ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پتنت اپل خبر از حضور تاچ آی دی در نمایشگر آیفون و آیپد می دهد

اپل یکی از کمپانی هایی است که تا کنون به بهترین شکل ممکن توانسته از سنسور تشخیص اثر انگشت موسوم به تاچ آی دی در محصولات خودش بهره بگیرد و سرعت و دقت عملکرد سنسور ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۹:۳۰

اپل یکی از کمپانی هایی است که تا کنون به بهترین شکل ممکن توانسته از سنسور تشخیص اثر انگشت موسوم به تاچ آی دی در محصولات خودش بهره بگیرد و سرعت و دقت عملکرد سنسور مورد بحث در تولیدات کوپرتینویی ها زبان زد خاص و عام است.

حال فرم های مرتبط به پتنتی که روز پنجشنبه از جانب سازمان ثبت نشان های تجاری و پتنت ها در ایالات متحده انتشار یافته، بیانگر آینده ای هستند که می تواند در انتظار تاچ آی دی باشد. این فرم ها که با عنوان "سنسور تشخیص اثر انگشت در یک وسیله الکترونیکی نامگذاری شده اند" نشان می دهند که اپل چطور ممکن است از این نوع سنسورها در پس نمایشگر محصولی مانند آیفون بهره گیرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

آخرین ابداع مطرح شده از جانب کوپرتینویی ها حکایت از تاچ آی دی در قالب نمایشگری لمسی دارد که می تواند اثر یکی از انگشتان کاربر را با تماس مستقیمش با بخشی مشخص از صفحه نمایش تشخیص دهد.

برای مثال لاک اسکرین در آیفون یا یک اپلیکیشن می توانند از کاربر بخواهند دستش را بر روی بخشی مشخص شده از نمایشگر بگذارد تا اثر انگشت او مورد اسکن قرار گیرد.

سیستم های اپل قادرند حتی از این هم فراتر روند و اثر انگشتان فرد را با قرار گرفتن در هر بخشی از نمایشگر تشخیص دهند، یا اینکه به صورت همزمان چندین انگشت را مورد بررسی قرار داده و هویت کاربر را شناسایی نمایند.

ناگفته نماند در فرم های مورد بحث، اپل به این نکته اشاره داشته که جاسازی سنسور اثر انگشت در نمایشگر تا کنون نیازمند افزودن یک لایه اضافه به آن بوده است. این لایه سبب می شود کیفیت تصاویر و البته دقت سیستم تشخیص لمس صفحه نمایش کاهش یابد.

11767-4934-Screen-Shot-2015-02-05-at-122053-PM-l

اهالی کوپرتینو برای اجتناب از مشکلات یاد شده پیشنهاد کرده اند که می توان برای اجرایی کردن بدون نقص قابلیت بهره گیری از سنسور اثر انگشت از طریق نمایشگر، از بردی یکپارچه در قسمت زیرین صفحه نمایش که از طریق یک رابط به لایه رویی در تماس است استفاده نمود. این شرکت همچنین راه حل دیگری را نیز ارائه نموده که بر اساس آن سنسور اثر انگشت به صورت یک پانل کامل بر روی نمایشگر پیاده سازی می گردد.

در فایل های مرتبط به پتنت آمده که پانل سنسور تشخیص اثر انگشت می تواند نقش ابزار تشخیص لمس و دریافت فرمان های ورودی را نیز بر عهده گیرد. کوپرتینویی ها گفته اند با بهره گیری از مواد رسانایی مانند اکسید ایندیم قلع تولید چنین پانلی ممکن و مشکلات مرتبط به کیفیت تصویر و... نیز برطرف می شوند.

11767-4933-Screen-Shot-2015-02-05-at-122111-PM-l

علاقه ی اپل به بهره گیری از سنسور اثر انگشت از طریق نمایشگر مسئله ی جدیدی به حساب نمی آید. AuthenTec، کمپانی که این شرکت پیش تر برای تهیه و تعبیه سنسور تاچ آی دی در محصولاتی همچون آیپد و آیفون خریداری کرده، تحقیقات بسیار گسترده و وسیعی را در این زمینه انجام داده بود. یکی از پتنت های مشابه این شرکت نیز در سال ۲۰۱۳ و پیش از اینکه آیفون 5S و تاچ آی دی در آن به عموم عرضه شود به بیرون درز پیدا کرد و سبب شد توجه رسانه ها به صورت گسترده ای به این موضوع جلب گردد.

پتنت های لو رفته در سال ۲۰۱۳ و همچنین هفته ی جاری هر دو تحت نام Dale Setlak، موسس AuthenTec، به ثبت رسیده اند. اپل AuthenTec را در سال ۲۰۱۲ خریداری و با خود ادغام کرد تا یکی از با کیفیت ترین سنسورهای اثر انگشت را به محصولات موبایلی خودش بیاورد، تا جایی که کمی قبل تر مشخص شد این خرید سبب گشته گوگل از قرار دادن سنسوری مشابه در تلفن هوشمند نکسوس ۶ خودش صرف نظر نماید زیرا گزینه دیگری که توانایی هایش در طراحی و تولید سنسورهای شناسایی از طریق اثر انگشت در حد AuthenTec باشد وجود نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی