ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولت چین حمایت از شرکت ها و تولیدکننده های داخلی را افزایش می دهد

دولت چین به قطع حمایت خود از شرکت های خارجی ادامه می دهد. چندی پیش خواندیم که اپل به طور کل از لیست شرکت های تائید شده دولت خارج شده و حالا نوبت به چند ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

دولت چین به قطع حمایت خود از شرکت های خارجی ادامه می دهد. چندی پیش خواندیم که اپل به طور کل از لیست شرکت های تائید شده دولت خارج شده و حالا نوبت به چند شرکت دیگر رسیده است: سیسکو، مک آفی و Citrix.

چین با این طرح قصد افزایش حمایت از تولیدکننده ها و شرکت های داخلی را دارد. شاید چینی ها هنوز سیستم عامل مخصوص پی سی برای خود نساخته باشند اما ویندوز 8 هم دیگر جایگاهی در ادارات این کشور ندارد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طی دو سال گذشته، تعداد شرکت هایی که دولت چین محصولات شان را تائید می کند به یک سوم کاهش یافته. بسیاری از آن ها محصولاتی مرتبط با امنیت بوده اند که نیمی از آن ها دیگر وارد چین نمی شوند. در همین زمان، رویترز گزارش می دهد که لیست مذکور اخیرا تغییراتی به خود دیده و چند شرکت توانسته اند نام خود را در آن جای دهند.

در حال حاضر، حدودا 5 هزار محصول مورد تائید برای خرید دولتی در این لیست وجود دارد که پیش از این حدود 2 هزار محصول بود. اما افزایش 3 هزار عددی بیشتر مرتبط با محصولات چینی است، و نه شرکت های خارجی.

این حرکت دولت چین می تواند دو علت عمده داشته باشد. اولی امنیت بالای محصولات داخلی است. تصور کنید تمام اکوسیستم را در اختیار داشته باشید و کمتر شرکت خارجی توان جاسوسی از کشور را داشته باشد. چنین مسئله ای برای چینی ها با شیوه خاص مدیریت کشوری که دارند حائز اهمیت است.

مسئله دوم، اشتغال زایی، کارآفرینی و در نتیجه رشد کلی اقتصاد کشور و کاهش وابستگی است. البته این موضوع فقط برای چینی ها صادق نیست، اخیرا آمریکایی ها هم تمایل خود را به حمایت بیشتر از شرکت های داخلی نشان داده اند.

قرار گرفتن نام شرکت ها در این لیست به منزله ممنوعیت کلی فروش محصولات در آن کشور نیست، بلکه برای مثال، مشتریان عمده مثل شرکت های دولتی، دیگر نمی توانند محصولات خود را از آن ها تهیه کنند و مجاب به خریدهای داخلی شده اند.

چنین رویکردی در مورد کشورهای پیشرفته شاید قابل قبول باشد اما آیا هر دولتی برای حفاظت از سرمایه و اقتصاد خود می تواند دیدگاهی مشابه را اجرایی کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • احمد
    احمد | ۸ اسفند ۱۳۹۳

    هر روشی بحز تجارت آزاد به ضرر پیشرفت و اقتصاد در نهایت تموم میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی