ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا گلکسی S6 دنیای تلفن های همراه را دگرگون خواهد کرد؟

سامسونگ سال ها انتقادات بسیاری در خصوص کپی از محصولات اپل را به جان خرید و بعدا که تلاش در تغییر طراحی خود داد، آنقدر آن را تکرار کرد که موجب نا امیدی هوادارانش گردید. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

سامسونگ سال ها انتقادات بسیاری در خصوص کپی از محصولات اپل را به جان خرید و بعدا که تلاش در تغییر طراحی خود داد، آنقدر آن را تکرار کرد که موجب نا امیدی هوادارانش گردید. گلکسی S5 که در سال گذشته معرفی شد، صرفا نمونه بزرگتری از S4 بود و خود S4 هم نسخه ای بزرگتر شده از S3. همین روند تاسف بار بود که باعث شد سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران این میدان، هم باعث کاهش سهم اندروید شود و هم خود با سودآوری کمتری نسبت به گذشته رو به رو گردد.

حال غول کره ای به جایی رسیده که به هوادارن قول داده تا در محصول بعدی،‌ گلکسی S6، تغییراتی بنیادین اعمال خواهد کرد. سامسونگ شرکت بزرگیست؛ همین موضوع باعث می گردد تا زمانی که صحبت از تغییر می کند، شرکت های کوچکتری که در حوزه ساخت تلفن های هوشمند بر مبنای اندروید فعالیت می کنند بر خود بلرزند. کره ای ها در آخرین تلاش هایشان برای «تغییر»، دست به استفاده از فلز زدند، از نمایشگرهای خمیده استفاده کردند و حال نیاز یار قدیمی خود، کوالکام، را از میدان به در کرده و می خواهند از چیپست های خانگی خود در محصولاتشان بهره گیرند.

هر کدام از این مسائل به صورت جداگانه بسیار با اهمیت و قابل بحث بوده اما در نگاهی کلی، حدس می زنیم سامسونگ در حال قدم گذاشتن در مسیر صحیح است و از گذشته تجربیات خوب، البته گران قیمتی نیز به دست آورده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سامسونگ که امپراطوری خود را بر پایه ی پلاستیک بنا کرده بود حال متوجه لرزان بودن پایه های قصرش شده و در تلاش است تا با تجدید نظر در طراحی،‌ قصر خود را با فلز باز-طراحی نماید. سئولی ها در اولین تلاششان در همین زمینه، آلفا را در تابستان ۲۰۱۴ به بازار فرستادند. اندکی پس از آن نیز نوت ۴ و Edge کمربند فلزی را به دور خود بسته و سلحشورانه از قصر سامسونگ به سوی رقبا حمله ور شدند.

اما در همان زمان هم هنوز رابطه ی عاشقانه ی کره ای ها با پلاستیک ادامه داشت. جنس قاب پشتی این محصول اگرچه از نوآوری جالبی‌ (چرم مصنوعی) بهره می برد اما همچنان باعث می شد تا این موبایل ها جلوه ای کاملا لوکس نداشته باشند. در هر صورت، استفاده از فلز در ساختار گلکسی نوت ۴ در کنار سخت افزار بسیار قدرتمندش، باعث شد تا جز بهترین های ۲۰۱۴ قرار گرفته و در اصل نزدیک ترین رقیب آیفون 6 Plus باشد. اما آیا گلکسی S6 نیز به موفقیت های نوت۴ دست خواهد یافت؟

samsung-galaxy-note-4-16_2040.0

سامسونگ، گلکسی S بعدی را به نوعی ساخته تا هیچ شکی باقی نماند که کدام محصول از گلکسی ها پرچم این کمپانی را در دست دارد. بهترین راه برای انجام این کار نیز استفاده از بدنه ای تمام فلزی در گلکسی S6 است. این حرکت جدید سامسونگ، بیشتر از همه بر روی HTC تاثیر مخربی خواهد داشت؛ شرکتی که برای فروش محصولاتش و در تبلیغات، به طراحی اشاره ای مستمر دارد.

قصر امپراطوری که با پلاستیک ساخته شده بود در حال بازسازی با فلز است.

اگر سامسونگ موفق گردد تا در پرچمدار بعدی خود از طراحی موفقی استفاده کند و نظر کاربران را جلب نماید (اگری بسیار بزرگ)، مهم نخواهد بود HTC اول و برای مدت طولانی از فلز استفاده کرده است؛ جیب های پر عمق سامسونگ ترتیب بازاریابی بهتر را خواهند داد و گلکسی های بیشتری را نیز در ویترین مغازه ها خواهیم دید و در نهایت نیز امیدهای HTC برای احیا بر باد خواهند رفت.

Screen Shot 1393-11-16 at 12.28.49 PM

با توجه به دعوت نامه هایی که در از سوی سامسونگ ارسال گشتند به این نتیجه می رسیم که به احتمال بسیار زیاد با صفحه نمایشی خمیده رو به رو خواهیم شد. خط تیره رنگی که به شکل منحنی در این دعوت نامه طراحی شده در بسیاری این باور را به وجود آورده که با دستگاهی نظیر نوت Edge طرف هستیم. البته این طرح زیاد هم با طراحی Edge همخوانی ندارد اما از سامسونگ هیچ چیز بعید نیست؛ شاید با دو نسخه ی فلزی و Edge مانند رو به رو گردیم.

در هر صورت، سامسونگ این روزها خوشحال است. اعتماد به نفس پیدا کرده و به شکلی هیجان زده انتظارش را می کشد تا محصول جدید را روانه دستان مشتریان نماید.

ایده ی نمایشگر های خمیده در جستجوی حل مشکلی قدیمی است: نوآوری در اسمارت فون ها. از سوی دیگر داشتن چنین امضای خاصی در طراحی باعث می گردد تا تلفن های هوشمند سامسونگ از سایر رقبا به شکل محسوسی متمایز گردند. در مرحله ی بعدی نیز نوبت به توسعه دهنگان می رسد تا به بهترین نحوه و آنچنان که کره ای ها متصور هستند از این لبه،  کاربری خارق العاده ای خلق کنند.

اگر چه در خصوص تغییرات ظاهری پرچمدار بعدی صرفا به حدس و گمان بسنده می کنیم اما در خصوص اجزای داخلی بسیاری از مسائل از پیش مشخص شده هستند: سامسونگ از چیپست های اسنپدراگون استفاده نخواهد کرد. Bloomberg گزارش می دهد دلیل کنار گذاشته شدن کوالکام، ایجاد حرارت بیش از حد اسنپدراگون ۸۱۰ در طول آزمایشات سامسونگ بر روی آن بوده است. این در حالیست که Wall Street Journal بر این باور است که سامسونگ می خواهد بر روی پای خود ایستاده و در محصول جدید هم از چیپست های ۱۴ نانومتری خود بهره گیرد.

همانگونه که قبلا در این خصوص بسیار قلم فرسایی کرده ایم، این مسئله تاثیری بزرگ بر روی کوالکام خواهد داشت. سفارشات عظیم سامسونگ به یکباره قطع خواهند شد و سود کوالکام به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این شرکت توانسته بود تا در سال های گذشته کمپانی های بسیاری را مجذوب استفاده از تکنولوژی های خود نماید.

Strategy Analytics گزارش می دهد شرکت یاد شده در سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۴ قادر شده تا ۸۰ درصد بازار چیپ های LTE را به خود اختصاص دهد این در حالیست که تسلط آنها بر این بازار در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۵ درصد بوده است. مدیاتک کم کم در حال گرفتن سهم بازار کوالکام بوده و در سه ماهه سوم سال گذشته شرکت هایی نظیر HiSilicon، Intel، Marvell و حتی خود سامسونگ در حال ربودن سهم کوالکام از بازار LTE بوده اند.

samsung-ex.0

آیا اگزینوس آماده است تا بار فروش جهانی سامسونگ را بر دوش کشد؟

یکی از عواملی ک کوالکام قادر شد تا چیپست های مجتمع خود را به سازندگان بفروشد، تسلطش در تکنولوژی ساخت چیپ های LTE بود؛ حال گویا پیشرفت سامسونگ در این زمینه تا حدی خوب بوده که قادر گشته به جای در کنار کوالکام ایستادن، در برابرش قرار گیرد. با توجه به تعداد تلفن های Galaxy S6 که هم اکنون بر روی خطوط تولید روانند، کره ای ها دست به اتخاذ تصمیمی بسیار بزرگ گرفته اند.

گلکسی S6 ی که از پردازنده های اگزینوس نیروی پردازشی خود را تامین می کند، در کنار آیفون های جدید احتمالا جز تنها پرچمدارانی باشند که از اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده نکرده اند و هنوز انتظار می رود بسیاری از کمپانی های تولید کننده تلفن همراه برای محصلات رده بالای خود از این چیپست بهره گیرند.

متفاوت بودن، برتری را تضمین نمی کند اما سامسونگ باید اولین قدم هایش را برای تغییر بردارد.

سامسونگ در سال های گذشته با تلاشی که در زمینه ساخت تلفن های همراه نمود و با توجه به سخت افزارهای قدرتمندی که در محصولاتش استفاده می کرد، توانست جایگاه نخست از لحاظ میزان تولید را در میان سازندگان برای خود رقم زد، اما مشکل اینجا بود که بهترین سخت افزار ها در جایگاهی پلاستیکی به خدمت گرفته می شدند. زمانی بود که کاربران به علت علاقه به سخت افزارهای بسیار قوی این محصولات را با جان و دل می خریدند اما حال آن زمان به پایان رسیده و کاربران انتخاب های بسیار گسترده ای که از فلز نیز ساخته شده اند دارند.

این شرکت کره ای حال با دو مشکل بزرگ رو به روست: از یک طرف چینی ها با دستگاه هایی بسیار ارزان به جنگ با سامسونگ در زمینه تلفن های ارزان قیمت و اقتصادی برخواسته اند و از سوی دیگر بسیاری از سازندگان از سخت افزاری قدرتمند و تقریبا مشابه، البته در قاب هایی با جنس اعلا استفاده می کنند. به نظر می رسد در خصوص مشکل دوم حداقل سامسونگ به خود آمده و می خواهد در اول مارس ابداعات خود در زمینه طراحی را به رخ رقبا بکشد.

گلکسی S6 متفاوت خواهد بود؛ هم از تولیدات قبلی سری S و هم از سایر پرچمداران سال ۲۰۱۵. متفاوت بودن به معنای برتر بودن نیست، هرچند، سامسونگ به این تغییر نیازمند است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • amin beigi
    amin beigi | ۲۰ بهمن ۱۳۹۳

    just apple.
    khoba hame ino midonan.
    baghiye beran ba moshakhasate doroghine samsung hal konan.
    mohem ine k apple fan ha hal mikonan.
    AMIN BEIGI
    apple fan

  • ahmad
    ahmad | ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

    نقد خوب و منصفانه ایه اما من فکر میکنم سامسونگ تو حوزه ی آی تی و اسمارت فون ها خدمت بزرگی کرده و خیلی از کمپانی ها (به استثنای اپل ) رو برای موندن تو بازار به چالش کشیده .من تقریبا تمامی محصولات سری گلکسی رو تو دست گرفتم و یا داشتم .اگر چه استاندارد های زیادی رو بهم زد اما اگر این نمیشد و بازار به چالش کشیده نمیشد ما شاهد این همه تنوع نبودیم .اما تقلید و الگو و تکراری بودن جنس یه بحث مجزاس که الان گریبانگیر تمام کمپانی ها شده چون الان جنبه ی اقتصادی و سود آوری بیشتر مطرحه ورنه مسیر تکنولوژی مشخص و از پیش آمادس،اگه یه جست و جوی ساده بین اشکال مختلف سری لومیا سری اچ تی سی وان سری سونی زد و حتی همون اپل انجام بدید متوجه تکراری بودن و بازی با اعداد میشید .پس اگه منصفانه باشیم سامسونگ تو جنس ضعیف بود که تو نوت 4 انصافا خوب عمل کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی