ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جریمه نیم میلیارد دلاری برای اپل، به خاطر نقض پتنت

دادگاهی در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در نرم افزار آیتونز اپل از نوعی فناوری بهره گرفته شده که پتنت آن در اختیار شرکتی واقع در تگزاس است و به همین دلیل کوپرتینویی ها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

دادگاهی در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در نرم افزار آیتونز اپل از نوعی فناوری بهره گرفته شده که پتنت آن در اختیار شرکتی واقع در تگزاس است و به همین دلیل کوپرتینویی ها را به پرداخت 532.9 میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

شاکی این پرونده شرکتی به نام Smartflash LLC است که مدعی شده اپل سه پتنت آن را نقض نموده و به همین خاطر درخواست 852 میلیون دلار خسارت کرده، این در حالی است که کوپرتینویی ها مدعی شده اند هر سه این پتنت ها حداکثر 4.5 میلیون دلار ارزش دارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

دادگاهی در تایلر تگزاس (جایی که دفتر اصلی شاکی در آن قرار دارد) روز سه شنبه ادعای اپل مبنی بر استفاده نکردن از پتنت های یاد شده و نامعتبر بودنشان را رد کرد.

دعوا بر سر حقوق دیجیتالی و اختراعات مرتبط با ذخیره سازی داده و مدیریت دسترسی از طریق سیتسم های پرداخت است. شاکی این پرونده نیز مدعی شده که آیتونز از این اختراعات در مواردی نظیر 4 Pics 1 Movie بهره گرفته است.

به گفته Kristin Huguet یکی از سخنگویان اپل، شرکت Smartflash هیچگونه محصولی تولید نمی کند و اصلا کارمندی ندارد. این شرکت نه شغلی را در ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده و نه در خاک این کشورحضور دارد و هدفش از مطرح نمودن این پرونده آن است که بابت تکنولوژی هایی که اپل خودش اختراع نموده از آن حق امتیاز بگیرد.

وی در ادامه گفت: ما مدتهاست که از پرداخت پول بابت چیزی که کارمندان خودمان وقت صرف اختراعش کرده اند خودداری نموده ایم و حالا به خاطر نوع سیستم قضایی مجبوریم که این پول را به شاکی پرونده پرداخت کنیم.

کمپانی Smartflash، مدعی شده که بخشی از فروش دستگاه های اپل از جمله آیفون، آیپد، و کامپیوترهای مک به خاطر استفاده از همین پتنت ها بوده و به همین دلیل چنین مبلغی را درخواست کرده است.

این شرکت ادعا کرده که اپل عمدا پتنت های یاد شده را نقض نموده چراکه یکی از مدیران این شرکت بیش از 10 سال قبل توضیحاتی را در مورد فناوری مذکور مطرح کرده بود که مورد سوء استفاده کوپرتینویی ها قرار گرفته.

کمپانی Smartflash در اوایل دهه 2000 میلادی توسط فردی به نام Patrick Racz و در تلاش برای تجاری سازی ایده هایش تأسیس شد. براساس سندی که توسط یکی از دادگاه های ایالات متحده آمریکا منتشر گشت، در برهه ای، مبلغی در حدود 200 هزار دلار بابت استفاده از یکی از پتنت های این شخص به وی پیشنهاد داده شد.

براساس اطلاعات موجود در پرونده، Racz نیز با برخی از مدیران شرکتی که حالا Gemalto SA نام دارد، از جمله Augustin Farrugia که حالا یکی از مدیران ارشد اپل است ملاقات کرده. Farrugia از متخصصان با سابقه در حوزه حقوق دیجیتالی است که اکنون سمت مدیریت امنیت اپل را در اختیار دارد و سیسم بانکداری ملی سنگاپور نیز از جمله پروژه های انجام شده اوست.

شاکی این پرونده همانگونه که وکیل اپل گفته، هیچگونه فعالیت تجاری ندارد و تنها کسب و کارش اعطای مجوز برای هفت پتنتی است که در سال های 2008 تا 2012 میلادی به ثبت رسانده بود.

گفتنی است که در سال مالی گذشته، اپل 18 میلیارد دلار را از محل فروش آیتونز، نرم افزارها و سرویس های خود کسب نموده که در حدود 10 درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • حامد
    حامد | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    به احتمال زیاد اگه فقط پتنت جمع کرده باشه جلو اپل نمیتونه کاری بکنه مگه اینکه به اجرا رسونده باشه پتنت هاشو.

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    حالا دانسته یا ندانسته استفاده کرده و طرفم حق پتنتشو میخواد برای اپل هم این پولی نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی