ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستیابی دانشمندان به دید X-Ray با نور امن و مرئی

اگر فکر می کنید استفاده از اشعه X-Ray و دیگر امواج مشابه، بهترین عملکرد را در عبور از اجسام مات به نمایش می گذارند، قطعا در اشتباه هستید. نور مرئی می تواند از اجسامی مانند ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

اگر فکر می کنید استفاده از اشعه X-Ray و دیگر امواج مشابه، بهترین عملکرد را در عبور از اجسام مات به نمایش می گذارند، قطعا در اشتباه هستید. نور مرئی می تواند از اجسامی مانند رنگ و بافت های انسانی به خوبی عبور کند. با توجه به این مورد، تاثیراتی برای تحقیقات پزشکی و دیگر موارد مشابه در بر خواهد داشت.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

امواج نوری می توانند روزی به طور کامل جایگزین اشعه های X-Ray شده. امکان حذف تومور ها با استفاده از لیزر، به جای عمل های جراحی پر خطر در آینده ممکن خواهد شد. مشکل اینجاست که چنین نوری، پس از گذر از اجسام غیر شفاف، جذب یا پراکنده شده و استفاده از آن غیرممکن می شود.

اما آیا واقعا اینطور است؟ طبق گفته نشریه Nature، دانشمندان در حال ابداع روش هایی برای جمع آوری دوباره نوری که پس از گذر از اجسام مات پراکنده شده، جهت ساخت تصویری قابل استفاده در طرف دیگر جسم هستند.

تلاش های اولیه برای تصویر اجسام جامد با استفاده از یک متد مربوط به نجوم با نام 'نورشناسی انطباقی' انجام گرفت که از الگوریتم هایی خاص برای محاسبه میزان تحریف نور توسط اتمسفر استفاده می کرد. دانشمندان این متد را برای اجسام جامد با استفاده از تاباندن اشعه لیزری از طریق یک 'زیر و بم کننده فضایی نور' جهت ایجاد تاخیر در قسمت های مختلف پرتو انجام دادند.

پس از گذر کردن نور از زیر و بم کننده و جسم کدر،‌ دستگاهی در سمت دیگر می تواند منشاء نور پراکنده شده را تشخیص داده و تصویری مناسب ایجاد کند. آزمایش های اولیه به طرز عجیبی، با ایجاد پرتو نوری یی با قدرتی بیشتر از نور پراکنده شده، موفقیت آمیز بودند.

super-optics-2015-02-12-02-w600

با استفاده از نتایج این آزمایش ها، تیم های دیگری این تکنیک را جهت سازگاری با امواج متمرکز التراسونیک، که فرکانس نور لیزر را تغییر می دهد، نیز تغییر دادند. اشعه های جدید سپس به وسیله آینه ای به سمت جسم بازتابانده می شوند که به انرژی آن ها نیز اضافه می کند. این فرآیند به تیم مورد بحث اجازه داد تا تصویر یک مهره فلوئورسنت را بین دو لایه کدر ایجاد کنند.

با سرعت گرفتن این فرآیند،‌ تیم دیگری در پاریس تصویر گوش یک موش زنده را ایجاد کردند که شروعی خوب برای نسل جدید اسکنر های بدن موجودات زنده محسوب می شود. با اینکه هنوز مسیر زیادی برای طی کردن باقیست، این تکنیک پتانسیل بالایی برای پزشکی و فعالیت هایی مانند بازیابی آثار هنری و باستان شناسی را نیز داراست.

احتمالا با توجه به سرعت پیشرفت، دسترسی به این تکنولوژی از طریق اپلیکیشن های موبایل به ذهنمان می رسد؛ اما همانطور که یکی از دانشمندان فعال در این زمینه به نشریه Nature گفته، آن ها قصد ندارند اپلیکیشن موبایلی جهت استفاده عمومی از این تکنولوژی طراحی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی