ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشت اتفاق ناگوار که پس از غوطه ور شدن در فضا، برای بدن شما روی خواهد داد

فضا همانند یک خلاء است که نه در آن هوایی برای تنفس وجود دارد و نه هیچگونه فشاری. اگر فضانوردان رو به خورشید قرار گرفته باشند، درجه حرارت برایشان بسیار بالاست و در غیر این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

فضا همانند یک خلاء است که نه در آن هوایی برای تنفس وجود دارد و نه هیچگونه فشاری. اگر فضانوردان رو به خورشید قرار گرفته باشند، درجه حرارت برایشان بسیار بالاست و در غیر این صورت، درجه هوا در حد یخ بندان، پایین می آید. جدا از این موارد، تابش اشعه کشنده ی فرابنفش از طرف سایر ستارگان به سوی فضانوردان را نیز نباید نادیده گرفت.

به هر حال، اگر زمانی، به هر دلیلی خود را غوطه ور در فضا یافتید و لباس مخصوص فضانوردی را نیز بر تن نداشتید، به سرعت کارتان تمام است و سپس اتفاقات ناگوار و عجیبی برای بدن شما خواهد افتاد. پیشتر البته در خصوص سختی های کار فضانوردان و زندگی در فضا برایتان نوشته بودیم، اما این مطلب، شرایط خاص و غیر منتظره ای را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا برخی از این اتفاقات ناگوار را با هم مرور کنیم.

۱- خفگی

در صورتی که بدون بر تن داشتن لباس مخصوص فضانوردی از یک شاتل فضایی، به بیرون پرتاب شوید، به سرعت احساس خواهید نمود که هوا، از شش های شما خارج می شود. همانگونه که گفتیم، در فضا «فشار» وجود ندارد و در صورتی که بخواهید نفس خود را برای مدتی بیشتر درون قفسه سینه نگه دارید، موفق نخواهید بود و این هوا در نهایت به شکل دردناکی از شش ها خارج می گردد. پس به این نتیجه می رسیم که اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، همان ابتدای کار تسلیم شده و نفس خود را خارج کنید، زیرا چند ثانیه بیشتر زنده ماندن، ارزش به جان خریدن چنین دردی را ندارد.

در محیطی نظیر فضا که درصد اکسیژن، صفر است، صرفا ۱۵ ثانیه طول خواهد کشید تا بدن شما تمام اکسیژن موجود در خون را مصرف کند. لحظه ای هم که خون بدون اکسیژن به مغر رسد، کار تمام می شود.

۲- از دست دادن کنترل بدن

در نتیجه ی کمبود اکسیژن، کنترل عملکرد بدن از دست می رود. در سال ۱۹۵۶، دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن، ۱۰۰ عدد سگ در محیطی شبیه سازی شده با فضا و بدون وزن، قرار گرفتند. نتیجه ی آزمایش این بود که نه تنها شش های این حیوانات در چند ثانیه از هوا خالی شد، بلکه محتویات موجود در روده ها نیز به سرعت تخلیه شدند.

۳-  جوش آمدن خون

هر چقدر فشار پایین تر باشد، درجه جوش آمدن مایعات نیز پایین تر می آید. علت جوش آمدن سریع تر آب در ارتفاعات، برای مثال قله کوه، نیز همین موضوع است. در فضا فشاری وجود نداشته و درجه حرارت بدن شما، می تواند عامل جوش آمدن مایعات، نظیر بزاق دهان یا خون موجود در رگ ها شود.

۴- مسدود شدن گردش خون و انفجار مویرگ ها

در مرحله قبل، خونتان به جوش آمده بود. جوش آمدن خون، حباب هایی را ایجاد می نماید که از گردش خون در اندام حیاتی بدن جلوگیری می کنند؛ همین حباب ها در صورت رسیدن به قلب، باعث بروز سکته ی قلبی می گردند. حباب ها همچنین باعث ترکیدن مویرگ ها می شوند و زمانی که این اتفاق روی دهد، پوست انسان به شدت کبود خواهد شد.

the-17-minute-take-in-gravity-is-a-masterpiece

۵- تورم بدن

در صورتی که خون در بدن به جوش آید، بخارهایی به همراه خواهد داشت که در نهایت باعث تورم می گردد. ناسا در این خصوص معتقد است که بر خلاف تصور موجود در فیلم های علمی-تخیلی، بدن انسان در این شرایط منفجر نشده و حتی چشم ها نیز از حدقه بیرون نمی زنند؛ اما در هر صورت اندام شما می توانند به شکل دردناکی باد کنند.

۶- سوختگی ناشی از نور خورشید

در این مرحله شما خیلی وقت است که فوت کرده اید و البته بدنتان هم باد کرده، اما هنوز هم دردسرها، پایانی ندارند. درصورتی که هنگام بیرون کشیده شدن از شاتل فضایی، با نور خورشید رو به رو شوید، در اصل باید با گرمایی معادل با 121 درجه سلسیوس مقابله کنید. این درجه، به معنای سوختگی بسیار سریع پوست است.

۷- پرتوهای مضر

جدا از مشکلاتی که یاد شد، بدن شما از سوی سایر ستارگان نیز پرتوهای کشنده ای را جذب خواهد کرد. اشعه گاما، X-Ray و UV برخی از این تشعشعات مضر هستند. اگر طرفدار کتاب های مصور و کامیک هستید، باید بگوییم که متاسفانه بر خلاف تصورتان، این تشعشعات شما را به یک ابرقهرمان نظیر Superman، بدل نخواهد کرد. حتی زمانی که بدون لباس مخصوص، از شاتل بیرون کشیده شوید و لحظاتی بعد دوباره به هر طریقی، به آن برگردید، احتمال مرگ زودهنگام شما به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن بدن با اشعه های مضر و درنتیجه جهش سلولی بسیار بالا خواهد بود. در حالتی خفیف و خوش بینانه تر، مبتلا به سرطان خواهید شد.

۸- یخ زدن

قبلا گفتیم که رو به رو شدن با نور خورشید، گرمای ۱۲۱ درجه را به همراه خواهد داشت. اگر با نور خورشید رو به رو نشوید، سرمای منفی ۲۲۶ درجه انتظار شما را خواهد کشید. البته ناسا معتقد است این درجه در فضا موجب مرگ شما نخواهد شد.

علت علمی مساله این است که گرما، انتقال پیدا می کند. زمانی که در فضا سرگردان هستید، عضله های شما همچنان گرما تولید می کنند و این گرما، در محیطی نظیر فضا، جایی برای منتقل شدن نخواهد یافت. در نتیجه می توانید یخ زدن را از بلاهای این لیست خط بزنید.

در صورت گیر افتادن در فضا، امید خود را از دست ندهید

دانشمندان در سال ۱۹۵۶، بر روی شامپانزه ها آزمایش مشابهی را صورت دادند. آنها این حیوانات را برای مدت ۳.۵ دقیقه در خلاء و بدون هوا، در محیطی دقیقا مشابه با فضا نگه داشتند. برخی از شامپانزه ها هیچ مشکلی نداشتند ولی یکی از آنها، بر اثر حمله ی قلبی جان خود را از دست داد. از سوی دیگر ۳ دقیقه پس از خارج شدن این حیوانات از محیط مذکور، یکی دیگر از آنها نیز به زندگی خاتمه داد.

در نهایت می توان گفت بزرگ ترین مشکلی که شما را در چنین شرایطی تهدید می کند، خفگی است و در صورتی که در کمتر از ۶۰ ثانیه بتوانید خود را از آن محیط خارج کرده و به داخل فضاپیما برگردید، شاید بتوانید زنده بمانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • امین
    امین | ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

    یک نمونه عکس جالب از لباس فضانوردان ایرانی در فضا
    http://s3.picofile.com/file/8207156200/1.jpg

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی