ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات جدیدی از فضاپیمای سرنشین دار ایرانی منتشر گشت

یک ماه پیش ماک آپ یک به یک فضاپیمای سرنشین دار ایرانی در مراسم روز ملی فناوری فضایی به نمایش درآمد و حالا اطلاعات تازه ای در مورد این دستاورد فضایی که می تواند تحولی عظیم ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۰

یک ماه پیش ماک آپ یک به یک فضاپیمای سرنشین دار ایرانی در مراسم روز ملی فناوری فضایی به نمایش درآمد و حالا اطلاعات تازه ای در مورد این دستاورد فضایی که می تواند تحولی عظیم در رتبه و جایگاه صنعت هوافضای کشورمان در دنیا ایجاد کند، منتشر شده است.

این فضاپیمای سرنشین‌ دار که هم اکنون در دست ساخت است، قابلیت حمل یک فضانورد به فضا را دارد و پس از انجام چندین پرتاب آزمایشی و حصول اطمینان از کارکرد صحیح فضاپیما و حامل آن، یک فضانورد را طی ماموریتی زیرمداری به ارتفاع 175 کیلومتری از زمین اعزام و با ملاحظات ایمنی لازم به زمین باز می گرداند.

طراحی این دستاورد فضایی طی سه مرحله شامل طراحی مفهومی، اولیه و دقیق صورت می‌ پذیرد که ماک‌آپ نمایش داده‌ شده بر اساس نتایج حاصل از مراحل اول و دوم ساخته شده و طراحی دقیق نیز توسط متخصصان پژوهشکده سامانه‌ های فضانوردی در حال انجام است.

برای اطلاع از مشخصات و سناریوی رفت و برگشت اولین فضاپیمای سرنشین دار ایرانی در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی، دارای پیکره‌بندی «مخروط-استوانه-بلانت» بوده و به طور مشخص از سه دماغه، بخش مخروطی و استوانه‌ ای تشکیل گردیده. قسمت دماغه دربردارنده مجموعه چترهای بازیابی، بخش مخروطی شامل کابین فضاپیما و قسمت استوانه‌ ای متشکل از قفسه‌ های پشتیبانی است.

فضاپیمای سرنشین دار ایرانی

در زیر بخش استوانه‌ ای سپرحرارتی قرار می‌ گیرد که از فضاپیما در برابر حرارت بالای ناشی از بازگشت مجدد به جو با سرعت زیاد محافظت می‌ کند. در نمونه نهایی یک سامانه لغو پرتاب نیز برای شرایط اضطراری تعبیه و همچنین به منظور اتصال دستگاه به حامل از یک آداپتور معکوس و سامانه جدایش استفاده خواهد شد.

قطر این محصول فضایی 1.85 متر و ارتفاع آن 2.3 متر است و وزنش در هنگام پرتاب در حدود یک هزار و 800 کیلوگرم بوده که در حین برگشت در حدود هزار کیلوگرم خواهد بود.

فضاپیمای سرنشین دار ایرانی به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای پرواز فضایی مجهز به زیرسیستم‌ های سازه، پشتیبان حیات، ابزارهای تحقیقاتی علمی- اکتشافی، مدیرت پرواز، ارتباطات، هدایت، کنترل و ناوبری، جدایش، سپر و جاذب ضربه، بازیابی و لغو پرتاب است.

فضاپیمای سرنشین دار ایرانی

طریقه عملکرد فضاپیما به این صورت است که پس از پرتاب و طی مسافتی معین، مطابق با داستان پروازی، ابتدا زیرسیستم لغو پرتاب و سپس پیشران حامل از آن جدا می‌ شوند و پس از آن تا نقطه اوج پیش می‌رود.

در مسیر بازگشت، فضاپیما برای ورود مجدد به جو آماده می‌ شود. پس از انجام این ورود به منظور کاهش سرعت، ز‌یرسیستم های کاهنده سرعت (چترهای ترمزی و اصلی) فعال می‌شوند و در نهایت فضاپیمای سرنشین دار به سلامت روی زمین فرود می‌ آید. همچنین دو سناریوی اضطراری نیز برای این محصول در نظر گرفته شده که شامل لغو پرتاب و شرایط اضطراری در مسیر بازگشت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • مصطفی روشنکار
    مصطفی روشنکار | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بنده فضاپیمای كامل و اصولی و با تمام جزییات سرنشیندار سه ماژولی رو 7 سال پیش در سال 1387 طراحی كردم و در سال 1391 در اداره ثبت اختراعات به شماره 13915014000306264ثبت كردم فضاپیمای بنده فضاپیمایی است كه از همه لحاظ كامل و قابلیت رقابت با نمونه های خارجی خود را دارد و از سه ماژول تشكیل شده است ماژول سرویس ماژول بازگشت و ماژول مداری كه می تواند ماموریت اتصال به ایستگاهای فضایی را با دقت بالا و موفقیت انجام دهد در حالی كه فضاپیمایی كه شما خبر آن را درج كرده اید یك چیز ساده و ابتدایی بوده و تنها از یک ماژول تشكیل شده است و توانایی اتصال به ایستگاه فضایی ندارد و با این حال این طرح به صورت ناقص از طرح بنده الگو برداری شده است زیرا بنده سال 91 نقشه های طرح خود را به چندین سازمان زیر مجموعه سازمان هوافضا برای بررسی و تایید سازمان ثبت اختراعات تحویل دادم كه شاید نقشه های طرح درز كرده به دست این محقق محترم رسیده باشد و از روی آن الگوبرداری كرده باشد شرح كامل اختراع به همراه نقشه ها و توضیحات آن در لینك زیر قرار دادم كه می تونید مشاهده كنید. باتشكر
    http://manshorspascecraft.blogfa.com/1392/09

  • amir
    amir | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳

    چتر ؟ :|
    فضا ؟ :|
    هوا ؟ :|
    جو ؟ :|
    وات د فاز ؟ :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی