ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کنار گذاشتن Android Wear ، نبرد با اپل واچ با دستان خالی

هفته پیش خبر آمد که یکی از شرکای دیرینه گوگل یعنی HTC، قصد دارد ابزار پوشیدنی اش را با سیستم عامل ساخته خودش عرضه کند. البته زود است که درباره صحت آن قضاوت کنیم، چون ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

هفته پیش خبر آمد که یکی از شرکای دیرینه گوگل یعنی HTC، قصد دارد ابزار پوشیدنی اش را با سیستم عامل ساخته خودش عرضه کند. البته زود است که درباره صحت آن قضاوت کنیم، چون اطلاعات زیادی درباره آن موجود نیست. حتی نمی دانیم که آیا ساعت هوشمند است یا دستگاه پوشیدنی دیگری. اما اگر این قضیه جدی باشد، HTC چندمین شرکتی خواهد بود که پلتفرم پوشیدنی گوگل را ترک می کند.

سامسونگ به سمت سیستم عامل متن باز Tizen حرکت کرده، LG ساعت هوشمندی تحت WebOS ساخته و ایسوس که پیش از این ساعت های هوشمند ZenWatch را در کارنامه خود دارد، می خواهد ساعت هوشمندی با باتری پردوام 7 روزه بسازد که از سیستم عاملی به غیر از Android Wear بهره می برد.

اگر چه اندروید ور مشکلات بسیاری دارد و در بررسی های دیجیاتو از ساعت های هوشمند اندرویدی هم به این موضوع اشاره کرده ایم، اما این شرکت ها باید با هم متحد شوند و اندروید ور را بهبود دهند. اپل واچ رقیبی بزرگتر از این حرف هاست که هر شرکتی بخواهد خودش به تنهایی مقابل آن بایستد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

7

مشکل گوگل چیست؟

بگذارید ابتدا از دید سازندگان این موضوع را بررسی کنیم. سامسونگ اصرار زیادی بر عرضه ساعت های تحت تایزن دارد. گوگل نیز که از این مسأله آگاه است، چندان تعجب نمی کند. کره ای ها تا امروز تنها یک ساعت هوشمند اندرویدی عرضه کرده اند: Gear Live. دیگر ساعت های سری Galaxy Gear همگی تحت تایزن کار می کنند. حتی اولین ساعت هوشمند گلکسی گیر که در اواخر 2013 با نسخه ای ساده از اندروید معمولی عرضه شد، پس از مدتی با به روز رسانی تایزن، تغییر هویت داد.

چرا؟ البته که دعوا سر پول است. تا این لحظه، سامسونگ بزرگترین سازنده تلفن همراه در دنیا به شمار می رود. اما به محض خریدن موبایل، رابطه سامسونگ و مشتری به پایان می رسد. کاربران پس از آن، خدمات خود از جمله خرید کتاب، فیلم و ... را  از فروشگاه گوگل پلی دریافت می کنند. سامسونگ با طمع تمام، معتقد است که سود این بازار باید مال او باشد.

این طور شد که سامسونگ طی دو سال اخیر، توسعه دهندگان را به ساختن اپلیکیشن برای تایزن وادار کرد و هم اکنون در Samsung app store مشغول توسعه آن ها است. اگرچه این فروشگاه اصلاً به پای گوگل پلی نمی رسد، اما چشم بادامی در تلاشند تا با گسترش آن، مستقل شوند و درآمد گوگل پلی را روانه جیب خودشان کنند.

6

قضیه برای LG و HTC متفاوت است. این دو شرکت مثل سامسونگ حرکتی به این بزرگی انجام نداده اند و هدفشان از تغییر پلتفرم، داشتن کنترل بیشتر روی دستگاه هایشان است. برای آن ها، ویژگی های محصول مهم تر از داشتن فروشگاه نرم افزاری است.

ممکن است اندروید ور موفق شود یا شکست بخورد اما حرکت خطرناک LG و HTC می تواند حکمی فراتر از یک شکست و پیروزی معمولی را داشته باشد چون بحث بر سر حیثیت و آبروی آن ها است. بنابراین گوگل دارای لشکری خودسر و پراکنده است که با نداشتن همبستگی، در حال ضرر زدن به کل مجموعه هستند.

رها کردن اندروید ور اشتباه است

اپل در استراتژی بلند مدت «همه چیز را کنترل کن» موفق عمل کرده است به طوری که همین استراتژی به زنگ خطری برای دیگر شرکت ها تبدیل شده و آن ها نیز به پیش گرفتن چنین رویه ای تغییر جهت داده اند. اما یک دلیل وجود دارد که فقط اپل می تواند اپل باشد: هماهنگ کردن بی نظیر سخت افزار و نرم افزار.

البته اپل به این سادگی ها به جایگاه امروزی اش دست نیافته است. در طول بیش از سه دهه، بارها شکست خورد و حتی یک بار تا مرز نابودی پیش رفت.

3

در این میان شرکای گوگل هنوز نتوانسته اند دستگاه پوشیدنی شایسته ای بسازند تا بتوانند خودشان را اثبات کنند؛ دستگاهی که مردم واقعاً به آن نیاز داشته باشند. قابلیت ها را فاکتور بگیریم، مثلاً ساعت های گلکسی گیر سامسونگ با آن طراحی ضعیفشان در همان ابتدای راه مانده اند.

گلکسی گیر لایو و پسر عموهای تایزنی اش، گیر 2 و گیر 2 نئو، همگی دارای بند اختصاصی هستند که با بندهای رایج قابل تعویض نیستند. طراحی خمیده گلکسی گیر اس با وجود زیبا بودن، اما روی دست خوب نمی نشیند و از این جهت، انتقادات بسیاری به طراحی آن وارد شده است.

ال جی هم کم گل نکاشته؛ ساعت G Watch و مدل موفق تر آن یعنی G Watch R، ابعاد بسیار بزرگی دارند. حتی موفق ترین ساعت هوشمندی اندرویدی که Moto 360 است، از باتری ضعیف رنج می برد که به خاطر چیپ قدیمی به کار رفته در آن است. الان که نرم افزار آماده است، چنین مشکلات بزرگ سخت افزاری در این ساعت ها وجود دارد. وای به حال وقتی که شرکت ها بخواهند نرم افزار را هم خودشان آماده کنند.

2

حقیقت این است که رسیدن به حتی یکی از جنبه های ابزار پوشیدنی به طور صحیح، کاری بس دشوار است. در نتیجه غیر قابل باور است که LG، سامسونگ یا HTC بتوانند هر یک به تنهایی از پس هر دو بخش نرم افزار و سخت افزار برآیند. مشکل اصلی، نداشتن توانایی و صلاحیت لازم برای انجام کار به تنهایی است.

راهکار چند پلتفرمی

شاید شرکای گوگل نمی خواهند اندروید ور را به طور کامل ترک کنند و قصد دارند در چند مسیر متفاوت حرکت کنند؛ هم سیستم عامل گوگل را به کار گیرند و هم سیستم عامل خودشان را. البته که این هم اشتباه بزرگی است. مثال بارز آن، مایکروسافت است که در سال 2012، اولین نسخه سرفیس را در دو نسخه پرو و RT عرضه کرد.

اگر چه نسخه های اول سرفیس توانستند توجه ها را به خود جلب کنند، اما نتوانستند فروش موفقی داشته باشند. همین اتفاق برای سرفیس 2 و سرفیس پرو 2 هم افتاد. اما سال بعد، سرفیس 3 تنها در یک نسخه پرو عرضه شد و بالاخره توانست به موفقیت برسد.

4

مایکروسافت از اشکال های نسخه های پیشین عبرت گرفت و سرفیس 3 را به بهترین شکل ممکن ساخت؛ دستگاهی که از آن به عنوان شاهکار مهندسی یاد می کنند. اما مهم تر از این ها، آنچه که مایکروسافت را به موفقیت رساند، حذف محصولات اضافه بود. ماجرا ساده است، وقتی چند کار متفاوت به طور همزمان انجام می شوند، تمرکز و در نتیجه بهره وری نهایی پایین می آید. مایکروسافت با تمرکز بر روی یک محصول، توانست به نتیجه برسد.

سامسونگ هم از زمان گلکسی اس 3 روندی مشابه را در پیش گرفته است. کره ای ها پشت سر هم موبایل می ساختند و سیل تلفن های آن ها، بازار را پر کرده بود. نتیجه، تعدادی زیادی تلفن نسبتاً خوب و صفر تلفن عالی بود. اما پس از آن، سامسونگ از تعداد دستگاه ها کاست و بر کیفیت آن ها (البته نه پلاستیک! بلکه قابلیت ها) افزود.

این، کاری است که اپل سال ها دارد انجام می دهد و تبحر خاصی هم در آن دارد. در همین سه ماهه گذشته، سود اپل به لطف آیفون 6، از تمامی سود حاصل از موبایل های سامسونگ پیشی گرفت.

پراکنده کاری، آفتی است که اکنون به جان شرکای گوگل افتاده و تمرکز روی یک محصول و در اینجا روی یک پلتفرم که اندروید ور باشد، کاری است که می تواند سامسونگ، LG، HTC و دیگر شرکت های رقیب اپل را به موفقیت برساند.

متحد شدن علیه دشمن مشترک

اندروید ور اصولاً باید یک سال از اپل واچ جلوتر باشد اما در حقیقت مانند یک پروژه آزمایشی بلند مدت عمل کرده است. در سال 2014 تنها 720 هزار دستگاه تحت اندروید ور به فروشگاه ارسال شده و معلوم نیست که واقعاً چه تعداد از آن ها به فروش رفته و در دست کاربر نهایی قرار گرفته است.

در این میان، سامسونگ عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشته که آن هم به خاطر عرضه 6 دستگاه پوشیدنی مختلف شامل ساعت و مچ بند هوشمند است. البته هنوز آمار دقیقی از فروش واقعی پوشیدنی های سامسونگ در دسترس نیست.

1

بیشتر از همه، تقصیر گوگل است اما شرکای سخت افزاری آن هم بی تقصیر نیستند. ساختن دستگاه هایی ضعیف و ناشایست که در بهترین حالت، به مدی زودگذر تبدیل می شوند، تنها کاری است که این شرکت ها تا کنون انجام داده اند.

اگر این شرکت ها پلتفرم پوشیدنی گوگل را کنار بگذارند، اپل واچ آن ها را له می کند. هیچ کدام از آن ها مجموعه مناسبی از اپلیکیشن ها یا خدمات را حتی نزدیک به آنچه که اپل دارد، ارائه نمی کند. اپل در طول این سال ها، چنان پایه های مستحکمی برای امپراتوری نرم افزاری خود بنا کرده که هیچ شرکتی توان رقابت با آن را ندارد. با این وجود، اندروید ور با تمام ضعف هایش، تمام چیزی است که در این لحظه برای دیگر شرکت ها وجود دارد و حداقل از راهکار استقلال بدون تفکر، بهتر است.

کسی چه می داند، شاید نسخه بعدی اندروید ور که حدود دو ماه دیگر در ماه آپریل معرفی می شود، قابلیت های جدیدی را با خود بیاورد و دستگاه های هیجان انگیزی از طرف موتورولا، ایسوس، HTC و دیگر شرکت ها عرضه شوند. دیگر شرکت ها باید از سونی یاد بگیرند که در اسمارت واچ 3، اندروید دستکاری شده خودش را که در اسمارت واچ های قبلی به کار گرفته بود، رها کرد و به اندروید ور روی آورد.

اتحاد، آن معجزه ای است که شرکای گوگل به آن نیاز دارند تا بتوانند در مقابل اپل بایستند، نه خلع سلاح کردن خود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • mehdi ghasemi
    mehdi ghasemi | ۲ اسفند ۱۳۹۳

    سوال اینجاست که شما از کجا فهمیدین این شرکت های نامبرده قصد دارن با اپل واچ مبارزه کنن ؟و سوال دوم اینه که چرا شما به هر دری میزنین تا تو هر جایی اسمی از اپل ببرین ؟و سوال سوم این که اگه پول توش هست به ما هم بگین ثواب داره اگه نیست ما شمارو چی خطاب کنیم ؛جوگیر ؟اپل زده ؟آی لمپن ؟.....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی