ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رخنه های امنیتی ویندوز در سال ۲۰۱۴ کمتر از OS X و لینوکس بوده است

سیستم عامل ویندوز از مایکروسافت که در بسیاری مواقع به خاطر حفره های امنیتی اش مورد نکوهش فعالان حوزه امنیت سایبری قرار می گرفت، دیگر در صدر جدول سیستم عامل های آسیب پذیر قرار ندارد ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۰

سیستم عامل ویندوز از مایکروسافت که در بسیاری مواقع به خاطر حفره های امنیتی اش مورد نکوهش فعالان حوزه امنیت سایبری قرار می گرفت، دیگر در صدر جدول سیستم عامل های آسیب پذیر قرار ندارد و بر اساس داده هایی که از جانب NVD انتشار یافته حال محصولات اپل در رده های بالاتری ایستاده و نقصان های امنیتی بیشتری را دارا هستند.

بر اساس آمار ارائه شده اکنون Mac OS X و iOS جایگاه اول و دوم سیستم عامل های آسیب پذیر را به خود اختصاص داده اند و در رده ی سوم نیز لینوکس قرار دارد و محصولات مایکروسافتی جایگاه های چهارم به بعد را تصاحب کرده اند.

در سال گذشته ۷۰۳۸ آسیب پذیری تازه به پایگاه داده NVD گزارش شده که برابر با شناخته شدن ۱۹ حفره امنیتی در هر روز است. ۸۰ درصد از این موارد متعلق به اپلیکیشن های شخص ثالث، ۱۳ درصد متعلق به سیستم عامل ها و ۴ درصد متعلق به سخت افزارهاست.

NVD یا National Vulnerability Database، بانک اطلاعاتی آسیب‌پذیری های شناخته شده از جانب دولت آمریکا به حساب می آید و از پروتکل اتوماسیون SCAP برای مدیریت و طبقه بندی اتوماتیک حفره های امنیتی شناخته شده بهره می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • دانیال بهزادی
    دانیال بهزادی | ۷ اسفند ۱۳۹۳

    من معتقدم که مهم نیست این آمار رو کی داده، به نظر خیلی دور از واقعیت نمی‌رسه.
    تنها نکته‌ی خنده‌دار اینه که این تحلیل احمقانه رو کی روی این آمارها انجام داده!
    تعداد مهم نیست، کیفیت و ضریب نفوذ مهمه. برای مثال حفره‌های امنیتی در لینوکس(کرنل) ابتدا وصله می‌شن و بعد از این که به‌روز رسانی‌هاشون آماده شد، اعلام عمومی می‌شن. ولی مثلاً برای ویندوز، در چند مورد جداگانه فقط گوگل حفره‌ها رو به صورت خصوصی به مایکروسافت اعلام کرد و بعد از سه ماه که اون‌ها رو به صورت عمومی اعلام کرد، هنور مایکروسافت نتونسته/نخواسته بود اون‌ها رو فیکس کنه.
    همین امر موجب می‌شه دون کوچک‌ترین جای شک و شبهه‌ای در صورتی که شما سیستم‌عامل گنو/لینوکس رو نصب کرده باشید، فقط با انجام به‌موقع به‌روز رسانی‌های امنیتی که به صورت بلافصل اعلام می‌شن برای انجامشون (برخلاف ویندوز که باید تا سه‌شنیه‌ی اول ماه بعدی صبر کنی)، می‌تونی این اطمینان رو داشته باشی که «هیچ» خطر امنیتی تهدیدت نمی‌کنه، ولی آیا در ویندوز هم به همین صورته؟

  • TROOL
    TROOL | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    دم ویندوز گرم :-D

  • محسن
    محسن | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    لازم به تذکر است که پیدا شدن رخنه دلیل بر این نمی گردد که سیستم ها هم بهم
    ریخته شده است.
    در لینوکس بجز مشکل امنیتی بسیار بدی که در(bash(shellshock وجودداشت و خیلی ها را بیچاره نمود !!
    بقیه اشکالات زودتر برطرف شدند. تو ویندوز به دلیل بسته بودن سورس و وجود هیولای بی شاخ و دمی به اسم Registry که خود مهندسای مایکروسافت هم به طور کامل چیزی ازش سر در نمیارن!!! اولا امکان شناسایی کامل تمام حفره ها و ناامنی ها برای انتشار عمومی وجود نداره و اونایی که میدونن برای سو استفاده های شخصی استفاده می کنند ثانیا برای عیب ابی همه این مشکلات زمان زیادی نیاز داره.
    این امار بهتر بود با این نمودار که هر رخنه امنیتی پس از چند وقت برطرف شدند ارائه میشد البته به صورت میانگین.
    تو لینوکس به دلیل باز بودن سورسش و وجود دولوپر های میلیونی در سرتاس دنیا این باگ ها و رخنه ها خیلی زود تو فضای مجازی منتظر میشه و همین دولوپر ها برای رفعش هزاران راه حل ارائه میدن.

  • احمد
    احمد | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    منبع خبر که خیلی مناسب برای اخبار امنیت نیست بکنار
    اما بیشتر باگ های که به سیستم عامل های دیگه سال پیش نسبت داده شد مربوط به جاوا بودن نه خود سیستم عامل
    اما از اونجایی که جاوا به صورت پیشفرض در سیستم عامل های دیگه هست ولی در ویندوز نیست جزو مشکلات امنیتی ویندوز لیست نشدن. اما بنظرم واقعیت این هست که نباید باگ های جاوا لیست میشدن
    مسئله بعدی هم این هست که بیشتر باگ های سیستم عامل های دیگه قبل از سو استفاده رفع میشوند خصوصا سیستم عامل های متن باز. اما در مورد ویندوز معمولا پس از مدت ها سو استفاده توسط هکرها رفع میشوند.

  • حسین
    حسین | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    خب ببینید اولا همونطور که دوستان اشاره کردند ورژن های ویندوز را جدا جدا گذاشته و اگه با هم جمعشون کنیم خیـــــــــلی میشه

    دوما سیستم عامل ویندوز یه سیستم عامل بسته هست و کسی نمیتونه سورس اونو مطالعه کنه در صورتی که کرنل لینوکس یه کرنل متن باز و اوپن سورس هست ، خب خیلی طبیعیه چطور ممکنه باگ های یک برنامه بسته را تشخیص داد؟؟!!!

    ممکنه هزاران باگ در ویندوز موجود باشه که یا کسی ازش اطلاعی نداره یا افراد معدودی اطلاع دارند و ازش سوء استفاده میکنن اما کرنل لینوکس چون اوپن سورسه و محدودیت قالئل نشده میلیون ها نفر کد هاشو میخونن و باگ های اون سریع لو میره و خیلی سریع هم بر طرف میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی