ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

Net Neutrality چیست و چرا اهمیت دارد؟

احتمالا این روزها عبارت Net Neutrality را زیاد شنیده یا خوانده اید. عبارتی که در معنای تحت الفظی، معنی مشخصی ندارد. معنی آن البته بیش از من و شما برای آمریکایی ها مهم است اما ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

احتمالا این روزها عبارت Net Neutrality را زیاد شنیده یا خوانده اید. عبارتی که در معنای تحت الفظی، معنی مشخصی ندارد. معنی آن البته بیش از من و شما برای آمریکایی ها مهم است اما با توجه به اهمیت این مفهوم در کمک به پیشرفت زیرساخت ها و استارتاپ های مختلف در آمریکا، دانستنش برای ما نیز اهمیت دارد.

در ادامه این مطلب به توضیح ساده ای از Net Neutrality پرداخته شده که به شما کمک می کند درک بهتری نسبت به آن، تاثیرات مثبت و شاید منفی اش و همینطور نظرات طرفداران و مخافان آن داشته باشید.

ایده Net Neutrality به صورت مشخص بر نحوه توزیع و دسترسی به اینترنت توسط کاربران و خدمات دهنده های اینترنتی تمرکز دارد. به زبان ساده سرویس دهنده های بزرگی مانند Verizon ،Comcast ،Time Warner و ... باید ارسال بسته های اطلاعاتی به کاربران را به شکلی یکسان، یکپارچه و هم سرعت به انجام رسانند.

آژانسی به نام Federal Communications Commission یا FCC در آمریکا مسئولیت نظارت بر این مساله را بر عهده دارد که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن است.

اما منظور از 'ارسال یکپارچه بسته های اطلاعاتی به کاربران از سوی سرویس دهندگان اینترنتی' چیست؟ سایت ها و سرویس هایی مثل Netflix و Hulu بخش اعظمی از ترافیک اینترنتی را در آمریکا در اختیار دارند. اما طبق قانون Net Neutrality چنین غول هایی از این پس اجازه ندارند -به صورت رسمی یا غیر رسمی- به واسطه بهبود سرعت سرویس دهی شان به کاربران، به شرکت های ارائه دهنده اینترنت پولی پرداخت کنند و سرویس دهنده های اینترنتی نیز باید بدون تبعیض، خدمات این سایت ها و سایر سایت های اینترنتی را با سرعتی یکسان به کاربران عرضه کنند.

منظور از این حرف اما دقیقا این نیست که امکان دستکاری سرعت دسترسی ها توسط سرویس دهنده های اینترنت در آمریکا به طور کامل ممنوع شده. این سرویس دهنده ها می توانند کاهش سرعت را روی سرویس های اشتراک فایل -مانند BitTorrent- اعمال کنند. اما این کاهش یا افزایش مصنوعی سرعت نباید منجر به صدمه خوردن به کسب و کارهای نوپای مجاز شود.

در ژانویه سال گذشته اما Verizon که یکی از سرویس دهنده های بزرگ اینترنت در آمریکا است برخی مقررات FCC را به چالش کشیدند. بدین ترتیب ورایزون در دادگاهی اجازه یافت برخی از مقررات FCC را زیر پا بگذارد و بتواند تبعیض هایی بی دلیل در خصوص پهنای باند اینترنت برقرار کند.

طرفداران Net Neutrality دقیقا چه می خواهند؟

چیزی که حامیان آن می خواهند این است که طبقه بندی های فعلی سرویس دهندگان اینترنتی محدود شده و از اعمال تبعیض علیه هر کسی جلوگیری شود. دقیقا شبیه اتفاقی که در خصوص توزیع سایر ضروریات مانند سوخت، برق مصرفی یا تلفن ثابت اعمال شده است.

topic_net-neutrality

در حال حاضر سرویس دهنده های اینترنتی در آمریکا طبقه بندی شده هستند و این باعث می شود آنها موظف به عرضه سرویس دهی یکسان به همه نباشند. و همین طبقه بندی در سرویس دهی در رابطه با ماجرای ورایزون و FCC باعث شد که عدم وجود مقررات کافی منجر به پیروزی ورایزون شود.

اما این تغییر در دسته بندی و طبقه بندی چرا باید انجام شود و چه سودی دارد؟

یکی از مهمترین مسائلی که از دید FCC بر اساس آن سیستم طبقه بندی سرویس دهنده های اینترنتی باید حذف شود، چیزی است که به Paid Prioritization شناخته می شود.

این عبارت در واقع پولی است که سرویس دهنده اینترنتی از شرکت های دیگر می گیرد و بر اساس آن دسترسی ای سریع تر به مشتریان آن شرکت ها می دهد. بنابراین اگر کسی کاربر توئیتر و فیسبوک باشد و ورایزون را نیز به عنوان سرویس دهنده اینترنتی خود انتخاب کرده باشد، چنانچه توئیتر پولی را بابت ترافیکی که به سمت ورایزون می آید به این شرکت پرداخت کند، دسترسی به صفحات توئیتر و اپلیکیشن آن در شبکه ورایزون سرعتی چند برابر به خود می گیرد. و اگر فیسبوک این پول را پرداخت نکند، سرعت بارگذاری صفحات و محتوای اپلیکیشن های وابسته به فیسبوک کمی کند تر انجام می شود.

هوادارن Net Neutrality دقیقا به دنبال یکپارچگی در دسترسی به محتوای آزاد اینترنت هستند.

Paid Prioritization به وضوح باعث می شود که غول هایی همچون توئیتر، فیسبوک و شرکت های مشابه بتوانند برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، سرویس دهی بهتری به کاربران بدهند. و این مساله فرصت رقابت منصفانه را از شرکت های نوپا یا آنها که امکان پرداخت این هزینه های اضافی را به اوپراتورهای اینترنتی ندارند، می گیرد.

این مساله پیش از این اتفاق افتاده. سرویس استریم آنلاین ویدئوی Netflix اخیرا در قراردادی که با Comcast و Verizon به امضا رسانده، منجر شده که مشتریانی که از سرویس او و اینترنت سرویس دهنده های اینترنتی مذکور بهره می برند، سرعت و کیفیت بیشتری را به هنگام تماشای فیلم ها و سریال ها از این شبکه تجربه کنند. طی این توافق، نت فلیکس توافق کرده که سرورهایش را در شبکه فیزیکی اوپراتورهای مذکور قرار دهد.

ویدئوی مربوط به Net Neutrality به زبان ساده را تماشا کنید.

نظر مخالفان Net Neutrality چیست؟

مخالفان معتقدند اگر مقررات مربوطه سختگیرانه تر شود، شرکت های ارائه دهنده اینترنت با توجه به قطع درآمدها از سوی شرکت های بزرگی همچون نت فلیکس، انگیزه خود را برای توسعه زیرساخت ها از دست می دهند. این مساله منجر به عدم رشد پهنای باندها و کیفیت خطوط ارتباطی خواهد شد و در نهایتا باعث صدمه به کل سیستم می شود.

واضح است که هر ISP در آمریکا احتمالا به نوعی با Net Neutrality مخالف است و آنها با یکدیگر مشغول جمع آوری میلیون ها دلار پول برای لابی گری در کنگره هستند تا مانع تصویب قوانین و مقررات تازه شوند.

اما در این میان آقای اوباما هم بیکار ننشسته است. طی یک درخواست عمومی که در سایت رسمی کاخ سفید به امضای بسیاری از مردم رسید، اوباما نهایتا اعلام کرد که رئیس هیات مدیره FCC را مجبور به اجرای مقررات مرتبط با Net Neutrality کرده و طی آن طبقه بندی ISP ها را نیز تغییر می دهد.


با توجه به توضیحات و ویدئوهای فوق، اکنون شما می دانید که Net Neutrality چیست، چرا اهمیت دارد و به چه دلیل این همه مورد توجه شرکت های بزرگ و حتی دولت و کنگره آمریکاست. با وجود اینکه اینترنت و سرویس های اینترنتی در کشور ما هنوز به آن سطح از تکامل نرسیده اند، اما با بهره گیری از این تجارب می توان در کنار پیشگیری از بروز مشکلات مشابه، به سرعت پیشرفت و توسعه زیرساخت های کشوری در این عرصه کمک شایانی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • TechLover
    TechLover | ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود. مرسی دیجیاتو

  • ارمی
    ارمی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

    الان مثلا با این مطلب میخواستین دل مارو بسوزونین؟؟
    اینکه یه سری سایت ها با سرعتی بیشتر از پهنای باندی که داری باز شه خیلی هم چیز جالبیه

    - این مطلب رو خوندم یاد یه چیزی افتادم. isp اینترنت adsl ی که من استفاده میکنم یه قالبیت جالبی گذاشته بود (فک کنم برداشت این قالبیت رو) که فایل هایی که دانلود میشد. چه توسط خود شما چه بقیه کاربرای اون isp رو کش میکرد و وقتی یکی دیگه میخواست دانلود کنه با یه سرعت فضایی دانلود میشد!

    • ارمی
      ارمی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

      این ؛قابلیت؛ اشتب تایپی شد! :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی