ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاوشگر Opportunity پس از یازده سال از خط پایان اولین ماراتن فرازمینی عبور کرد

هم اکنون بیش از یک ربات بر پهنه ی مریخ وجود دارد و به کنکاش در این سیاره ی مرموز می پردازند. اخیراً ناسا تائید کرده یکی از این ربات ها یعنی کاوشگر "Opportunity" موفق گشته از اولین ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

هم اکنون بیش از یک ربات بر پهنه ی مریخ وجود دارد و به کنکاش در این سیاره ی مرموز می پردازند. اخیراً ناسا تائید کرده یکی از این ربات ها یعنی کاوشگر "Opportunity" موفق گشته از اولین خط پایان مسابقه ی ماراتن فرازمینی عبور نماید (کاوشگر مذکور در ژانویه سال ۲۰۰۴ بر روی سطح مریخ فرود آمده).

سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده در هفته ی جاری تائید نموده که ربات ۶ چرخ آنها مسافتی برابر با ۲۶.۲۱۹ مایل (۴۲.۱۹۵ کیلومتر) را بر روی سطح مریخ پیموده و بدین ترتیب اولین رباتی محسوب می گردد که توانسته به یک ماراتن فرا زمینی خاتمه دهد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

John Callas، مدیر پروژه ی کاوشگر "Opportunity" در این زمینه توضیح می دهد که "این اولین باری به حساب می آید که یک ساخته ی دست بشر توانسته بر روی سطح سیاره ای دیگر و به غیر از زمین چنین فاصله ای را طی نماید و نباید از خاطر برد نخستین دفعات تنها یکبار اتفاق می افتند."

کاوشگر مذکور تا به حال موفق گشته بسیار فراتر از انتظارات عمل کند. در ابتدا "Opportunity" قرار بود تنها پروژه ای برابر با ۹۰ روز مریخ را به سرانجام برساند، اما حالا نزدیک به ۱۰ سال است که در این سیاره حضور دارد و کشف های قابل توجهی را صورت داده که از جمله ی آنها می توان به یافتن آثاری از وجود آب بر سطح مریخ در گذشته های دور اشاره کرد.

مسیر طی شده توسط کاوشگر کنجکاوی بر روی سطح مریخ
مسیر طی شده توسط کاوشگر فرصت بر روی سطح مریخ

هر چند هنوز دقیقاً مشخص نیست کاوشگر مذکور تا چه زمانی می تواند به مریخ پیمایی خودش ادامه دهد اما نسخه ی دیگری از آن آن یعنی کاوشگر Spirit در سال ۲۰۱۰ از حرکت باز ایستاده و بدل به یک ایستگاه ثابت تحقیقاتی شده است.

"Opportunity" هم البته بدون مشکل نیست، این ربات دچار پوسیدگی تدریجی شده که این مسئله بر عملکرد سیستم های کامپیوتری اش اثرگذار بوده؛ حافظه ی فلش آن نیز به خاطر دفعات بالای نوشتن و خوانده شدن داده دچار نقص های فنی گشته و به درستی کار نمی کند.

Callas در دسامبر سال گذشته گفته بود: "بر حسب میزان استفاده ای که تا کنون از کاوشگر Opportunity کرده ایم به عقیده ی ما او در سلامت کامل قرار دارد ولی هر لحظه نیز این احتمال می رود که نقص فنی پیش آمده و عمرش خاتمه یابد."

وی می افزاید: "وضعیت این مریخ نورد مشابه افراد مسنی است که شرایط جسمانی و سلامت خوبی دارند، هر روز پیاده روی می کنند و به نظر سرحال می آیند اما همیشه احتمال دارد در نیمه های یک شب دچار حمله قلبی شده و جان خود را از دست بدهند. بنابراین ما هم برای رخ دادن چنین اتفاقی در مورد Opportunity آماده هستیم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ فروردین ۱۳۹۴

    البته باید یاد آوری کنم مدیر این پروژه آقای فیروز نادری بودن

  • trolist
    trolist | ۶ فروردین ۱۳۹۴

    لغت "همکنون" رو از کجا پیدا کردید گذاشتید اول مقاله ؟

  • reza
    reza | ۶ فروردین ۱۳۹۴

    اين آمريكا لامصب هرچي درست ميكنه مثل سگ كار ميكنه خراب بشو نيست

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    برعکس اون چیزی که فکر می کردم خیلی کم حرکت کرده!
    آرزوی طول عمر و توفیق براش دارم! :D

  • bahram
    bahram | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    مطلب خوبی بود.مرسی

مطالب پیشنهادی