ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت از کسب و کار ویندوز فون خود دست نمی کشد؟

معمولاً با اتمام هر سه ماهه ی سال و انتشار آمار و ارقام مرتبط به سهام پلتفرم های موبایل شرکت های گوناگون از بازار تلفن های هوشمند، اینطور به نظر می رسد که مایکروسافت و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۳

معمولاً با اتمام هر سه ماهه ی سال و انتشار آمار و ارقام مرتبط به سهام پلتفرم های موبایل شرکت های گوناگون از بازار تلفن های هوشمند، اینطور به نظر می رسد که مایکروسافت و ویندوز فون این کمپانی، بازهم دچار تنزل شده اند.

در چنین مواقعی بسیاری از افراد و حتی اصحاب رسانه، همگی در اظهار نظری واحد شرکت مورد بحث را به چالش کشیده و ابراز می دارند که شاید زمانش رسیده تا آنها از توسعه و کوشش برای کسب سهم بیشتر توسط ویندوز فون دست بکشند.

وب سایت WMPowerUser در این رابطه می نویسد که حتی ساتیا نادلا هم جز هواداران کسب و کار پلتفرم تلفن های هوشمند ردموندی ها نیست و یکی از افرادی محسوب می گردد که به شدت و سرسختانه با خرید واحد موبایل نوکیا و ادغام آن با مایکروسافت مخالف بوده است.

همچنین در سوی دیگر نباید از خاطر برد که با وجود سرمایه گذاری مداوم و سنگین بر روی ویندوز فون، این پلتفرم هرگز نتوانسته به سوددهی مناسبی دست پیدا نماید و حتی در بازار آمریکا هم جایگاه خوبی ندارد. اما چرا اهالی ردموند با همه ی این تفاسیر حاضر به دست کشیدن از این سیستم عامل نبوده و بازهم بر حفظ کسب و کار مرتبط به آن اصرار می ورزند؟

برای دریافتن پاسخ این پرسش در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت پس از زیان های بسیار و کوشش های منجر به شکست در راستای بهبود شرایط ویندوز فون، اکنون سه گزینه را در مقابل خود مشاهده می کند:

  • ۱- به صورت کامل از تولید تلفن های هوشمند و توسعه ی یک پلتفرم ویژه برای آنها کنار بکشد.
  • ۲- یک نسخه ی منشعب از اندروید را برای خود پدید آورده و موبایل هایش را بر همین اساس به بازار عرضه نماید.
  • ۳- شروع به تولید و فروش تلفن های هوشمند اندرویدی نماید.

windows-10-phone

اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد توسعه ی پلتفرم موبایل خود را متوقف و همه ی تمرکزش را به سیستم عامل هایش در زمینه ی تبلت ها و همینطور کامپیوترهای شخصی انتقال دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چنین شرایطی و در کوتاه مدت احتمالاً آنها سود دهی بهتری را تجربه نموده و از شر زیان های قبلی هم خلاص می شوند و البته قادر خواهند بود تا همه ی حواس شان را بر روی تولید اپ های مناسب برای دو سیستم عامل اندروید و iOS بگذارند.

با این روند بیشتر کاربران مایکروسافت اسمارت فون هایی مجهز به پلتفرم های موبایلی گوگل و اپل خواهند داشت و کمپانی مذکور که حالا از قید و بند توسعه ی ویندوز فون خلاص شده، می تواند بهترین پشتیبانی لازم از آنها را در سیستم عامل هایی که متعلق به خودش نیست به عمل آورد.

چنین وضعیتی ردموندی ها را به ذات اصلی شان یعنی شرکتی که در زمینه تولید نرم افزار و ارائه ی خدمات مرتبط فعالیت دارد باز می گرداند و دردسرهای ساخت سخت افزارهای تازه را نیز از سرشان کم می کند.

اما در سمت مقابل بسیاری از تلاش هایی که تا کنون برای ویندوز فون صورت گرفته، لازم است برای پلتفرم مختص تبلت ها ادامه یابد و همچنین این ریسک وجود دارد که با تغییر قوانین از جانب اهالی کوپرتینو و یا مانتین ویو، ردموندی ها دیگر قادر به ارائه ی نرم افزار و خدمات برای دو سیستم عامل iOS و اندروید نباشند.

ضمناً سایر شرکت ها کماکان با ارائه ی محصولات مختلف (مانند کروم بوک ها، سیستم عامل کروم، مک بوک، سیستم عامل OS X و...) می توانند به پلتفرم دسکتاپ مایکروسافتی ها حمله ور شده و تلاش کنند به بازار آن لطمه برسانند، این اتفاق در حالی رخ می دهد که دست ساکنین ردموند خالی بوده و قادر نیستند به پلتفرم های کلیدی رقبا ضربه ای وارد نمایند.

microsoft-compared-to-apple-and-yahoo-we-are-not-overpaying-our-new-ceo

در کنار همه ی موارد بالا نباید از یاد برد با ویندوز فون، مایکروسافت یک پکیج کامل از راه حل ها را به صاحبان کسب و کار ارائه می نماید و بدون آن، مجموعه ی پیشنهادی این شرکت دچار ضعف قابل توجهی می گردد. آنها در طی سال های اخیر یکی از موفق ترین کمپانی ها در زمینه ی ارائه ی راهکارهای تجاری بوده اند و از دست دادن این جایگاه برایشان بسیار گران تمام خواهد شد.

با توقف کامل ویندوز فون پلتفرم کلی مایکروسافت در دراز مدت دچار نقص می گردد. آنها باید به شدت تلاش کنند تا بتوانند ثابت نمایند آنچه در حال ارائه اش هستند از بسته های جامعی که از جانب گوگل و اپل عرضه می گردد بهتر است و رفته رفته بدل به شرکتی از هم گسیخته و غیر منسجم می گردند که به دستاوردهای رقبایش اتکا دارد.

Nokia-x (3)

ایجاد یک نسخه ی منشعب از اندروید، همانند آنچه که آمازون انجام داده، سبب می گردد تا مایکروسافت پلتفرمی تحت سلطه خودش را دارا باشد و اپهایی که با سیستم عامل موبایل گوگل سازگاری دارند را توسعه دهد. از طرف دیگر این بدان معناست که ردموندی ها به صورت پیش فرض قادر به بهره گیری از اکثریت اپهای اندرویدی خواهند بود، هر چند که این موضوع به قیمت ایجاد یک فروشگاه تازه تمام گردد.

اما نکته در اینجاست که شاید گوگل با ایجاد قابلیت های انحصاری و خاص در نسخه های آتی اندروید خود، کاربرد نسخه های منشعب این سیستم عامل را زیر سئوال ببرد. با اتخاذ چنین سیاستی از جانب رقیب، کاربران با دو انتخاب مابین نسخه ی اصلی اندروید و موبایل هایی با یک سیستم عامل غیر موجه از جانب مایکروسافت روبرو می گردند. این شرایطی است که فایرفون آمازون قبلاً با آن مواجه شده و البته همه ی ما نیز از نتیجه ناخوشایندش آگاه هستیم.

گزینه ی آخر یعنی روی آوردن به تولید تلفن های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید، که در آنها اپ ها و سرویس های مایکروسافت نصب شده باشند، سبب می گردد کمپانی مورد بحث سخت افزاری را تولید نماید که هیچ کنترلی بر روی پلتفرم نرم افزاریش ندارد. در این حالت شاید اگر ردموندی ها هرگز موبایلی نمی فروختند اوضاع بهتر بود، زیرا حالا باید با رقیب کهنه کاری مانند سامسونگ که چشم دیدن هیچ شرکت تازه ای در بازار را ندارد رقابت نمایند.

ادامه دادن راه ویندوز فون علی رغم همه ی مشکلات موجود چندین مزیت مشخص و البته مهم را برای مایکروسافتی ها در پی دارد.

  • ۱- آنها حداقل می توانند بخشی از هزینه های صورت پذیرفته را باز گردانند یا در بهترین حالت هزینه ها و درآمدها را سر به سر نمایند.
  • ۲- در اختیار داشتن پلتفرم انحصاری، خیالشان را از این بابت راحت می نماید که با دگرگون شدن قوانین گوگل و اپل و کوتاه شدن دستشان از سیستم عامل های آنها، هنوز جایی برای عرضه ی محصولات و خدماتشان در تلفن های هوشمند باقی مانده است.
  • ۳- ارائه ی یک پکیج کامل از راه حل ها به صاحبان کسب و کار و مشتریان شرکتی.
  • ۴- با نزدیک بودن ذات تبلت ها و موبایل ها به یکدیگر، احتمالاً بسیاری از تلاش ها و دستاوردهای ردموندی ها علاوه بر اسمارت فون ها در دسته ی دیگری از گجت ها، یعنی تبلت ها نیز کاربردی خواهند بود.
  • ۵- اگر روزگاری فرا برسد که بازار کامپیوترهای شخصی رو به زوال رفته و آینده واقعاً به صورت کامل به موبایل تعلق یابد، آن زمان ویندوز فون می تواند مایکروسافت را به جد از بحرانی بزرگ نجات دهد.

با این تفاسیر ویندوز فون اگرچه چندان قدرتمند نیست ولی اسلحه ای محسوب می شود که حداقل رقبای مایکروسافت به خاطر آن، از حمله ی همه جانبه به این شرکت دوری می جویند و کنار گذاشتن چنین سلاحی به یقین عواقبی وخیم خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (53 مورد)
  • Akbarlotfi Akbarlotfi
    Akbarlotfi Akbarlotfi | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵

    ویندوز فون 10 دارم آشغاله

  • مهدی
    مهدی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    وینفون خیلی عالیه اما چند مشکل بزرگ داره که واقعا منو از وبنفون زده می کنه
    ۱.نرم افزار دانلود درست و حسابی نداره(پولیه)
    ۲.بعضی از نرم افزار هاش ناقصه (لاین که نمی دونم برخی دوستان جی میفرستن که این دستگاه من می گه تو ویندوزفون پخش نمی شه حالا مهم نیست که چیه ولی خوب یک نقص بزرگه و اینستاگرام که دایرکت نداره)
    ۳.نرم افزار پخش دریت و حسابی نداره
    ۴.مرورگر درسته اکسپلورر بسیار سریع و عالی هست ولی خیلی مشکلات داره مثلا این که پرداخت آنلاین نمی شه باهاش انجام داد
    البته ۴ مورد بالا خلاصه می شه تو یک شماره و اون هم اینه که نرم افزار هاش کمه
    اما مزیت هاشو بگم کسی حوصله نمی کنه بخونه از نظر من باید با هر مقدار پولی که داری یک اندرویدی ساده+ یک ویندوزفونی ساده(فقط رم ۱گیگ داشته باشه) بگیریم من چند وقته لومیا ۶۳۵ دارم راضیم ازش اما موارد بالا اذیتم می کنه و چون کامپیوتر و موبایل دیگه ای هم نیست واقعا زجرم می ده

  • Between the Rays
    Between the Rays | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    wow

  • رضا
    رضا | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

    اولین نظرمه تو دیجیاتو اینم بگم نظر شخصیه و مال خودم بنظر من تو iosبه اندازه پولی که میدی اش نمیخوری و بیشتر به خاطر ایفون بودن پول میدی تو اندروید هم دوستان این همه از امنیت صحبت میکنند تا حالا که دارم اندروید استفاده میکنم هیچ انتی ویروسی نصب نکردم و تا حالا هم ویروسی برا اندروید ندیدم در مورد هنگ و لگ هم هنگ رو تا حالا مشاهده نکردم ولی لگ تا دلت بخواد اونم اینه که iosداره فقط برا یدونه ایفون اپدیت میده ولی اندروید چی چند تا گوشی اندرویدی هست یه مقایسه کنید خوب معلومه مال اپلخیلی بدون باگ و روان خواهد و وین فون هم که روی همه رو کم کرده و تو اپدیت در مقایسه عددیو کیفی نسبت به هر دو بهتر عمل کرده در مورد اپ وبازی انصافا اگه وین فون افیس رو نداشت عملا هیچ بود ایفون هم به زور پول بازی های بهتری داره وبا کیفیت بهتر ولی خوبیش اینه که داره اندروید هم اگه open source نبود این همه اپ نداشت چون حامی مالی چون اپل ندا ه در اخر اگه مایکروسافت بتونه کاری کنه اپ های pc رو موبایل اجرا بشه خیلی خوبه و من به شخصه از مریدان مایکروسافت میشم دوستان دقت کنید الان گوشی ها میتونن در حدود 90درصد از اپ های pc و اکثر بازی های تا قبل سال 2005pc رو اجرا کنند و منظور من ابدا بازی های سنگین جدید نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی