ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موتورولایی که از مدار گوگل خارج شد؛ آیا ورود به بازارهای چین این شرکت را دوباره به اوج خواهد رساند؟

سال گذشته ۱.۳ میلیارد اسمارت فون به فروش رفت. بازار این دسته از محصولات یکی از پویا ترین و رقابتی ترین تجارت های حال حاضر دنیاست و سالانه سود سرشاری را روانه جیب گردانندگان اصلی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

سال گذشته ۱.۳ میلیارد اسمارت فون به فروش رفت. بازار این دسته از محصولات یکی از پویا ترین و رقابتی ترین تجارت های حال حاضر دنیاست و سالانه سود سرشاری را روانه جیب گردانندگان اصلی این میدان می کند.

مسئول ارشد اجرایی موتورلا، Rick Osterloh بر این موضوع بسیار خوب واقف است. گوگل در سال ۲۰۱۱ به سراغ موتورولا آمد، شرکتی که در تکرار مکررات خود به نام Razr غوطه ور بود و پنداری قدرت هیچ گونه خلاقیتی را نداشت؛ شاید هم بتوان گفت که اعتماد به نفس برای «تغییر» در موتورولا کشته شده بود. گوگل، به سراغ موتورولا آمد و با قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار آن را تصاحب کرد. در آن زمان نیز موتورولا دوره ی موفقی را پشت سر نگذاشت و در نهایت اهالی مانتین ویو نیز امیدشان را نسبت به آن سلب کردند. حال، پس از گذشت اولین دوره مالی که این کمپانی در مالکیت لنوو بوده است، گویا جغدهای شوم ساکن در موتورولا، قصد رخت بر بستن از درخت های این شرکت داشته و به سوی سکنی گزیدن در شرکتی دیگر در حرکتند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Osterloh در مصاحبه اش با فوربس می گوید:‌ «ما در دوره ی مالی اخیر عالی عمل کردیم.» موتورولا در هفته ای که گذشت گزارش مالی خود مربوط به سه ماهه اخیر را ارائه داد و در قیاس با سال گذشته در همین بازه ی زمانی، رشدی ۱۱۸ درصدی در عملکرد این شرکت شاهد هستیم؛ این شرکت موفق به فروش ۱۰ میلیون تلفن همراه شده است.

شیائومی در بازار چین بزرگ ترین رقیب موتورولا، هم در زمینه ی تلفن های پرچمدار و هم در بین میان رده ها محسوب خواهد شد.

در میان سازندگان بزرگی که ارزش نام بردن دارند، صرفا شیائومی بود که رشدی ۱۷۸ درصدی را تجربه کرده و از این لحاظ از موتورولا جلو زد. حال Osterloh زره خود را به تن کرده و شمشیرش را در دست گرفته تا به جنگ شیائومی برود، شرکت یاد شده روز پنجشنبه فروش محصولات خود به نام های Moto G، Moto X Pro و Moto X را در کشور چین آغاز نمود. مسئول اجرایی موتورولا اعتقاد دارد:‌ «اگر یک برند در کشور چین شناخته شده نباشد، نمی تواند در عرصه جهانی نیز بازیگری بزرگ باشد.»

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

همین مسئله،‌ یعنی اهمیت ندادن به بازار کشور چین شاید از بزرگ ترین اشتباهات گوگل در زمان تملک این کمپانی بود که حال با تصرفش توسط لنوو، در حال جبران اشتباهات گذشته است؛ البته موفقیت در این روزها در کشور چین و مخصوصا با حضور اپل در گوشه ای از رینگ که بازار تلفن های مهم تر و به روز تر را در اختیار گرفته اصلا کار راحتی نخواهد بود. از سوی دیگر سامسونگ که آمار فروشش در این کشور به شدت کاهش یافته هنوز هم سهمی چشمگیر از فروش تلفن های هوشمند را در اختیار دارد.

اما در هر صورت،‌ شیائومی در بازار چین بزرگ ترین رقیب موتورولا، هم در زمینه ی تلفن های پرچمدار و هم در بین میان رده ها محسوب می شود. همانگونه که بارها در مورد شیائومی قلم فرسایی کرده ایم و شما نیز مطلع هستید، این کمپانی در بین استارت آپ های چینی دارای سریع ترین رشد بوده و حال ارزشی معادل با ۴۶ میلیارد دلار دارد. تنها ۴ سال از تاسیس این شرکت چینی می گذرد اما به واسطه ی زیرکی مدیرانش و تبلیغات عالی، قادر شده تا به جایگاه فعلی دست یابد.

اوسترلوه می گوید موتورولا اولین بار در سال ۱۹۸۷ به کشور چین پا گذاشت اما سپس به دلایلی در همان ایام از ادامه فعالیت در آنجا دست کشید. اما این بار این شرکت قادر است تا با حضوری قدرتمند، خود را در این کشور به تثبیت برساند؛ کمپانی مورد بحث در این راه قطعا از قدرت توزیع لنوو استفاده خواهد کرد. شرکتی که خود بازار تلفن های هوشمند اقتصادی را در دست داشته و سال هاست که بزرگترین فروشنده ی کامپیوتر های شخصی در چین است. این کمپانی همچنین شبکه ی بسیار گسترده ای از فروشگاه های خورده فروشی در سرتاسر کشور اژدهای سرخ دارد.

B8P5KEgCYAA9BcL.0.0

آقای اوسترلوه در همین خصوص اذعان کرد: «ما دارای موقعیتی طلایی هستیم و می توانیم از قدرت نفوذ لنوو در کشور چین به نحوه احسن بهره گیریم.»

تصاحب این شرکت توسط گوگل نقشی بسیار مهم در ادامه حیات موتورولا بازی کرد؛ ما به زمانی قابل توجه برای بازسازی نیاز داشتیم و گوگل این فرصت را سخاوتمندانه در اختیارمان گذاشت.

او همچنین معتقد است گوگل در تامین و توسعه ی منابع و در نهایت بازسازی کلی موتورولا نقشی اساسی داشته است. شرکت مورد بحث خود را از دسترسی به بازارهای بسیاری محروم ساخت تا تمرکز ویژه ای را بر روی ۱۰ کشور در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین قرار دهد. از سوی دیگر محصولاتی که بر روی خطوط تولید قرار می گرفتند را کاهش داد و صرفا تمرکزش را بر روی چند دستگاه با نو آوری های جدیدشان قرار داد که نمونه آن هم Moto X است.

موتورولا در تلاش های بعدی اش اپلیکیشن های زائد را از فضای کاربری خود دور انداخت و سپس به سوی نسخه ای خالص تر از اندروید گوگل حرکت کرد؛ در همین حین نیز کاربران همچنان قادر بودند تا رابط کاربری را به شکل دلخواه سفارشی کنند. Osterloh می گوید در سال اخیر کاربران از تلفن های موتورولا استقبال زیادی به عمل آوردند و در نتیجه نمودار های آماری ما نیز شروع به بالا رفتن کردند.

در سالی که گذشت، رد پای این کمپانی را دوباره در ۵۰ کشور می توان دید. مدیر اجرایی موتورولا می گوید‌:‌ «تصاحب این شرکت توسط گوگل نقشی بسیار مهم در ادامه حیات موتورولا بازی کرد؛ ما به زمان نیاز داشتیم، زمانی قابل توجه برای اینکه فرصتی یافته تا خود را بازسازی کنیم و بتوانیم دوباره به میدان رقابت بازگردیم. گوگل این فرصت را سخاوتمندانه در اختیارمان گذاشت. اکنون نیز که در مسیر درست قرار گرفته ایم، لنوو به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم محصولاتمان را به بهترین شکل در چین توزیع کنیم.»

در هفته ای که گذشت مدیران لنوو مجددا پیش بینی کردند موتورولا که صرفا نقش یک وزنه ی مالی برای گوگل را داشته، در یک مقطع زمانی بین ۴ الی ۶ دوره ی مالی پس از اکتسابش توسط لنوو، به سود دهی هایی بزرگ خواهد رسید.

آقای Osterloh اعتقاد دارد، بالا و پایین های بعضا دردناک بازار موبایل، برای موتورولا فرصتی بزرگ است. وی در این خصوص اینگونه نظر می دهد: «هر هفت سال یکبار، یکی از برگترین تولید کننده های تلفن همراه نابود شده است.» نوکیا اولین شرکتی بود که جایگاه «بزرگترین» را از دست داد، سپس بلک بری و در ادامه شاید شاهد افول ستاره بخت سامسونگ باشیم.

Rick Osterloh

Rick Osterloh

ما هم اکنون در میانه ی یکی از بزرگترین تغییرات دنیای موبایل بوده و کاربران در حال رسیدن به این اصل هستند که برای داشتن بهترین تجربه ی کاربری با تلفن همراه هوشمند، نیازی به خرج کردن ۶۰۰ دلار نیست. موتورولا در نقش یک راه حل برای افرادی ظاهر شده که بهترین ها را با قیمتی بسیار کمتر می خواهند. من به آینده ی این شرکت به شدت امیدوارم.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • D.king
    D.king | ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

    اپل ،و ماکروسافت شرکتهای قابل احترامی هستند، جفتشونم محصولات و سرویسهای جذابی دارند، البته بنده میلم بیشتر به سمت ماکروسافت هست
    اما دوتا شرکت رو هیچ وقت از یاد نمیبرم
    Nokia ، و Motorola

    شاید چند وقت دیگه دوباره به حایگاهشون برسند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی