ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک: آینده از آن ماشین های خودران است

ایلان ماسک موسس و مدیر عامل تسلا باور دارد که روزی اتومبیل های امروزی بازنشسته می شوند و جای خود را به ماشین هایی خواهند داد که توسط ربات ها کنترل خواهند شد. اگر بخواهیم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

ایلان ماسک موسس و مدیر عامل تسلا باور دارد که روزی اتومبیل های امروزی بازنشسته می شوند و جای خود را به ماشین هایی خواهند داد که توسط ربات ها کنترل خواهند شد.

اگر بخواهیم حرف های او را تفسیر کنیم، اینگونه می توان نتیجه گرفت که به اعتقاد ماسک کامپیوترها بهتر از انسان می توانند این کار را انجام دهند.

او در نشستش با جن سان هوآنگ مدیرعامل و بنیانگذار انویدیا در جریان کنفرانس سالانه توسعه دهندگان این شرکت اظهار نمود: «فکر نمی کنم که نگرانی در مورد اتومبیل های خودران وجود داشته باشد چراکه این ماشین ها شاخه ای کوچک از هوشمند مصنوعی هستند و می توان آنها را به آسانسورها تشبیه نمود.»

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

زمانی آسانسورها، برای خود اپراتور داشتند و سپس انسان تصمیم گرفت آنها را به گونه ای بسازد که به صورت خودکار به طبقات مختلف بروند و اتومبیل ها هم عاقبت چنین سرنوشتی خواهند داشت.

اما وقتی بشر به چنین نقطه ای برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ماسک اظهار داشت که ارائه این ماشن ها، اقدامی کاملا روشن برای از رده خارج نمودن خودروهای دارای راننده است، با این همه، این که سوار ارابه مرگی شوید که راننده ندارد، کاری بس خطرناک خواهد بود.»

ماسک در صحبت هایش به تغییر آرامی اشاره کرد که در حال رخ دادن در صنعت خودروسازی دنیاست؛ تغییری که پیشتر برای اتومبیل های ترکیبی و هیبریدی رخ داده بود.

او در ادامه گفت: «معتقدم که باید از صنعت خودروسازی به خاطر چنین اتومبیل هایی تقدیر به عمل بیاید، چراکه در حال حاضر 2 میلیارد عدد از آنها در دنیا وجود دارد. وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ظرفیت تولید انواع ماشین و کامیون برابر با 100 میلیون دستگاه در سال است، مدعی شد که خودروان شدن همه اتومبیل ها پروسه ای زمان بر بوده و دست کم به به 20 سال وقت نیاز دارد.»

تسلا پیشتر برخی امکانات این فناوری را به ماشین های تولیدی اش افزوده بود، اما هم اکنون مشغول کار روی تکنولوژی تازه ای است که هدایت کامل را به ماشین محول می کند.

چندی پیش این شرکت اعلام کرد که وضعیتی به نام اتوپایلوت یا هدایت خودکار را برای مدل اس خود در نظر گرفته که می تواند سرعت ماشین را تغییر داده و انجام اموری مانند ترمز و حفظ ماشین در لاین صحیح را بر عهده بگیرد.

گام منطقی بعدی برای تسلا این است که تکنولوژی مذکور را با امکانات مسیریابی و رانندگی در بزرگراه ها ترکیب نماید و از این طریق به ماشین امکان دهد که هدایتش را در دست بگیرد.

ماسک طی مصاحبه ای که در اکتبر گذشته داشت اظهار نمود مدل هایی که این شرکت مشغول کار رویشان است «به صورت 90 درصدی قابلیت هدایت خودکار دارند».

وی در گفتگویی که امروز با مدیر عامل انویدیا داشت یادآور شد که سخت ترین بخش عملیاتی کردن این مسأله، به زمانی باز می گردد که ماشین ها سرعتی بین 15 تا 50 مایل بر ساعت دارند و در این نقطه است که مجموعه ای از حوادث غیر منتظره برایتان رخ خواهد داد.

آنطور که ماسک گفته، بسته شدن جاده ها، وجود حفره های بدون درپوش در مسیر، بازی کودکان و حضور دوچرخه سواران می تواند تنها تعدادی از این مشکلات باشد.

اما برای حل این مشکل هم سیستم های خودکاری طراحی شده اند که قادرند محیط پیرامون ماشین را اسکن کنند.

راهکاری که انویدیا برای این منظور ارائه نموده Drive نام دارد و می تواند محل تردد افراد و قرار گیری علائم جاده ای و اشیاء دیگر را به مرور زمان فرا بگیرد.

این راهکار قرار است که در کنار یک داشبورد دیجیتالی و Drive PX انویدیا مورد استفاده قرار گیرد که در واقع کامپیوتری با دو چیپست Tegra X1 است و به صورت آنی تصاویر گرفته شده توسط 10 دوربین را پردازش می کند.

این شرکت اعلام کرده که هدفش از ساخت سیستم یاد شده برای خودروسازان این است که در آینده از آن در ماشین های خودران خود بهره بگیرند و در همین راستا نیز امروز انویدیا از ارائه یک کیت توسعه نرم افزاری به قیمت 10 هزار دلار تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

15387857336_82beebe5f2_k.0.0

علاوه بر بهبود حسگرها و کامپیوترها، برخی نگرانی های امنیتی هم وجود دارند که طبق گفته ماسک باید تا پیش از آماده شدن این ماشین ها مرتفع گردند.

تسلا همچنین تمام تلاش خود را به کار گرفته تا راه را بر هکرها ببندد و مانع از نفوذشان حتی به یکی از خودروهای تولیدی اش شود. ماسک در این رابطه گفت: ما تلاش زیادی در این راستا کرده ایم و حتی از شرکت های شخص ثالث خواسته ایم که سعی شان را برای هک کردن این ماشین ها بنمایند.

یکی از مواردی که می تواند نگرانی های امنیتی در این رابطه را از بین ببرد، دریافت آپدیت های مستمر برای ماشین های خودران است که به گفته ماسک تا اواخر امسال برای خودرو های تولیدی تسلا از راه می رسند.

در اوایل همین هفته نیز ایلان ماسک توئیتی با این مضمون را منتشر کرد که شرکت متبوعش «نگرانی ها در مورد میزان مصرف شارژ خودروی سدان خود را از میان خواهد برد». مشخص نیست که منظور ماسک از این  توییت چه بوده، آیا تسلا قصد دارد نرم افزار رانندگی خود را بهبود بخشیده و از این طریق امکانی را فراهم کرده که ماشین، مسافت بیشتری را پس از هر بار شارژ بپیماید یا اینکه تغییراتی را در میزان مصرف آن ایجاد کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • پاذسا
    پاذسا | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    الان که کامنت میذارم ۲۰ آبان ۹۴ ه. ماشین های تسلا به سیستم خودران مجهز شدند. دنبال خبر هاش بگردید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی