ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت از استراتژی بازاریابی اپل و گوگل درس گرفته است

کاربران آیفون به صورت پیش فرض استفاده شان از مرورگر سافاری بسیار بیشتر از کسانی است که از سایر تلفن های هوشمند برای امور روزمره ی خود بهره می گیرند. این موضوع در مورد کاربران ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

کاربران آیفون به صورت پیش فرض استفاده شان از مرورگر سافاری بسیار بیشتر از کسانی است که از سایر تلفن های هوشمند برای امور روزمره ی خود بهره می گیرند.

این موضوع در مورد کاربران مرورگر گوگل کروم نیز صادق است و این قشر به مراتب بیشتر نسبت به افرادی که از مرورگرهای دیگر استفاده می نمایند به سراغ سرویس جیمیل می روند.

مجموعه نرم افزاری آفیس و کاربرانش نیز اسکایپ را نسبت به سایر ابزارهای پیغام رسان ترجیح می دهند، در حالیکه این امر در مورد آن دسته ای که از مجموعه ی یاد شده بهره نمی گیرد مصداق کمتری دارد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اما با وجود آنچه گفته شد در مجموع اپل و گوگل عملکرد بهتری در ایجاد ارتباط بین خدمات و محصولات خود داشته اند و استفاده از یکی از آنها سبب می گردد به سمت سایر گجت ها و سرویس هایی که توسط این دو کمپانی ارائه می شوند سوق پیدا کنید.

این موضوع نکته ی کلیدی است که در نمودار به نمایش درآمده از جانب کریس کپوسلا، یکی از مدیران اصلی بخش بازاریابی مایکروسافت، به چشم می خورد. کریس این نمودار را طی ارائه ی خود در کنفرانس همگرایی مایکروسافت که در شهر آتلانتا برگزار می شد به حضار نشان داد.

microsoft-capossella-circles-chart

هر دایره در اسلاید یاد شده بیانگر یکی از سرویسهای سه کمپانی گوگل، اپل و مایکروسافت است و ابعاد این دایره ها نیز حجم کاربران آنها در بازه ی زمانی که تحقیق صورت پذیرفته را نشان می دهند. خطوط ترسیم شده هم نمایانگر این هستند که چطور استفاده از یک محصول سبب گشته تا افراد به سمت سایر محصولات سوق پیدا کنند.

کپوسلا در مورد تصویر فوق توضیح می دهد: "این تنها بیانگر یک بازه ی زمانی بسیار محدود و کوتاه است و نمی توان همه چیز را به صورت کلی به آن تعمیم داد، اما داده هایی که در آن وجود دارند بسیار ارزشمند هستند."

وی به حضار می گوید: "دیتای مذکور نشان می دهد ما تعداد زیادی کسب و کارهای موفق و توسعه یافته در مایکروسافت داریم. ویندوز، اینترنت اکسپلورر، مجموعه ی آفیس و... همگی در شرایط بسیار خوبی هستند و گستره ی عظیمی از کاربران را در اختیار دارند. اما همین داده ها گوش زد می کنند که موفق نبوده ایم به اندازه ی لازم بین محصولات مان ارتباط پدید آوریم، کاری که گوگل و اپل به خوبی از عهده ی مهندسی کردنش بر آمده اند."

iPadMini3-PickUp-P_3075989b

کریس، باور دارد موضوع پیش تر اشاره شده سبب گشته تا اپل و گوگل در زمینه ی بازاریابی نسبت به سایر رقبا برتری پیدا کنند.

کریس کپوسلا

کریس کپوسلا

اگر نگاهی به تبلیغات اپل آنهم فقط در ایالات متحده آمریکا بیاندازید متوجه خواهید شد آنها فقط آیفون و آیپد خود را تبلیغ می کنند ولی خطوط رد و بدل شده بین محصولات و خدماتشان بسیار زیاد است. این امر سبب می شود تا بودجه ی تبلیغاتی شان را به شکلی بسیار منظم و دقیق تنها به یک یا دو محصول اختصاص دهند، اما از آنجایی که ارتباط خوبی بین خدمات و سرویس هایشان پدید آورده اند تنها به کار گیری یکی از آنها باعث می شود تا کاربر بدون هیچ تبلیغ یا هزینه ی خاصی به سمت محصول بعدی سوق پیدا کند؛ برترین شیوه ی بازاریابی، بازاریابی کردن از طریق خود محصولات است.

برترین شیوه ی بازاریابی، بازاریابی کردن از طریق خود محصولات است.

حالا و به گفته ی کپوسلا مایکروسافت قصد دارد همین راه و روش را به شکلی بسیار وسیع در پیش گیرد. او حتی به برخی از نمونه های اولیه این موضوع نیز اشاره می نماید، برای مثال اکنون قلم سرفس پرو ۳ کاربر را به سمت استفاده از OneNote هدایت می کند؛ موتور جستجوی بینگ ارتباط عمیق تری با کورتانا یا همان دستیار صوتی ردموندی ها پیدا کرده و اسکایپ نیز قرار است به شکل مطلوبی به Outlook.com‌ متصل گردد.

کپوسلا پس از این توضیحات مجدداً به سراغ نمودار خود باز می گردد و می گوید زیبایی وجود خطوط فراوان بین محصولات در این است که نیازی به تبلیغ و معرفی همه ی دستاوردهای خود ندارید. شما فقط لوکوموتیو را به یک نفر نشان می دهید و وقتی وی سوار بر آن شد خود به خود به واگن هایی که دنبالش کشیده می شوند نیز سر زده و با آنها هم آشنا می شود.

فقط لوکوموتیو را به یک نفر نشان می دهید و وقتی وی سوار بر آن شد خود به خود به واگن هایی که دنبالش کشیده می شوند نیز سر می زند.

مدیر بازاریابی ردموندی ها پس از اتمام صحبت هایش در زمینه ی یاد شده به توضیح یکی دیگر از برنامه های کلیدی شرکت خود یعنی روی آوردن به استراتژی فری میوم پرداخت. هر چند در دنیای تکنولوژی استفاده از این استراتژی برای بسیاری از شرکت ها امری رایج شناخته می شود ولی با توجه به راه و روش پیشین مایکروسافتی ها بهره گیری از این سبک و سیاق برای آنها تغییری بسیار بزرگ به حساب می آید. دگرگونی که طی آن محصولات ساخته و پرداخته شده در ردموند در اختیار انبوهی از کاربران قرار می گیرند، ولی قشر محدودی از آنها منجر به کسب درآمد توسط مایکروسافت می شوند.

رفتن به سمت مدل فری میوم سبب گشته شاهد انتشار یکی از داغ ترین خبرها در هفته ی گذشته باشیم؛ غول دنیای نرم افزار تصمیم گرفت به کسانی که از نسخه های پیشین سیستم عاملش یعنی ویندوز ۷ و ۸ استفاده می کنند اجازه ی ارتقا رایگان به نسخه ی جدیدتر آن (ویندوز ۱۰) را بدهد. این ارتقا حتی برای نسخه های غیر قانونی یا در اصطلاح رایج کرک شده نیز امکان پذیر خواهد بود.

یکی از موارد دیگری که اشاره به استفاده ی مایکروسافت از مدل کسب و کار فری میوم دارد شامل ارائه ی رایگان آفیس برای ابزارهای تحت دو پلتفرم iOS و اندروید می گردد. ردموندی ها به این باور رسیده اند که اگر افراد بیشتری حتی به رایگان از این خدمات استفاده نمایند مرور زمان سبب خواهد شد تا درآمد مطلوب تری کسب کنند و چه بسا برخی از کاربران سایر پلتفرم ها را نیز جذب دنیای ویندوز و محصولات پیرامونش نمایند.

کریس کپوسلا

کریس کپوسلا

ما به صورت پیش فرض درآمدی از آفیس بر روی آیفون و یا محصولات اندرویدی کسب نمی کردیم، اما اپلیکیشنهای مرتبط به آن اکنون نزدیک به ۴۰ میلیون بار توسط همین ابزارها دانلود شده اند. در کسب و کار مربوط به این مجموعه ی نرم افزاری سالیانه ۷۰ الی ۷۵ میلیون کپی از آن را در بهترین حالت به فروش می رساندیم، ولی حالا مدل فری میوم سبب گشته در کمتر از یک سال ۴۰ میلیون ابزار موبایل که هرگز با آفیس سر و کار نداشته اند به آن تجهیز گردند و کاربرانشان به صورت فعالانه اپ های مذکور را برای امور مختلف خود به کار بندند. با باز کردن ذهن خود به روی مدل های کسب و کار تازه و متفاوت می توانید شیوه هایی نو از بازاریابی را تجربه کنید که به یقین سبب پیشی گرفتن شما از بقیه خواهند شد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Armin Abdi
    Armin Abdi | ۶ فروردین ۱۳۹۴

    سونی مدت هاست که تلاش میکنه ارتباط بیشتری بین محصولاتش ایجاد کنه.
    ولی به نظرم مشکلش اینه که در ضمینه ی نرم افزار کلا ضعیف عمل میکنه و فعالیت کمی در این ضمینه داره.

  • TROOL
    TROOL | ۴ فروردین ۱۳۹۴

    چه کارا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی