ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا USB Type-C باعث فراموشی Thunderbolt و Lightning خواهد شد؟

مک بوک جدید اپل نشانگر دیدگاه این شرکت در خصوص «نوت بوک های آینده» است. از نظر اپل، آینده برای نوت بوک ها در نازکی، سبکی و ترک کردن همه پورت ها و رهسپاری به سوی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

مک بوک جدید اپل نشانگر دیدگاه این شرکت در خصوص «نوت بوک های آینده» است. از نظر اپل، آینده برای نوت بوک ها در نازکی، سبکی و ترک کردن همه پورت ها و رهسپاری به سوی اتصالات بی سیم خلاصه می شود.

به جز جک هدفون که وجودش کاملا اجباری بوده،‌ صرفا یک پورت دیگر را می توان در بدنه ی این نوت بوک یافت: اتصال USB Type-C. این پورت وظایفی نظیر شارژ، انتقال دیتا و خروجی تصویر را بر عهده گرفته است. اپل اینگونه انتخاب این پورت را توجیه می کند:

Apple

Apple

ما در هر صورت برای شارژ کردن مک بوک خود به یک پورت نیاز داشتیم؛ می خواستیم مطمئن باشیم که این پورت، پیشرفته و همه کاره ترین در نوع خود است. 

زمانی بود که اپل اتصال کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ را با استفاده از اتصال Thunderbolt برای خود متصور بود؛ برای گجت های مبتنی بر iOS نیز این شرکت راه چاره ای به نام Lightning دست و پا کرد. مک بوک جدیدی که معرفی شده نشانگر آینده ی کاملا بی سیم این شرکت است و این موضوع را به ما یادآور می شود که در آینده ای نه چندان دور، باید با پورت های Thunderbolt و Lightning خداحافظی کنیم.

Thunderbolt نتیجه ی همکاری کمپانی اینتل و اپل است و برای اولین بار در مک بوک پرو های سال ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار گرفت. می توان گفت این پورت به راحتی از USB بسیار سریع تر بوده و شما را قادر می سازد تا حافظه های همراه با ظرفیت بالا را به سرعت انتقال داده و یا نمایشگرهای با کیفیت را به مک بوک خود متصل کنید. اما حالا و تقریبا چهار سال بعد، این پورت صرفا در مک بوک های گران قیمت اپل به کار رفته و سازندگان کمی به سراغ استفاده از آن رفته اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اتصال USB 3.1 با اندازه ای بسیار کوچک تر و البته کابل دو طرفه، در دل کاربران عادی به شکل کامل جای Thunderbolt را می گیرد. این پورت به کاربران اجازه می دهد تا هارد درایو اکسترنال خود را با سرعتی بی نظیر به مک بوک جدید متصل کنند، از سوی دیگر رزولوشن تصویر بسیار بالایی را نیز به نمایشگرها انتقال می دهد. استفاده از Type-C نیز آسان تر از Thunderbolt بوده و در مجموع ارزان تر هم هست. ساده، ارزان و همچنان سریع.

اپل از مک بوک جدید، به عنوان بهترین مک بوک ساخته شده یاد می کند و آینده را برای استفاده ی کاربران عادی، در بکارگیری USB می بیند تا Thunderbolt. البته این اتصال پیشرفته، قرار نیست به این زودی ها از دیدگانمان حذف گردد؛ همانطور که اپل در رویدادش خبر داد، نسخه دوم Thunderbolt برای مک بوک های ایر و پرو ارائه می شوند.

apple-watch-macbook-spring-forward-2015_0957.0.0

حضور همه جانبه ی USB همواره باعث شده تا ابداعات اپل در زمینه ی اتصالات با شکست مواجه شوند. نمونه ی دیگری که می توان از آن نام برد، FireWire است. این اتصال که در دهه ی ۹۰ توسعه داده شده بود، در سال ۲۰۰۸ از محصولات این شرکت حذف گشته و جای خود را به شکل کامل به USB داد. اما Thunderbolt از راه رسید و تلاش کرد این جایگاه را پس بگیرد اما در نهایت، امروز شاهد نتیجه ی فعلی هستیم.

Thunderbolt های درشت اندام، هیچگاه برای اتصال موبایل به شارژر یا PC مورد استفاده قرار نخواهند گرفت؛ این همان نقطه ایست که USB جدید، برتری خود را به رخ رقبا می کشد و محصولاتی نظیر تبلت نوکیا N1 از همین پورت استفاده می کنند. به زودی شاهد استفاده از این نوع اتصال در بسیاری از اسمارت فون و تبلت ها نیز خواهیم بود؛ کم کم وقتش رسیده تا با اتصالات کند Micro USB نیز خداحافظی کنیم.

اتصال Lightning اپل نیز به زودی زیر علامت سوالی بزرگ قرار خواهد گرفت. سابق بر این اپل در آیفون و آیپد از اتصالی 30-pin استفاده می کرد که بیش از اندازه بزرگ بود؛ حضور لایتنینگ یک ارتقای بسیار عالی محسوب می شد که هم وظیفه شارژ کننده و هم انتقال دهنده ی داده ها را بر عهده داشت، USB Type-C البته هر دو کار را به شکلی بهتر و ساده تر انجام داده و در آینده نیز در محصولات بسیار بیشتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. Lightning صرفا توسط اپل بکار می رود، در حالی که USB جدید را تا سال آینده بر روی بسیاری از دستگاه ها می توان یافت؛ چرا یک کاربر باید پورت انحصاری اپل را بخواهد؟ در این میان فیلیپس تنها شرکتی بود که از پورت Lightning، استفاده ای عجیب کرد و هدفونی ارائه داد که به این پورت متصل می شد.

بعید به نظر می رسد اپل برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه های خود و سایر سازندگان، از USB جدید استفاده کند اما در این بین، می توان تئوری دیگری را مطرح کرد؛ Lightning و USB Type-C می توانند در یک گجت همزیستی مسالمت آمیزی در کنار هم داشته باشند. اپل تمایل دارد تا صرفا یک اتصال را بر روی بدنه ی محصولاتش قرار دهد، از سوی دیگر این پورت ها،‌ دو طرفه هستند؛ می توان در یک صرف اتصال و پورت USB Type-C را قرار داد و در پشتش، پورت Lightning را.

ساعت اپل نیز گویای این مطلب است که این شرکت هنوز آمادگی کامل برای استفاده از Type-C برای اتصالات سیمی خود را ندارد؛ اپل آخرین تکنولوژی ها را در مک بوک جدیدش به کار گرفته اما به دانگل شارژر ساعتش که بنگرید، با یک رابط USB معمول (فول سایز) مواجه می شوید که باعث سازگاری بیشترش با گجت های دیگر می شود اما آن حس آینده نگرانه را از شما می گیرد.

مقصود نهایی اپل، بی سیم سازی محصولاتش بوده و پل ارتباطی که می تواند ما را به این مرحله برساند، USB Type-C است. دیگر نه خبری از سر و صدای مربوط به Thunderbolt وجود دارد نه درخشش Lightning. پورت USB یک بار دیگر آمده تا با استفاده ای آسان تر، ظاهری زیباتر و اندازه ای کوچک تر، خود را به عنوان محبوب ترین پورت جهان به اثبات برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • seyed mostafa
    seyed mostafa | ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

    چند وقت پیش که سامسونگ اس 6 معرفی شد همه سایت خبر از سامسونگ بود من نمیدونم این اقایون کجا بودن که بیان بگن ای وای دیجیاتو ارمتو عوض کن و بزن سامسونگ اتو حالا که اپل داره معرفی میشه و همه دنیا دارن در موردش مطلب مینویسن آقایون صداشون در اومده خب نیا و نخون اقای محترم زور که نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی