ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساخت نوعی لنز چشمی که با پلک زدن زوم می کند

پژوهشگران سوئیسی خبر از ساخت نوعی لنز چشمی را داده اند که قابلیت زوم کردن دارد و به لطف آن فرد می تواند در هر لحظه که می خواهد، آن را از حالت معمولی به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

پژوهشگران سوئیسی خبر از ساخت نوعی لنز چشمی را داده اند که قابلیت زوم کردن دارد و به لطف آن فرد می تواند در هر لحظه که می خواهد، آن را از حالت معمولی به تلسکوپی تغییر وضعیت دهد و این یعنی پایان مشکلات بینایی.

این لنزها، ناحیه گسترده ای از سطح رویی چشم را می پوشانند و حتی بخش هایی از قسمت سفید رنگ و مردمک در زیر آن قرار می گیرند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

لنز تلسکوپی ساخته شده، حاوی سطحی از آینه های کوچک آلومینیومی است که می تواند مشاهدات فرد را تا 2.8 برابر بزرگ نمایی کند و با هر بار پلک زدن، به وضعیت های معمولی یا بزرگ نمایی شده، تغییر وضعیت دهد.

این محصول مبتکرانه از روی نسخه قبلی اش ساخته شده که در سال 2013 میلادی رونمایی گردید و درست مانند مدل جدید قابلیت زوم با ضریب 2.8 را داشت اما نمی توانست میان دو وضعیت یاد شده تغییر حالت دهد.

ساخت این لنزها به همت گروهی از پژوهشگران به سرپرستی اریک ترمبلی از موسسه فناوری دولت فدرال سوئیس واقع در Lausanne با همکاری جوزف فورد از دانشگاه کالیفرنیا در سندیگو انجام گرفت و برای ایجاد چنین قابلیتی، نوعی فیلتر پولارایز (یا دو قطبی) را به آن اضافه کردند.

عملکرد فیلتر مذکور به این صورت است که با هر بار پلک زدن فرد، فعال و غیر فعال می شود و نور را یا به سمت آینه ها هدایت کرده یا اینکه مستما به داخل می تاباند تا دید عادی برای فرد ایجاد شود.

9248154813_a6833272d0_o

اما برای استفاده از لنزهای یاد شده، فرد باید عینکی خاص نیز به چشم داشته باشد که این مسأله اصلی ترین ایراد آن محسوب می گردد. کار این عینک آن خواهد بود که فرایند تغییر وضعیت لنز را تحت کنترل در آورده و پلک زدن فرد را تشخص دهد.

با این همه، این تنها تغییری نیست که در لنزهای معرفی شده سال قبل به چشم می خورد چراکه، مجموعه ای جدید از کانال های جریان هوا نیز به هر یک از آنها افزوده شده که امکان جریان یافتن اکسیژن در اطراف چشم را فراهم نموده و مدت زمان استفاده فرد از لنزها را بیشتر خواهد کرد.

توانایی بزرگ نمایی اطراف، آن هم با یک چشم بر هم زدن برای بسیاری از افراد می تواند سودمند باشد، با این همه، پژوهشگران نگران آنها هستند که به علت فرسودگی ماکولا (یا ناحیه زرد) چشم امکان استفاده از این لنز را نخواهند داشت.

در این افراد، دید مرکزی به تدریج محو شده و در نهایت به تاری دید می انجامد که برای پیشگیری از بروز این مسأله نیز پزشکان استفاده از عینک هایی را برای این گروه از افراد تجویز می کنند که ناحیه یاد شده را بزرگ نمایی می کند.

این لنزها در حال حاضر 1.55 میلیمتر ضخامت دارند که هنوز هم اندکی زیاد است، با این همه، تیم سازنده اش اصرار دارند که استفاده دراز مدت از آن، مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد.

نکته جالب دیگر در مورد این لنزها آن است که نام دارپا (DARPA) یا سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا نیز در میان حامیان مالی آن به چشم می خورد که امید دارد مصارف جدیدی را برای این محصول در حوزه نظامی پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • ♥دِ دیجیاتو لاوِِر♥
    ♥دِ دیجیاتو لاوِِر♥ | ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

    "پژوهشگران سوئیسی خبر از ساخت نوعی لنز چشمی را داده اند که قابلیت زوم کردن دارد و به لطف آن فرد می تواند در هر لحظه که می خواهد، آن را از حالت معمولی به تلسکوپی تغییر وضعیت دهد و این یعنی پایان مشکلات بینایی."
    خب مشکلات بینایی که تا حدی با عینک رفع شدن اما این لنز هم نیاز به عینک داره و فکر نمیکنم فرق خاصی برای شخص داشته باشه

  • شهریار
    شهریار | ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

    بخش نظرات به گند کامل کشیده شده .
    هزار رحمت به ترول بودن

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

    فازم خوب بود به همه مثبت دادم .......................

  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

    داریم نزدیک میشیم به: عملیات غیر ممکن 4 پروتکل ارواح =))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی