطور نیست این یک ایده خود جوش بوده لامصب.«آره واقعاً اینا از بس فکر می‌کنند پدر خودشون را در آوردن»
    حداقل ما جیب همو میزنیم اینا به داخل مغز هم دیگه هم رحم نمی‌کنند.
    البته باید این نکته را هم گفت که همیشه یک ایده در طول زمان و توسط افراد و گروه‌های مختلف تکامل پیدا می‌کنه

  • Leo Plus
    Leo Plus | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

    روزی میرسه چیپ هایی به قدرت i7 رو توی گوشی ها تجربه میکنیم، این پیشرفت ها عادیه، ولی کاش به باتری هم اهمیت میدادن، مهم نیست چیپ ها چقدر کم مصرف میشن، چون تاثیرش در حد چند ساعته، یا چرا دنبال راهی نباشیم که مدت زمان شارژ باتری بشه 10 ثانیه! همچین غیرممکن هم نیست

  • خشایار
    خشایار | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

    ما کجا اونا کجا؟!!! :(

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

      بقیه رو نمیدونم اما تو نشستی پا نت داری خودتو میخارونی اما اونا دارن زحمت میکشن

  • Mr.M
    Mr.M | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

    http://tpucdn.com/npu/img/2015/02-04/17943-58e69b16_620_342.jpg

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی