ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

4.5 میلیارد سال پیش سطح مریخ پوشیده از آب بوده است

تحقیقات جدید نشان می دهد کره مریخ زمانی آنقدر H2O داشته که می توان تمام سطح اش را با آن پوشاند. تقریبا 4.5 میلیارد سال پیش، مریخ میزبان پیکره ای عظیم از آب بوده که ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

تحقیقات جدید نشان می دهد کره مریخ زمانی آنقدر H2O داشته که می توان تمام سطح اش را با آن پوشاند. تقریبا 4.5 میلیارد سال پیش، مریخ میزبان پیکره ای عظیم از آب بوده که وسعت آن از اقیانوس منجمد شمالی بیشتر محاسبه شده. اگر قرار باشد تمام این آب را در سطح مریخ تقسیم کنیم، تقریبا عمقی 137 متری در هر نقطه سیاره قابل انتظار است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اما مسئله اینجاست که این آب تنها در بخشی از سطح مریخ مستقر بوده و هر نقطه آن هم قطعا بیشتر از 137 متر عمق داشته. این اکتشاف جدید، توسط تیمی از محققین به دست آمده که با استفاده از 3 تلسکوپ بزرگ، از زمین نظاره گر کره سرخ بوده اند: تلسکوپ رصدخانه اروپای جنوبی در شیلی، تسکوپ Keck II و تلسکوپ فروسرخ ناسا در هاوایی.

دانشمندان با استفاده از ترفندهایی خاص، آب H2O و HDO (ایزوتوپ سنگین تر آب) موجود در اتمسفر مریخ را اندازه گیری کردند. این تست مشابه اندازه گیری جدایی روغن از آب است که جرونیمو ویلانووا، یکی از نویسندگان تحقیق در مورد آن به واشنگت پست گفته: "اگر شما ماده ای از دست بدهید - که کره مریخ از ابتدای شکل گیری اش درگیر این مسئله است - شما اول ماده سبک تر را از دست خواهید داد."

با اندازه گیری مقیاس H2O نسبت به HDO در برابر میزان فرار اتمسفری آن ها طی 6 سال گذشته، محققین به این نتیجه رسیده اند که میلیاردها سال پیش، کره مریخ پوشیده از آب بوده است. علاوه بر این، با تائید وجود آب، مسئله مناطقی با آب و هوای متفاوت و در نهایت فصل های مختلف مطرح می شود. همانند زمین که پوششی متنوع دارد، احتمالا مریخ هم چنین بوده و فصل های خاص خود را داشته است.

روزگاری آب در مریخ بوده و این مسئله چیز جدیدی نیست. در سال 2013، شیارهایی پیدا شد که نشانگر جریان آب بود و سال گذشته نیز Curiosity ناسا، حفره ای عظیم را یافت که زمانی یک دریاچه در آن جا وجود داشته. یافته های امروز حاکی از آن هستند که منبع آبی مریخ مدام در حال حرکت نبوده. این سیاره زمانی به اندازه ای آب روی بدنه خود داشته که حیات در آن امکان پذیر بوده است؛ میلیاردها سال پیش از آن زمانی که قبلا پیش بینی می شد.

ناسا در نظر دارد این شواهد را در سال 2016 با فرستادن یک اوربیتر به فضا، بررسی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

    این همه رو هدر دادن منقرض شدن

  • سالار
    سالار | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

    خیلی خوبه که این خبر با عکس زیباش اینجا منتشر شده ولی یک چیز باید دقت بشه و اون اینکه این فقط و فقط یک حدس و فرضیه است اما تیتر خبر و متن گزارش جوری القا می کنه که بله دیگه تمام شد،حکایت آب مریخ حل شد و رفت.پس فردا هم باید همینجور توی سایتها و گفتگوهای مختلف جواب پس بدیم که بابا این یه فرضیه است نه نظریه

  • بهنام
    بهنام | ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

    من دیشب نگا می کردرم مستند درباره مریخ واقعا ترسناک بود به خصوص درباره فرود و بزرگترین دره منظومه و بزرگترین کوه که سه برار هیمالیاس یعنی زمین هم مثه مریخ یا ناهید نابود می شه به خاطر وضعیت گلخانه ای که ناهید رو غیر قابل زیست کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی