ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت از استراتژی های جدیدش برای کسب درآمد سخن گفت

مایکروسافت از سال گذشته تا بحال، تحولات بسیاری را به خود دیده و کارهایی را انجام داده که بعضی اوقات اهالی تکنولوژی را انگشت به دهان گذاشته است. لایسنس مجانی ویندوز و ویندوزفون برای سازندگان موبایل و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

مایکروسافت از سال گذشته تا بحال، تحولات بسیاری را به خود دیده و کارهایی را انجام داده که بعضی اوقات اهالی تکنولوژی را انگشت به دهان گذاشته است. لایسنس مجانی ویندوز و ویندوزفون برای سازندگان موبایل و کامپیوترهای شخصی، آفیس مجانی برای iOS و اندروید، خرید شرکت هایی که اپلیکیشن هایی مجانی را ارائه می دهند و ...

این اقدامات شجاعانه باعث گشته اند تا بسیاری از کاربران، اهالی ردموند را تحسین کنند اما در هر صورت، همچنان یک سوال در ذهن باقی می ماند؛ مایکروسافت چطور به درآمد می رسد؟ جواب این سوال، Freemium است. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر به کاوش در این زمینه و نوع کسب درآمد مایکروسافت از سرویس های Freemium اش بپردازیم.

سیستم کسب درآمد مایکروسافت، تا به حال بر پایه های فروش لایسنس ویندوز به شرکت های سازنده سخت افزار و سازمان ها استوار بوده است. این استراتژی، باعث شد تا مایکروسافت به غول نرم افزاری امروزی تبدیل شود و بتواند بر بازار کامپیوترهای شخصی به شکل کامل، چیره گردد.

بخش موبایل، به هیچ عنوان نتوانسته خود را به پیروزی های پیشینیان گره زند، در نتیجه، مایکروسافت به عوض نمودن استراتژی هایش در برخی زمینه ها روی آورده.

امروز در کنفرانس Convergence مایکروسافت، Chris Caposella، مدیر تبلیغات این غول نرم افزاری، لب به سخن گشود و از سیاست های پیروی قوانین Freemium گفت. اما ابتدا بیایید Freemium را تشریح کنیم؛ به زبانی ساده،‌ به اپلیکیشن یا سرویس هایی که در سال اول به شکل رایگان در اختیار مصرف کننده گذارده شده و برای استفاده در سال های آتی، مبلغ اندکی را طلب می کنند، Freemium می گوییم. واتزاپ، نمونه ای بسیار آشنا از Freemium برای کاربران ایرانی است.

Caposella توضیح می دهد که برنامه ی مایکروسافت شامل چهار بخش اصلی می گردد: اکتساب، تعامل، رونق و کسب درآمد.

مایکروسافت با ارائه ی سرویس یا اپلیکیشن مجانی به کاربران، باعث استفاده آنها از سرویس ها می شود. این در اصل همان بخش اول یعنی اکتساب است. بخش دوم، یعنی تعامل، به معنی استفاده ی کاربران از آن اپلیکیشن یا سرویس مجانی و البته آشنا شدن با اکوسیستم کلی فضای سرویس های مایکروسافت است. بخش سوم، یعنی رونق دادن، به معنی پیدا شدن طرفداران جدید برای ادامه ی چرخه های پیشین بوده که البته مایکروسافت پیشتر از این، نتوانسته در این بخش به خوبی عمل کند. بخش آخر، یعنی کسب درآمد هم از سوی افرادی که به سرویس ها عادت پیدا کرده اند و می خواهند از سایر امکانات آن نیز استفاده کنند حاصل خواهد شد.

گوگل در ازای استفاده از سرویس هایش، یا از اطلاعات کاربران بهره می گیرد و یا برایشات تبلیغات را به نمایش می کشد؛ اما مایکروسافت اعتقاد دارد کاربران در نهایت برای سرویسی که به آن اعتیاد یافته اند، پول خواهند شمرد.

microsoftvsgooglevsapple.0

Caposella با گفته هایش برای اولین بار به شکل رسمی عنوان کرد تا مایکروسافت چگونه با استراتژی های جدیدش به جنگ اکوسیستم اپل و گوگل خواهد رفت. مدیرعامل سابق این شرکت، بالمر، در چند ماهه پایانی عمر کاری اش هم به موضوعات و سیاست های جدید اشاره ای داشت.

مدیر بازاریابی مایکروسافت در ادامه گفت: «اگر به تبلیغات تلویزیونی اپل در ایالات متحده نگاهی بیاندازید، صرفا آیفون و آیپدها را خواهید دید ولی باز هم می توان اکوسیستم یکپارچه را در آنها حس کرد. در نتیجه، اهالی کوپرتینو می توانند تمرکز خود را در تبلیغات، بر روی بخش بسیار کوچکی از محصولاتشان گذاشته و همچنان موفق باشند. مشتریان اپل پس از خرید کوچک ترین محصول این شرکت، می بینند که چطور تمام گجت ها مهندسی شده اند تا به یک دیگر متصل شوند و بدون هیچگونه تبلیغات، خود کاربر به سراغ محصولات بعدی این کمپانی خواهد رفت.»

Caposella به صراحت می گوید که مایکروسافت نیز همین استراتژی را برای خط محصولات و سرویس هایش اتخاذ نموده؛ وی سپس از سرفس پرو ۳ و ادغامش با OneNote می گوید: «مجبور شدیم تا تیم ویندوز را متقاعد کنیم تا با تیم سرفس کار کنند، سپس نیز آن دو را متقاعد کردیم تا با تیم OneNote همکاری کنند.»

در نهایت نیز سرفس به جایی رسیده که در تبلیغاتش مک بوک را به سخره گرفته و باعث گشته تا ردموندی ها به خود ببالند. از طرف دیگر، کورتانا کاربران را به سوی Bing رهسپار می کند تا اعتیاد آنها به گوگل کم کم پایان یابد. «اگر از کورتانا استفاده کنید، رسما کاربر بینگ شده اید. ما به این شکل، موتور جستجوی مذکور را به موبایل های ویندوز فونی و البته کامپیوترهای دارای ویندوز ۱۰ خواهیم آورد.»

تکرار ویژگی های گوگل کار سختیست اما کم کم، کورتانا می خواهد شما را به Bing عادت دهد. غول نرم افزاری در خصوص Outlook.com و ادغامش با اسکایپ نیز رویه ای مشابه را در پیش گرفته است.

cortana.0

در ادامه، Caposella می گوید: «می دانیم که به زمانی برخورده ایم که بیشتر کاربران در حال انتخاب اکوسیستم نهایی خود هستند و پس از آن، سخت می توان نظرشان را تغییر داد. ما به هیچ عنوان نظم و یک پارچگی را که در محصولات و سرویس های اپل یا گوگل دیده می شوند را نداریم.»

گفتن چنین سخنانی از سوی یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، نشانگر این است که اهالی ردموند به خوبی می دانند در کجای میدان ایستاده اند و دلشان، پیشرفت می خواهد. آنها دریافته اند که کارهای بسیاری برای انجام دادن دارند تا بتوانند فاصله ی خود را با رقبا کاهش دهند. مشخصا، ویندوز ۱۰ در این بخش به کمک این شرکت خواهد شتافت و وعده های نوید بخشی با اپلیکیشن های فراگیرش و البته اجرا شدن بر روی تمام محصولات به شکلی یک پارچه خواهد داد. اما حقیقت اینجاست که ویندوز ۱۰، نجات بخش نهایی مایکروسافت نخواهد بود؛ صرفا می آید تا پایه و زیرساختی برای اتصالات و یکپارچگی در میان اپلیکیشن ها و سرویس های شرکت مذکور در ویندوز باشد. از طرف دیگر، نکته ی جالب اینجاست که شرکت مورد بحث، جدا از یافتن راهی برای نزدیک تر شدن به iOS و اندروید، دست به هر تلاشی می زند تا اعتیاد به «گوگل» را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • کیوان
    کیوان | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    چه خوب میشد اگه بیخیال جمله : "شرکت مورد بحث" یا " شرکت مذکور" می شدید
    مایکروسافت، خیلی راحت و با کلاس

    انصافا توی اکثر متن هاتون به کار می برید. تا حالا دقت کردید؟؟

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    مایکروسافت فعلا میخواد با نمومه های مشابه های بسیار عالی کاربران علاوه بر نرم افزار به سخت افزار هم علاقه مند کنه تو بخش اسمارتفون لومیاها هستن تو قسمت لپتاپ سرفس هست شاید لپتاپ نباشه اما رقیب جدی هستش سیتم عامل موبایلشو داره و تو قسمت دسکتاپ هم داره خدایی میکنه الان فقط مونده تعامل بین این ها تعاملی که با ویندوز ۱۰ و یونیورسال اپ کامل میشه و تو نسخه های بعدی به تکامل میرسه و درنهایت این یعنی لذت استفاده از یک سیستم عامل در چند گجت

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    لذت می بری وقتی از یه پلتفرم واحد استفاده می کنی!
    اپل:
    iPhone
    iPad
    iMac
    MacBook
    icloud
    iTunes
    apple tv
    apple watch
    گوگل:
    nexus 6
    nexus 9
    chromecast
    android tv
    android car
    google dive
    gmail
    android wear
    لامصب تمومی نداره!
    ماکروسافت:
    windows
    windows phone
    xbox
    bing
    outlook
    MSN
    surface
    office
    Skype
    تموم شد؟!

    • امیرحسین
      امیرحسین | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

      خدایی اکوسیستم مایکروسافت از همه گسترده تره و بعد از اون اپل و بعدشون گوگل.واقعا من موندم سامسونگ و رفقاش چه طوری میخوان با این سه تا اکوسیستم که تو زندگی مردم ریشه پیدا کردن مقابله کنن!

  • [ahmad kaya[rodrigez
    [ahmad kaya[rodrigez | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    بالاخره بعد از دو روز سفر برای فراهم کردن ابزار الات چهارشنبه سوری برگشتم ونظرم در مورد این موضوع اینه: بهترین کار رو مایکروسافت میکنه ..
    اول یه محصول رو خوب تست میکنه بعد به صورت رسمی عرضه میکنه ..
    نه مث خودرو سازی ایران که میخوان اشکالات یه وسیله رو با کارکرد مصرف کننده معلوم کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی