ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاه نزدیک به ساعت هوشمند اپل

پس از ماه ها پیش بینی، عاقبت چشمانمان به جمال اپل واچ روشن شد و خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی آن موفق شدند که با این ساعت کار کنند. سخت افزار این گجت همانی است ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۷

پس از ماه ها پیش بینی، عاقبت چشمانمان به جمال اپل واچ روشن شد و خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی آن موفق شدند که با این ساعت کار کنند.

سخت افزار این گجت همانی است که در ماه سپتامبر دیده بودیم: یک صفحه مربعی شکل با گوشه های گرد که شباهت زیادی به یک آیفون منتها در نسخه کوچک شده اش دارد و در قالب سه نسخه مختلف و البته همراه با مجموعه از بندهای متنوع عرضه می گردد.

اما تا اینجای کار به مشخصات فیزیکی این محصول اشاره کردیم و در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

آنچه امروز اهمیت دارد نرم افزار این ساعت است و کاری که می تواند انجام دهد که باید بگوییم عملکردی بسیار پیچیده دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

بگذارید به نخستین مسأله ای بپردازیم که در نگاه نخست مورد توجه مان قرار می گیرد: اینکه چرخاننده دیجیتالی و دکمه ارتباطی ساعت هر دو در یک طرف تعبیه شده اند امری است بسیار عحیب.

چنانچه بخواهید با رابط کاربری Watch UI کار کنید، احتمالا یکی از این دکمه ها یا حتی هر دوی آنها را فشار خواهید داد و با سردرگمی تمام و کمال نمی دانید که کدامیک از آنها شما را به صفحه هوم خواهند برد، یا اینکه با استفاده از کدامشان می توانید از اپلیکیشن مورد نظر خود خارج شده یا اینکه از قابلیتی خاص استفاده نمایید.

با در نظر داشتن سنت دیرینه اپل که تنها یک دکمه فیزیکی هوم را روی بدنه تلفن های هوشمند خود تعبیه می کرد و از طریق همان می شد که به صفحه اصلی بروید، به نظر می آید که در نظر گرفتن دو دکمه، سنت شکنی بزرگی برای آن محسوب گردد.

اپل واچ در قالب سه مدل مختلف عرضه می گردد که عبارتند از اسپورت، ادیشن، و معمولی. نوع اسپورت ارزان ترینشان است و قیمت پایه آن از 349 دلار شروع می شود. این مدل دارای یک بدنه آلومینیومی بوده و یک صفحه شیشه ای دارد. مدل اصلی این ساعت نیز دارای بدنه ای از جنس استیل و صفحه ای از جنس یاقوت کبود است و قیمت آن نیز از 599 دلار آغاز خواهد شد.

مدل ادیشن از طلای 18 عیار ساخته شده و قیمت بسیار بالایی دارد: این مدل از 1000 دلار شروع می شود.

مدل استیل این ساعت بسیار زیبا به نظر می رسد، با این همه، به راحتی اثر انگشت را به خود جذب می کند و نوع آلومینیومی هم در حد خودش خوب است. در مورد نسخه طلای این ساعت باید بگوییم که هنوز هیچکس موفق به کار کردن با آن نشده.

تردیدی نیست که اهل فن، به زودی این دکمه را بر حسب عملکردی که از خود نشان خواهند داد از یکدیگر تفکیک خواهند کرد اما در مورد عامه مردم، لااقل فعلا، راهی برای تمایز دادن آنها وجود ندارد.

در اصل دو روش اصلی برای استفاده از ساعت هوشمند اپل وجود دارد

در واقع دو روش اصلی برای استفاده از ساعت هوشمند اپل وجود دارد: نخست اینکه با فشردن چرخاننده دیجیتالی می توان به صحفه هوم رفت و اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب نمود یا اینکه انگشت خود را از قسمت پایین نمایشگر به بالای آن کشید تا به قابلیت Glances دسترسی پیدا کرد که در واقع نماهای سریعی از تمامی اپلیکیشن هایی را نشان می دهد که روی ساعت بارگزاری شده اند.

اپل در زمان معرفی این ساعت، اپلیکیشن های متعددی را برای آن معرفی نمود که از آن جمله می توان به Uber، SPG hotels، Shazam و مواردی دیگر اشاره نمود.

نکته جالب این است که Glances خود اپلیکیشن ها نیستند و زمانی که در یک گلنس یا نما روی دکمه ای کلیک کنید با صفحه ای روبرو خواهید شد که در حال بارگزاری است و سپس به همان نما در برنامه مورد نظرتان می روید.

بنابراین با کلیک روی unlock door در گلنس مربوط به SPG اپلیکیشن مربوط به آن گشوده شده و مجددا همان دکمه نشان داده می شود و باید بگوییم که مجددا از فیچر Glances خارج خواهید شد. این مسأله اهمیت چندانی ندارد اما چندین دقیقه طول خواهد کشید تا بفهمید که چه اتفاقی رخ داده است.

این در حالی است که مدل اصلی اپل واچ بدنه ای از جنس استیل دارد و واچ فیس آن هم از کریستال یاقوت کبود ساخته شده که قیمت آن هم از 599 دلار شروع می شود.

با فشردن دکمه ارتباطات (Communications) که به شکلی گمراه کننده شبیه به دکمه اسلیپ و بیدارباش آیفون به نظر می رسد، به صفحه تماس ها خواهید رفت و از آنجا می توانید به سرعت یک یادداشت، طرح یا هر چیز دیگری را با استفاده از آنچه اپل دیجیتال تاچ می خواند برای دوستان خود ارسال نمایید.

این قسمت در واقع ایده های جدیدی از رابط کاربری را در خود دارد: نقاشی روی آن از طریق یک انگشت امکان پذیر است و برای ارسال ضربان قلب نیز می توان دو انگشت خود را روی آن نگه داشت.

مجددا باید تأکید کنیم که این تکنولوژی چندان هم پیچیده نیست با این همه، بسیاری با آن ناآشنایند و تنها کافی است که کار کردن با آن را فرا بگیرند.

این حس که ندانید دقیقا در کجا هستید یا اینکهچه اتفاقی قرار است رخ دهد، امری نامطلوب برای یک محصول اپل به شمار می رود.

اما این ساعت کاملا متفاوت است. برای اعمال تنظیمات روی یکی از واچ فیس ها، لازم است که روی بخش های مختلفی ضربه بزنید (که اپل نیز از این مسأله تحت عنوان پیچیدگی ها یاد می کند)، منتها این بار، بر خلاف آیفون برای تغییر واچ فیس ها نیازی به درگ کردن آنها روی صفحه نمایش نیست و کافی است که با استفاده از چرخاننده دیجیتال عمل اسکرول آنها را انجام دهید.

البته ناگفته نماند، که هیچ چیز شما را به انجام این کار تشویق نمی کند و صرفا این را گفتیم که بدانید. بله، با این کار برای مدتی هر چند کوتاه دیگر مجبور نخواهید بود که با یک نمایشگر کوچک کار کنید، با این همه، چیزی شما را به انجام این کار تشویق نخواهد کرد.

باید بگوییم که نگرانی عمده ای در مورد چرخاننده دیجیتال وجود ندارد، با این حال برای آنها که انگشتان و دستان زمختی دارند کار کردن با این دکمه چرخ دنده ای کوچک بسیار دشوار خواهد بود.

اما باید بگوییم که اصلا نیازی به انجام این کار پیدا نخواهید کرد: راحت تر این است که صرفا اثر انگشت خود را در رأس این چرخاننده قرار داده تا آن را به عقب و جلو بچرخانید.

البته باز هم باید تأکید کنیم که نیازی به یک الگوی جدید برای اینترفیس ساعت نبود، با این همه، کار با آن جالب تر از چیزی بود که تصورش می شد.

باید بگوییم که این مکانیزم وجه تمایز ساعت اپل تا به اینجای کار است. این اینترفیس زیباتر از چیزی بود که تصورش می رفت و قطعا پس از اندک زمانی کار کردن با آن، طرز کار کردن با آن را یاد خواهید گرفت، هرچند روشن نیست که چرا یک فرد باید ترغیب شود تا این ساعت را خریداری نموده و روی مچ خود ببندد.

البته مهم ترین وظیفه اپل در مراسم رونمایی از ساعت هوشمند آن این بود که کاربران را به نسبت به کارایی و سودمندی آن متقاعد نماید که البته برای این منظور هم مجموعه ای از ایده های جذاب را ارائه نمود اما این ایده ها فاقد یک تم منسجم بودند.

اپل واچ در دو اندازه و سه مدل مختلف عرضه خواهد شد: نوع 38 میلیمتری و نوع 42 میلیمتری. مدل ها نیز پیشتر به شما معرفی شدند. مدل 38 میلیمتری واقعا کوچک است و برای هر کسی قابل استفاده نیست. نوع 42 میلیمتری این ساعت برای دست های مردانه خوب است و ابعادی متوسط دارد.

مدل Apple Watch Sport, که نوع اقتصادی این ساعت است و بدنه ای آلومینیومی دارد از ۳۴۹ دلار برای نوع ۳۸ میلی متری شروع شده و به ۳۹۹ دلار برای مدل ۴۲ میلی متری ختم می شود.

اپل واچ با بدنه استیل هم از ۵۴۹ دلار برای مدل ۳۸ میلی متری شروع شده و به ۵۹۹ دلاری برای نوع ۴۲ میلی متری ختم می شود و بسته به بندی که همراهشان ارائه می شود حتی به ۱۰۴۹ و ۱۰۹۹ دلار هم می رسد.

Apple Watch Edition که قابی از جنس طلای ۱۸ عیار دارد از ۱۰ هزار دلار شروع می شود و باید بگوییم که تنها در برخی از فروشگاه های منتخب عرضه می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب بسیار خوبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی