ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری های جدید اپل، شگفتی ساز واقعی در کنفرانس خبری اش بودند

هیجان انگیزترین بخش از مراسم اپل در هفته ای که گذشت، نه ساعت هوشمند 10 هزار دلاری آن و مک بوک طلایی، بلکه تکنولوژی باتری جدیدش بود که می تواند اثری قابل توجه بر عملکرد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

هیجان انگیزترین بخش از مراسم اپل در هفته ای که گذشت، نه ساعت هوشمند 10 هزار دلاری آن و مک بوک طلایی، بلکه تکنولوژی باتری جدیدش بود که می تواند اثری قابل توجه بر عملکرد محصولات آتی این کمپانی، از جمله آیفون داشته باشد.

این فناوری جدید هم اکنون نیز در مک بوک بسیار باریک کمپانی مورد بحث به کار گرفته شده؛ مهندسان اپل برای ساخت این اثر هنری 13.1 میلیمتری و تأمین شارژ مورد نیاز نمایشگر رتینای 12 اینچی آن باید یک باتری کاملا جدید را طراحی می کردند.

آنچه تیم مهندسان کوپرتینو موفق به ساختش شده اند، در نوع خود کاملا جدید است و می تواند تا 35 درصد بر ظرفیت یک باتری بیافزاید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ممکن است این فناوری را در سطح بسیار پایینی تصور کنید، با این حال باید بگوییم که طرح ارائه شده از سوی متخصصان کمپانی مذکور در نوع خود کاملا مبتکرانه است و آنطور که جف چمبرلین، مدیر اجرایی مرکز مشترک پژوهش های ذخیره سازی انرژی (Joint Center for Energy Storage Research) اعلام نموده، تکنولوژی مذکور، شیوه ای کاملا نوین را در تفکرمان پیرامون باتری ها پی ریزی می کند.

باز اندیشی در مورد باتری

سل باتری های لیتیومی یونی حاوی لایه هایی از صفحات باریک آلومینیوم یا مس است که سطح رویی شان با موادی خاص و همچنین پلاستیک پوشانده شده تا بتوانند یون های لیتیومی را جذب نمایند و هرکدام از این لایه ها نیز ضخامتی برابر با چند میکرون دارند.

براساس پرونده مربوط به پتنتی که در سال 2012 میلادی توسط اپل به ثبت رسید، مهندسان کمپانی مورد بحث موفق شده اند که صفحات انباشه شده از الکترود را در داخل پیل هایی با ابعاد دلخواهد خود قرار دهند.

پس از این مرحله، پیل ها که اندازه های مختلفی دارند روی یکدیگر قرار داده می شوند و با این کار مهندسان اپل می توانند تا هر میزان باتری که در نظر دارند را داخل یک فضای مشخص بگنجانند.

اپل می گوید که برای اسمبل کردن پیل های باتری در داخل مک بوک از دوربین های فوق العاده پر سرعتی بهره گرفته تا بتواند از بدنه و خود باتری عکس بگیرد. به این ترتیب آنها قادر بودند تفاوت های اندکی که ممکن است در حین فرایند تولید این محصول در هر یک از آنها به وجود آید را مشخص نمایند.

به لطف همین مسأله، اهالی کوپرتینو موفق شدند که با بالاترین دقت ممکن، باتری ها را در بدنه مک بوک های تولیدی شان قرار دهند.

علاوه بر این، بر اساس آنچه روز دوشنبه از سوی این شرکت اعلام شد، فرمول شیمیایی درون پیل های مک بوک جدید نیز تغییر یافته، اما این مسأله هیچگونه اثری بر شکل منحصربفرد باتری های این شرکت نگذاشته و صرفا ترکیب مواد درونی شان را دستخوش تحول نموده.

طبق اعلام این کمپانی، باتری مک بوک جدید می تواند تا 9 ساعت دوام بیاورد که این میزان اندکی از عمر 12 ساعته مک بوک ایر 13 اینچی کمتر به نظر می آید، اما باید در نظر داشته باشید که باتری به کار گرفته شده در  محصول جدید باید انرژی مورد نیاز برای صفحه نمایش رتینا با تراکم پیکسلی بالایش را تأمین کند.

مک بوک پرو 13 اینچی با نمایشگر رتینا تا 10 ساعت شارژ را نگه می دارد و مدل 15 اینچی اش هم تا 8 ساعت شارژ دارد.

از این رو می توان اینگونه نتیجه گرفت که عمر باتری لپ تاپی که در حدود 680 گرم از مدل قبلی اش سبک تر شده و 2 اینچ هم باریک تر گشته (در قطورترین بخش آن) اگر از محصولات پیشین بیشتر نباشد، با آنها برابری می کند که این مسأله به خصوص با در نظر داشتن چیپست نسبتا پر مصرف Core M در مک بوک جدید، فوق العاده است.

ابتکاری که به دیگر محصولات اپل سرایت خواهد کرد

اما نکته جالب تر در این رابطه آن است که، در حالی که مک بوک نخستین محصول مصرفی بهره مند از این تکنولوژی است، تردیدی نخواهد بود که در آینده نه چندان دور، شاهد استفاده از فناوری یاد شده در دیگر محصولات کمپانی مورد بحث خواهیم بود.

فرایند ارتقاء و عرضه مدل های جدید آیفون به شیوه ای مستمر و ادامه دار در حال انجام است و همین مسأله باعث می شود که حتی اعمال کوچک ترین تغییرات سخت افزاری در مدل های ثانویه آنها (مدل های دارای حرف S، مثلا آیفون 4S) دشوار به نظر بیاید.

اما با در نظر داشتن تغییر قابل ملاحظه ای که امسال در آیفون 6 و iPhone 6 Plus شاهدش بودیم، پیش بینی مان این است که مدل اس این دو محصول، همراه با فناوری مذکور ارائه گردند.

علاوه بر این، انتظار می رود که این تکنولوژی به آیپد و مدل های آتی مک بوک ایر یا مک بوک پرو (که هر دویشان در مراسم روز دوشنبه اپل با تغییرات اندکی روبرو شدند) نیز راه یابد.

حتی اگر این فناوری بلافاصله در محصولات جدید اپل به کار گرفته نشود نیز تردیدی نخواهد بود که بالاخره روزی شاهد کاربردشان در محصولات این کمپانی باشیم.

کایل واین از کمپانی iFixit اظهار داشته که یکی از مهم ترین نتایج اختراع این فناوری، اثراتی است که بر طراحی محصولات در گروه های مختلف خواهد گذاشت.

به گفته وی، تکنولوژی مذکور دست طراحان صنعتی را برای ساخت هر آنچه که در ذهن دارند باز می گذارد و باعث می شود که پس از اتمام پروسه طراحی محصول به فکر باتری آن باشند نه اینکه با در نظر داشتن باتری، اقدام به این کار نمایند.

تا به امروز طراحان سخت افزاری نقش یک برده را در قبال ابعاد باتری مورد نیاز برای یک کالا داشته اند و حتی مجبور بوده اند که یک چهار گوش یا چهار ضلعی با لبه های گرد را برای جایگذاری این قطعه در داخل بدنه در نظر بگیرند.

بنابراین، اپل طبیعتا طراحی جدیدی را ارائه کرده که جانی آیو و تیمش را از مشکلات اینچنینی رها کرده و به آنها اجازه می دهد که قوه تخیل شان را از حصارها آزاد کرده و غیر ممکن ها را ممکن کنند.

علاوه بر قالب مربعی شکل باتری ها در مک بوک، این فناوری در فضاهای دایره ای، مثلثی و اشکال دیگر نیز قابل استفاده است، اما این بدان معنا نیست که در آینده شاهد ارائه یک آیپد ذوزنقه ای شکل از سوی اپل خواهیم بود.

ممکن است فناوری مورد بحث در نهایت به شکل گیری افکاری غیر متعارف در مورد طراحی یک محصول منجر شود و برای نمونه به تغییر جایگاه قرار گیری باتری مک بوک های آتی بیانجامد.

اما تغییر طراحی باتری های به کار گرفته شده در محصولات اپل به هیچ وجه به معنای کم شدن عمرشان نیست؛ مک بوک جدید، درست همانند لپ تاپ های دیگر این کمپانی تا 1000 مرتبه شارژ عمر مفید دارد.

یکی از ایرادات این باتری آن است که به بدنه متصل شده و به همین دلیل تعویض آن اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود و به همین دلیل باید تا زمانی که یک لپ تاپ جدید را خریداری نمایید دوام بیاورد.

از این رو به نظر می رسد که اپل قصد ندارد عوض کردن باتری لپ تاپ های تولیدی اش را برای کاربران خود راحت تر نماید.

عاقبت، نوآوری های تازه ای در محصولات ذخیره سازی انرژی برای ابزارهای موبایل ارائه می گردد و دفتر زندگی باتری های لیتیومی یونی نیز بسته خواهد شد.

اما شاید رسیدن به چنین آینده ای مستلزم گذر زمانی طولانی باشد. از سویی اپل نیز نمی تواند کنار بنشیند و منتظر ارائه فناوری هایی از این دست باشد و به خاطر همین مسأله است که حالا شاهد ارائه محصولاتی با عمر باتری بی نظیر از سوی این شرکت هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

    جک قشنگی بود کلی خندیدم چیپ پر مصرف core M
    اگه این پر مصرفه پس حتما core i7 بخاری برقی یا لامپ 1000 هستش
    من موندم چه سودی داره براتون که همه جوره میخواید از اپل دفاع کنید

  • هدست واقعیت مجازی ایرانی فونیکس
    هدست واقعیت مجازی ایرانی فونیکس | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

    این فوق العاده است. امیدوارم یه روزی به دست ما هم برسه

  • TROOL
    TROOL | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    از این باطری تو ساعت ش هم استفاده شده؟

  • میلادخانه
    میلادخانه | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    اپل کارش درشته.تایید میشه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی