ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان موفق به تولید پوست مصنوعی آفتاب پرست شدند

هفته ای که گذشت، هفته ی آفتاب پرست ها بود؛ در روز سه شنبه دانشمندان اعلام کردند که بالاخره توانسته اند راز تغییر رنگ پوست بدن این دسته از موجودات را کشف کنند. صرفا یک ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

هفته ای که گذشت، هفته ی آفتاب پرست ها بود؛ در روز سه شنبه دانشمندان اعلام کردند که بالاخره توانسته اند راز تغییر رنگ پوست بدن این دسته از موجودات را کشف کنند. صرفا یک روز از این خبر گذشته بود که اعلام شد دانشمندان موفق شدند پوست آفتاب پرست را به شکل مصنوعی نیز تولید نمایند.

آفتاب پرست ها جز دسته ی بسیار محدودی از موجودات هستند که قادرند به میل خود، رنگ پوستشان را تغییر دهند. دلیل هایی هم برای انجام این اقدام وجود دارد، از استتار گرفته تا شکار و یا حتی جلب توجه یک آفتاب پرست دیگر؛ اما این اتفاق در پوست این حیوانات توسط میزان سازی ساختارهای پوست که در حد بسیار ریزی هستند و تغییر شکل دادنشان صورت می گیرند تا نور را به نوعی دیگر بازتاب دهند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تغییر رنگ در بدن آفتاب پرست ها عملی بسیار ساده است؛ لایه ای از پوست آنها شامل نانوکریستال هایی می شود که بازتاب نور را بر اساس فضایی که در آن قرار دارند، تغییر می دهد. زمانی که آفتاب پرست در آرامش و حالت بدون حرکت ایستاده، پوستش صرفا یک رنگ است اما زمانی که شروع به فعالیت می کند، این نانوکریستال ها در پوست جانور مورد بحث، پخش شده و باعث تغییر رنگ آن می گردند. این کشف، هفته ی گذشته در مجله ی Nature Communications نیز منتشر شد.

plikbam8xywt6ahy6tnc

دانشمندان با استفاده از الگوی به کار رفته در پوست آفتاب پرست، قادر شدند تا شیار های رنگ مصنوعی را در مقیاسی بسیار کوچک تولید کنند. اجزا و شیارهای به کار رفته در این پوست مصنوعی به حدی کوچک هستند که می توان گفت صدها بار از موی انسان نیز باریک ترند و هر کدام از این شیار ها می تواند طرح رنگی خاص را از خود ارائه دهد.

با کم یا زیاد کردن فضا در میان این شیارها، می توان به خوبی رنگ دلخواه و بازتاب مطلوب را به دست آورد؛ به این معنی که در زمان کشیده شدن و هر گونه حرکتی در پوست مصنوعی، همانند نمونه واقعی، دچار تغییر رنگ می شود.

etuqlzgwy6pmcvnsalke

دانشمندانی که موفق به ساخت این پوست مصنوعی شده اند، امیدوارند به زودی کشف آنها در سایر وسایل نظیر نمایشگر و خودروها، مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • حسن
    حسن | ۲۹ اسفند ۱۳۹۳

    اگه تکنولوژیش پخته بشه فکر نکم دیگه کسی سراغ نمایشگر های lcd یا led یا حتی نمایشگر های منعطف گجت های پوشیدنی امروزی یا حتی واقیت افزوده بره!!
    جدا یه لحظه تصور کنین.شبیه فیلمای سایبرپانکی از اونور بوم میشه :-)

  • احسان
    احسان | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    آفتاب پرست عشق منه، خیلی حیوون خنگیه مثل پنگوعن. هرکی مث منه + بده :D

  • pooli
    pooli | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    حتی جلب توجه یک آفتاب پرست دیگر
    معنی عمیقی توش نهفته
    :D

  • عرفان
    عرفان | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    واااااایییی نمایشگری که نور بکگراند نداره!!! مثل ای-اینک ولی رنگی!! عجب چیزی بشه

  • رضا
    رضا | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    لا مصب چشمش هم از تکنولوژی 16 میلیون رنگ پشتیبانی میکنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی