ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در حال دست و پنجه نرم کردن با واقعیت افزوده است

بر اساس اطلاعات و تحلیل های سازمان Piper Jaffray، اپل در حال بررسی بازار است و قصد دارد وارد فضای واقعیت افزوده شود. در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، نویسنده گزارش، گن مونستر، ادعا نموده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

بر اساس اطلاعات و تحلیل های سازمان Piper Jaffray، اپل در حال بررسی بازار است و قصد دارد وارد فضای واقعیت افزوده شود.

در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، نویسنده گزارش، گن مونستر، ادعا نموده که با افرادی در ارتباط است و آن ها از فعالیت های اپل اطلاع دارند. گویا تیم کوچکی درون اپل به تحقیقات گسترده در زمینه واقعیت افزوده اقدام نموده.

وی معتقد است فعالیت های این تیم در نهایت منجر به محصولی خواهد شد که همانند اسمارت فون ها در عصر کنونی کاربردی و همه گیر باشند.

اما واقعیت افزوده چیست و چه تفاوتی با واقعیت مجازی دارد و چرا گوگل و اپل به فکر استفاده از آن ها هستند؟

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

tech-2

واقعیت افزوده، اطلاعات دیجیتالی را به دنیای واقعی می آورد. شاید بهترین نمونه از این حوزه که چیزهای زیادی هم از آن دیده ایم گوگل گلس باشد، عینکی که به شما اجازه می دهد دنیا را با اطلاعات اضافه ای ببینید. برای مثال می توانید GPS را فعال کنید و همزمان با چشمان خود خط راهنما را در خیابان مشاهده کنید.

واقعیت افزوده، اطلاعات دیجیتالی را به دنیای واقعی می آورد.

در مقابل، واقعیت مجازی شما را به فضایی کاملا مجازی می برد که هیچ بویی از دنیای حقیقی نبرده و قرار هم نیست ارتباطی با تعامل انسان و محیط پیرامون اش داشته باشد. برای مثال می تواند به آکیلس ریفت، مرفیوس سونی و استیم وی آر اشاره کرد.

دستگاه های واقعیت افزوده همین حالا هم شروع به فعالیت کرده اند. پس از گوگل گلس، سونی با SmartEyeglass و مایکروسافت و با HoloLens روی کار آمدند و حالا هم به نظر می رسد اپل آینده را نه در واقعیت مجازی، بلکه در واقعیت افزوده دیده است.

اما اینکه آیا بازار بخواهد چنین دستگاه هایی را قبول کند مسئله دیگری است. در هر دو فضا، مشتریان با خرید دستگاه های متعدد، قبول می کنند که عینک ها، هدست ها و سربندهای بزرگ، سنگین، زمخت و گاهی هم بدترکیب را روی سر خود بگذارند. بدون محتوای مناسب، هیچ کس تحمل اش را ندارد که در طول روز چند ساعت از این دستگاه ها استفاده کند.

واقعیت مجازی شما را به فضایی کاملا مجازی می برد که هیچ بویی از دنیای حقیقی نبرده

گوگل در ماه ژانویه اعلام کرد که پروژه گلس شکست خورده و محصول 1500 دلاری با چیزی که بخواهد به بازار عرضه شود، سال ها فاصله دارد. البته گوگل نقشه ای در سر دارد تا این محصول را دوباره احیا کند.

بنابراین آیا اپل می تواند در زمینه ای که گوگل شکست بدی خورد موفقیت کسب کند؟ از اپل تیم کوک بعید به نظر می رسد که بخواهد ریسک کرده و بازنده بازار باشد.

google-glass1

مونستر می گوید همانطور که اپل در طراحی ساعت لوکس و گران قیمت اش از برتری طراحی و مد بر تکنولوژی استفاده کرد، می تواند در این زمینه هم استفاده کند و پوشیدنی های بسیار جذابی در زمینه واقعیت افزوده طراحی کند.

موونسر می گوید: "ما معتقدیم که پوشیدنی ها باید پوشیده و دیده شوند. بنابراین آن ها باید همگام با مد روز باشند و استحقاق پوشیده شدن داشته باشند." طراحی و دیزاین با تمامی محصولات اپل عجین شده اند و در این زمینه کار کوپرتینویی ها درجه یک است.

در ادامه آمده که: "واقعیت افزوده تکنولوژی هایی را نیاز دارد که تصاویر را در پیش چشم شما می آورد (در نهایت، واقعیت افزوده می تواند از طریق ایمپلنت ها هم قابل دستیابی باشد)." البته حقیقت هم این است که احتمالا آینده پوشیدنی ها، ایمپلنت ها باشد. شاید عبارت Augmented Human روزگاری جایگزین Augmented Reality شود.

در نهایت: "ما معتقدیم که اپل قابلیت های منحصر به فردی دارد تا تکنولوژی واقعیت افزوده را با طراحی مد روز ترکیب کرده و به بازار عرضه کند، به گونه ای که کاربران واقعا بخواهند یکی از آن ها را بپوشند."

اگرچه مونستر معتقد است اپل در حال حاضر با احتمالات دست و پنجه نرم می کند اما دستگاهی که بتوان واقعا از آن استفاده کرد احتمالا چند سالی با امروز فاصله خواهد داشت.

در حال حاضر، تیم اپل تلاش دارد تا محصولی پوشیدنی در حوزه واقعیت افزوده بسازد که هم زیبا باشد و هم از لحاظ اجتماعی قابل قبول. همینطور محتمل است که، آزمایش های کنونی منجر به تولید محصولی نشود!

yvan-arpa-pine-apple-gold-diamonds-apple-watch-2-640x485

اما اپل افراد بسیاری را از دنیای مد و فشن به استخدام در آورده تا در عرضه ساعت هوشمند شرکت به آن ها کمک کنند. مونستر می گوید اپل در حال تبدیل شدن به یک برند فشن است.

آنجلا آرندتز، مدیرعامل پیشین Burberry در سمت مدیریت بازار، پائول دنو مدیر عامل سابق ایو سینت لارنت در سمت معاونت محصولات ویژه، طراح جدید نام آور شرکت، مارک نیوسن در بخش طراحی و چندین شخص دیگر تیم قدرتمندی درون کوپرتینو تشکیل داده اند.

اپل در حال تبدیل شدن به یک برند فشن است.

مونستر می گوید: "ما معتقدیم که رشد قابلیت های کمپانی در زمینه فشن و طراحی می تواند به آن ها کمک کند تا دیگر محصولات پوشیدنی را در بلند مدت توسعه دهند، اللخصوص دستگاه های واقعیت افزوده محور."

اپل همچنین می تواند واقعیت مجازی را به درون محصولاتی که هم اکنون تولید می کند بیاورد. این شرکت تعداد بسیاری پتنت به ثبت رسانده که با واقعیت افزوده در ارتباط اند. برای مثال، یکی از آن ها که نوامبر سال گذشته ثبت شد و Transparent Electronic Device نام دارد، می گوید که چگونه دستگاه ها تصاویری تولید کنند که در دنیای واقعی به عنوان یک شی قابل دیدن باشند و به صورت دیجیتالی قابل لمس.

اپل هنوز به پرس و جوی CNET در این ارتباط پاسخی نداده و بعید به نظر می رسد که پاسخی شفاف هم ارائه دهد. حداقل می توان در نظر داشت که به این زودی ها قرار نیست بازار ابزارهای هوشمندی که روزانه با آن ها سر و کار داریم پوست بیندازد و وارد عصر جدیدی شود.

اپل هم شرکتی نیست که بخواهد بدون اطمینان از کیفیت محصول، آن را معرفی کرده و بعدها همانند گوگل شکست پر سر و صداترین محصولش را بپذیرد. بنابراین چند سالی با معرفی و عرضه محصولات جدید و انقلابی حوزه تکنولوژی فاصله داریم. هدست هایی که هم اکنون می بینیم صرفا جهت آماده کردن بازار عرضه شده اند و هنوز تا تغییر کلی ماهیت بازار زمان باقی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی