ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویندوز هم در مقابل آسیب پذیری FREAK ایمن نیست

روز پنجشنبه در دیجیاتو از آسیب پذیری با عنوان FREAK نوشتیم که حاصل سیاست های دولت آمریکا در سال های دهه نود و زمانی که پروتکل امن SSL تحت توسعه بوده به حساب می آید. ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

روز پنجشنبه در دیجیاتو از آسیب پذیری با عنوان FREAK نوشتیم که حاصل سیاست های دولت آمریکا در سال های دهه نود و زمانی که پروتکل امن SSL تحت توسعه بوده به حساب می آید. این حفره ی امنیتی سبب می گردد اطلاعات کاربران و داده های آنها در هنگام استفاده از سایت هایی که از پروتکل یاد شده بهره می گیرند به مخاطره بیافتد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بر مبنای حفره FREAK تبادل داده های کاربر با یک سایت بهره مند از پروتکل امن SSL، تحت رمزنگاری ۵۱۲ بیتی صورت می پذیرد و هکرها می توانند با صرف توان پردازشی تنها چند کامپیوتر و البته اندکی زمان، رمزنگاری مذکور را شکسته و به داده های موجود در آن دسترسی پیدا کنند.

نکته در اینجاست که تحقیقات نشان می دهند بسیاری از سایت های مهم از جمله وب سایت کاخ سفید، FBI و حتی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) نیز دچار این حفره ی امنیتی هستند و البته در فهرست منتشر شده از سایت های آسیب پذیر، نام برخی از تارنماهای ایرانی متعلق به سازمان ها و بانک های گوناگون هم به چشم می خورد.

تا پیش از این گفته می شد که حفره ی مذکور تنها کاربران مرورگر سافاری در محصولات اپل و همینطور کاربران مرورگر پیش فرض سیستم عامل اندروید را به مخاطره می اندازد، اما حالا مایکروسافت نیز اعلام کرده پروتکل های رمزنگاری مورد استفاده در ویندوز (SSL و TLS) هم دچار رخنه ی امنیتی یاد شده هستند.

مایکروسافت در توصیه نامه خود در همین رابطه آورده: "تحقیقات ما نشان می دهند که فرد مهاجم می تواند با استفاده از آسیب پذیری موجود در یک سیستم مبتنی بر ویندوز، تبادل داده را بر اساس نسخه ی ضعیف تر رمزنگاری تعریف شده برای پروتکل های SSL‌ و TLS رقم بزند و سپس آنها را رمزگشایی و مورد استفاده قرار دهد."

ردموندی ها پس از هشدار دادن و ارائه ی توصیه های لازم به کاربران خود، خاطر نشان کرده اند که طبق برنامه ریزی زمانبندی شده و طی وصله امنیتی که روز سه شنبه عرضه خواهد گشت این حفره و مشکلات مرتبط به آن برطرف می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود

  • Mani
    Mani | ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    منصور جان من از سیستم عامل مک و ویندوز استفاده میکنم.

    کاملا درسته که امن نیستند چه سیستم عامل های بسته و اوپن سورس.

    اما صرفا، صحبتم این هستش که ویروس ها و تروجان هایی که برای مک است بسیار کمتر از سیستم عامل ویندوز هستش.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی