ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سونی دیگر یک شرکت فعال در زمینه الکترونیک نیست

سونی شب گذشته اعلام کرد که بخش صوتی و تصویری اش را از بدنه اصلی کمپانی جدا خواهد کرد، درست همانگونه که با بخش تلویزیون ها رفتار شد. اما این خبر به مفهوم جدایی کامل ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

سونی شب گذشته اعلام کرد که بخش صوتی و تصویری اش را از بدنه اصلی کمپانی جدا خواهد کرد، درست همانگونه که با بخش تلویزیون ها رفتار شد. اما این خبر به مفهوم جدایی کامل و آنی بخش ها از سونی نیست. سونی در CES امسال چند تلویزیون اندرویدی جذاب را به نمایش گذاشت و مشخصا این رویه در مورد واکمن های بالارده و دستگاه های ضبط صدا ادامه خواهد یافت.

۳ سال پیش، زمانی که کاز هیرای به سمت مدیرعاملی برگزیده شد وعده داد که می خواهد «یک سونی» بسازد. اما حالا می بینیم که هیرای در حال تکه و پاره کردن کمپانی و فروختن آن ها است.

سال گذشته بخش VAIO PC فروخته شد و همین چند روز پیش، این شرکت که حالا به صورت مستقل عمل می کند از محصول جدید خود پرده برداشت که نه لپ تاپ، نه تبلت، بلکه یک دستگاه هیبریدی است.

حالا هیرای می گوید که امکان جدا شدن بخش تلفن های همراه و فروخته شدن بخش تلویزیون نیز وجود دارد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

بر اساس گفته های هیرای، سونی ۳ اولویت اصلی در تجارت دارد:

  1. Sony Pictures Entertainment که یکی از استودیوهای فراز و نشیب دار هالیوودی به حساب می آید.
  2. بخش PlayStation که تا به اینجای کار فوق العاده عمل کرده و در نسل جدید کنسول های بازی برنده است. اما در سمت دیگر، بخش پلی استیشن موبایل و کنسول همراه پلی استیشن هم به طور کلی نادیده گرفته شده اند.
  3. فروختن سنسورهای دوربین به اپل برای تولید آیفون.

آخری را درست خواندید. آخرین تلاش سونی برای بقا در بازار الکترونیک، فروختن سنسورهای مخصوص اش به اپل است (البته سونی به دیگر شرکت ها هم سنسورهای خود را می فروشد اما سامسونگ چیپ های خاص خود را دارد و هیچ کمپانی دیگری هم به اندازه سامسونگ و اپل فروش ندارد).

اگر اپل تصمیم بگیرد که منبع تامین سنسور خود را تغییر دهد و یا حتی سنسورهای مخصوص اش را بسازد -که محتمل تر است- سومین پایه درآمدزایی این کمپانی هم از بین خواهد رفت. بنابراین تجارت پیش روی سونی چندان هم مطمئن به نظر نمی رسد.

سونی برای سال های طولانی بخش پلی استیشن را در اولویت های خود نمی دید و اهمیت بیشتر به بخش هایی چون تلفن های همراه و تلویزیون، سبب غفلت چشم بادامی ها از یکی از مستعدترین بازارهای فروش شد. و حالا که هیرای، مدیر بخش پلی استیشن در سال های گذشته به سمت مدیرعاملی رسیده، در حال از بین بردن دیگر بخش ها و به ثمر رساندن پلی استیشن است. انتقام شیرینی برای هیرای خواهد بود.

برای دیگران این خبر قطعا ناراحت کننده است. سونی یکی از اولین تولید کنندگان مطرح بازار مصرف الکترونیک بود و حالا در حال از هم پاشی است. تلفن های هوشمند سونی عمدتا عالی اند اما اصلا و ابدا به میزان فروشی که سامسونگ تجربه می کند نزدیک نیست.

سونی برای مدت ها هم تلاش می کرد که نرم افزارها و سرویس های افتضاح را به مردم قالب کند اما این اشتباه به مرور زمان اصلاح شد. اغلب دستگاه های سونی در حال حاضر ورژنی سالم از اندروید را اجرا می کنند. از سمت دیگر، سرویس استریم موزیک سونی هم حذف می شود و جایش را به اسپاتیفای می دهد.

اما خیلی دیر شده، خیلی. مشتریانی که سونی نیاز دارد در حال حاضر مشغول خریداری از سامسونگ هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • Ali paydar
    Ali paydar | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    سونی تو وسایل صوتی و تصویری حرف اول را می زند.
    فقط سونی.سونی هیچگاه شکست نمی خوره. سونی باید ادامه بده. ما هم چنان طرف داران سونی هستیم. ????

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • شمس
    شمس | ۲ اسفند ۱۳۹۳

    والا من اگر جای مدیر عامل سونی بودم استراتژی قبل سونی اریکسون رو ادامه میدادم .

    سری ویژه گوشی های اندروید با تاکید بر روی واکمن
    سری ویژه گوشی های اندروید با تاکید بر روی دوربین و فلش زنون
    سری تجاری و ...

    رابط کاربری رو بسیار بسیار متفاوت میکردم .

    طراحان جدید استخدام کیردم و سرمایه گذاریمو در این بخش افزایش میدادم .

  • genius
    genius | ۱ اسفند ۱۳۹۳

    سونی تو دورانی که عملا تک و تنها بود تونست اسم خودش رو مطرح کنه اما به محض ظهور رقیبانی جدید از کره بسرعت مسیر نابودی رو طی کرد که این نشون میده چندان شرکت علم و تکنولوژی محوری نبوده و نیست و فقط تو این بین PSیه استثناست که خیلی خوب جواب داده.

  • D.king
    D.king | ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

    امبدوارم مثل نوکیا نشه البته نوکیا همچنان با سرویس های مختلف
    در حال بقا هستش .اما سونی . یکی از شرکتهابی قابل احترام
    هر شخصی میتونه با دیدن این خبر ناراحت بشه. بقا در بازار بی حدو مرز و از همه مهمتر بدون قانون اندروید بسیار سخته. سیستم عاملی که در هر نقطه از گوشه کنار جهان بر روی یک اسمارتفون بی نام نشان در حال اجرا کردن اپلیکیشن ها وبازی های مختلف که رنگ و بویی از کیفیت نبردن در حال اجراست این بی نظمی بزرگترین لطمه رو به شرکت هایی مثل سونی زده برند های چینی هم که مثل قارچ در کشور های در حال توسعه جیب افراد کم درآمد رو باقیمت رقابتی هدف قرار داده. بخش گیم هم حال روز خوشی رو داره سپری میکنه اما ماکروسافت تنها یک قدم عقبتر هست . بازار اسمارت واچ ها چندان قابل توجه قرار نگرفته .
    امیدوارم رویکردی به سمت ویندوزفون پیدا کنه حداقل استقبال ماکروسافت نسبت به گوگل بیشتر به سونی خواهد بود . روند رو به رشد ویندوز 10 کمی بازی رو در آینده تغیر خواهد داد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی