ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه ی Titan اپل، خودروهای الکتریکی تسلا را به چالش خواهد کشید

چه از محصولات اپل استفاده کنیم چه نکنیم، به این کمپانی مدیونیم. اپل در اوایل قرن بیست و یکم نحوه تعامل ما را با موسیقی تغییر داد و سپس نیز باعث انقلابی در اسمارت فون ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

چه از محصولات اپل استفاده کنیم چه نکنیم، به این کمپانی مدیونیم. اپل در اوایل قرن بیست و یکم نحوه تعامل ما را با موسیقی تغییر داد و سپس نیز باعث انقلابی در اسمارت فون ها شد؛ حال به نظر می رسد هدف بعدی آنها مشخص شده است: اتومبیل ها.

طبق گزارش افراد نزدیک به کمپانی مذکور، این شرکت با استفاده از صدها متخصص،‌ به شکل مخفیانه بر روی خودرویی با برند اپل کار می کند. این پروژه با نام رمز‌ «Titan» شناخته می شود و فعلا در مرحله ی طراحی اولیه به سر می برد، گفتنیست که خودروی یاد شده شباهت بسیاری به یک مینی ون خواهد داشت. سخنگویان اپل در این خصوص از نظر دادن امتناع نموده اند.

این شرکت معمولا تحقیقات گسترده ای انجام داده و پتانسیل موفقیت یک محصول را می سنجد، نمونه های اولیه بسیاری ساخته و شاید هیچ زمانی هم آن را به مرحله ی تولید و فروش نرساند. شاید سال ها زمان برای تولید یک خودرو و دریافت گواهی های ایمنی مربوطه اش نیاز باشد؛ اما تعداد افرادی که بر روی این پروژه در حال کار هستند، این امر را ثابت می کند که اپل به شدت در تصمیم خود مصمم است.

اخیرا برخی از مدیران اجرایی اپل به کشور اتریش، برای ملاقات با سازندگان خودروهایی با کیفیت مانند Magna سفر کرده اند. جالب اینجاست که سخنگویان این شرکت که در زمینه ی ساخت خودروهای با کیفیت فعالیت دارد نیز از هر گونه نظردهی در این خصوص امتناع ورزیدند.

در میان تیم طراحی صنعتی محصولات اپل افراد زیادی را می توان پیدا کرد که در رزومه کاری خود، تجربه حضور در کارخانه های تولید خودروهای اروپایی را دارند. سال گذشته، اپل آقای Marc Newson را به خدمت خود گرفت که یکی از معروفترین طراحان صنعتی به شمار می رود، وی همچنین دوستی نزدیکی با گرداننده بخش طراحی اپل به نا جانی ایو دارد. سابق بر این، آقای نیوسان برای کپانی Ford طرح هایی ارائه داده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اپل به اعتقادات راسخ خود پایبند بوده و برای قابلیت هایش هیچ محدودیتی قائل نخواهد شد.

یکی از افرادی که در این زمینه اطلاعاتی داشته گفته است که اپل امیدوار است همانگونه که امضای خود را بر روی تلفن های هوشمند قرار داد و پس از ورود آیفون، دنیای آنها را تغییر داد، بتواند جهان اتومبیل ها را نیز چنین زیر و رو کند. اگرچه این شرکت در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۴ به درآمدی رویایی دست یافت اما همچنان از سوی منتقدان تحت فشار بوده و کاربران نیز علاقه دارند تا هر چه زودتر محصولی جدید از سوی اپل دیده و شگفت زده شوند.

در هفته ی گذشته تیم کوک در میانه ی کنفرانس سرمایه گذاران گفت اعتقاد ندارد زمانی که سود دهی کمپانی ها بیشتر می شود، رشد و خلاقیتشان کاهش می یابد. او ادامه داد که اپل به اعتقادات راسخ خود پایبند بوده و برای قابلیت هایش هیچ محدودیتی قائل نخواهد شد.

یکی دیگر از فواید این پروژه در اپل این بوده که افراد با استعدادی که به ترک این کمپانی فکر می کردند، حال با علاقه به پروژه ی جدید خود می اندیشند و دیگر فشار نو سازی محصولات، به شکل سالانه را بر روی دوش خود نمی بینند.

در حال کار بر روی محصولاتی هستیم که هنوز هیچ کس از وجودشان خبر نداشته و هیچ شایعه ای نیز پیرامونشان شکل نگرفته است.

سایر غول های سیلیکون ولی هم به صنعت خودرو سازی گوشه چشمی دارند؛ همانگونه که می دانید، گوگل در سال های اخیر مشغول توسعه و تکامل خودروی بدون سرنشین خود بوده است. یکی از مسئولان اجرایی گوگل اخیرا گفته بود که غول جستجو در تلاش است تا در آینده ی نزدیک تکنولوژی خود را در زمینه ی خودروهای بدون راننده در اختیار سایر سازندگان این دسته از محصولات بگذارد.

از سوی دیگر، تیم کوک در ماه سپتامبر در مصاحبه ای گفته بود:‌ «در حال کار بر روی محصولاتی هستیم که هنوز هیچ کس از وجودشان خبر نداشته و هیچ شایعه ای نیز پیرامونشان شکل نگرفته است.»

BN-GY684_0213ap_P_20150213174435
آقای Marc Newson، طراحی صنعتی مشهور که با Ford نیز همکاری داشته و از دوستان نزدیک جانی ایو محسوب می گردد.

ساخت یک خودرو، تمرکز ویژه ای می طلبد؛ طراحی، صدها میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و در نهایت نیز اپل نیازمند سازندگان اتومبیل است تا هزاران قطعه مختلف که در یک خودرو جای میگیرند را در اختیارش بگذارند. خودروهای الکتریکی که از باتری نیز استفاده می کنند، بعد دیگری به این مساله می بخشند. برای مثال شرکت تسلا موتورز، سالانه هزینه های سرسام آوری صرف توسعه و تولید محصولات خود می نماید؛ این شرکت امسال انتظار دارد تا توسعه ی مدل های R و D برایش رقمی برابر با ۱.۵ میلیارد دلار هزینه در برداشته باشد.

این طور که شایع شده است، سال گذشته مدیر عامل اپل، آقای کوک دستور شروع پروژه ی ساخت خودرو را صادر نموده و Steve Zadesky را نیز به رهبری این پروژه گمارده است. لازم به ذکر است که آقای Zadesky مهندسی است که سابق بر این در شرکت Ford خدمت می کرده؛ او سابقا به تیم طراحی آیفون و آیپاد نیز یاری رسانده بود.

تیم کوک به آقای زداسکای اجازه داده تا تیمی شامل از ۱۰۰۰ نفر از میان کارمندان اپل انتخاب کند؛ این تیم در حال حاضر در مکانی مخفی و در فاصله ای چند مایلی از مقر اصلی اپل در شهر کوپرتینو مشغول به توسعه ی پروژه ی مذکور هستند.

در ماه سپتامبر بود که اپل، مدیر اجرایی بخش تحقیق و توسعه ی شرکت مرسدس بنز در آمریکای شمالی، به نام Johann Jungwirth را به خدمت خود در آورد. طبق اطلاعات پروفایل LinkedIn، او در حال حاضر مشغول کار در شهر Sunnyvale بوده که آن نیز به محوطه ی سازمانی اپل نزدیک است. چندی پیش هم بخش مالی روزنامه تایمز خبر داد بسیاری از کارمندان اپل در حال جستجو و تحقیق در خصوص خودروها هستند.

تیم کوک به آقای زداسکای اجازه داده تا تیمی شامل از ۱۰۰۰ نفر از میان کارمندان اپل انتخاب کند.

در ۱۵ سال گذشته، اپل موفق به تولید محصولات و سرویس هایی شده که به شکل کامل سایر رقبا را از صحنه بیرون رانده اند؛ موزیک پلیر آیپاد و سرویس اینترنتی آیتونز، سرعتی غیر قابل انکار به تغییر جهت دنیای موسیقی و دسترسی به موسیقی بخشیدند. آیفون، تلفن های هوشمند را از نو پایه گذاری کرد و در خصوص پردازش موبایلی تغییرات شگرفی ایجاد نمود. این شرکت حال قصد دارد تا در ماه آوریل، ساعت هوشمند خود را ارائه دهد و امیدوار است تا به بازار نه چندان موفق این محصولات جانی تازه ببخشد.

ساخت یک خودرو بی نهایت هزینه بر و گران است. توسعه ی تنها یک مدل بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته و از سویی نیازمند داشتن دامنه ی گسترده ای از تامین کنندگان بوده که باید در نهایت بیش از ۱۰.۰۰۰ قطعه موجود در یک خودرو را تامین نمایند. آقای ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا موتورز نیز اخیرا اذعان کرده بود که توسعه و ساخت یک خودرو بسیار مشکل است. هزینه های سرسام آور توسعه معمولا مانع بزرگی برای شرکت های خودرو ساز هستند؛ اما برای اپل که ۲۷ دسامبر گزارش شده که صرفا ۱۷۸ میلیارد دلار را به شکل نقد نگه داری می کند، بعید به نظر می رسد بخش مالی، مساله ساز باشد.

تسلا در سال ۲۰۱۰ یکی از کارخانه های تویوتا را در شهر فرمونت با قیمت ۴۲ میلیون دلار خرید و سپس صدها میلیون دلار صرف بازسازی و بهینه کردن تجهیزات آن نمود، با این حال، این شرکت در سال ۲۰۱۴ صرفا موفق به تولید ۳۵.۰۰۰ دستگاه خودرو شده است.

خودروسازان مایلند تا مسئولیت گرداندن کارخانه ها و بخش تولیدشان را بر عهده گیرند اما اپل سال ها به سازندگان و زنجیره ی تامین قطعات، برای ساخت محصولاتش متکی بوده است و همین موضوع به اهالی کوپرتینو کمک کرده تا خود را از دردسرهای ساخت نیز دور نگه دارد.

شرکت یاد شده اخیرا با خودروسازان زیادی برای ارائه سرویس CarPlay همکاری داشته و تقریبا همه ی سازندگان امیدوارنند تا بتوانند از این سرویس در محصولاتشان بهره گیرند. CarPlay به راننده ی خودرو اجازه می دهد تا به سرویس هایی نظیر مسیقی های آیتونز، نقشه ها و از همه مهم تر، دستیار صوتی این شرکت به نام Siri دسترسی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی