ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حیوانات عجیب: سخت جان ترین موجودی که می تواند در فضا هم زنده بماند

در دنیای میکروسکوپی پیرامونمان، سخت جان ترین موجود روی زمین زندگی می کند که اصطلاحا به آن تنبل گفته می شود. این موجود که به خرس آبی نیز مشهور است (زیرا شباهت زیادی به یک خرس ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در دنیای میکروسکوپی پیرامونمان، سخت جان ترین موجود روی زمین زندگی می کند که اصطلاحا به آن تنبل گفته می شود.

این موجود که به خرس آبی نیز مشهور است (زیرا شباهت زیادی به یک خرس چند پا دارد) مقاومتی باور نکردنی در برابر تقریبا هر چیزی دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

می توانید تنبل را بجوشانید، فریز کنید، زیر اشعه لیزر قرار دهید و حتی آن را در محیط خلا رها نمایید و مطمئن باشید که اتفاقی برایش نمی افتد.

اما راز این دوام و سخت جانی خرس آبی در چیزی است که خفتگی خوانده می شود که در آن، فرایند سوخت و ساز بدنش تقریبا متوقف می گردد.

در چنین شرایطی آب موجود در بدن این جانور طی فرایندی به نام خشک شدن (desiccation) به 3 درصد از میزان فعلی اش رسیده و تقریبا به پوست تبدیل می شود، اما کافی است که به آن آب اضافه کنید تا این خرس چندپا جانی دوباره بگیرد و به شکل اولیه اش باز گردد.

باب گلدستین زیست شناس دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill در مورد خرس آبی می گوید: «این موجودات احتمالا سخت جان ترین حیوانی است که روی زمین وجود دارد. بسیاری از افراد، سوسک های حمام را سخت جان ترین جانداران می دانند، این در حالی است که اگر روزی تمام این سوسک ها را هم از بین ببرید، باز هم می توانید با اضافه کردن کمی آب به خرس های آبی آنها را زنده کنید.»

ناگفته نماند این خواب اصطلاحا زمستانی که در واقع عامل اصلی بقای این موجودات است، تنها در یک فصل رخ نمی دهد (خرس های آبی در زمره بی مهرگان جای می گیرند).

آنطور که دانشمندان می گویند، می توان خرس های آبی را حتی برای یک دهه خشک کرد و جالب است بدانید که این موجودات باز هم زنده خواهند ماند و تنها اتفاقی که برایشان می افتد این است که پوستشان کمی شکل و شمایل خود را از دست می دهد.

1-660x308

این موجود می تواند در دمای آزمایشگاهی یک درجه کلوین هم زنده بماند (یعنی 458- درجه فارنهایت که در آن، گازها به حالت مایع در می آیند و مایعات نیز حالت جامد به خود می گیرند.)

جالب است بدانید که در چنین دمایی، اتم هایی که در داخل بدن خرس آبی وجود دارند به صورت کامل از حرکت باز می ایستند و علیرغم آن، این جانور همچنان زنده می ماند.

شگفتی این موضوع زمانی بر شما روشن خواهد شد که دریابید، این جانور دارای مغز است (البته با ساختاری نسبتا ساده) و این تغییرات دمایی اثری در عملکرد آن ندارد.

خرس آبی می تواند تا شش برابر فشار آب در عمیق ترین بخش های اقیانوس را تحمل کند و در آزمایشی که روی برخی از گونه های آن صورت گرفت، پس از ده روز قرار گرفتن در محیط خلا، باز هم زنده ماند و فراموش نکنیم که انسان تنها می تواند تا چند دقیقه در چنین شرایطی قرار بگیرد.

در سال 1965، یکی از فضانوردان ناسا به صورت تصادفی فشار لباس خود را در حالی که در یک محیط خلا قرار داشت تخلیه کرد و پس از 15 ثانیه هوشیاری اش را از دست داد و زمانی که به هوش آمد اظهار داشت تنها چیزی که به خاطر دارد این است که حس می کرده آب روی زبانش در حال جوشیدن است.

2

این موجودات همچنین می توانند صدها برابر پرتویی که می تواند برای انسان کشنده باشد را تحمل کنند و از آب جوش هم هراسی ندارند و قادرند تا 300 درجه فارنهایت آب داغ را هم تحمل کنند.

حال این سوال مطرح می شود که چرا موجودی روی این کره خاکی زندگی می کند که می تواند شرایط دمایی آزمایشگاهی را هم تحمل کند؛ شرایطی که در واقعیت هیچگاه اتفاق نخواهند افتاد؟ حقیقت این است که علیرغم تحمل بالای این موجود در شرایط دمایی و هوایی گوناگون، ترجیحش بر آن است که در محیط های معمولی زندگی کند.

اگر زمانی برسد که گرمای خورشید هر آنچه روی سطح زمین قرار دارد را بسوزاند، خرس آبی برای تأمین غذای مورد نیازش مجبور خواهد شد که به لایه های زیرین زمین حرکت کند و چون در آنجا مواد غذایی اندک است به اجبار مجددا به سطح زمین باز می گردد.

در مورد جمعیت این موجود هم باید بگوییم که هم اکنون، میلیاردها عدد از آنها روی کره زمین زندگی می کنند و مهم ترین تهدیدی که برایشان وجود دارد خشک شدن و از دست دادن آب بدنشان است.

لازم است یادآوری شویم که در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی استراتژی های مختلفی هستند که این حیوان برای حیات در پیش می گیرد. یکی از این استراتژی ها تولید نوعی قند به نام ترهالوز است که در واقع نقش آب را در بدن شان ایفا می کند و ابراز امیدواری کرده اند که در آینده در ساخت واکسن های انسانی از مکانیزم بدنی این موجودات بهره بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • Sina
    Sina | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    سلام
    برای واحد کلوین استفاده از عبارت 'درجه' درست نیست. باید می نوشت 1 کلوین یا مثلا 280 کلوین. درجه برای سانتی گراد و فارنهایت به کار می ره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی