ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل از کاربرد اصلی ساعت هوشمندش بی اطلاع است

در جریان کنفرانس خبری اپل، تیم کوک همه کارهایی که می توان با ساعت هوشمند این شرکت انجام داد را اعلام نمود. می توانید با استفاده از آن، اطلاعات مربوط به ضربان قلب خود را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در جریان کنفرانس خبری اپل، تیم کوک همه کارهایی که می توان با ساعت هوشمند این شرکت انجام داد را اعلام نمود. می توانید با استفاده از آن، اطلاعات مربوط به ضربان قلب خود را برای دیگران ارسال نمایید، درب پارکینگ منزلتان را باز کنید، در اینستاگرام گشتی داشته باشید یا اینکه از اوبر در خواست تاکسی کنید.

در واقع امکان انجام بخش اعظمی از کارهایی که با استفاده از تلفن های همراه صورت می پذیرند، به لطف این ساعت ممکن خواهد شد که این نیز اتفاق بسیار خوبی محسوب می گردد اما باز هم این پرسش را پاسخ نمی دهد که چرا فردی باید صدها دلار (یا بیشتر) را صرف خرید دستگاهی کند که درست همان کارهای تلفن همراهش را انجام می دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

چالش اپل این بود که کاربردی وسوسه برانگیز را برای ساعت هوشمند خود معرفی نماید و باید بگوییم که تقریبا موفق به انجام چنین کاری نشد و نیلای پاتل نیز پس از تست این ساعت آن را مجموعه ای از ایده های جالب اما فاقد یک تم منسجم و یکپارچه دانست.

نکته اینجاست که ساعت مورد بحث یک فایده اصلی دارد و متأسفانه تیم کوک نتوانست به خوبی آن را به حاضرین در سالن، رسانه و میلیون ها کاربری که به سخنانش گوش می دادند انتقال دهد.

متیو پانزارینو از سایت تک کرانچ، هفته گذشته در مطلبی نوشت که برپایه صحبت های کارکنان اپل، بهترین نکته در رابطه با ساعت هوشمند این کمپانی آن است که وابستگی افراد به تلفن های همراهشان را کم می کند.

به این ترتیب به جای آنکه فرد مجبور باشد هر دو دقیقه یکبار موبایل خود را از جیبش در آورد، قادر خواهد بود که اعلان های ورودی را روی ساعت خود مشاهده نموده و سپس تصمیم بگیرد که آیا به آنها پاسخ دهد یا خیر.

پانزارینو حتی در مقاله خود آینده ای را متصور شده که در آن، ساعت هوشمند به ما کمک می کند که اندکی از حواس پرتی خود کم کنیم و حضور ذهنی بیشتری داشته باشیم.

اما چطور می شود که شرکتی مانند اپل قدم به روی صحنه ای جهانی بگذارد و اظهار کند که بهترین نکته در رابطه گجت جدیدش این است که استفاده کاربر از تلفن همراهش را کم می کند؟

ناگفته نماند که کاربران اپل واچ هنوز هم برای استفاده از آن به آیفون نیاز خواهند داشت و به همین دلیل به نظر نمی آید که این ساعت تهدیدی برای تلفن هوشمند کوپرتینویی ها باشد.

بحث اندکی سنگین است. حتما می پذیرید که بشر امروزی، رابطه بسیار نزدیکی با تلفن هوشمند خود دارد و وابستگی شان به یکدیگر امری دو وجهی است.

بله، زمانی که فرد نگاهی به موبایل خود می اندازد، آسودگی خاطر می یابد و وقتی که باتری آن تمام می شود دچار دلهره و نگرانی می گردد.

اما این وسواس فکری، با آنچه اپل سعی دارد در ویدئوهای مربوط به ساعت هوشمند خود به مخاطب بقبولاند تفاوت دارد.

اعلام قطع وابستگی افراد به تلفن های همراهشان زمانی می تواند به عنوان بهترین مزیت این ساعت ها مطرح گردد که بپذیرم موبایل یک وسیله اضافی است، نه ابزاری برای توانمند سازی مان.

این مسأله همچنین یک موضوع پارادوکسیکال است. چطور می توان به افرادی که از تلفن های همراهشان خسته شده اند، قبولاند که راه نجات از این دستگاه ها، خرید ابزاری دیگر است که باید روی مچ بسته شود و از آن بدتر، هر زمان که پیامی جدید را دریافت می کنند، آنها را باخبر خواهد ساخت.

آیا حس تان این است که بیش از اندازه دستگاه به خود آویزان کرده اید؟ شاید بهتر باشد بر تعداد آنها بیافزایید! بیانیه تیم کوک در این رابطه که ساعت هوشمند اپل «نه تنها با شما بلکه به شما وابسته خواهد بود»، هم از جهاتی جالب توجه است (دیگر مجبور به چک کردن تلفن همراه خود نخواهیم بود) و هم ناراحت کننده و باید بگوییم که این حس نیز تا حدود زیادی به نگرش شما پیرامون تلفن همراهتان وابسته خواهد بود.

البته احتمال قوی تری هم وجود دارد و آن اینکه ساعت مورد بحث به هیچ وجه وابستگی شما را از دستگاه های دیگر کم نخواهد کرد و در عوض برعکس آن عمل می کند.

آیا واقعا پس از خرید این ساعت، از ترس آنکه چیزی را از دست نداده باشید، دیگر گجت خود را چک نخواهید کرد و آیا نگاه کردن به نمایشگر، آن هم در کوتاهترین زمان ممکن می تواند عاملی برای ترغیب فرد به خرید ساعت های یاد شده باشد؟

آیا می توانید در فاصله زمانی میان اعلان های دریافتی، اندکی تمدد اعصاب داشته باشید یا اینکه مرتبا در حالت پیش بینی (در مورد اعلان های آتی) و نیمه هوشیاری به سر خواهید برد؟ زمانی که حرف از تلفن همراه به میان می آید، در مواقعی که می خواهید از فضای بیرون بی خبر باشید، دست کم این امکان برای شما فراهم خواهد بود تا آن را در حالت سایلنت قرار داده و به پشت روی میز بگذارید تا حتی صفحه اش را هم نبینید.

در مقابل، یک ساعت همیشه روشن است و آنطور که تیم کوک گفته بود عملکردش کاملا به شما وابسته است. علاوه بر این، اگر ساعت های هوشمند به نوعی هنجار بدل شوند، هر کسی متوجه خواهد شد که پیامش را دریافت کرده اید و انتظارش این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهید.

اما حالا، اگر با تأخیر به پیام یا تماسی پاسخ دهید، می توانید اینطور دلیل بیاورید که صدای زنگ موبایل خود را نشنیده اید، در مقابل، چنانچه از ساعت های هوشمند استفاده کنید، جواب ندادن به تماس ها یا پیام ها می تواند اینطور تعبیر شود که از آداب چیزی نمی دانید.

امید می رود که در آینده، دستگاه های پوشیدنی باعث کم شدن دلهره های تکنولوژیکی افراد شوند و شاید این مهم ترین رسالتی باشد که بر عهده آنهاست.

اما برخی بر این باورند که چنین دستگاه هایی عاقبت باعث بدتر شدن شرایط می شوند و از این رو شاید بهتر آن باشد که اپل خود را از این موضوع دور نگه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • امیر
    امیر | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بابا ویژه!
    خوشم میاد یجوری با محصولات اپل برخورد میکنید انگار اسمون پاره شده اینا خوردن زمین:دی
    البته سامسونگ نتونسته وابستگی شما رو کم کنه فقط اپل میتونه!
    منطق جالبیه!
    مورد داشتیم میگه اپل همه چیشو خودش میزنه! سامسونگ چی؟ میده گوشیاشو چینیا میزنن طراحیشم کپیه!
    میگن انهو فی زلال مبین
    یعنی همانا ان ها در گمراهی اشکارن

  • رامین
    رامین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

    بنظرم فعلا ساعتهای هوشمند به پختگی لازم نرسیدن و نتونستن مردم رو واقعا توجیه کنن که چرا بهش نیاز دارن و در کل یه موجیه که تو همه تولید کننده ها افتاده و برای عقب نموندن از قافله همشون یه ساعت دادن بیرون.
    مثلا برم ساعت بخرم که دلم بهش خوش باشه که در پارکینگ خونه رو باهاش باز کنم؟؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی