ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برتری سیستم کامپیوتری شناخت تصویری توسعه یافته توسط مایکروسافت بر انسان

مایکروسافت اخیراً با انتشار نتایج تحقیقی اعلام داشته موفق به توسعه اولین سیستم کامپیوتری شده که می تواند انسان را در یک تست معین و شناخته شده تشخیص اشیا موجود در تصاویر شکست دهد. گفته می ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۵

مایکروسافت اخیراً با انتشار نتایج تحقیقی اعلام داشته موفق به توسعه اولین سیستم کامپیوتری شده که می تواند انسان را در یک تست معین و شناخته شده تشخیص اشیا موجود در تصاویر شکست دهد.

گفته می شود در حالکیه انسان در چالش ImageNet با ضریب خطای ۵.۱ درصد موفق به شناسایی اشیا موجود در آنها و طبقه بندی شان می گردد سیستم یادگیری پیشرفته و تشخیص تصاویر ردموندی ها توانسته به رقم ضریب خطای ۴.۹ درصد دست یابد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نتایج تحقیق مایکروسافت کمتر از یک ماه بعد از انتشار نتایج تحقیقی مشابه از جانب کمپانی چینی Baidu به عموم اعلام شده است. چینی ها پیش از این با توسعه ی ابر کامپیوتری مبتنی بر معماری انحصاری خودشان توانسته بودند به رقم ضریب خطای ۵.۹۸ درصد دست یابند. قبل از آن و در سال ۲۰۱۴ نیز کمترین عدد مرتبط به ضریب خطا در چالش ImageNet، در اختیار تیمی از گوگل بود که با ساخت یک سیستم یادگیری بسیار پیچیده رقم ۶.۶۶ درصد را به ثبت رسانده بودند.

در گزارش انتشار یافته از جانب مایکروسافت آمده: "نتایج حاصل از سیستم توسعه یافته توسط ما برای اولین بار توانسته انسان را در یک چالش شناخت تصویری شکست دهد که نکته ی مثبتی به حساب می آید. در سوی دیگر این نکته منفی نیز وجود دارد که سیستم مذکور و الگوریتم آن هنوز در شناسایی و طبقه بندی برخی موارد که برای انسان ها ابداً دشوار نیست با خطا مواجه می گردد."

"در حالیکه الگوریتم ما نتایج بسیار مطلوبی را به همراه داشته این ابداً بدان معنا نیست که اکنون تکنولوژی شناخت تصویری ماشین ها، به توانایی مشابه در انسان ها برتری یافته. ما در این رابطه تنها قدری با توان انسان به برابری رسیده ایم و این بیانگر پتانسیل ماشین ها در زمینه ی مذکور است."

msrdl1

Jian Sun یکی از محققین مایکروسافت در پستی بر روی وبلاگ این شرکت برتری ها و ضعف های سیستم توسعه یافته توسط این کمپانی نسبت به انسان را به زبانی ساده تر توضیح داده است. وی می گوید: "انسان ها در تمیز دادن بین یک گاو و گوسفند موجود در یک تصویر کاملاً بی نقص عمل می کنند، اما کامپیوترها در انجام این کار دچار چالش شده و بعضاً آن را به درستی انجام نمی دهند. ولی وقتی نوبت به تشخیص نژاد گوسفندهای یک گله در یک عکس می رسد این کامپیوتر است که نسبت به انسان به صورت کامل برتری پیدا می کند.

کامپیوتر می تواند جزئیاتی مانند بافت ها، شکل ها و... را به سادگی در تصاویر شناسایی کرده و بر اساس آنها مواردی را تشخیص دهد که برای انسان بسیار دشوار و حتی در برخی مواقع غیر ممکن است."

نمود این دستاوردها و تحقیقات مایکروسافت را ممکن است در سال های آتی به شکلی قابل توجه در نرم افزارهای ویرایش تصاویر و ویدئوها شاهد باشیم و یا حتی برخی از گجت ها نیز ممکن است از آنها بهره مند گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Hossein_S
    Hossein_S | ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

    آقای وزیر ارتباطات!!! لطفا این قابلیت رو هم به موتور جستجوی بومی سازی شده یوز اضافه کنید!!!!

    حالا بیا جلو بوق بزن!

  • Young G
    Young G | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    ببخشید آقای رضا مقدری منبع این پست رو میتونید بگید ؟

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    همیشه اولین کار هارو مایکروسافت انجام میده بعدش راه هموار میشه

  • مسعود رضازاده
    مسعود رضازاده | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    http://digiato.com/article/2014/11/18/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA/

    بله یاد گوگل افتادم ... ارجاع به دیجیاتو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی