ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیاتک اولین پردازنده 64 بیت مبتنی بر ARM Cortex-A72 را معرفی کرد

مدیاتک امروز از پردازنده 64 بیتی MT8173 رونمایی کرد. این SoC مبتنی بر قدرتمندترین پردازشگر ARM یعنی Cortex-A72، برای تبلت ها طراحی شده که موجب بهبود عملکرد و باتری در این دستگاه ها می شود. ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۴

مدیاتک امروز از پردازنده 64 بیتی MT8173 رونمایی کرد. این SoC مبتنی بر قدرتمندترین پردازشگر ARM یعنی Cortex-A72، برای تبلت ها طراحی شده که موجب بهبود عملکرد و باتری در این دستگاه ها می شود.

این پردازنده ویژه محتوای 4K Ultra HD طراحی شده اما ضمن قدرت بسیار بالا، به خاطر بهره مندی از معماری big.LITTLE انرژی کمی مصرف می کند. البته نسبت به دیگر پردازنده های big.LITTLE کمی ساختار متفاوتی دارد و دو هسته Cortex-A53 را در کنار دو هسته Cortex-A72 قرار می دهد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در MT8173 پردازشگر گرافیکی PowerVR GX6250 به کار رفته که از OpenGL ES 3.1و استانداردهای OpenCL پشتیبانی می کند. این مجموعه سخت افزاری همچنین از نمایشگرهای موبایل با نرخ بازسازی 120 هرتز و پخش ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی به عمل می آورد.

این چیپ می تواند تا حداکثر فرکانس 2.4 گیگاهرتز فعالیت کند و عملکردی 6 برابر بهتر نسبت به SoC رایج مدیاتک یعنی MT8125 که در سال 2013 عرضه شد، ارائه دهد.

آنچه که این چیپ را نسبت به دیگر مدل ها متمایز می سازد، ساختار دو هسته-دو هسته ای آن است. برای کارهای سبک از دو هسته A53 استفاده می شود و برای امور سنگین، دو هسته A72 به کمک می آیند به طوری که دیگر نیازی به چهار هسته اضافه نیست و همین چهار هسته، به طور هوشمند پردازش ها را به بهترین شکل مدیریت خواهند کرد.

نوئل هرلی (Noel Hurley)، مدیر کل بخش CPU های ARM درباره روابط شرکتش با مدیاتک گفت: «مدیاتک یکی از بزرگترین استفاده کنندگان معماری big.LITTLE شرکت ARM بوده است که در حال توسعه آن با فناوری CorePilot برای بهترین عملکرد و مصرف بهینه انرژی است. مشارکت قاطعانه و سریع برای تولید و تجاری سازی فناوری 64 بیت ما، اهمیت همکاری بین ARM و MediaTek را نشان می دهد.»

انتظار می رود از نیمه دوم 2015 شاهد به کارگیری این چیپ در تبلت ها باشیم.

اخبار مربوط به نمایشگاه MWC 2015 را در اینجا دنبال کنید

taxiyab

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

    به سلامتی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی