ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طراحی لپ تاپ ها تا کجا باید به سوی باریک شدن پیش برود؟

لپ تاپ ها چهار دهه پیش و در سال ۱۹۸۱، چشم به این جهان گشودند. در آن زمان، این دسته از محصولات مورد استفاده افراد خاصی بودند اما حال، طرافدارانشان از کامپیوترهای دسکتاپ نیز بیشتر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

لپ تاپ ها چهار دهه پیش و در سال ۱۹۸۱، چشم به این جهان گشودند. در آن زمان، این دسته از محصولات مورد استفاده افراد خاصی بودند اما حال، طرافدارانشان از کامپیوترهای دسکتاپ نیز بیشتر شده است؛ اگرچه کامپیوترهای خانگی معمولا از قدرت بالاتری برخوردارند، اما کاربران در هر صورت ترجیح می دهند از رایانه ای بهره گیرند که بتوانند آن را با خود و در زمان نیاز، همه جا ببرند.

کامپیوترهای همراه که در دهه ی گذشته بسیار محبوب بودند، در سال های اخیر با هجوم گجت های همراه مواجه گشته اند؛ در جیب هر کاربر حالا اسمارت فونی قرار دارد و در کوله پشتی اش تبلتی. لپ تاپ ها، رسما «کم» آورده اند.

سازندگان برای باقی ماندن در این رقابت، به کم کردن ضخامت و تولید محصولاتی باریک تر روی آورده اند. اما این رقابت تا کجا باید جلو رود؛ سازندگان نیز به این پرسش رسیده اند که: چقدر باریک، زیادی باریک است؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

گذشته و حال

فرم نهایی لپ تاپ ها، در طول زمان دست خوش تغییرات بسیاری گشته است. در دهه ی هشتاد و زمانی که این محصولات پا به عرصه ی وجود گذاشتند، با ظاهری عجیب و غریب و البته نمایشگری به اندازه فبلت های امروزی همراه بودند؛ البته هنوز هم همین لپ تاپ های بدشکل، از کامپیوترهای آن زمان زیبا و ظریف تر تشخیص داده می شدند، همین مورد هم بود که آنها را در مرکز توجه کاربران قرار داد.

osborne-1-laptop-640x640

از آن زمان، تکنولوژی راه های نه چندان هموار بسیاری را پیموده،‌ در پوشش مراسم CES 2015، لپ تاپ های معرفی شده را برایتان به رشته ی تحلیل در آوردیم و تمام آنها، تقریبا یک ویژگی مشابه داشتند؛ تمام سازندگان سعی کرده بودند محصولات خود را تا حد ممکن، باریک کنند.

از سوی دیگر، وزن این محصولات، سابق بر این و در زمان های دور، تا ۱۰ کیلوگرم می رسید و کاربران نیز از این موضوع شکایتی نداشتند؛ حال این مقدار به ۷۸۰ گرم نیز رسیده است.

زمانه عوض شده و مشخصه های لپ تاپ ها در مورد قابل حمل بودن آنها نیز در حال تغییر هستند. محصولی که زمانی «سبک» به نظر می رسید، حملش برای کاربران دوران جدید، غیر قابل تصور به نظر می رسد. این تغییرات و بالا رفتن انتظار کاربران، پس از ورود تبلت ها، سرعت بیشتری نیز یافت. این روزها اگر کاربری صرفا قصد انجام کارهای سبک و وب گردی داشته باشد، تبلت ها واقعا جوابگوی بهتری هستند؛ هم سبک ترند و هم ارزان تر.

دوران تبلت ها

محبوبیت تبلت ها باعث شد تا سازندگان، در کنار لپ تاپ ها، به ساخت این دسته از محصولات نیز مشغول شوند. موفقیت بسیار بزرگ آیپد را البته می توان به موارد بسیاری نسبت داد اما بزرگ ترین آنها، نام «Apple» بود. از طرفی، iPad به نوعی طراحی شده بود که باعث کاهش توجه ها به MacBook نشود. آیپد از پلتفرمی متفاوت بهره می گیرد و نوع کاربری آن نیز همواره این موضوع را تکرار می کرد که این محصول قرار نیست در نهایت و به شکل کامل جایگزین لپ تاپ شود.

مایکروسافت نیز البته از سوی دیگر وارد این بازی شده و محصولی به نام سرفس را به بازار عرضه کرده است. بارها تکرار شده که هدف اصلی ویندوز ۱۰، داشتن یک تجربه ی کاربر بر روی همه ی دستگاه های ویندوزیست؛ چه با صفحه نمایش لمسی، چه معمولی.

سرفس می تواند احساس یک کامپیوتر دسکتاپ را در شما زنده نگه دارد، صرفا کیبورد را به آن متصل کنید و همانند یک لپ تاپ از آن کار بکشید؛ در این بخش است که به سوال اصلی می رسیم:‌ اگر یک تبلت با استفاده از لوازم جانبی اش، می تواند کار یک لپ تاپ را به درستی انجام دهد، هدف از داشتن یک لپ تاپ و یک تبلت به شکل همزمان چیست؟

سازش، همواره جواب مساله نیست

خیزش تبلت ها در سال های اخیر، باعث گشته تا لپ تاپ ها در جایگاهی متزلزل قرار گیرند؛ تبلت ها به شکل ذاتی، محصولاتی سبک و باریک تر هستند و از همین جهت نیز، بهتر می توان آنها را حمل کرد. لپ تاپ ها می خواهند با تمام این خصوصیات، مبارزه کنند و خود را در حد تبلت ها قابل حمل سازند، این در حالیست که از آنها انتظارات پردازشی بسیار بالاتری نیز می رود.

jobs_ipad_netbook

blog2
استیو جابز بر روی صحنه و لحظاتی پیش از معرفی اولین نسل آیپد، از نا کارآمد بودن Netbook ها می گوید.

چند سال پیش، نت بوک ها به بازار آمدند و به شدت هم به محبوبیت دست یافتند و البته اندکی بعد به همان سرعت از چشم کاربران افتادند؛ این دسته ی ناهمگون از محصولات با کیبوردهای نامتعارف و بیش از حد کوچک شده، و از طرف دیگر نمایشگری بسیار کوچک، به بازار آمدند و در نهایت هم کاربران متوجه شدند که محصولاتی ناکارآمد هستند. نمایشگر کوچک، چیزی نبود که هر کاربری بتواند به راحتی با آن کنار آید و سازندگان نیز از همین موضوع، درسی بزرگ گرفته و متوجه شدند تنها بعدی که در طراحی می توانند آن را بهبود دهند، ضخامت دستگاه ها است.

dell-xps-13-2015-review-lid-angle-v2-640x640

با یک فرم نهایی باریک و قیمتی که می تواند کاربران را علاقه مند سازد، سازندگان راه های جدیدی برای جلب نظر کاربران به لپ تاپ ها یافته اند. البته این «باریک سازی» ضررهایی هم به دنبال داشته است، برای مثال Lenovo Yoga 3 Pro بسیار ظریف تر از نسل های گذشته اش شده اما باتری آن نیز کاهش عمر قابل توجهی داشته است.

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد بسیاری از بزرگسالان تمایل دارند اسمارت فون هایی با ضخامت بیشتر را در دست گیرند اما در عوض، از عمر باتری بیشتری نیز بهره برند. لپ تاپ ها را چندان نمی توان با تلفن های هوشمند مقایسه کرد اما در هر صورت، بسیاری از کاربران، عمر باتری بیشتر را به زیبایی ترجیح می دهند.

مثال های زیادی برای لپ تاپ های حجیم تر با عملکرد بسیار مناسب وجود دارد؛ محصول جدید Dell به نام XPS 13 لپ تاپی سنگین وزن نیست اما در قیاس با محصولاتی که در CES رژیم سختی گرفته بودند، اندکی ضخیم و سنگین به نظر می رسد، در عوض، از یک باتری عالی، کیبورد مناسب و طراحی زیبا بهره می برد.

آینده را چه خواهد شد؟

مانند هر محصول دیگری، انتظارات کاربران نیز روز به روز و با گذشت زمان، از لپ تاپ ها بیشتر می شود، اما نگرانی اصلی اینجاست که روزی رسد که برای باریک تر کردن این محصولات، سخت افزار هم در کنار باتری فدا شوند. لپ تاپی کوچک تر به معنی کوچک تر شدن همه ی اجزای داخلی آن است که در نهایت منجز به استفاده از اسپیکرهایی ضعیف تر از حد معمول، پورت های کمتر و حذف کامل درایو DVD خواهد شد.

design_storage

در صورتی که لپ تاپ ها هم نظیر کامپیوترهای دسکتاپ قابلیت شخصی سازی بالایی داشتند، می توان گفت این مشکلات چندان نمود پیدا نمی کردند اما از یک طرف ظریف کردن این محصولات و از طرف دیگر حذف شخصی سازی، دامنه ی انتخاب را بسیار پایین می آورد.

در این میان، از دست نرفتن هویت اصلی لپ تاپ ها به عنوان کامپیوترهای شخصی کامل، با قابلیت جا به جایی، امری بسیار مهم است. جایگاه این دسته از محصولات به شکل روشنی مشخص است و می توان گفت به راحتی در میان انعطاف پذیری تبلت ها، و قابلیت بالای دسکتاپ ها، جایگاهی با ثبات دارند. برای ادامه حیات این محصولات،‌ سازندگان بهتر است به درک این موضوع برسند که لپ تاپ ها باید تعادلی مناسب در میان تبلت ها و کامپیوترهای شخصی دسکتاپ داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب بسیار خوبی بود مرسی

  • Behnam_1372
    Behnam_1372 | ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

    مک بوک ایر ۱6 میلی متر ضخامت داره
    باتریش حدود ۱۰ ساعت جواب میده ولی فک نکنم نازکتر شه چون عمق کیبوردم کم میشه ، USB هم دیگه جا نمیشه رو عرض بدنه!

  • پوریا
    پوریا | ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

    این طور پیش بره هی نازک و نازک تر شه چند وقت دیگه یه جعبه میخریم توش خالیه، ولی توش یه لپتاپه! :))

  • H A M E D
    H A M E D | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    بچه هااااا
    سامسونگ 20 میلیون! پیش سفارش برای اس 6 و اس 6 اج ثبت کرده!!!!
    واااویلاااا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی