ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: بلک بری پاسپورت ؛ شاه توت اصیل

بلک‌ بری از پیش‌ کسوتان عرصه موبایل است و سال‌ هاست که سبک خاص خودش را دارد. اما با ورود اپل، ماجرا به کلی تغییر کرد. کارایی، سادگی و امنیت بالای آیفون، بلک‌ بری را ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

بلک‌ بری از پیش‌ کسوتان عرصه موبایل است و سال‌ هاست که سبک خاص خودش را دارد. اما با ورود اپل، ماجرا به کلی تغییر کرد. کارایی، سادگی و امنیت بالای آیفون، بلک‌ بری را از چشم حرفه‌ ای‌ ها انداخت. این شرکت برای برگشتن به بازی تلاش کرد با آیفون رقابت کند اما نشد؛ چون این دو به دنیاهای متفاوتی تعلق دارند.

بلک‌ بری پس از تلاش‌های بسیار، به این موضوع پی‌ برد و در نهایت تصمیم گرفت به اصالت خود بازگردد. حاصل کار شد بلک‌ بری پاسپورت؛ تلفنی قدرتمند در ابعاد یک پاسپورت، با کیبورد فیزیکی لمسی و سیستم عامل بلک‌ بری. آیا بلک بری موفق خواهد شد دوباره دل کاربرانش را به دست آورد؟

در ادامه مطلب با بررسی متنی و ویدئویی دیجیاتو همراه باشید.

از شما دعوت می کنیم بررسی ویدئویی دیجیاتو از بلک بری پاسپورت را تماشا کنید. سپس در ادامه، با بررسی متنی بلک بری پاسپورت با شما خواهیم بود.

طراحی

BBPassport (35)

بلک بری پاسپورت در عصر تلفن های مدرن امروزی، چهره ای کلاسیک و رسمی دارد و کیبورد آن، لذت دکمه های فیزیکی را به ما یادآوری می کنند. رنگ مشکی پاسپورت در کنار طرز چیدمان اجزای آن، جلوه ای جدی و رسمی به آن می بخشد. از نام پاسپورت می توان پی برد که بلک بری چه کاربرانی را هدف گرفته است؛ کاربرانی خاص شامل حرفه ای ها، مدیران و کسانی که زیاد سفر می کنند. ابعاد و نمایشگر مربعی دستگاه نیز طوری هستند که هر کسی نمی تواند با آن ها به راحتی کنار بیاید. بنابراین بلک بری باید با دقت و وسواس زیادی عمل کرده باشد تا بتواند حساسیت این طیف خاص از کاربران را برطرف کند.

آنچه که بیش از هر چیز دیگری توجه شما را به بلک بری پاسپورت جلب خواهد کرد، اندازه نامتعارف آن است به طوری که دستانتان تعجب خواهند کرد. این تلفن با ابعادی معادل، 128x90.3x9.3 اندازه ای دقیقاً برابر با یک پاسپورت واقعی دارد و پهنای زیاد آن، کار کردن یک دستی با دستگاه را واقعاً سخت می کند.

BBPassport (4)

بلک بری پاسپورت اصلاً خوش دست نیست. برای درک بهتر این مسأله باید بدانید پاسپورت از گلکسی نوت 4 و آیفون 6 پلاس هم عریض تر است. دلیل این پهنای زیاد، نمایشگر مربعی پاسپورت است. همانطور که کار کردن یک دستی با دستگاه سخت است، پیدا کردن جیب شلوار مناسب برای آن نیز دشوار است. بنابراین بهتر است جایی در جیب کت خود، کنار پاسپورتتان در نظر بگیرید.

BBPassport (23)

ابعاد نامتعارف و وزن زیاد 196 گرمی بلک بری پاسپورت احتمال افتادن آن از دست را افزایش می دهند، اما بلک بری تدابیر خوبی برای این مشکل اندیشیده است. بدنه پرچمدار جدید بلک بری از ترکیب فلز و پلاستیک فشرده مات ساخته شده و با در دست گرفتن دستگاه، کاملاً استحکام و کیفیت بالای آن را احساس خواهید کرد.

BBPassport (18)

دکمه های کیبورد در سه ردیف چیده شده اند و علاوه بر حروف، شامل دکمه های Space، Enter و Backspace هستند. این دکمه ها دارای شیب و جهت گیری خاصی هستند تا تجربه تایپ بهتری را در اختیار شما قرار دهند.

BBPassport (13)

در کناره سمت راست دستگاه، سه دکمه وجود دارد که بالایی و پایینی برای تنظیم صدا و دکمه وسطی برای بی صدا کردن به کار می روند.

BBPassport (21)

دکمه پاور به همراه درگاه جک 3.5 میلی متری صدا در بالا قرار گرفته اند. درب پشتی دستگاه نیز از این قسمت باز می شود که دسترسی به درگاه کارت حافظه و سیم کارت را فراهم می کند.

BBPassport (16)

در پشت دستگاه، آرم بزرگ بلک بری با وقار تمام در وسط جا خوش کرده و بالاتر از آن، دوربین 13 مگاپیکسلی همراه با فلش قرار گرفته اند.

بلک بری دقت زیادی در ساخت پاسپورت به کار برده اما با وجود نمایشگر مربعی آن و ابعاد بزرگش، دوران سختی را با آن سپری خواهید کرد.

نمایشگر

BBPassport (10)

نمایشگر 4.5 اینچی بلک بری پاسپورت دارای رزولوشن 1440x1440 است که چگالی 453 پیکسل در اینچ را به همراه می آورد. چگالی بالای نمایشگر، شفافیت و دقت بسیار بالایی را رقم می زند. بلک بری در صفحه نمایش پاسپورت از پنل IPS LCD استفاده کرده که رنگ های طبیعی و پویا، کنتراست عمیق و و زاویه دید بالایی را تولید می کند.

BBPassport (39)

کار کردن با یک نمایشگر مربعی تجربه متفاوتی است. این صفحه نمایش فضای زیادی را در اختیار شما می گذارد که پاسپورت را به دستگاهی ایده آل برای وبگردی و تماشای اسناد و مطالعه کتاب تبدیل می کند. اما برای کارهایی مثل تماشای ویدئو و بازی کردن مناسب نیست چون نوارهای مشکی اضافه ای، بالا و پایین نمایشگر را اشغال می کنند. چرخاندن نمایشگر هم تفاوتی ایجاد نمی کند چون نسبت تصویر آن یک به یک است.

BBPassport (1)

اما آنچه که باعث شگفتی ما از نمایشگر شد، خوانایی فوق العاده آن زیر نور مستقیم خورشید است. نمایشگر زیر نور آفتاب مانند حالت عادی کار کردن با دستگاه عمل می کند و تصاویر بسیار واضح و خوانا هستند. بازتاب کم پوشش نمایشگر نیز به این ویژگی کمک شایانی می کند. جالب است که نمایشگرهای IPS معمولاً خوانایی خوبی زیر نور آفتاب ندارند اما بلک بری موفق شده از پس آن بر بیاید.

کیبورد

BBPassport (11)

اصالت بلک بری به کیبورد فیزیکی آن بر می گردد. این شرکت که از پیشکسوتان صنعت موبایل به شمار می رود، برای سال ها بهترین تلفن های هوشمند کیبورددار را می ساخته و تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد. پیش تر، بلک بری در Z10 کیبورد فیزیکی را حذف کرد چون فکر می کرد برای رقابت با آیفون باید دستگاهی تمام لمسی بسازد. اما بعداً که پی برد مسیرش از اپل جداست، کیبورد را بازگرداند.

BBPassport (25)

کیبورد بلک بری پاسپورت حاصل سال ها تجربه این شرکت است اما فقط یک کیبورد خوش آب و رنگ نیست؛ بلک بری نوآوری های قابل توجهی را در آن پیاده کرده است. دکمه ها در سه ردیف چیده شده اند و بین آن ها، نوارهایی فلزی قرار گرفته اند. این نوارها مانند تاچ پد لپ تاپ عمل می کنند و باعث می شوند سطح کیبورد به لمس حساس شود. با این قابلیت می توانید در صفحهات وب با جا به جایی انگشت خود روی کیبورد، اسکرول یا نشانگر تایپ را بین حروف کلمه جا به جا کنید که حس جالبی دارد.

این کیبورد قابلیت های دیگری نیز دارد. مثلاً برای پاک کردن کلمات، کافیست روی سطح کیبورد عمل سوایپ را انجام دهید تا بدون نیز به فشردن دکمه Backspace، کلمه مورد نظر پاک شود. حروف از روی کیبورد و اعداد و علائم از کیبورد مجازی درون نمایشگر قابل تایپ هستند. یک ردیف علائم ابتدایی به صورت خودکار در کیبورد مجازی نمایش داده می شوند. برای دسترسی به علامت های بیشتر، کافیست عمل سوایپ را رو به پایین روی سطح کیبورد انجام دهید تا علامت های بیشتری در کیبورد مجازی ظاهر شوند.

BBPassport (8)

تایپ کردن روی کیبورد فیزیکی بسیار لذت بخش است به ویژه آن که دکمه ها کیفیت خوبی دارند و از عمق کافی برخوردارند. اما مشکلاتی در چیدمان دکمه ها وجود دارد که عادت کردن به این کیبورد را سخت می نمایند. به نظر می آید کیبورد با استاندارد QWERTY چیده شده اما بلک بری برای حفظ اندازه دستگاه، تغییراتی را در آن ایجاد کرده است.

BBPassport (29)

دکمه های Backspace و Enter در جای نامناسبی قرار گرفته اند که باعث می شود محل دکمه های این دو ردیف کمی تغییر کند. دکمه Space نیز درست در میان حروف ردیف سوم جای گرفته که کلاً باعث به هم ریختن ردیف سوم می شود و اشتباهات تایپی را به همراه می آورد. با تمام این مشکلات، تایپ انگلیسی راحت تر از تایپ فارسی است.

BBPassport (33)

پاسپورت از زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی می کند و می تواند فرمت ها (تاریخ، روزهای هفته، زمان و ...) را به فارسی نشان دهد. امکان تایپ و مشاهده متون فارسی نیز وجود دارد و اتفاقا بلک بری از فونت بسیار زیبا و شیکی هم برای فارسی استفاده کرده است. دیکشنری فارسی بلک بری کلمات را ذخیره می کند و با هوشمندی تمام آن ها را به شما پیشنهاد می کند.

مثلاً اگر بنویسید «همایون»، در ردیف بالا به شما کلمه «شجریان» پیشنهاد می شود و کافیست روی کیبورد فیزیکی به سمت بالا سوایپ کنید تا آن را انتخاب کنید. اما نبود حروف فارسی روی کیبورد تایپ کردن با آن را بسیار سخت می کنند به ویژه آن که کیبورد نسبت به کیبورد استاندارد QWERTY دچار تغییراتی شده و ممکن است چند ثانیه را برای یافتن یک حرف با سردرگمی سپری کنید.

اگرچه بلک بری نوآوری های فراوانی در کیبورد به کار گرفته، اما نبود حروف فارسی روی کیبورد و چینش متفاوت آن نسبت به کیبورد استاندارد، مشکل بزرگی برای ما ایرانی ها به شمار می رود.

نرم افزار

1

بلک بری پاسپورت از آخرین نسخه سیستم عامل بلک بری یعنی نسخه 10.3 بهره می برد. این نسخه از سیستم عامل بهبودهای چشمگیری را به خود دیده است. عملکرد آن بهتر شده، زیباتر شده و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است.

2

یکی از این بخش ها، BlackBerry Hub است که تمامی اعلانات، پیام ها و ایمیل های شما را یک جا نشان می دهد. بلک بری حالا صاحب یک دستیار صوتی هم شده است. این دستیار صوتی دقت بالایی دارد اما سرعت عملکرد آن واقعاً پایین است که عملاً کارایی اش را کاهش می دهد.

3

معمولاً افرادی که به سراغ بلک بری می روند، به فکر بازی و سرگرمی با دستگاه خود نیستند و شاید نیازی به اپلیکیشن اینستاگرام و اسنپ چت و ... نداشته باشند. اما همه کاربران که اینگونه نیستند؛ بلک بری در نسخه های قبل با مشکل کمبود اپلیکیشن مواجه بود. آن ها برای رفع این مشکل، امکان اجرای اپلیکیشن های اندروید را روی سیستم عامل خودشان فراهم کرده اند. این اپلیکیشن ها که تعدادشان کمتر از 300 هزار اپلیکیشن است، از طریق فروشگاه اپلیکیشن آمازون (Amazon Store) قابل دریافت هستند. با این وجود، هنوز هم نیاز بسیاری از کاربران را برآورده نمی کنند.

4

بلک بری روی کارایی و بهره وری ویژه مدیران و استفاده های تجاری این تلفن تأکید زیادی دارد اما مشکلات نرم افزاری آن به قدری زیادند که بهره وری آن از یک تلفن میان رده اندرویدی هم پایین است. تا این حد که به جز جیمیل و تقویم گوگل، از دیگر سرویس های گوگل پشتیبانی نمی کند. البته از فایل های آفیس پشتیبانی خوبی به عمل می آید و می توانید به راحتی آن ها را مشاهده یا ویرایش کنید.

رابط کاربری پاسپورت زیبا است اما بسیار به دستورات حرکتی مثل سوایپ وابسته است. سوایپ به هر جهت کاری متفاوت انجام می دهد و گاهی اوقات منوها پیچیده می شوند. به همین جهت، یادگیری کارکردن با این سیستم عامل کمی دشوار است.

چند رسانه ای

Video

همانطور که در بخش نمایشگر هم اشاره کردیم، نمایشگری مربعی بلک بری پاسپورت برای تماشای ویدئو و بازی کردن چندان مناسب نیست. در عوض پاسپورت به صورت پیش فرض دارای ویرایشگر قدرتمندی برای تصاویر و ویدئوها است که می توانید انواع افکت ها و تنظیمات را روی آن ها اعمال کنید.

Music

اپلیکیشن موسیقی ساده است و به جز یک اکولایزر ساده که فقط می توانید پروفایل های صدا را انتخاب کنید، تنظیمات خاصی ندارد. اما در زیر دستگاه، دو اسپیکر بزرگ قرار گرفته اند که نوید یک صدای خوب را می دهند.

BBPassport (30)

پاسپورت در زمینه صدا و موسیقی عملکرد بسیار خوبی دارد. اسپیکرهای این تلفن، صدایی بلند، با کیفیت، شفاف و عمیق با باس بالا تولید می کنند.

BBPassport (37)

عملکرد خوب پاسپورت در موسیقی به همینجا ختم نمی شود. پرچمدار جدید بلک بری در جعبه خود یک سورپرایز هم برای عاشقان موسیقی نگه داشته: یک هندزفری فوق العاده. گوشی های این هندزفری طراحی عجیبی دارند و دو لاستیک اضافه در کنار خود دارند. همین لاستیک ها باعث می شوند هندزفری به راحتی تمام در گوش قرار گیرند و بیرون هم نیایند. هندزفری بلک بری پاسپورت کیفیت و عمق صدای نسبتاً خوب دارد و سیم های آن تخت هستند تا به هم گره نخورند.

دوربین

BBPassport (32)

اولین بار است که بلک بری از دوربین 13 مگاپیکسلی استفاده می کند و این رقم، بالاترین رقمی بوده که این شرکت تا به حال در دوربین تلفن های خود به کار برده است. از آنجا که نمایشگر پاسپورت مربعی است، تصاویر نیز به صورت پیش فرض به فرم مربعی ثبت می شوند که می توانید در تنظیمات، نسبت تصویر آن ها را به 4:3 یا 16:9 تغییر دهید. در تنظیمات، امکان انتخاب حالات پانوراما یا پی در پی هم وجود دارد.

Camera

اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار با توجه به نور محیط، به شما پیشنهاد می دهد از حالت HDR استفاده کنید یا آن را غیر فعال کنید. تصاویر گرفته شده با بلک بری پاسپورت کیفیت خوبی دارند. به ویژه رنگ ها بسیار زنده و با طراوت ثبت می شوند اما جزئیات در سطح متوسطی قرار دارد. از دیگر مشکلات دوربین می توان به اجرای کند اپلیکیشن، فوکوس دیر و سرعت پایین شاتر اشاره کرد. این دوربین قادر است با کیفیت 1080p به صورت 60 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد. فیلم ها کیفیت خوبی دارند.

سخت افزار

BBPassport (14)

پاسپورت بدون شک قوی ترین تلفن هوشمند بلک بری است. داخل جعبه آن کارتی قرار دارد که رویش نوشته شده:

NO WONDER THIS SMARTPHONE HAS AWESOME POWER AND SPEED. IT'S GOT THE HEART OF A DRAGON.

این جمله به چیپ اسنپدراگون 801 پاسپورت اشاره می کند که دارای پردازنده 4 هسته ای Krait 400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز است. بلک بری جدیدترین پرچمدار خود را به 3 گیگابایت رم نیز مجهز کرده تا کارایی را به اوج برساند. اما در عمل نشانی از قدرت سخت افزار دیده نمی شود.

بارزترین نمونه عملکرد ضعیف سخت افزار، مشکلات اپلیکیشن دوربین است که به آن ها اشاره کردیم. همچنین در مشاهده اسناد، بارگذاری فایل های PDF به کندی و با لگ فراوان انجام می گیرد. عملکرد گاهی در هنگام مالتی تسکینگ نیز با مشکلاتی مواجه می شود که از چنین سخت افزار قدرتمندی بعید است.

باتری

BBPassport (40)

باتری بلک بری پاسپورت از نقاط قوت آن است. این باتری که 3450 میلی آمپر ظرفیت دارد، می تواند تا دو روز کامل شما را همراهی کند. نکته جدید اینجاست که باتری تلفن های بلک بری همیشه قابل تعویض بوده اما این اولین بار است که بلک بری دسترسی به باتری را محدود کرده است.

قابلیت تلفنی

BBPassport (9)

بلک بری پاسپورت از شبکه 4G LTE پشتیبانی می کند و از نظر سرویس های مخابراتی تکمیل است. کیفیت مکامله آن نیز در حد مطلوبی است و صدا به بلندی و شفافی رد و بدل می شود.

شماره گیری یک دستی به خاطر نمایشگر مربعی و پهن آن بسیار دشوار است و مجبور خواهید شد از دو دست خود برای این کار کمک بگیرید. همچنین در دست گرفتن و مکالمه کردن با دستگاه سختی های خودش را دارد.

جمع بندی

BBPassport (34)

پاسپورت تلفن هوشمندی است که بلک بری امیدوار است بتواند با آن دل کاربران خاصش را دوباره به دست بیاورد. پرچمدار جدید کانادایی  ها ویژگی های مثبتی از جمله کیفیت ساخت بالا و کیبورد نوآورانه دارد اما از معایبی مثل اندازه نامتعارف و مشکلات نرم افزاری رنج می برد که کاربران نمی توانند با آن ها کنار بیایند؛ حتی بسیاری از همان کاربران خاص. با این وجود هیچ شکی در جذابیت بلک بری پاسپورت نیست و اگر شیفته آن شده اید، باید آماده سفری سخت و دشوار شوید.

بلک بری پاسپورت با قیمت 2 میلیون و 30 هزار تومان در ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (77 مورد)
  • hatef
    hatef | ۸ دی ۱۳۹۵

    با سلام.میدونم عده ای هستند که در بین اینهمه گوشی شبیه به هم و تکراری دنبال یه برند خاص با یه طراحی خاص می گردن و واسه همین به فکر خرید این گوشی افتادن اما مردد هستن و سوالات زیادی تو ذهن دارن...من دو ماه با این گوشی کار کردم.قبلا راجع به سیستم عامل بلک بری هیچ چیز نمی دونستم.در کل گوشی باطری خیلی خوبی داره.اسپیکر هاش دوبل استریو هستن و انصافا صدای خیلی خوبی داره.تراکم پیکسل نمایشگرش حرف نداره اما برای تماشای فیلم سینمایی مناسب نیست.حتی اگر با ام ایکس پلیر ابعاد فیلم رو مربعی کنید باز فرم فیلم به هم میخوره و همه چیز چاغ میشه..فروشگاه نرم افزاری بلک بری خیلی غنی نیست و امازون هم خیلی نرم افزار اندرویدی نداره و فیلتر هم هستن.واسه همین من یه بازار نصب کردم و همش رو از بازار دانلود کردم.دوربین سلفی در حد سونی زد 3 هست و کیفیت دوربین اصلیی در حد گلکسی اس 4 با این تفاوت که شبها خیلی عکسهای روشن و واضحی می گیره.حتی روشن تر از ایفون6.کیفیت فیلم برداریش 60 فریم هست و کلا راضی کنندهست اما عالی نیست.اپدیت جدید هم اومده اما فقط روونترش کرده و قابلیت اضافی نداره..اما اکوسیستم سیتم عاملش واقعل شیک تر از اندرویده..واقعا زیبا و خاصه..و اینکه بعد اپددیت همه این لگ ها و کندی ها به یک باره ریشه کن شده.و همه چیز سریعه

  • ثمین
    ثمین | ۸ فروردین ۱۳۹۵

    سلام.من خیلی دنبال این گوشی هستم و خیلی علاقه دارم به طراحیش و رسمی بودنش.
    خیلی شده که رفتم تا پای خرید اما هرسری یکی چیز منفی ازش گفته و من صبر کردم و تحقیق بیشتری کردم.
    میشه سوالاتم رو با راهنمایی جواب بدین؟
    اول اینکه خیلیا میگن اگر مشکلی واسه ی گوشی پیش اومد جایی تعمیر نمیکنن و کسی لوازمش رو نداره!
    دوم اینکه اگه باتریش خراب شد میشه از جایی به راحتی تهیه کرد یا نه؟!
    خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید. دلم میخواد هرچه سریعتر از دوراهی خلاص بشم و برم بخرمش.
    ممنون.

  • pira
    pira | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    سلام خسته نباشین برد اصلی بلک پاسپورت میدونین قیمتش چنده ممنون میشم راهنمایی کنین

  • هادی
    هادی | ۱۸ دی ۱۳۹۴

    آقا کیفیت دوربینش چطوریاس؟ ار محدودیت های نرم افزاری چی داره مثلا؟ یکی جواب بده میخوام سیلور ادیشن بگیرم

  • مجتبى
    مجتبى | ۷ دی ۱۳۹۴

    سلام
    يه سوال تا زمانى ك نت گوشى فعال نباشه امكان استفاده از سيم كارت نداريم درسته؟؟

    • آرش
      آرش | ۹ دی ۱۳۹۴

      عکس این قضیه درسته ولی اینی ک شما میفرمایید نه اینطور نیست.
      توی قسمت network and connections ک بری 2 گزینه هست یکی mobile network ک برای سیم کارت هست و دومی Data servis که واسه اینترنت سیم کارته ک میتونی اینو خاموش روشن کنی به سیم کارتتم کاری نداره.
      موفق باشی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی