ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت، گوگل جدید است؛ گوگل، مایکروسافت قدیمی

در دنیای تکنولوژی به شکل روزانه شاهد اتفاقات جدیدی هستیم، بنابراین دوره ای یک ساله، زمانی بسیار طولانی به حساب می آید. اینچنین گمان می رود که یکی از جالب ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

در دنیای تکنولوژی به شکل روزانه شاهد اتفاقات جدیدی هستیم، بنابراین دوره ای یک ساله، زمانی بسیار طولانی به حساب می آید. اینچنین گمان می رود که یکی از جالب ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در ۱۲ ماه اخیر به شکل آهسته اما پیوسته روی داده: جای گوگل و مایکروسافت عوض شده است.

در سال ۲۰۱۵ مایکروسافتی را می بینیم که توسط ساتیا نادلا رهبری می شود و به شدت ایده هایش را دنبال می کند، پذیرای ضعف های قدیمی خود و در صدد رو به راه کرده اوضاع بوده و در مجموع هم تبدیل به یک سرویس دهنده ی اینترنتی قوی شده است.

گوگل اما اندکی به هم ریخته است، درصد بالایی از درآمد این کمپانی را، راهکارهای قدیمی آن تشکیل می دهند و هنوز هم خبری از آن تکنولوژی های پیشرفته که روزی قرار بود جهان را تغییر دهند، نیست.

گوگل چگونه در حال مایکروسافت شدن است؟

اهالی مانتین ویو سخت در تصورات خود برای جامه ی عمل پوشاندن به تکنولوژی های فیلم های علمی-تخیلی غرق شده اند.

تبلیغات و جستجو بالاترین درآمد گوگل را تشکیل می دهند که از آنها می توان به عنوان همان ویندوز و آفیس مایکروسافت نام برد که اتفاقا هر دو نیز در آینده ای نزدیک به کم ترین میزان خود خواهند رسید. در دنیایی زندگی می کنیم که اپلیکیشن ها حرف اول را می زنند؛ خواسته ها و اطلاعات کاربران در فیسبوک، توئیتر،‌ اسنپ چت و اینستاگرام یافت می شوند و این روزها کمتر کسی را می بینید که برای دستیابی به پیشبینی هوا شناسی، به جای رفتن به اپلیکیشن مربوط به این کار، به گوگل مراجعه کرده و در آن، وضعیت آب و هوا را چک کند.

همین ها باعث می شود تا تبلیغات در نتایج جستجو پایین آید و همانگونه که می دانید، حالا گوگل به نقطه ای رسیده که کمترین میزان ترافیک جستجو را در ۷ سال گذشته تجربه می کند.

به نظر می رسد شرکت مورد بحث در حال انجام اشتباهاتی است که پیش از این توسط مایکروسافت انجام شده بودند، بزرگ ترین بخش این اشتباه، فراموش کردن دستگاه های همراه است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ویندوز باعث شد تا مایکروسافت بر کوهی از پول نشیند، بر بازار کامپیوتر ها سلطه یابد و البته فربه شود. همین سناریو برای گوگل در حال تکرار است. این شرکت روزی اندروید را ساخت، به آن افتخار می کند اما حال گویا مشغول استراحت بر زیر سایه ی درختیست که سالها پیش آن را کاشته است.

سازندگان، اولین چیزی را که به سطل آشغال هایشان روانه می کنند، رابط کاربری گوگل است.

منظورمان را اشتباه برداشت نکنید، اندروید ۵ پلتفرمی عالیست اما در آن «متریال دیزاین - طراحی تخت» بر کاربری بیشتر غلبه کرد و مرکز توجه گوگل نیز به طراحی بود تا کاربری و عمر باتری. حال در نظر بگیرید که این طراحی و تمام توجهی که شرکت یاد شده به آن کرد، صرفا در دستگاه های نکسوسی مشاهده می شود و سایر سازندگان، اولین چیزی را که به سطل آشغال هایشان روانه می کنند همین رابط کاربری گوگل است.

سری Nexus به شکل اسفناکی ناهماهنگ بوده و در حال هدر دادن پتانسیل های خود است. از سوی دیگر از برنامه ی Google Play Edition ها نیز خبری نیست. سرعت تقارب اندروید و Chrome OS نیز از سرعت حلزون پیشی نگرفته و همین امر موجب دلسردی بسیاری شده است.

توجه گوگل کجا متمرکز شده است؟

پروژه هایی عجیب و غریب که معلوم نیست چه زمانی به ثمر خواهند رسید. اهالی Mountain View با هیجان از خودروهای بدون راننده، بالون های حامل اینترنت، لنزهای چشمی انقلابی، هدست های واقعیت مجازی کاردبورد، اسمارت فون های ماژولار و سیستم عرضه ی لاتری مانند گوگل فایبر که اینترنت را با سرعتی ترابایتی در کاربران می گذارد، سخن می گویند.

کدام یک از این پروژه ها به حال و روز فعلی گوگل کمک می کند؟ هیچکدام.

930425-140103-b-google-loon

این درحالیست که گوگل بر پروژه هایی تمرکز می کند که یکی پس از دیگری شکست می خورند و در در همان حال هم، محصولات و سرویس هایی که این شرکت را به جایگاه فعلی اش رساندند، یک به یک در حال مواجه شدن با بی توجهی هستند:

  • گوگل کروم که به عنوان یک مرورگر مینیمال و سبک ارائه شده بود، حال تبدیل به قاتل حافظه و باتری دستگاه ها شده است.
  • Chrome OS از فقدان مسیریابی رنج می برد. (آخرین بار، پیکسل دو سال پیش آپدیت شده است.)
  • کرومکست حالا ۱۸ ماه سن دارد و هیچ به روز رسانی برای تلویزیون های اندرویدی جدید برایش ارائه نشده است.
  • فاصله زمانی عرضه نسخه های اندروید جدید طولانی تر شده و افراد کمتری هم قادر به استفاده از این به روز رسانی ها هستند.
  • در ارئه ی پلتفرم Android Wear شتاب شد و تکامل این سرویس هم به کندی صورت می گیرد.
  • گوگل پلاس تبدیل به شهر ارواح شده است.
  • گوگل Wallet نتوانست به اهدافش دست یابد.

در حالی که گوگل سرگرم پروژه های بلندپروازانه اش است، اپل از ایده های قدیمی اش الهام میگیرد؛ موبایل های بزرگتر، پرداخت های موبایلی، امنیت بیومتریکی‌ (TouchID)، سرویس های استریم موزیک و هماهنگی یا یکپارچگی فرا پلتفرمی، همه ایده هایی بودند که گوگل ابتدا انجامشان داده بود، اما اپل اولین شرکتی بود که به نحو صحیح از آنها بهره برداری نمود.

اپل تنها شرکتی نیست که با پول هایی که گوگل هزینه کرده خوش می گذراند، بلکه مایکروسافت را هم باید با اپل در این راستا، همراه دانست. موفقیت فعلی مایکروسافت و رشدی که در سال اخیر از آنها دیده ایم، درس هایی هستند که اهالی ردموند از نحوه پیشرفت اهالی مانتین ویو گرفته بودند.

مایکروسافت چگونه گوگل جدید شد؟

Microsoft-CEO-Satya-Nadella

گوگل قدیمی چه بود؟ به طور خلاصه می توان گفت یک اسب تروجان. آنها به هر بخشی که می خواستند وارد می شدند، استاندارد های متن باز خود را جای می دادند و پس از جلب علاقه ی عمومی، از طریق تبلیغات، هزینه های خود را جبران کرده و سودی هم به جیب می زدند.

کروم، جی میل، گوگل داکز، گوگل مپز، یوتوب، گوگل سرچ...  با کمک تمام این ها بود که گوگل اسب تروجان خود را به ویندوز، مکینتاش، iOS و ویندوز موبایل فرستاد و کاربران را شیفته ی خود نمود. پس از دست یابی به نتیجه ی مطلوب نیز یا پشتیبانی کم می شد یا به طور کلی متوقف می گشتند. (BlackBerry OS، Windows Phone و حتی تاثیر مخربی که مرورگر کروم بر روی باتری در ویندوز دارد.)

مایکروسافت راه درازی دارد تا بتواند آموخته های خود را مانند گوگل مو به مو به اجرا در آورد اما، قدم های اولیه را به خوبی برداشته است. ایده ی استقبال از Outlook یا Windows Calendar در iOS یا اندروید روزی مضحک به نظر می رسید ولی حالا می بینیم که این شرکت به خوبی توانسته جوابگوی انتظارات باشد.

2015-02-18_18-04-09

پروژه ی اسپارتان، یک مرورگر اینترنتی بوده که برای تمام پلتفرم ها عرضه خواهد شد و به دقت نیز سرعت را هدف گرفته است. درب های آفیس به سوی پردازش ابری، جهت رقابت با سایر سرویس های ابری نظیر iWork، iCloud، Docs و Drive گشوده شده اند؛ حتی Analog Keyboard از مایکروسافت هم بهترین کیبورد برای Android Wear است.

سازنده ی نکسوس بعدی کیست؟

مایکروسافت حال مجموعه ای از بهترین اپلیکیشن ها و نرم افزار ها دارد؛ اما چگونه آنها را به دست کاربران خواهد رساند؟ این شرکت به شکل استادانه ای به سوی سامسونگ، بزرگ ترین همکار تجاری گوگل رفته قرار است و به زودی اپلیکیشن های مایکروسافت را به شکل پیش فرض، بر روی گلکسی S6 مشاهده خواهیم کرد؛ محصولی که گمان می رود بالاترین فروش سال را در میان تولیدات اندرویدی داشته باشد.

این ها همه در حالی هستند که مایکروسافت برای یک سال هم ویندوز ۱۰ را به شکل مجانی در اختیار کاربران می گذارد و از سوی دیگر به تولید تلفن های هوشمند لومیا پرداخته و تبلت های هیبریدی با کیفیتی نظیر سرفس می سازد؛ آن طرف داستان، مشخص نیست سازنده ی نکسوس بعدی کیست.

تا به اینجای کار، مایکروسافت، گوگل را به خاک و خون کشیده و این در حالیست که هنوز از ویندوز هولوگرافیک نامی نبرده ایم. هولوگرافی چشمی است بر یک دریچه که توسط آن، سرمایه گذاران و کاربران می توانند آینده را ببینند.

2786932-hololens

این اتفاقات چگونه افتادند؟

تغییری که در جایگاه گوگل و مایکروسافت می بینیم از حسی ناشی می شود که گاهی باعث انگیزه و گاهی باعث فرو افتادن است: ترس.

مایکروسافت در جایی ایستاده بود که رسما چیزی برای از دست دادن نداشت و گوگل، در حال از دست دادن همه چیزش است. هر دوی این شرکت ها با یک سناریو رو به رو بوده اند:

سابق بر این، مایکروسافتی که به واسطه ی ویندوز و آفیس ثروتمند گشت، به خود مغرور شده و تصور می کرد حتی می تواند دنیای تکنولوژی را به واسطه ی تسلطش بر بازار کامپیوترهای شخصی، جهت دهد. سرویس های اینترنتی و موبایل بودند که از میان انگشتان ردموندی ها لغزیدند و توسط گوگل تصاحب شدند.

حالا گوگل است که توسط سرویس های اینترنتی و موبایل ثروتمند گشته، به خود مغرور و متصور است می تواند به دنیای تکنولوژی جهت دهد. مایکروسافت و اپل در حال دزدیدن قالیچه ی زیر پای گوگل هستند اما اهالی مانتین ویو سخت در تصورات خود برای جامه ی عمل پوشاندن به تکنولوژی های به کار رفته در فیلم های علمی-تخیلی غرق شده اند.

گوگل به خود مغرور و متصور است می تواند به دنیای تکنولوژی جهت دهد.

بازار موبایل تمام نشده و سرویس های اینترنتی هم همچنان وجود دارند اما همه ی سازندگان اندرویدی اخیرا به سختی به سودآوری دست یافته اند و از طرف دیگر Apple Pay هم آمده تا ضربه ای دیگر بر پیکر غول جستجو وارد کند.

تبدیل شدن گوگل به یک مایکروسافت قدیمی امری بدیهی و البته تکاملی رو به نابودیست.  البته خبر خوب برای غول جستجو این است که همچنان فرصت دارد تا عاقلانه تصمیم گیرد. غول نرم افزاری از راهی دور کمان بر دست گرفته و در مجموع، جستجو، Adsense، Android، Maps و از همه مهم تر،‌ Gmail سرویس هایی نیستند که پایه هایی لرزان داشته باشند.

Google's Larry Page Holds Media Event In New York City

در این میان باید به سوالی جامع و مهم تر پرداخته شود. سوالی که مایکروسافت، پس از گذشت یک دهه متوجه آن شد؛ «آیا گوگل، با تکبر خاص خودش، اصلا متوجه است که مشکل دارد؟»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • احسان چهری
    احسان چهری | ۲ اسفند ۱۳۹۳

    لطفا با نویسنده این مقاله برخورد کنید بابت اطلاعات نادرست
    گوگل پلاس شهر ارواح شده؟!
    خبر ندارید حتی کاربراش از فیسبوک بیشتر شده؟
    یه سرچ توی گوگل بکنید

  • حامد لند
    حامد لند | ۲ اسفند ۱۳۹۳

    بسیار مقاله جالبی بود .... و به نظرم همه اش درست بود....
    با اینکه خودم از اکوسیستم Apple استفاده میکنم اما گوگل را واااااقعا دوست دارم....هیمنطور مایکروسافت....اما خوب قبول دارم که واقعا گوگل چیز دیگه ای بود، همه محصولاتش به جز اندروید رو دوس دارم و از این موضوع ناراحاتم که داره میره سمتی که ممکنه رکود داشته باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی